Hond met extreem veel verlatingsangst

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 13:49

als ik jullie roosters zo zie zit de hond dus op gelukkige dagen van 8 ( neem aan dat mensen reistijd hebben,dus als je om half 9 moet beginnen dat je rond 8 uur de deur uitstapt ) tot half 2 ( als jij tot 13 uur weg bent incl reistijd a half uur) alleen in een kooi...

is 6,5 uur voor een jonge hond ,welke een groepsdier is,alleen in een kooi van 1m2 en je vind écht raar dat de hond verlatingsangst heeft of alle aandacht grijpt als jullie thuis zijn??

wil je een oplossing? neem er een hond bij,waar die mee samen kan zijn,geef deze de ruimte zodat ze kunnen spelen,rennen,dollen ,groomen,energie kwijt raken waarbij hij dus niet meer alleen is,

of zoek een ander huis...

óf ga heel veel met hem doen,lang lopen ( gemiddeld 4 a 5 uur per dag),zorg dat die energie eruit kan en geef hem de aandacht die een roedeldier nodig heeft...

de aandacht die hij normaal van soortgenoten zou krijgen,zullen jullie als honden eigenaar die ervoor kiezen een hond solitair te houden moeten compenseren..en de ene hond heeft nu eenmaal meer aandacht nodig als een ander...

vind dit echt dood zielig om te lezen hoe deze hond gehouden wordt....

sorry...

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 13:51

Waarom moet hij alleen zijn als jullie thuis zijn? Dat hoef ik ook niet te proberen, dan gaat die van mij ook piepen en blaffen. Hij is nogal aanhankelijk binnenshuis en daar zou hij slecht tegen kunnen. De oplossing klinkt nu wel héél simpel: laat de hond niet alleen ergens zitten als jullie er ook gewoon zijn..dat hoeft toch helemaal geen probleem te zijn?

Leverage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-13 13:51

betadine schreef:
Hij blaft en peipt dus alleen als jullie er zijn ?

Ik heb ook een hond met verlatingsangst (is bij dit ras zo goed als standaard) en ik heb hem een maatje genomen voor onze afwezigheid op te vullen, want anders brak hij de boel af en huilde hij de buurt bij elkaar.
Als we thuis zijn echter dan is hij gerustgesteld.
Ik denk dat jouw hond niet echt verlatingsangst heeft, want anders zou je hem niet zo alleen kunnen laten. Ik denk dat hij vooral aandacht opeist en dat je hem in plaats van koekje voor stilte een opdonder geeft als je hem weer hoort janken. Begrijp dat iedereen knettergek word als hij steeds maar zit te janken om aandacht. Stuur hem weg of geef hem eens een flinke opdonder als hij aandacht eist. Julie moeten beslissen wanneer hij die krijgt en niet andersom. Haal er desnoods een trainer bij die julie o pde goede weg helpt.

Ja, als hij doorheeft dat er iemand thuis is dan blaft hij! Want zodra hij het alarm hoort weet hij dat er niemand thuis is en dat het dus ook geen zin heeft om te blaffen.

We hebben de optie overwogen om een maatje erbij te nemen, gaat hem niet worden denk ik.. In eerste instantie wilde we er nog een springer bij maar dit word erg afgeraden, 2 van hetzelfde ras. Dus dat doen we niet. We gaan volgende maand even met hem naar Animal Event. Ik hoop dat er dan ook gedragstherapeuten staan zodat we ons verhaal ter plekke kunnen uitleggen en hoe we dit moeten aanpakken. :) We kijken ook eventjes naar andere honden rassen, mocht er ooit een 2e hondje bijkomen (maar waarschijnlijk niet)

Ik ben al aan het zoeken naar een gedragstherapeut hier in de omgeving!

testebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 13:52

Ik zal je niet aanvallen.
Maar wat er eerder gezegd is, neem iemand in de hand die jullie kan helpen.
En weleens aan een hondenuitlaatdienst gedacht.Dat hij wat langer uitgaat.
1uur per dag een lange wandeling is niet veel.
Mijn hond is nu 11jaar en die wandelt min 3 uur per dag of naast de fiets oid.
En gaat 6 a 7x per dag uit. Die heeft het echt nodig.

tja als je het niet kan verbeteren voor hem is een ander tehuis misschien beter voor hem

Vriend heeft een jr en die heeft ook extreme verlating angst. Tja niet eruit te krijgen.We hebben ons er maar bij neer gelegd. Althans ik. Mijn vriend weigert te veranderen naar hem toe.
De jr doet het uit dominantie gedrag. En niet omdat hij teveel alleen zit

Leverage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-13 13:55

kimmie261 schreef:
als ik jullie roosters zo zie zit de hond dus op gelukkige dagen van 8 ( neem aan dat mensen reistijd hebben,dus als je om half 9 moet beginnen dat je rond 8 uur de deur uitstapt ) tot half 2 ( als jij tot 13 uur weg bent incl reistijd a half uur) alleen in een kooi...

is 6,5 uur voor een jonge hond ,welke een groepsdier is,alleen in een kooi van 1m2 en je vind écht raar dat de hond verlatingsangst heeft of alle aandacht grijpt als jullie thuis zijn??

wil je een oplossing? neem er een hond bij,waar die mee samen kan zijn,geef deze de ruimte zodat ze kunnen spelen,rennen,dollen ,groomen,energie kwijt raken waarbij hij dus niet meer alleen is,

of zoek een ander huis...

