Welk kippenras past bij ons?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_Tara_

Re: Welk kippenras past bij ons?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 12:14

Hier komen de roofvogels ook gewoon overdag inderdaad. 's Nachts worden de kippen sowieso opgesloten.

Mirranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 12:14

Wij hebben grote Orpingtons en Noord ~Hollands Blauwe en Orpington Krielen en wat mixjes van Orpington met X en Cochin. Alles loopt los over het erf en ze slapen in de fruitbomen, coniferen of bij de paarden in de stal.
Ik woon aan een bos en ook hier lopen wel een hermelijnen of er komt een buizert voorbij. Toch nog nooit een kip daaraan verloren. Onze katten en hond hebben respect voor de kippen en eten zelfs zij aan zij als ik eens brood heb gegeven :+ .

Heb helaas wel al 3x iemands Jack Russel op ongewenste visite gehad die dus wat kippen heeft uitgemoord.
Maar ja, die baasjes laten dan geen briefje achter ofzo en dan vind je de slachtpartij als je thuis komt uit je werk ;(

Maar ik kan je de Orpington van harte aanbevelen hoor. Prettig karakter (ook de hanen), lekker groot met aaibaarheidsfactor en goede legkippen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-13 12:16

Ja dat is dan weer het nadeel, dat ze te log zijn om weg te komen zat ik ook al over te denken.
Maarja, dan een actieve goed zelfredzame kip, maar die zijn ws weer niet tam te krijgen of vertikken het op stok te gaan 's nachts.
Ze gaan 's avonds wel gewoon het hok in anders ben ik toch alles kwijt in 2 dagen.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 12:29

Een buizerd past zich vrij makkelijk aan qua voedsel dus die pakt zo'n beetje alles wat die pakken kan. En ze zijn ook vrij groot denk dat ze toch wel gelijkend zijn aan een brahma. Die zijn alleen stuk forser wat ze weer zeer makkelijke prooi maakt. Wel is het zo dat een buizerd vaak in open gebieden jaagt dus als je echt in het bos woont en je kippen lopen daar zul je niet zo makkelijk last krijgen van een buizerd die jaagt meer op open weilanden waar voldoende zicht is en plaats om zich te laten vallen.
Wij hebben hier in de omgeving tal van roofvogels zitten en toch word er niet zo vaak een gepakt. Scheelt dat kippen elkaar waarschuwen en ze als een gek te keer gaan als ze dat doen als er eentje een roofvogel spot en alles zoekt dekking dan word er ook niet vaak een gepakt.
Verder ken ik niet veel kippenrassen dus daar kan ik je niet mee helpen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-13 12:37

Maar een havik jaagt wel weer in bosgebieden.
Ik zie ze vaak zitten hierachter, we wonen zelf echt in het bos maar de tuin is natuurlijk wel open en open weilanden zijn vlakbij. En bij de vorige bewoners werden de kipjes ook gejat dus ik ga er wel vanuit dat dat bij ons ook zal gebeuren.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 12:56

Klopt als ik me niet vergis is een havik ook een vrij grote roofvogel. Een sperwer is bv zo'n kleinere roofvogel die zie ik nog geen grote kip pakken. Maar als er haviken zitten dan zul je het ook niet oplossen met een grote kippenras. Blijft altijd lastig met roofvogels/dieren. Voorkomen doe je het niet beperken word ook lastig omdat ze zich meestal goed kunnen aanpassen aan wat er voor handen is. Wat wel handig is om te zorgen dat er veel struiken zijn waar de kippen in kunnen duiken helpt alleen tegen roofvogels en dan weer niet tegen vossen. Zeker omdat kippen toch een beetje hun eigen gang gaan is het beschermen ervan heel erg lastig.

Krissis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 12:59

Over het algemeen zijn roofdieren schuw en jagen veelal in de schemer. Het is dus zaak om je beesten op tijd op stok te krijgen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-13 13:09

Roofvogels jagen gewoon overdag hoor, dus daar zijn ze niet veilig voor.
Het andere ongedierte maak ik me niet zo druk om, die blijven wel weg met de honden hier.

