Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
betadine schreef:Hij blaft en peipt dus alleen als jullie er zijn ?
Ik heb ook een hond met verlatingsangst (is bij dit ras zo goed als standaard) en ik heb hem een maatje genomen voor onze afwezigheid op te vullen, want anders brak hij de boel af en huilde hij de buurt bij elkaar.
Als we thuis zijn echter dan is hij gerustgesteld.
Ik denk dat jouw hond niet echt verlatingsangst heeft, want anders zou je hem niet zo alleen kunnen laten. Ik denk dat hij vooral aandacht opeist en dat je hem in plaats van koekje voor stilte een opdonder geeft als je hem weer hoort janken. Begrijp dat iedereen knettergek word als hij steeds maar zit te janken om aandacht. Stuur hem weg of geef hem eens een flinke opdonder als hij aandacht eist. Julie moeten beslissen wanneer hij die krijgt en niet andersom. Haal er desnoods een trainer bij die julie o pde goede weg helpt.
We kijken ook eventjes naar andere honden rassen, mocht er ooit een 2e hondje bijkomen (maar waarschijnlijk niet)kimmie261 schreef:als ik jullie roosters zo zie zit de hond dus op gelukkige dagen van 8 ( neem aan dat mensen reistijd hebben,dus als je om half 9 moet beginnen dat je rond 8 uur de deur uitstapt ) tot half 2 ( als jij tot 13 uur weg bent incl reistijd a half uur) alleen in een kooi...
is 6,5 uur voor een jonge hond ,welke een groepsdier is,alleen in een kooi van 1m2 en je vind écht raar dat de hond verlatingsangst heeft of alle aandacht grijpt als jullie thuis zijn??
wil je een oplossing? neem er een hond bij,waar die mee samen kan zijn,geef deze de ruimte zodat ze kunnen spelen,rennen,dollen ,groomen,energie kwijt raken waarbij hij dus niet meer alleen is,
of zoek een ander huis...
óf ga heel veel met hem doen,lang lopen ( gemiddeld 4 a 5 uur per dag),zorg dat die energie eruit kan en geef hem de aandacht die een roedeldier nodig heeft...
de aandacht die hij normaal van soortgenoten zou krijgen,zullen jullie als honden eigenaar die ervoor kiezen een hond solitair te houden moeten compenseren..en de ene hond heeft nu eenmaal meer aandacht nodig als een ander...
vind dit echt dood zielig om te lezen hoe deze hond gehouden wordt....
sorry...
M'n moeder werkt in hetzelfde dorp dus die is met 5 min weer thuis dus die is ook gouw genoeg thuis voor de hond. testebeest schreef:Ik zal je niet aanvallen.
Maar wat er eerder gezegd is, neem iemand in de hand die jullie kan helpen.
En weleens aan een hondenuitlaatdienst gedacht.Dat hij wat langer uitgaat.
1uur per dag een lange wandeling is niet veel.
Mijn hond is nu 11jaar en die wandelt min 3 uur per dag of naast de fiets oid.
En gaat 6 a 7x per dag uit. Die heeft het echt nodig.
tja als je het niet kan verbeteren voor hem is een ander tehuis misschien beter voor hem
Vriend heeft een jr en die heeft ook extreme verlating angst. Tja niet eruit te krijgen.We hebben ons er maar bij neer gelegd. Althans ik. Mijn vriend weigert te veranderen naar hem toe.
De jr doet het uit dominantie gedrag. En niet omdat hij teveel alleen zit
DaniBanani schreef:Ik vind dit trouwens geen verlatingsangst. Een hond met extreme verlatingsangst kan écht niet alleen blijven - die van jullie kan dat juist prima, hij kan er alleen niet tegen als hij niet bij jullie mag zijn terwijl jullie wél in huis zijn. Hij lijkt echt wel wat op mijn hond (die nu achter mij ligt te slapen) - als ik hem nu in de woonkamer apart zou zetten weet ik zeker dat hij gaat piepen en springen en moeilijk doen, en helemáál als ik niet zoveel gedaan zou hebben en hij vol energie zit en AANDACHT wil.
En het extra wandelen is juist doordeweeks belangrijk, als hij zo lang alleen zit. Dan moet er iemand eerder opstaan, heel simpel.
Wildgirl schreef:Er is niets mis met een blafband maar neem dan wel een goede, niet alle blafbanden reageren op janken namelijk.
Als ik jullie verhaal zo lees, dan is het een kwestie van meer aandacht geven.
Meer trainen/bezig zijn met de baas, niet alleen maar wandelen maar de hond echt mentaal uitdagen; hem het gevoel geven dat hij samen met jullie bezig is.
Wat ik niet helemaal snap is waarom hij in de bench/bijkeuken moet wanneer jullie thuis zijn??

