Konijn zwanger

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Myraxhorsey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-13 18:32

Oke en @ lynn_FDA ik wil geen ruzie konijnen

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 18:34

qwerty14 schreef:
En we gaan weer lekker op de tour om iemand er van te overtuigen dat het verschrikkelijk slecht is om een nestje te doen want 'er zijn al zoveel konijnen'. :\ Sorry dat ik het zeg. Je kan natuurlijk wel tegen zijn dat mensen een nestje doen, maar dat is hun keuze. Laat iedereen lekker voor zich zelf beslissen

+1

_Ashii_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 18:36

qwerty14 schreef:
En we gaan weer lekker op de tour om iemand er van te overtuigen dat het verschrikkelijk slecht is om een nestje te doen want 'er zijn al zoveel konijnen'. :\ Sorry dat ik het zeg. Je kan natuurlijk wel tegen zijn dat mensen een nestje doen, maar dat is hun keuze. Laat iedereen lekker voor zich zelf beslissen

Precies! Ben ik volkomen met je eens. TS heeft een voedster en krijgt voor het eerst een nestje. Leuk toch! Ja ok asiels zitten vol maar ook met honden en katten en die worden ook nog steeds gefokt :) TS vraagt enkel om hulp en tips wat ze het beste kan doen.
Mijn tip, houd haar oren goed in de gaten. Als je zelf koude handen heb zullen de oren nog warmer aanvoelen. Kijk dat je zelf ook redelijk warme handen heb. Zorg tevens voor genoeg stro en dergelijke voor nest materiaal. Laat de jongen na de geboorte met rust. Wij hebben ze zeker 6 tot 7 weken bij moeders gelaten. Succes!

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 18:39

qwerty14 schreef:

Dat kan wel zijn. Maar het is toch beter om ze te overtuigen om het niet te doen.
Ik zou zeggen, ga eens een weekje mee met de dierenambulance of draai mee in een opvang. Dan verander je wel van gedachten.

Eerst was ik ook zo, ik dacht.. waarom zeuren al die mensen toch telkens. Tot ik nu dus in de konijnenopvang werk en zie hoeveel dieren afgegeven, gedumpt worden of slecht verzorgd worden door de baasjes. We krijgen echt vreselijke dingen te zien.
We moeten dieren laten inslapen, kortweg omdat mensen geen verstand hebben van wat ze doen...

En mensen fokken gewoon door en door, meer pretnesten!!!! Jippie!!!!
Maar als opvangen nu al een opvangstop hebben omdat ze meer dan 50 konijnen hebben zitten die een thuis zoeken en geen hokken meer vrij hebben.. dan moet er toch een belletje gaan rinkelen. Het is nog niet eens zomer, want dan komen de ergste gevallen tevoorschijn.

WinSel

Re: Konijn zwanger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 18:40

Ts dus je gaat een nestje fokken omdat je konijn ruzie had met andere konijnen ?
Met hoeveel konijnen heb je het geprobeerd en heb je het laten doen door iemand die er verstand van heeft ?
Met pech verlies je je konijn door een zwangerschap of bevalling...

Myraxhorsey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-13 18:42

Ik heb er ongeveer 5 geprobeerd ja het is iemand die er verstand van heeft zij fokt zowiezo met konijnen

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 18:43

WinSel schreef:
Ts dus je gaat een nestje fokken omdat je konijn ruzie had met andere konijnen ?
Met hoeveel konijnen heb je het geprobeerd en heb je het laten doen door iemand die er verstand van heeft ?
Met pech verlies je je konijn door een zwangerschap of bevalling...

+ 10 dan maar.

Waarschijnlijk ben je nog een jong iemand.
Op andere konijnenforums komen we genoeg berichten tegen waarbij de moeder de jongen niet voedt, de voedster overlijdt of erger nog... de jongen verminkt. Kortweg omdat het konijn geen idee heeft wat ze met die jongen konijnen aan moet.
Konijnen worden te vroeg bij de moeder weggehaald en hebben dus vaak een gebrek aan solicatie.

Erg leuk om een voedster te hebben die de voorpootjes van de jongen afbijt en die twee dagen later (na veel pijn te hebben gehad) overlijden van de honger.

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 18:43

Myraxhorsey schreef:
Ik heb er ongeveer 5 geprobeerd ja het is iemand die er verstand van heeft zij fokt zowiezo met konijnen

Heb je haar geprobeerd te koppelen aan gecastreerde rammen of voedsters?

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 18:44

Nou iemand die fokt heeft er niet altijd verstand van hoor.
Al bij een konijnenopvang geweest ?
En waarom vind jij dekken dat de beste optie ? Konijnen kennen geen familiebanden dus het is zeker niet gezegt dat dát wel goed gaat
En als je het doet ga dan aub voor een GECASTREERD mannetje en veel ruimte
In wat voor hok zit je konijn nu ?