óf ga heel veel met hem doen,lang lopen ( gemiddeld 4 a 5 uur per dag),zorg dat die energie eruit kan en geef hem de aandacht die een roedeldier nodig heeft...

de aandacht die hij normaal van soortgenoten zou krijgen,zullen jullie als honden eigenaar die ervoor kiezen een hond solitair te houden moeten compenseren..en de ene hond heeft nu eenmaal meer aandacht nodig als een ander...

vind dit echt dood zielig om te lezen hoe deze hond gehouden wordt....

sorry...

Inclusief reistijd! :) M'n moeder werkt in hetzelfde dorp dus die is met 5 min weer thuis dus die is ook gouw genoeg thuis voor de hond.

Dat wandelen ga ik voorstellen aan m'n ouders, voor mij is het door de weeks geen optie omdat ik wel met langere reistijd zit ivm school en daarnaast nog huiswerk heb maar in de weekenden zou dit kunnen.

Ik vind het nog steeds erg vervelend om te lezen. Kwetsend ook. Heel erg.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 13:56

Ik vind dit trouwens geen verlatingsangst. Een hond met extreme verlatingsangst kan écht niet alleen blijven - die van jullie kan dat juist prima, hij kan er alleen niet tegen als hij niet bij jullie mag zijn terwijl jullie wél in huis zijn. Hij lijkt echt wel wat op mijn hond (die nu achter mij ligt te slapen) - als ik hem nu in de woonkamer apart zou zetten weet ik zeker dat hij gaat piepen en springen en moeilijk doen, en helemáál als ik niet zoveel gedaan zou hebben en hij vol energie zit en AANDACHT wil.

En het extra wandelen is juist doordeweeks belangrijk, als hij zo lang alleen zit. Dan moet er iemand eerder opstaan, heel simpel.

Leverage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-13 13:57

testebeest schreef:
Ik zal je niet aanvallen.
Maar wat er eerder gezegd is, neem iemand in de hand die jullie kan helpen.
En weleens aan een hondenuitlaatdienst gedacht.Dat hij wat langer uitgaat.
1uur per dag een lange wandeling is niet veel.
Mijn hond is nu 11jaar en die wandelt min 3 uur per dag of naast de fiets oid.
En gaat 6 a 7x per dag uit. Die heeft het echt nodig.

tja als je het niet kan verbeteren voor hem is een ander tehuis misschien beter voor hem

Vriend heeft een jr en die heeft ook extreme verlating angst. Tja niet eruit te krijgen.We hebben ons er maar bij neer gelegd. Althans ik. Mijn vriend weigert te veranderen naar hem toe.
De jr doet het uit dominantie gedrag. En niet omdat hij teveel alleen zit

Daar ben ik al naar het zoeken! Heb er al een aantal opgeschreven. :)

Ik heb het ook fout geformuleerd; mijn ouders wandelen minstens een uur met hem elke avond. Ene dag wat langer als de andere dag maar sowieso een uur per dag, buiten die andere wandelingetjes die gemaakt worden.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 13:58

Er is niets mis met een blafband maar neem dan wel een goede, niet alle blafbanden reageren op janken namelijk.
Als ik jullie verhaal zo lees, dan is het een kwestie van meer aandacht geven.
Meer trainen/bezig zijn met de baas, niet alleen maar wandelen maar de hond echt mentaal uitdagen; hem het gevoel geven dat hij samen met jullie bezig is.
Wat ik niet helemaal snap is waarom hij in de bench/bijkeuken moet wanneer jullie thuis zijn??

Leverage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-13 14:00

DaniBanani schreef:
Ik vind dit trouwens geen verlatingsangst. Een hond met extreme verlatingsangst kan écht niet alleen blijven - die van jullie kan dat juist prima, hij kan er alleen niet tegen als hij niet bij jullie mag zijn terwijl jullie wél in huis zijn. Hij lijkt echt wel wat op mijn hond (die nu achter mij ligt te slapen) - als ik hem nu in de woonkamer apart zou zetten weet ik zeker dat hij gaat piepen en springen en moeilijk doen, en helemáál als ik niet zoveel gedaan zou hebben en hij vol energie zit en AANDACHT wil.