En als we hem daar laten dan kan dat alarm er of niet op, of hij gaat continu af (en dat doe ik m'n hond liever niet aan want dat is echt een rot herrie als dat ding af gaat). 
kimmie261 schreef:waarom hebben jullie voor dit ras gekozen,als ik vragen mag??
als ik de ras omschrijving lees:
De Engelse Springer Spaniel zijn vriendelijk en actieve honden, zeer zachtaardig. Het zijn vrolijke honden en hebben een open en spontaan karakter.
Ze behoren tot de intelligentste honden. Dus ze zijn gehoorzaam. Ze zijn zeer gehecht aan hun gezin, ze worden dan ook niet graag alleen aan hun lot overgelaten.
Hij heeft een enorme uithoudingsvermogen, dus heeft veel beweging en afwisseling nodig. Maar toch past hij zich redelijk goed aan uw situatie. Weer of geen weer, dit deert hem niet. Ze zijn verzot op apporteren en zwemmen, vooral met het combineren van deze 2 bezigheden. Neem hem regelmatig mee naar grote boswandelingen of op grote openvlaktes, waar hij onaangelijnd kan rondrennen en spelen.
dan kan je je toch wel voorstellen dat jullie echt veel meer moet gaan doen met de hond,dat hij nu in beweging tekort komt bij jullie?
dus echt moe maken,heel veel lopen,zwemmen,trainen....
werken met de hond,op training gaan enz![]()
super leuk voor jezelf om te doen en ik denk dat de hond dan zelf ook rustiger zal gaan worden...hij is super jong die zit gewoon vol met energie en wíl om te leren en te werken...
,ben benieuwd of hij dan rustiger is voor jullie daarna...
) zodat je ook samen met de hond actief bent ipv dat de hond weer in z'n eentje moet rennen.
kimmie261 schreef:ik denk als jullie net wat meer energie stoppen in hem meer bezig houden dat hij al wat rustiger gaat worden in zijn blaf /aandachtvraaggedrag.
dus elke dag flink apporteren,fietsen in het bos?? kan dat? kan je veel grotere rondes maken...,en inderdaad iets van agility maar volgens mij moet hij dan wel eerst gehoorzaamheids cursussen gehad hebben ,maar dat zou je even na moeten vragen hoe dat werkt...
leverage,laat hem maar echt eens flink moe lopen...echt alle energie eruit rennen en spelen,ben benieuwd of hij dan rustiger is voor jullie daarna...
Sassol schreef:Wat ik ervan begrijp blaft de hond dus alleen als jullie thuis zijn. Er wordt vaak de fout gemaakt tussen verlatingsangst en verkeerde binding met de eigenaar. Dit kan zijn dat de hond teveel aandacht krijgt (waardoor het niet zonder kan) of juist te weinig (waardoor het alsmaar meer wilt of totaal niet meer omdat hij zijn aandacht op een ander dier vestigt).
Vaak helpt het om even in de schoenen van de hond te gaan staan en de ideale situatie voor een hond:
Ideale situatie: hele dag buiten met meertje/waterplek, schuilplek voor regen/zon, groep honden, evt. eigenaar die hele dag erbij is en alles regelt, 1x per dag met de roedel op jacht (waar je dus een aantal uur onderweg bent voor je een goeie prooi vindt waar de hele roedel van kan eten) om vervolgens met z'n allen lekker te smikkelen van de prooi. Daarna met z'n allen tegenelkaar in slaap vallen.
Moge duidelijk zijn dat bijna geen enkele hond in Nederland dit haalt, maar nogmaals het gaat hierbij om de ideale situatie.
Situatie van jouw hond: tussen de 4 á 8 uur alleen op een dag, soms 2u (neem aan dat als je moeder vrij is ze ook boodschappen gaat doen, boven was draait etc), slaapt 's nachts alleen (dus weer zo'n 8u alleen) en ligt bij het alleen zijn in een kooi, komt tussen de 1,5u en 2,5?u buiten op een dag. Krijgt 2x? per dag een bak brokken voor z'n neus wat hij in z'n eentje, binnen 5 min. naar binnen schrokt zonder er iets voor te hoeven doen.
Kijk even naar het verschil. In de ideale situatie zijn honden NOOIT alleen. In jullie situatie is de hond van de 24u, minimaal 10u alleen met een maximum van 16u. In de ideale situatie kán de hond altijd spelen/rennen/rollen in gras etc. In jullie geval kan de hond dit maximaal 2,5u per dag.
In de ideale situatie is eten een sociaal gebeuren waarbij je eerst met z'n allen op pad gaat en met z'n allen eet. In jullie geval wordt de hond in z'n eentje in de keuken gezet.
Daarbij hebben jullie een ras wat bekend staat om zijn onuitputtelijk uithoudingsvermogen, werklust samen met de baas en dan vooral in het speuren en apporteren.
Wat jullie hond dus systematisch tekort komt is gezelschap en contact, bewegingsvrijheid en mentale/fysieke uitdaging. (Dit is in de ideale situatie dus de jacht naar prooi waarbij er intens gespeurd en uren gelopen wordt in redelijk tempo).
