Een schaap...?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

annibel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 12:35

Wij willen ook graag een paar schapen bij m'n paarden in de wei, ik heb ook een topic geopend erover misschien kun je daar ook wat informatie vinden?
[VSW] Schapen bij paard in de wei ervaringen

We krijgen nu 3 schapen van m'n schoonvader, een moeder met 2 lammeren!

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 12:40

Wij hebben duitse zwartkoppen, groot schapenras makkelijk in omgang, goede wol, en (klop af) nog nooit miaze gehad (terwijl we bij de texelaars er gek van werden).

Schapen zijn erg schone dieren ze eten idd de stukken op die paarden laten staan.
Ze moeten dagelijks schoon water krijgen, als er maar 1 strootje in het water ligt willen ze het al niet meer, schone drinkbak is dus belangrijk.
Verder krijgen ze bij ons in de zomer niks (zoutblok wel) en lopen ze dag en nacht buiten.
In de winter staan ze altijd binnen en heb je een hooiruif en een droog hok nodig.
Ze worden 1 of 2x per jaar geschoren.
In nederland moet je opletten zit hoop papierwerk aan vast en screpie testen enz zeker als je buurman ook schapen heeft bij hem even informeren hierover!
Hoeven bijsnijden als ze geschoren worden.
Het zou slim zijn ze 1x per jaar te dekken omdat ze anders erg gaan vervetten. Evt kun je lammeren verkopen of zelf (laten) slachten.

shettie1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 12:40

ik heb ook een keer lammetjes erbij gehad, maar dat vond ik in het begin erg eng, die gingen lekker lopen bokken en rennen en mijn pony dacht in het begin, he das leuk daar ga ik achteraan, met als gevolg dat de lammetjes onder de voet uh hoef werden gelopen, dat ging gelukkig goed, ze hadden er gelukkig niks aan over gehouden en na een paar keer was de pony eraan gewend hoor en deed ze gewoon.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 12:44

Pletje123 schreef:
Noctua schreef:
Ik weet niet veel van schapen, maar wel dat het ook kuddedieren zijn. Vanuit dat punt gezien lijkt het mij dus verstandig om, als je wel overgaat tot aanschaf, er wel twee aan te schaffen..

Even goed de OP lezen svp ;)

Voor de technische info zeg maar kan ik mijn buurman altijd benaderen. Hij heeft er nu 400 lopen :D

Dan lijkt het me toch dat je voor alle vragen bij hem terecht kan?

SophievdV

Re: Een schaap...?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-13 13:04

Ragdollcat: ik wil gewoon graag wat 'onderzoek' doen en verschillende meningen horen van mensen die slechts een paar schapen hebben :) Vanmorgen ben ik bij mijn buurman geweest en hem al de nodige vragen gesteld over het houden van schapen :)

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 13:05

Dat is toch mooi, nu weet je veel van wat je wilt weten.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 13:05

Een hele hoop mensen denken Oh leuk ik neem een paar schaapjes. Maar vergis je niet. Het is best veel werk je hebt er veel rompslomp van en je moet er toch wel enig verstand van hebben, het gaat niet vanzelf. Ze zijn vandalistisch ,snel ziek, krijgen maden, wormen, leverbot, uierontsteking, zere bekjes, sterven zomaar, liggen op de rug, geboorteproblemen , kreupelheid noem maar op. Ze vreten je bloemen en de groenten op. Je moet een UBN registratie en oormerken hebben waar je ook kosten aan hebt. Ik heb zelf al jaren een stuk of 5 a 6 gewone boerenschapen en zwartblessen en er valt ieder jaar wel 1 uit. Toch vind ik ze ondanks alles heel geweldig. Maar toch raad ik je aan de buurman te vragen zo nu en dan een groepje op je land te doen. Je hebt al veel paarden zeg je en een schaap vreet best veel. en moeten regelmatig schoon land. Overigens zijn zwartblessen erg lieve makkelijke en sterke schapen.

Luf_Midnight

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 13:06

hier geen probleem met het scheren van de oussant, hebben een groepje van 30 de scheerder doet liever de oussants als de schapen met moeilijk wol (hamsphire down, polldorset, wensleydale enzz) want dat moet namelijk ook nog netjes er af gehaald worden voor de verkoop

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-13 13:07

Krissis schreef:
Wellicht handig/leuk/slim om eens bij je buurman te vragen of je een paar keer kunt meekijken met hoefbekappen. Is namelijk niet zo gek moeilijk, kun je dat zelf bijhouden. Bij de Welkoop/Boerenbond zijn daar alle benodigheden voor te vinden. Het is namelijk een duur grapje om daar de dierenarts voor te laten komen. Vaak worden ze trouwens ook bekapt als ze geschoren worden, dan heeft de scheerder toch al het schaap op d'r reet zitten, net zo makkelijk.