En het extra wandelen is juist doordeweeks belangrijk, als hij zo lang alleen zit. Dan moet er iemand eerder opstaan, heel simpel.

Helaas kan ik het topic niet meer aanpassen, maar ik zou er nog graag wat dingen aan willen veranderen en bij willen zetten..

Hoe hebben jullie het dan aangepakt? Was het bij jullie ook zo erg of minder?

Leverage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-13 14:02

Wildgirl schreef:
Er is niets mis met een blafband maar neem dan wel een goede, niet alle blafbanden reageren op janken namelijk.
Als ik jullie verhaal zo lees, dan is het een kwestie van meer aandacht geven.
Meer trainen/bezig zijn met de baas, niet alleen maar wandelen maar de hond echt mentaal uitdagen; hem het gevoel geven dat hij samen met jullie bezig is.
Wat ik niet helemaal snap is waarom hij in de bench/bijkeuken moet wanneer jullie thuis zijn??

Wij hebben deze: https://www.online-dierenwinkel.eu/data ... g/b_63.jpg Deze werd ons aangeraden in de dierenwinkel. Hij heeft hem alleen om als wij niet thuis zijn, maar dan is hij stil, dus eigenlijk heeft hij die band om voor piet snot zegmaar. Deze reageerde ook op trillingen werd ons verteld!

Ik denk dat dat juist het probleem is geweest of de aanleiding is geweest voor dit alles. Toen ie een pup was kreeg hij 24/7 aandacht (bij wijze van), nu krijgt hij minder aandacht en dan gaat ie piepen en janken. Ik denk zelf, (ik ga het wel proberen!) dat meer aandacht geven juist omgekeerd gaat werken. :\

Vanwege het alarm kan hij niet in de woonkamer. Aan de voorzeide van onze woning, woonkamer, daar zit een bewegingsmelder :) En als we hem daar laten dan kan dat alarm er of niet op, of hij gaat continu af (en dat doe ik m'n hond liever niet aan want dat is echt een rot herrie als dat ding af gaat).
Laatst bijgewerkt door Leverage op 13-04-13 14:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 14:05

Niet aangepakt. Gewoon de hond niet verplichten alleen te zijn als ik in huis ben. ;)
Ik zou ook niet weten waarom dat nodig is, eerlijk gezegd. Hij ligt voornamelijk te slapen, behalve als hij dus echt te weinig beweging heeft gehad. Dan wordt hij wel vervelend (opdringerig, piepen, constant om je heen draaien) maar dat is dan mijn eigen schuld geweest en de oplossing is dan heel simpel: mee naar buiten (of accepteren dat 't even zo is, want dit komt eigenlijk alleen voor bij noodweer of als ik ziek ben).

Ik had in eerste instantie begrepen dat hij eigenlijk alleen aandacht kreeg/krijgt als hij ging piepen of blaffen, in het begin. In dat geval kan uit jezelf aandacht geven hem leren dat hij niet hóeft te piepen of blaffen, maar dat die aandacht vanzelf wel komt. Als hij gewoon nooit voldaan is hoeveel knuffels hij ook krijgt dan is-ie stomweg niet moe genoeg en wil hij gewoon een flinke wandeling en mentale uitdaging. Het is een ras wat véél nodig heeft, dan moet hij dat wel krijgen..

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 14:07

waarom hebben jullie voor dit ras gekozen,als ik vragen mag??

als ik de ras omschrijving lees:
De Engelse Springer Spaniel zijn vriendelijk en actieve honden, zeer zachtaardig. Het zijn vrolijke honden en hebben een open en spontaan karakter.

Ze behoren tot de intelligentste honden. Dus ze zijn gehoorzaam. Ze zijn zeer gehecht aan hun gezin, ze worden dan ook niet graag alleen aan hun lot overgelaten.

Hij heeft een enorme uithoudingsvermogen, dus heeft veel beweging en afwisseling nodig. Maar toch past hij zich redelijk goed aan uw situatie. Weer of geen weer, dit deert hem niet. Ze zijn verzot op apporteren en zwemmen, vooral met het combineren van deze 2 bezigheden. Neem hem regelmatig mee naar grote boswandelingen of op grote openvlaktes, waar hij onaangelijnd kan rondrennen en spelen.

dan kan je je toch wel voorstellen dat jullie echt veel meer moet gaan doen met de hond,dat hij nu in beweging tekort komt bij jullie?

dus echt moe maken,heel veel lopen,zwemmen,trainen....

werken met de hond,op training gaan enz :j

super leuk voor jezelf om te doen en ik denk dat de hond dan zelf ook rustiger zal gaan worden...hij is super jong die zit gewoon vol met energie en wíl om te leren en te werken...