Als jij om 8u op school moet zijn, kun je best 1x in de week je wekker om 6u zetten voor de hond bijv. Je moeder hoeft pas om half 9 weg dus die kan de overige dagen best wat vroeger op staan en ze is een aantal dagen vrij (of jij zei je) dus hoef je echt niet elke dag er mega vroeg uit. Maar geef de hond alsjeblieft even dat uurtje contact, beweging en mentale uitdaging voor het een uur stil in een kooi moet liggen. Dat is voor een hond zó fijn.
Besef je dus ook dat als er iemand 's middags thuiskomt, de hond de hele dag alleen stil heeft gelegen dus snakt naar aandacht en beweging. Ook hierbij dus hup, lekker met de hond naar buiten werken. Raus ook eens lekker samen off-road door de bossen over omgevallen bomen heen (daar heb je geen agilitycursus voor nodig) zodat je ook samen met de hond actief bent ipv dat de hond weer in z'n eentje moet rennen.
's Avonds kunnen je ouders dan lekker ontspannen 2u wandelen met de hond waarbij de hond zichzelf al wel een beetje kan vermaken. Het liefst ga je met z'n allen 2 uur naar buiten zodat de hond ook echt even roedeltijd heeft.
Het plan van aanpak:Om dit alles goed te regelen raad ik jullie aan om als gezin om de tafel te gaan zitten en ieder z'n rooster meeneemt. (Dus echt van maandag t/m zondag) Dan kijken wie er 's ochtends eventueel zou kunnen (en daarbij dus best 1x in de week wat vroeger op kan staan), wie 's middags en wie 's avonds. Spreek een minimum af wat betreft uren zodat je kan zien of het uitkomt of dat iemand ergens de wekker vroeger moet zetten of een afspraak moet verzetten.
Misschien houdt er iemand niet van apporteren/de hond aan het werk zetten, dus laat je die in de middag of avond wandelen en niet in de ochtend.
Dmv een rooster kun je met ieders wensen rekening houden, maar wél staat hierbij de hond op nummer 1. Dingen als kou, regen, verkoudheid ed zijn ondergeschikt aan het aantal uren die de hond buiten moet komen. Dus helaas pindakaas als het regent en jij moet 1,5u lopen, dan trek je maar een goede regenjas aan![]()
Ik heb dit eens toegepast bij een gezin met een BC, die allemaal wel wouden maar waarbij er vaak miscommunicatie/organisatie was (Jij had de hond toch een uur uitgelaten vanochtend? nee, ik maar een kwartier, jij toch 's middags? nee, ik ook maar 10 min. Maar gelukkig is die 's avonds lekker lang meewegeest. Eehm... nee, ik dacht dat ie al 2u met jullie gelopen had en het regende..)
DaniBanani schreef:Een half uurtje is bij mij een normaal rondje. Ik heb net een grote ronde gelopen - ruim een uur weg, veel achter de bal aanrennen, beetje pootje baden in het water (vind hij eng, dus kost ook energie), en als ik hem écht bekaf had willen maken had ik ook nog wat appèloefeningetjes gedaan tussendoor (zit, af, 'wacht', wat speuropdrachtjes).
Maar het is inderdaad een begin en dat is heel goed. En ik vind ook dat je het prima hebt opgelost door te wachten tot hij stil was (en gelukkig werd hij dat ook). Als je gaat douchen zou ik 'm iets Heel Lekkers geven waar hij wat langer mee bezig is. Dexter krijgt varkensoren als hij wat langer alleen moet blijven, daar is hij dol op en doet-ie ook langer dan 10 seconden over. Zorg dat alleen blijven leuker voor hem wordt, dat hij bij wijze van spreken gaat deken 'oh, gá nou maar want ik wil dat lekkere dihing!'
Ene keer varkensoor, andere keer, kong, flos, ander speeltje?kimmie261 schreef:nou hij heeft in ieder geval een half uurtje lekker kunnen rennen,als hij straks ligt te slapen,kan je dan niet gaan douchen??
of kan je hem niet wat lekkers geven ( bv een kong gevult met pindakaas waar hij een hele poos mee bezig is om dat uit te likken) zodat jij kan douchen?
moet eerlijk zeggen,mijn honden zijn ook mutsen hoor,als ik naar boven ga is het hele zooitje van de leg en staan ze te janken...,onze douche zit beneden en als ik ga douchen liggen er standaard 3 of 4 honden bij de badkamer/in de badkamer..
en wat betreft je broertje,wil hij ook met de hond lopen?
kan hij bv niet over een uurtje nog lekker een uur met hem het bos ingaan en dan flink rennen en rauzen?
Voor als we beneden zijn moet het op die manier gaan werken, maar als we boven zitten dan word het wat lastiger. We hebben al met elkaar afgesproken om zoveel mogelijk beneden te blijven maar dat kan niet altijd.