Dat is een goede tip! Hij doet het ook zelf vertelde hij :)

Is het ook iets om 'afgedankte' schapen op te vangen? Of bestaan die niet? :') Hoe werkt dat?

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-13 13:09

Pillow: zoveel paarden hebben we niet.. ik zei juist dat die het gras net niet op kunnen ;)

Krissis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 13:21

pillow schreef:
Een hele hoop mensen denken Oh leuk ik neem een paar schaapjes. Maar vergis je niet. Het is best veel werk je hebt er veel rompslomp van en je moet er toch wel enig verstand van hebben, het gaat niet vanzelf. Ze zijn vandalistisch ,snel ziek, krijgen maden, wormen, leverbot, uierontsteking, zere bekjes, sterven zomaar, liggen op de rug, geboorteproblemen , kreupelheid noem maar op. Ze vreten je bloemen en de groenten op. Je moet een UBN registratie en oormerken hebben waar je ook kosten aan hebt. Ik heb zelf al jaren een stuk of 5 a 6 gewone boerenschapen en zwartblessen en er valt ieder jaar wel 1 uit. Toch vind ik ze ondanks alles heel geweldig. Maar toch raad ik je aan de buurman te vragen zo nu en dan een groepje op je land te doen. Je hebt al veel paarden zeg je en een schaap vreet best veel. en moeten regelmatig schoon land. Overigens zijn zwartblessen erg lieve makkelijke en sterke schapen.

Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Zeker zwartblessen horen stevige schapen te zijn, niet alleen qua uitzien, maar ook qua poten. Hier 4 jaar Ryelanders, texelaars, zwartblessen... Nooit een schaap zomaar dood. Ja, klauwproblemen, maar dat is te wijten aan het te natte weiland. Vandalistisch? Nooit wat van gemerkt, nooit iets gemold. Maden? Ja, als je ze niet op tijd scheert dan is het snel gebeurd, maar dat ligt niet aan je schaap, maar aan jezelf en het weer.

@ Luf_Midnight: Ze is een particulier, als daar de Hamshire Down niet zo mooi geschoren wordt is dat over het algemeen geen ramp want vind maar eens iemand die het wol van 2/3 schaapjes wilt hebben, wassen, kammen, spinnen... Dat is niet makkelijk. Wij hadden angorageiten, dure wol werd gezegd: klopt, als je een gek vind die het kopen wilt!

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-13 13:54

Ik ben inmiddels ook aan het zoeken naar meer informatie over de Nubische geit. Alle info is welkom :D

shettie1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 14:15

nou wil ik niet zeuren en ik weet niet helemaal zeker of het waar is, maar gaan geiten niet aan staarten en manen knabbelen, ik heb wel eens zoiets gehoord namelijk

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-13 14:27

Ik ken meerdere paarden die samen met een geit stonden en die waren niet kaal gevreten.. maar goed, zoals ik zei: alle info is welkom!

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 14:36

WIj hebben hier ook schapen lopen van de Buurman

Heeft je buurman nu geen fleslammetjes? Met 400 schapen heeft hij vast een paar fleslammetjes.
Wij hebben er nu 4 aan de fles. Dat worden super leuke schapen om erbij te houden. Wij hebben ze apart van de paarden lopen. Eerst de schapen en daarna de paarden op de wei en zo wisselen.

Dit zijn onze mafkeesjes van dit jaar. Ooit worden het grote schapen
http://www.youtube.com/watch?v=OubOQL0o9Mw Groot feest voor kinderen

Ze wonen op stal hoor bij de paarden. Maar mijn zoon laat ze graag binnen als hij melk gaat opwarmen

BianCatjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 14:48

Zelf heb ik 2 schapen bij mijn paarden lopen, 1 daarvan is van een vriend.
Mijn schaap heb ik als lam gekregen omdat ik jacobs kruiskruid in de wei had, schapen kunnen dit wel eten namelijk! Mijn schaap zou klein blijven en een ram zijn, nou alles behalve waar.. het is een ooi en beetje uit de kluiten gewassen.. maarja, hoorde dat schapen dood gaan aan paardenvoer (werd mij 3 jaar geleden verteld) nou mijn schaap ging er met de bak van mijn merrie vandoor, echt serieus door de hele wei! En dan nog maar niet beginnen over pavo koeken, daar doet ze een moord voor hahaha!
Maar goed mijn schaap is dan ook knettergek :+
Mijn schaap is super sociaal, wandel er regelmatig mee buiten (tsja weer eens wat anders..)
Als ik door de wei ren dan springt ze met al bokkend en raar achter me aan :P
Schaap van die vriend is niet zo mak dus dat is ook minder leuk.
Met paarden kan mijn schaap heel goed om gaan, ze eten samen uit dezelfde bak (nu even niet want staan apart i.v.m aflammeren) en mijn schaap wandeld rustig onder de paarden door (natuurlijk niet bij de mini's haha) Mijn schaap is een kruising texelaar x swifter, het andere schaap is een swifter (die zijn wat kleiner)