Leverage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-13 14:12

kimmie261 schreef:
waarom hebben jullie voor dit ras gekozen,als ik vragen mag??

als ik de ras omschrijving lees:
De Engelse Springer Spaniel zijn vriendelijk en actieve honden, zeer zachtaardig. Het zijn vrolijke honden en hebben een open en spontaan karakter.

Ze behoren tot de intelligentste honden. Dus ze zijn gehoorzaam. Ze zijn zeer gehecht aan hun gezin, ze worden dan ook niet graag alleen aan hun lot overgelaten.

Hij heeft een enorme uithoudingsvermogen, dus heeft veel beweging en afwisseling nodig. Maar toch past hij zich redelijk goed aan uw situatie. Weer of geen weer, dit deert hem niet. Ze zijn verzot op apporteren en zwemmen, vooral met het combineren van deze 2 bezigheden. Neem hem regelmatig mee naar grote boswandelingen of op grote openvlaktes, waar hij onaangelijnd kan rondrennen en spelen.

dan kan je je toch wel voorstellen dat jullie echt veel meer moet gaan doen met de hond,dat hij nu in beweging tekort komt bij jullie?

dus echt moe maken,heel veel lopen,zwemmen,trainen....

werken met de hond,op training gaan enz :j

super leuk voor jezelf om te doen en ik denk dat de hond dan zelf ook rustiger zal gaan worden...hij is super jong die zit gewoon vol met energie en wíl om te leren en te werken...

Sowieso mijn vader en moeder wilde een actieve hond waar mee ze veel kunnen gaan wandelen. We wilden ook niet een te grote hond, moest een aardige hond zijn, vrolijk. En zodoende zij we bij de springer uitgekomen! We hebben hiervoor ook een springer gehad, we waren zo blij met het ras, helemaal fan van zegmaar, dat de keus snel gemaakt was om een nieuwe springer te kopen toen de oude werd ingeslapen.. Onze vorige springer piepte wel eens af en toe ook als hij alleen zat, maar daar bleef het ook bij.

Boswandelingen maken mijn ouders eigenlijk altijd, we wonen tegen het bos aan! Ik ga wel eens met hem apporteren p het veld hier om de hoek. Zwemmen.. vind hij nu nog niet leuk maar dat kan van de zomer ook wel eens gedaan worden! Training gaat er ook komen met de tijd! Zoals ik al zei, agilaty lijkt me dus erg leuk en de hond kan er goed z'n ei mee kwijt.

Leverage

Re: Hond met extreem veel verlatingsangst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-13 14:13

Ik ga nu een grote ronde met hem lopen, eens kijken of dat al verschil maakt!

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 14:14

Wordt de hond genoeg getriggerd binnenshuis? Kluif, speeltjes enz.
Kan de hond los?
Zo nee, rennen verliezen ze veel meer energie als gewoon rustig wandelen.
Je zou dan met hem kunnen gaan fietsen, skeeleren. Ik denk ook geen verlatingsangst, maar meer vragen om aandacht wat onbewust aangeleerd is..

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 14:17

ik denk als jullie net wat meer energie stoppen in hem meer bezig houden dat hij al wat rustiger gaat worden in zijn blaf /aandachtvraaggedrag.

dus elke dag flink apporteren,fietsen in het bos?? kan dat? kan je veel grotere rondes maken...,en inderdaad iets van agility maar volgens mij moet hij dan wel eerst gehoorzaamheids cursussen gehad hebben ,maar dat zou je even na moeten vragen hoe dat werkt...

leverage,laat hem maar echt eens flink moe lopen...echt alle energie eruit rennen en spelen :j ,ben benieuwd of hij dan rustiger is voor jullie daarna...

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 14:45

Wat ik ervan begrijp blaft de hond dus alleen als jullie thuis zijn. Er wordt vaak de fout gemaakt tussen verlatingsangst en verkeerde binding met de eigenaar. Dit kan zijn dat de hond teveel aandacht krijgt (waardoor het niet zonder kan) of juist te weinig (waardoor het alsmaar meer wilt of totaal niet meer omdat hij zijn aandacht op een ander dier vestigt).

Vaak helpt het om even in de schoenen van de hond te gaan staan en de ideale situatie voor een hond:
Ideale situatie: hele dag buiten met meertje/waterplek, schuilplek voor regen/zon, groep honden, evt. eigenaar die hele dag erbij is en alles regelt, 1x per dag met de roedel op jacht (waar je dus een aantal uur onderweg bent voor je een goeie prooi vindt waar de hele roedel van kan eten) om vervolgens met z'n allen lekker te smikkelen van de prooi. Daarna met z'n allen tegenelkaar in slaap vallen.
Moge duidelijk zijn dat bijna geen enkele hond in Nederland dit haalt, maar nogmaals het gaat hierbij om de ideale situatie.