Zilkesteyn70

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 13:18

Wij hebben vorwerk hühner, (de grote, niet de kriel uitvoering).
Leggen redelijk goed, ik heb gemiddeld 4 a 5 eitjes van 7 kippen.
Ik vind het een mooi ras om te zien, en ze komen zo uit mn hand eten en als ik ze eens eerder op moet sluiten in het hok dan hoef ik maar te roepen en wat rammelen met wat gemengd graan en ze zijn er allemaal :j
Moet ik er wel even bij vermelden dat we ze "zelf uitgebroed" hebben met de broedmachine en dus vanaf het begin tam gemaakt hebben.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-13 17:53

Ja dat scheelt natuurlijk ook wel, ik denk dat ik gewoon op zoek moet gaan naar iemand die dat ook heeft gedaan en kuikens heeft die al goed tam zijn, dan zal het ras niet zoveel meer uitmaken denk ik?

Heeft iemand hier toevallig ervaring met Muskuseenden?

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 17:57

Wij hebben brahma's die los door de tuin lopen. S'nachts doen we wel het hok dicht ivm marters en vossen. Er is ooit een haan vermoord door een marter maar die was te zwaar om over het hek te tillen. We konden zien dat dat op 7 verschillende pplekken geprobeerd was maar helaas.... het arme dier zat onthoofd achter de schuur.... sindsdien dus hok dicht!!

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 17:58

Roofvogelks pakken de Brahmas niet. die zijn echt te groot. en kuikens worden netjes beschermd door de mama, tantes en natuurlijk grote stoere papa

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 18:01

Frederieke_ schreef:
:)

Groot formaat kippen op een rijtje!

Edit: ik zou het kippenhok hoog boven de grond maken, als ze daar savonds op stok gaan kan de vos er iig niet bij!

Het enige dat helpt tegen vossen is de kippen s'nachts opsluiten in hun hok. Wij hebben ook vossen in de buurt en wij zijn zelfs al een paar kippen over dag verloren door een vos.

Wat wil je precies. Kippen voor de eieren of meer richting vlees?

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 18:03

muskuseenden maken er een modderboeltje van. Eenden kan je trouwens niet samen met kippen houden omdat eenden dragen zijn van coccidiose (een soort worm) en daaraan gaan kippen op den duur dood.

Krissis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 18:23

suuzepuus schreef:
Roofvogelks pakken de Brahmas niet. die zijn echt te groot. en kuikens worden netjes beschermd door de mama, tantes en natuurlijk grote stoere papa

Geloof mij... Echt wel. Ik heb het zelf gezien op het erf.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 18:27

Nou inderdaad heb ik zeker gedroomd toen de ene naar de andere kip in weken uit de tuin werd geplukt, de haan was te zwaar maar werd wel zwaar beschadigd kon niet snel genoeg bij hem komen want buizerd deed veel moeite er toch mee weg te vliegen. Die heb ik zelf af moeten maken helaas.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-13 22:59

Dan is een hond toch wel handig!
Hok gaat hier zowieso dicht 's nachts, ik heb hier nog nooit vossen gezien maar dat zegt weinig en in het verleden zijn we al eens witte eenden kwijt geraakt aan een vos.
Er zitten hier ook dassen in de buurt, zijn dat ook kippendieven soms? (of eierdieven?)

petraaken schreef:
muskuseenden maken er een modderboeltje van. Eenden kan je trouwens niet samen met kippen houden omdat eenden dragen zijn van coccidiose (een soort worm) en daaraan gaan kippen op den duur dood.