Het gebruik op de wei van schapen is erg fijn, want wat de paarden laten staan eten de schapen inderdaad op. Ook dingen zoals onkruid. Dus ik ben helemaal tevreden.

janouk: hahaha dat filmpje is echt helemaal geweldig!! :D

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-13 14:54

:D ik heb zelf nog een fleslammetje (baby van 9 maanden oud :') ) dus dat wordt dan wel heel druk.. maar hij heeft wel fleslammetjes, die heb ik vanmorgen ook gezien.

Wat een super leuk filmpje janouk!!

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 14:56

:D het zijn echte piraten dit. Zo vrolijk, maar o zo stout. We hebben al jaren flessenlammetjes, maar deze zijn ver uit het meest ondernemend. Sinds gisteren lopen ze op de grote paardenwei, naast de paarden, in een afgezet stukje. En alleen s nachts op stal. Ze krijgen nog 5 flesjes per dag.

Dat is ideaal voor je flessenlammetjes. Wacht je nog even tot ze iets ouder zijn. Die zijn namelijk mak en komen als je ze roept. Kan je ze gemakkelijk omweien.
Laatst bijgewerkt door janouk op 15-04-13 14:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 14:58

Bij ons op stal hebben we een swifter en een texelaar. De een is wat mensgerichter dan de ander. Mijn zoontje gaat altijd naast ze zonnebaden (ziet het hele kind niet weer :D )
Ze grazen na de paarden op de weides, samen met de geiten en op de tussenstukken. Gaat prima. Eitjes van eventuele paardenwormen gaan dood in een schapenmaag.

In de winter lopen ze tussen de paarden. Je ziet hier dus ook met regelmaat een paard, waar een schaap staat mee te eten tussen zijn voorbenen :D

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-13 14:59

Ja de buurman gaf ze nu nog 4 flessen per dag geloof ik.

We gaan er binnenkort nog maar eens op bezoek, misschien mogen we wel wat jonge schapen lenen om te zien hoe dat gaat. En ik moet ook eerst nog met manlief mijn plan bespreken hoor.

Ooh ik word wel helemaal enthousiast na het lezen van al de leuke berichten hier! :):)

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 15:02

Pony waar mijn pony bij staat is wel kaalgegeten door 'n geit, dus dat risico zou ik niet aan beginnen. :)) Verder is het wel ideaal voor je land, schaappies, die eten het mooi kaal zonder dat ze het echt vertappen.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-13 15:04

Ja ik zie ook steeds meer voordelen geloof ik :') Ons land is 1 winter begrazen door een hele kudde schapen en daarna was het net alsof het gemaaid was. Dat beviel heel goed.

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 15:08

Schapen zijn geweldige dieren en benodigen niet veel onderhoud. Ik heb er 4 gehad. Twee moeders met dochters van het ras Ouessant en Kerry Hill. De Ouessants waren tammer dan de Kerry Hills. Ik liet ze eens per jaar scheren, bekappen en ontwormen. Dat was voldoende. Ze liepen 24/7 buiten maar hadden een afdakje. Leuke dieren die best oud zijn geworden. We zijn nu schaaploos maar denken erover om toch weer twee of vier schaapjes aan te schaffen maar dan van het Ouessant ras.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 15:10

We hebben hier ook geiten en tinkers met volle staarten hoor en alles loopt door elkaar, als je de geiten maar genoeg hooi geeft, kauwen ze liever op het hooi dan op een paardenstaart :D

shettie1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 15:19

het is niet zo dat een schaap gelijk doodgaat van paardenvoer, maar goed is het niet. Dat heeft te maken met het kopergehalte in het voer, een schaap mag namelijk niet zoveel koper, het ene schaap is daar gevoeliger voor als het andere, nou zijn mijn hampshire downs daar niet zo gevoelig voor, maar die krijgen wel gewoon schapenbrok.
Wat mijn schaapies wel lekker vinden zijn de paardensnoepjes, dus daar krijgen ze er af en toe 1 van :D