Situatie van jouw hond: tussen de 4 á 8 uur alleen op een dag, soms 2u (neem aan dat als je moeder vrij is ze ook boodschappen gaat doen, boven was draait etc), slaapt 's nachts alleen (dus weer zo'n 8u alleen) en ligt bij het alleen zijn in een kooi, komt tussen de 1,5u en 2,5?u buiten op een dag. Krijgt 2x? per dag een bak brokken voor z'n neus wat hij in z'n eentje, binnen 5 min. naar binnen schrokt zonder er iets voor te hoeven doen.

Kijk even naar het verschil. In de ideale situatie zijn honden NOOIT alleen. In jullie situatie is de hond van de 24u, minimaal 10u alleen met een maximum van 16u. In de ideale situatie kán de hond altijd spelen/rennen/rollen in gras etc. In jullie geval kan de hond dit maximaal 2,5u per dag.
In de ideale situatie is eten een sociaal gebeuren waarbij je eerst met z'n allen op pad gaat en met z'n allen eet. In jullie geval wordt de hond in z'n eentje in de keuken gezet.

Daarbij hebben jullie een ras wat bekend staat om zijn onuitputtelijk uithoudingsvermogen, werklust samen met de baas en dan vooral in het speuren en apporteren.

Wat jullie hond dus systematisch tekort komt is gezelschap en contact, bewegingsvrijheid en mentale/fysieke uitdaging. (Dit is in de ideale situatie dus de jacht naar prooi waarbij er intens gespeurd en uren gelopen wordt in redelijk tempo).

Als jij om 8u op school moet zijn, kun je best 1x in de week je wekker om 6u zetten voor de hond bijv. Je moeder hoeft pas om half 9 weg dus die kan de overige dagen best wat vroeger op staan en ze is een aantal dagen vrij (of jij zei je) dus hoef je echt niet elke dag er mega vroeg uit. Maar geef de hond alsjeblieft even dat uurtje contact, beweging en mentale uitdaging voor het een uur stil in een kooi moet liggen. Dat is voor een hond zó fijn.

Besef je dus ook dat als er iemand 's middags thuiskomt, de hond de hele dag alleen stil heeft gelegen dus snakt naar aandacht en beweging. Ook hierbij dus hup, lekker met de hond naar buiten werken. Raus ook eens lekker samen off-road door de bossen over omgevallen bomen heen (daar heb je geen agilitycursus voor nodig ;) ) zodat je ook samen met de hond actief bent ipv dat de hond weer in z'n eentje moet rennen.

's Avonds kunnen je ouders dan lekker ontspannen 2u wandelen met de hond waarbij de hond zichzelf al wel een beetje kan vermaken. Het liefst ga je met z'n allen 2 uur naar buiten zodat de hond ook echt even roedeltijd heeft.

Het plan van aanpak:Om dit alles goed te regelen raad ik jullie aan om als gezin om de tafel te gaan zitten en ieder z'n rooster meeneemt. (Dus echt van maandag t/m zondag) Dan kijken wie er 's ochtends eventueel zou kunnen (en daarbij dus best 1x in de week wat vroeger op kan staan), wie 's middags en wie 's avonds. Spreek een minimum af wat betreft uren zodat je kan zien of het uitkomt of dat iemand ergens de wekker vroeger moet zetten of een afspraak moet verzetten.
Misschien houdt er iemand niet van apporteren/de hond aan het werk zetten, dus laat je die in de middag of avond wandelen en niet in de ochtend.
Dmv een rooster kun je met ieders wensen rekening houden, maar wél staat hierbij de hond op nummer 1. Dingen als kou, regen, verkoudheid ed zijn ondergeschikt aan het aantal uren die de hond buiten moet komen. Dus helaas pindakaas als het regent en jij moet 1,5u lopen, dan trek je maar een goede regenjas aan ;)

Ik heb dit eens toegepast bij een gezin met een BC, die allemaal wel wouden maar waarbij er vaak miscommunicatie/organisatie was (Jij had de hond toch een uur uitgelaten vanochtend? nee, ik maar een kwartier, jij toch 's middags? nee, ik ook maar 10 min. Maar gelukkig is die 's avonds lekker lang meewegeest. Eehm... nee, ik dacht dat ie al 2u met jullie gelopen had en het regende..)

Leverage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-13 14:48

kimmie261 schreef:
ik denk als jullie net wat meer energie stoppen in hem meer bezig houden dat hij al wat rustiger gaat worden in zijn blaf /aandachtvraaggedrag.

dus elke dag flink apporteren,fietsen in het bos?? kan dat? kan je veel grotere rondes maken...,en inderdaad iets van agility maar volgens mij moet hij dan wel eerst gehoorzaamheids cursussen gehad hebben ,maar dat zou je even na moeten vragen hoe dat werkt...

leverage,laat hem maar echt eens flink moe lopen...echt alle energie eruit rennen en spelen :j ,ben benieuwd of hij dan rustiger is voor jullie daarna...