Dat eenden meer smeren weet ik wel maar ik vind ze zo grappig en ze leggen best aardig, lijkt me leuk voor erbij. Eigenlijk wil ik graag ganzen, maar die drempel is nog wat te hoog op het moment.
Hoe komt het dat ik wel vaak kippen en eenden samen gehouden zie worden? Ligt dat aan het oppervlakte ofzo? Hebben muskuseenden eenzelfde hok nodig als kippen of vragen die iets heel anders?

In eerste instantie gaat het me om de eieren en de gezelligheid van kipjes in de tuin maar ik zie het wel gebeuren dat ze ook de pan in gaan als er teveel kuikens komen, dus een ras wat van alles wat heeft zou prettig zijn maar vlees is zowieso meer bijzaak, in principe is elk formaat kip te eten.

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 23:12

Bij de buren van m,n ouders zijn de kippen ook te grazen genomen door een buizerd :j bij onze kippen is hij wel eens laag over komen vliegen, maar ik denk dat hij ze echt te groot vond.

Wij hebben overigens jersey giants, niet een heel bijzonder ras qua kleuren ed, maar zijn redelijk tam ( de hond loopt er ook gewoon bij enzo) en de ei productie is erg hoog.

Araucana zijn ook heel leuk, maar wel vrij klein voor een groot ras, leuke is wel dat je groen eieren van ze krijgt :D :P

Faverolles ook erg leuke kippen, ook leuk om te zien :D zijn ook wel een aardig maatje, qua tamheid durf ik je niets te vertellen wij maken de kippen nooit tam.

Plymouth rock, ook leuk normaal formaat maar wel fors, ei product geen idee ze hebben bij ons niet gelegd voor we ze verkochten.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 23:29

Australorp. *D Volgens mij voldoen die aan al je wensen en zijn ze toch wat behendiger dan de meeste andere grote rassen die al genoemd zijn.

Van eenden heb ik niet zoveel verstand. Heb je daar niet op zijn minst ook een flinke vijver voor nodig? :o?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 23:33

Leggen kippen trouwens ook eieren als er geen haan bij loopt? :o

wolter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 23:40

'leggen vrouwen ook eitjes zonder 'haan'?

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 23:41

Ja. Voor de eieren is het dus niet noodzakelijk om een haan te hebben (behalve als je ze wilt uitbroeden ;) ), maar een haan heeft wel veel voordelen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-13 23:46

Haha die vraag icm je onderschrift :=
Maar dat doen ze wel ja, alleen krijg je dan geen kuikentjes natuurlijk.
Voor muskuseenden is een vijver niet perse nodig, zijn niet zulke zwemmers, maar ik heb een forse sloot voor het huis langs lopen, dus dat is op zich geen probleem.
Maar over de huisvesting kan ik niets vinden, hebben ze geen huisvesting nodig?

Australorp is al vaker genoemd maar vind ik dan weer vrij plomp en die hanen mogen best wat meer voorkomen hebben.
Als het meer op behendigheid dan gewicht aankomt, ben ik toch benieuwd hoe een sabelpootkrieltje scoort.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 06:47

SAbelpootkrielen zijn heel erg klein, moeilijk in onderhoud omdat ze vaak pootproblemen krijgen door de pluimen aan hun poten. Die leggen trouwens ook niet erg goed.

Een Bassette is een krielras die voor zijn geringe gestalte een behoorlijk groot ei legt. Goede leggers ook. Wil je een dubbeldoel ras dus voor de leg en voor het vlees, kan je voor de New Hampshire gaan, Wyandotte, Mechelse koekoek, Izegemse Koekoek er zijn er nog hoor. Voor de leg en het mooi kan je in Nederland en Duitsland makkelijk aan de Leghorn komen. Zeer mooi ras, is te verkrijgen in verschillende kleuren moet je alleen wel de fokkers weten te vinden. http://www.leghorn.nl/ Deze mensen kunnen je wel verder helpen hier voor.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 08:16

Wat de new hampshire nog als pre heeft: die worden niet broeds. Want dat is ook nogal iets onhandigs, als je de hennen telkens broeds-af moet maken.