Myraxhorsey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-13 18:46

Uhhmm ja heb het geprobeerd met voedsters en een jong rammetje mijn konijn zit in een hok met ren eronder kan niet precies uitleggen wat voor hok het is

Danielliee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 18:53

Als eerste wens ik je erg veel plezier met de baby nijntjes. Een berekening is net als bij mensen een schatting, dus het hoeft niet altijd op de berekende dag. Dus daar hoe je je geen zorgen over te maken. Is het mannetje trouwens al uit het kooitje?

Myraxhorsey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-13 18:55

Ja mijn konijn zelf zit alleen in een hok

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 18:59

Misschien TS helpen met tips is wat beter, daar heeft ze nu meer aan, dier is nu toch al drachtig.
Buiten dat, het is ook gewoon een keuze die men maakt en dat de asiels overvol zitten is enorm zielig maar omdat die mensen zo schandalig met hun dieren omgaan is een ander toch niet verplicht om een dier uit asiel te halen?

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 19:02

Grappig dat je zegt 'schandalig met hun dieren omgaan' en tegelijkertijd TS verdedigd. Want juist door dit soort nestjes komen die konijnen in het asiel :D

Verder is al aangegeven wat TS moet doen :)

Myraxhorsey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-13 19:03

Nou wil wel wat meer tips hoor als die er nog zijn en schandalig met dieren omgaan bedoelt mambobeach iets anders ze bedoelt niet mij

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 19:06

Wat voor tips wil je dan?

Je moet haar met rust laten en gewoon afwachten, voor voldoende nestmateriaal zorgen en je pas druk maken als ze maandag/dinsdag nog geen jongen heeft. Je moet een rammetje houden en die castreren.

Verder?

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 19:06

Wat voor tips wil je ?
Zoals ik al vroeg, weet je wat je moet doen als de jongen er zijn, en hoe lang ze bij hun moeder moeten blijven en hoe je kan zien of ze genoeg eten enz enz

Myraxhorsey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-13 19:08

Nee weet niet echt precies wat ik dan moet doen hoelang ze bij de moeder moeten blijven weet ik wel en nee weet niet hoe je dat kan zien @winsel

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 19:09

dat er vreselijk veel konijnen in de konijnen opvang zitten is niet zo heel gek, vroeger had elk asiel zijn eigen gedeelte waar konijnen zaten, nu worden ze verzameld van meerdere asiels bij elkaar en zijn het er in eens veel... terwijl vroeger ongeveer hetzelfde aantal opgevangen werd maar verdeeld over meerdere plaatsen.

dus zo'n ramp is het nu ook weer niet dat ts een nestje gaat krijgen, geen paniek pfffff. en van de 100.000 konijnen zitten er al 90.000 al jaaaren alleen en ze blijven alleen zitten en die leven ook nog steeds.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 19:10

Myraxhorsey schreef:
Nee weet niet echt precies wat ik dan moet doen hoelang ze bij de moeder moeten blijven weet ik wel en nee weet niet hoe je dat kan zien @winsel

Schandalig dat je zowat niets weet terwijl je konijn zondag gaat bevallen :n

Kijk eens op bunnybunch. Staat alles wat je moet weten :)

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 19:11

speurneusc schreef:
dat er vreselijk veel konijnen in de konijnen opvang zitten is niet zo heel gek, vroeger had elk asiel zijn eigen gedeelte waar konijnen zaten, nu worden ze verzameld van meerdere asiels bij elkaar en zijn het er in eens veel... terwijl vroeger ongeveer hetzelfde aantal opgevangen werd maar verdeeld over meerdere plaatsen.

dus zo'n ramp is het nu ook weer niet dat ts een nestje gaat krijgen, geen paniek pfffff. en van de 100.000 konijnen zitten er al 90.000 al jaaaren alleen en ze blijven alleen zitten en die leven ook nog steeds.

Ja want leven staat natuurlijk gelijk aan een gelukkig leven :j

Not.. Dat een dier blijft leven geeft niet aan dat het ook gelukkig is. Een konijn is een kuddedier. Een paard zet je ook niet alleen neer.

Myraxhorsey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-13 19:11

Jamaar dan moet ik heel veel gaan zoeken

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 19:12

Ben je ons in de maling aan het nemen ofzo? := Althans dat mag ik hopen.

Myraxhorsey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-13 19:13

Nee hoezo

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 19:14

een goede tip is misschien wel NU al advertenties gaan zetten op internet. Er is bijna geen vraag naar jonge konijnen zeker niet die 100 in een dozijn konijnen (geen idee welk ras of kruising je gemaakt heb)

Ze moeten zeker 8 weken bij de moeder blijven en op 13 weken leeftijd moeten rammen en voedsters gescheiden worden. Idd een ram bij mams laten en zo snel je ballen voelt hem laten castreren. Des te makkelijker kan hij terug naar moeders. Hier heb ik altijd (als ik ergens jonge nijnen gekocht had) de ram laten castreren zodra ik ballen voelde en dan hoef ik hem niet apart te houden.