Net terug! Apporteer ding meegenomen, hij kon z'n lol iig al op! Nog eventjes een rondje gelopen daarna. Tussendoor nog ff balletje gegooit en daarna naar huis. Toen ik thuis was, jas opgehangen, riem weggehangen. Gedaan alsof ik naar de wc ging, deur dicht en toen begon meneer al.. Ik dacht oh god nee begint dat alweer? Daarna hond in de gang gelaten, ik naar de woonmaker. Ik ben bij de deur blijven staan, hond na een paar tellen naar binnen gelaten omdat hij stil was. Aai over z'n bol en nog eens gedaan met de bijkeuken/woonkamer. En volgens mij ligt ie nu voor pampus in de zon buiten :+

Is dit een goeie manier om het op te bouwen? Dat hij denkt van oh ik ben stil ik mag er nu bij. Maar net als ik nog alleen thuis ben en ik ga douchen dan piept ie en jankt ie ook. Hoe los ik dat dan weer op? Hij mag niet naar boven namelijk.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 14:50

Kijk even naar mijn plan van aanpak.

Energie van de hond heb je er niet in 1 wandeling uit. Ik raad je inderdaad ook aan om de hond eens echt lang mee te nemen (à la 4u). Dan weet je zeker dat alle overtollige energie er uit is en hoef je daarna alleen bij te houden.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 14:52

Je bent krap een half uurtje weg geweest, gok dat dit niet meteen zoden aan de dijk zal zetten, maar je bent er in ieder geval mee bezig! :)

Leverage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-13 15:03

Sassol schreef:
Wat ik ervan begrijp blaft de hond dus alleen als jullie thuis zijn. Er wordt vaak de fout gemaakt tussen verlatingsangst en verkeerde binding met de eigenaar. Dit kan zijn dat de hond teveel aandacht krijgt (waardoor het niet zonder kan) of juist te weinig (waardoor het alsmaar meer wilt of totaal niet meer omdat hij zijn aandacht op een ander dier vestigt).

Vaak helpt het om even in de schoenen van de hond te gaan staan en de ideale situatie voor een hond:
Ideale situatie: hele dag buiten met meertje/waterplek, schuilplek voor regen/zon, groep honden, evt. eigenaar die hele dag erbij is en alles regelt, 1x per dag met de roedel op jacht (waar je dus een aantal uur onderweg bent voor je een goeie prooi vindt waar de hele roedel van kan eten) om vervolgens met z'n allen lekker te smikkelen van de prooi. Daarna met z'n allen tegenelkaar in slaap vallen.
Moge duidelijk zijn dat bijna geen enkele hond in Nederland dit haalt, maar nogmaals het gaat hierbij om de ideale situatie.

Situatie van jouw hond: tussen de 4 á 8 uur alleen op een dag, soms 2u (neem aan dat als je moeder vrij is ze ook boodschappen gaat doen, boven was draait etc), slaapt 's nachts alleen (dus weer zo'n 8u alleen) en ligt bij het alleen zijn in een kooi, komt tussen de 1,5u en 2,5?u buiten op een dag. Krijgt 2x? per dag een bak brokken voor z'n neus wat hij in z'n eentje, binnen 5 min. naar binnen schrokt zonder er iets voor te hoeven doen.

Kijk even naar het verschil. In de ideale situatie zijn honden NOOIT alleen. In jullie situatie is de hond van de 24u, minimaal 10u alleen met een maximum van 16u. In de ideale situatie kán de hond altijd spelen/rennen/rollen in gras etc. In jullie geval kan de hond dit maximaal 2,5u per dag.
In de ideale situatie is eten een sociaal gebeuren waarbij je eerst met z'n allen op pad gaat en met z'n allen eet. In jullie geval wordt de hond in z'n eentje in de keuken gezet.

Daarbij hebben jullie een ras wat bekend staat om zijn onuitputtelijk uithoudingsvermogen, werklust samen met de baas en dan vooral in het speuren en apporteren.

Wat jullie hond dus systematisch tekort komt is gezelschap en contact, bewegingsvrijheid en mentale/fysieke uitdaging. (Dit is in de ideale situatie dus de jacht naar prooi waarbij er intens gespeurd en uren gelopen wordt in redelijk tempo).

Als jij om 8u op school moet zijn, kun je best 1x in de week je wekker om 6u zetten voor de hond bijv. Je moeder hoeft pas om half 9 weg dus die kan de overige dagen best wat vroeger op staan en ze is een aantal dagen vrij (of jij zei je) dus hoef je echt niet elke dag er mega vroeg uit. Maar geef de hond alsjeblieft even dat uurtje contact, beweging en mentale uitdaging voor het een uur stil in een kooi moet liggen. Dat is voor een hond zó fijn.

