Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
Pletje123 schreef:Noctua schreef:Ik weet niet veel van schapen, maar wel dat het ook kuddedieren zijn. Vanuit dat punt gezien lijkt het mij dus verstandig om, als je wel overgaat tot aanschaf, er wel twee aan te schaffen..
Even goed de OP lezen svp![]()
Voor de technische info zeg maar kan ik mijn buurman altijd benaderen. Hij heeft er nu 400 lopen
Vanmorgen ben ik bij mijn buurman geweest en hem al de nodige vragen gesteld over het houden van schapen
Krissis schreef:Wellicht handig/leuk/slim om eens bij je buurman te vragen of je een paar keer kunt meekijken met hoefbekappen. Is namelijk niet zo gek moeilijk, kun je dat zelf bijhouden. Bij de Welkoop/Boerenbond zijn daar alle benodigheden voor te vinden. Het is namelijk een duur grapje om daar de dierenarts voor te laten komen. Vaak worden ze trouwens ook bekapt als ze geschoren worden, dan heeft de scheerder toch al het schaap op d'r reet zitten, net zo makkelijk.
Hoe werkt dat?
pillow schreef:Een hele hoop mensen denken Oh leuk ik neem een paar schaapjes. Maar vergis je niet. Het is best veel werk je hebt er veel rompslomp van en je moet er toch wel enig verstand van hebben, het gaat niet vanzelf. Ze zijn vandalistisch ,snel ziek, krijgen maden, wormen, leverbot, uierontsteking, zere bekjes, sterven zomaar, liggen op de rug, geboorteproblemen , kreupelheid noem maar op. Ze vreten je bloemen en de groenten op. Je moet een UBN registratie en oormerken hebben waar je ook kosten aan hebt. Ik heb zelf al jaren een stuk of 5 a 6 gewone boerenschapen en zwartblessen en er valt ieder jaar wel 1 uit. Toch vind ik ze ondanks alles heel geweldig. Maar toch raad ik je aan de buurman te vragen zo nu en dan een groepje op je land te doen. Je hebt al veel paarden zeg je en een schaap vreet best veel. en moeten regelmatig schoon land. Overigens zijn zwartblessen erg lieve makkelijke en sterke schapen.
ik heb zelf nog een fleslammetje (baby van 9 maanden oud
) dus dat wordt dan wel heel druk.. maar hij heeft wel fleslammetjes, die heb ik vanmorgen ook gezien.
het zijn echte piraten dit. Zo vrolijk, maar o zo stout. We hebben al jaren flessenlammetjes, maar deze zijn ver uit het meest ondernemend. Sinds gisteren lopen ze op de grote paardenwei, naast de paarden, in een afgezet stukje. En alleen s nachts op stal. Ze krijgen nog 5 flesjes per dag.
)
Verder is het wel ideaal voor je land, schaappies, die eten het mooi kaal zonder dat ze het echt vertappen.
Ons land is 1 winter begrazen door een hele kudde schapen en daarna was het net alsof het gemaaid was. Dat beviel heel goed.