Besef je dus ook dat als er iemand 's middags thuiskomt, de hond de hele dag alleen stil heeft gelegen dus snakt naar aandacht en beweging. Ook hierbij dus hup, lekker met de hond naar buiten werken. Raus ook eens lekker samen off-road door de bossen over omgevallen bomen heen (daar heb je geen agilitycursus voor nodig ;) ) zodat je ook samen met de hond actief bent ipv dat de hond weer in z'n eentje moet rennen.

's Avonds kunnen je ouders dan lekker ontspannen 2u wandelen met de hond waarbij de hond zichzelf al wel een beetje kan vermaken. Het liefst ga je met z'n allen 2 uur naar buiten zodat de hond ook echt even roedeltijd heeft.

Het plan van aanpak:Om dit alles goed te regelen raad ik jullie aan om als gezin om de tafel te gaan zitten en ieder z'n rooster meeneemt. (Dus echt van maandag t/m zondag) Dan kijken wie er 's ochtends eventueel zou kunnen (en daarbij dus best 1x in de week wat vroeger op kan staan), wie 's middags en wie 's avonds. Spreek een minimum af wat betreft uren zodat je kan zien of het uitkomt of dat iemand ergens de wekker vroeger moet zetten of een afspraak moet verzetten.
Misschien houdt er iemand niet van apporteren/de hond aan het werk zetten, dus laat je die in de middag of avond wandelen en niet in de ochtend.
Dmv een rooster kun je met ieders wensen rekening houden, maar wél staat hierbij de hond op nummer 1. Dingen als kou, regen, verkoudheid ed zijn ondergeschikt aan het aantal uren die de hond buiten moet komen. Dus helaas pindakaas als het regent en jij moet 1,5u lopen, dan trek je maar een goede regenjas aan ;)

Ik heb dit eens toegepast bij een gezin met een BC, die allemaal wel wouden maar waarbij er vaak miscommunicatie/organisatie was (Jij had de hond toch een uur uitgelaten vanochtend? nee, ik maar een kwartier, jij toch 's middags? nee, ik ook maar 10 min. Maar gelukkig is die 's avonds lekker lang meewegeest. Eehm... nee, ik dacht dat ie al 2u met jullie gelopen had en het regende..)

Dit vind ik een hele goeie! Ik denk dat het het eerste probleem is, vroeger teveel aandacht gekregen waardoor hij nu niet zonder kan.

Hij krijgt 2x per dag brokken inderdaad. Alleen.. wij doen ondertussen de afwas en hij zit te eten. Hij eet na ons. Met de deur dicht, soms op een kier, soms open zodat hij in alle rust kan eten. Ik ga om 8 uur de deur uit. Ik heb chronische vermoeidheid, dus dat uurtje eerder opstaan zit er voor mij niet in, ik heb mijn uren slaap hard genoeg nodig helaas.. Ik zou wel even kunnen apporteren met 'm zodat hij toch die energie verliest maar geen grote wandeling maakt. M'n moeder doet dat al wel zoveel mogelijk, voor dat ze gaat werken 'n wandeling maken zodat hij ook al wat moe is als er niemand thuis is. Dus dan kan hij uitrusten in die paar uurtjes zodat hij weer genoeg energie heeft voor de volgende wandeling.

Dat schema vind ik een goed idee! Ik weet alleen niet of dat voor ons gaat werken, omdat behalve m'n vader, niemand een vast rooster heeft. Maar we kunnen er wel richtlijnen van maken! Ik zal van de week eens een kalender halen zo'n gezinskalender en daar een schema op maken. Aan hoeveel uur per dag zou ik moeten denken bij het maken van die kalender? Want dan ozu ik kunnen doen van he bijv. 4 uur. Dat is savonds 2 uur blijven er nog 2 uur over. Deze zijn voor de ochtend/middag.

Leverage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-13 15:04

Cayenne schreef:
Je bent krap een half uurtje weg geweest, gok dat dit niet meteen zoden aan de dijk zal zetten, maar je bent er in ieder geval mee bezig! :)

Het is een begin! :) We gaan er aan werken!

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 15:15

nou hij heeft in ieder geval een half uurtje lekker kunnen rennen,als hij straks ligt te slapen,kan je dan niet gaan douchen??

of kan je hem niet wat lekkers geven ( bv een kong gevult met pindakaas waar hij een hele poos mee bezig is om dat uit te likken) zodat jij kan douchen?

moet eerlijk zeggen,mijn honden zijn ook mutsen hoor,als ik naar boven ga is het hele zooitje van de leg en staan ze te janken...,onze douche zit beneden en als ik ga douchen liggen er standaard 3 of 4 honden bij de badkamer/in de badkamer..

en wat betreft je broertje,wil hij ook met de hond lopen?

kan hij bv niet over een uurtje nog lekker een uur met hem het bos ingaan en dan flink rennen en rauzen?

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 15:18

Een half uurtje is bij mij een normaal rondje. Ik heb net een grote ronde gelopen - ruim een uur weg, veel achter de bal aanrennen, beetje pootje baden in het water (vind hij eng, dus kost ook energie), en als ik hem écht bekaf had willen maken had ik ook nog wat appèloefeningetjes gedaan tussendoor (zit, af, 'wacht', wat speuropdrachtjes).

Maar het is inderdaad een begin en dat is heel goed. En ik vind ook dat je het prima hebt opgelost door te wachten tot hij stil was (en gelukkig werd hij dat ook). Als je gaat douchen zou ik 'm iets Heel Lekkers geven waar hij wat langer mee bezig is. Dexter krijgt varkensoren als hij wat langer alleen moet blijven, daar is hij dol op en doet-ie ook langer dan 10 seconden over. Zorg dat alleen blijven leuker voor hem wordt, dat hij bij wijze van spreken gaat deken 'oh, gá nou maar want ik wil dat lekkere dihing!' :D

Leverage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-13 15:29

DaniBanani schreef:
Een half uurtje is bij mij een normaal rondje. Ik heb net een grote ronde gelopen - ruim een uur weg, veel achter de bal aanrennen, beetje pootje baden in het water (vind hij eng, dus kost ook energie), en als ik hem écht bekaf had willen maken had ik ook nog wat appèloefeningetjes gedaan tussendoor (zit, af, 'wacht', wat speuropdrachtjes).

Maar het is inderdaad een begin en dat is heel goed. En ik vind ook dat je het prima hebt opgelost door te wachten tot hij stil was (en gelukkig werd hij dat ook). Als je gaat douchen zou ik 'm iets Heel Lekkers geven waar hij wat langer mee bezig is. Dexter krijgt varkensoren als hij wat langer alleen moet blijven, daar is hij dol op en doet-ie ook langer dan 10 seconden over. Zorg dat alleen blijven leuker voor hem wordt, dat hij bij wijze van spreken gaat deken 'oh, gá nou maar want ik wil dat lekkere dihing!' :D

Ik denk dat zo'n kong nog de beste oplossing is om hem bezig te houden! Tijdje terug hebben we ook mergpijnen voor hem gehaald, vind ie helemaal fantastisch.. Kon hij zich uren mee vermaken als we beneden zaten. Zo fantastisch dat hij dat ding overal mee naar toe neemt. Hij laat 'm ook wel eens vallen en dan vliegen er ook wat stukjes bot vanaf soms dus die laten we in de toekomst liever liggen. Moet er niet aan denken dat hij zo'n splinter op eet :n

Het leuk blijven houden dat kan dan doormiddel van verschillende dingen? :) Ene keer varkensoor, andere keer, kong, flos, ander speeltje?

kimmie261 schreef:
nou hij heeft in ieder geval een half uurtje lekker kunnen rennen,als hij straks ligt te slapen,kan je dan niet gaan douchen??

of kan je hem niet wat lekkers geven ( bv een kong gevult met pindakaas waar hij een hele poos mee bezig is om dat uit te likken) zodat jij kan douchen?

moet eerlijk zeggen,mijn honden zijn ook mutsen hoor,als ik naar boven ga is het hele zooitje van de leg en staan ze te janken...,onze douche zit beneden en als ik ga douchen liggen er standaard 3 of 4 honden bij de badkamer/in de badkamer..

en wat betreft je broertje,wil hij ook met de hond lopen?

kan hij bv niet over een uurtje nog lekker een uur met hem het bos ingaan en dan flink rennen en rauzen?

Ik noemde het even als voorbeeld, maar ik douche normaal gesproken sochtends (voor ik naar beneden ga). En het kan wel eens zo zijn dat ik laat of later weg moet, dus de rest is al weg. Soms heeft ie niet door dat ik er nog ben, dus dan denkt ie van oh iedereen is weg. Maar zodra hij iets hoort dan is het weer feest.. :( Voor als we beneden zijn moet het op die manier gaan werken, maar als we boven zitten dan word het wat lastiger. We hebben al met elkaar afgesproken om zoveel mogelijk beneden te blijven maar dat kan niet altijd.

Een kong? Dat is toch zo'n rubberen koker? Die van ons die is soms sloop graag dus ik hoop dat hij die niet kapot krijgt! Flossen en dergelijke heeft hij binnen notime uit elkaar en dan ligt alles onder de draadjes. :')

Die zal wel moeten. We moeten dit met z'n alle oplossen want we zijn als gezin fout geweest bij het opvoeden. Ik stel voor om een schema te maken en daar moet ie z'n eigen maar aanhouden.