Hond accepteert baby niet

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 10:17

Sassol schreef:
Let ook op dat je een goed aangeschreven GT pakt. Iedereen kan zich gedragstherapeut noemen, en als je ze af en toe hoort...

Ik ben zelf van mening dat alleen maar goed gedrag belonen of alleen maar slecht gedrag negeren niet werkt. Als de hond je kind aanvalt mag jij inderdaad best even flink boos worden, het is notabene jouw kind wat een roedellid aanvalt!
Verder zul je even moeten relativeren wat betreft correcties, gezien het hier om je baby gaat zal je moederinstinct je vertellen de hond zowat af te maken. Probeer eens te bedenken hoe je zou reageren als de Yorkie zo tegen je Spaanse hond zou doen? Uiteraard zal je ook corrigeren, maar het moet uiteindelijk toch met elkaar overweg kunnen. En dat lukt niet met een gespannen en boze leider.

Als de hond de situatie niet begrijpt dan is aanvallen een noodkreet en als je deze ook nog eens aanpakt denk je dat dat dan zal gaan helpen? ik denk dat het dier alleen maar nerveuzer en onzekerder word met alle gevolgen van dien.

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 10:21

Jose22 schreef:
Dit soort zaken komen inderdaad heel vaak voor omdat veel mensen niet op de hoogte zijn van het natuurlijke gedrag van de hond.
Veel problemen zijn te voorkomen door daar eens aandacht aan te besteden. Soms gaat het niet, dan houdt het op inderdaad. Maar om dan, zoals ik hier in een reactie lees, het diertje pardoes in te laten slapen, vind ik bijzonder cru. Een gezond dier in laten slapen omdat jij kinderen wou... Geef het beestje dan in ieder geval nog een kans bij iemand anders..

Kijk, een reactie volop aannames en getuigt ook nog eens van kortzichtigheid.

Ik heb slechts kort geschetst wat de situatie was.
De hond kwam van mijn schoonouders en had een grondige hekel aan kinderen. Dat was het gevolg van onkunde, maar het steeds opsluiten in de schuur als er kinderen uit de buurt over de vloer kwamen die een snoepje kregen, resulteerde in een hartgrondige haat. Wij hebben de hond toen wij waren getrouwd een tweede kans gegeven, anders was hij er al lang niet meer geweest, maar wetende dat kinderen een probleem was. De hond was lief voor mijn man, redelijk lief voor mij, maar was in meerdere situaties onbetrouwbaar. Hij heeft nog vijf jaar bij ons een goed leven gehad.
De hond vertoonde een andere reactie dan de Westie hierboven. Hij negeerde de baby volkomen, maar zijn ogen werden steeds donker als hij naar onze dochter keek. Het was te controleren zolang zij hem niet op zocht. Als ze te dicht bij kwam waren de signalen van de hond overduidelijk. Na twee jaar opletten gebeurde toch waar ik van meet af aan bang voor was. Ik heb mezelf kwalijk genomen dat ik dat risico heb genomen, dat ik mijn dochter aan het gevaar heb blootgesteld. Voor hetzelfde geld waren de gevolgen vele malen erger geweest. Bij mij komen de dieren onderaan de ladder. Het is voor mij een kwestie van afwegen en dan ben ik iemand die snel een keuze maakt. Ik ga moeilijke situaties niet uit de weg.

Denk je nu werkelijk dat ik er niet aan heb gedacht om hem bij iemand anders onder te brengen? Dat ik het ook niet heb geprobeerd?
Ik heb meerdere kynologische cursussen gevolgd, heb Beagles gefokt en weet heus wel wat af van honden.

Dierenliefde heeft bij mij grenzen, liefde voor mijn kinderen niet.

Independant

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 10:36

Vorige week kwam dit probleem voor bij een uitzending van de hondenfluisteraar, Ceasar Millan.
Wellicht kan je deze uitzending terug vinden en hier wat tips uit halen?

agee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 10:46

Bucephalus schreef:
Dierenliefde heeft bij mij grenzen, liefde voor mijn kinderen niet.

Zo, dat zijn nog eens wijze woorden Bucephalus! En je hoeft je hier niet te verdedigen trouwens. Jij hebt gedaan, wat op dat moment het beste was voor jouw gezin.
Ik zou hetzelfde doen. Als je eens gezien hebt hoe een kindergezicht er uit ziet nadat het door een hond is toegetakelt, vergeet je dat je hele leven niet...
En juist door de overmatige 'dierenliefde' gaat het soms zo fout.

Ik beweer hier NIET dat het bij de TS ook zo is hoor. Al heb ik wel zo mijn twijfels bij kunstheupjes in een hondje...
Aan de TS wil ik meegeven: Ga aub vandaag nog op zoek naar een hele goede deskundige, en houd je kindje en het hondje voorlopig uit elkaar.
Veel succes en sterkte!

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 10:50

Sorry hoor Bucephalus maar wat een onzin. De opmerking van Jose22 zit helemaal niet vol aannames en getuigt al helemaal niet van kortzichtigheid, wél van zelfbeheersing en beleefdheid. Je schrijft zelf dat je man het niet eens was met je beslissing om de hond in te laten slapen en dan accepteer je het niet als je werkwijze hier cru wordt genoemd? Ik vind het ook cru, en nog wel meer dan dat. Daarbij vraag ik me af waarom je dit verhaal in dit topic zet? Is het een advies aan TS om haar hond ook in te laten slapen? Over cru gesproken...

TS, succes met de situatie, hartstikke goed dat je op zoek bent naar een oplossing. Ik ben wel benieuwd wat er uit gaat komen, hopelijk lukt het om snel een fijne gedragsdeskundige te vinden.

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 10:58

Je mag vinden wat je wil vinden Maura. Dank voor je reactie Agee!

Het heeft echter geen snars met cru te maken. Onze hond was een kruising, foxterrier met nog iets, geen idee wat. Een eigenschap van de terrier is het vasthoudende karakter. Een hond op leeftijd is daarbij moeilijk te corrigeren. Overwegingen om mee te nemen.

De TS moet zelf beslissen wat ze doet.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 11:06

Wij hebben een soort gelijk verhaal beleefd. Onze kruising terrier was al 9 jaar bij ons toen de baby werd geboren en hij was echt altijd een soort kind voor mij. Natuurlijk had hij er moeite mee dat er opeens nog iemand was die wel heel veel aandacht opeiste. Vooral toen ze begon te kruipen, werd hij echt link. grommen, dreigen, trillen allemaal bekend voor ons.

Ik heb toen ook rondgebeld naar gedragstherapeuten, maar ik kreeg alleen aangeraden om hem in te laten slapen, omdat het gedrag nooit beter zou worden. Dat hebben we natuurlijk niet gedaan en ik ben zelf op zoek gegaan naar oplossingen.

De hond niet straffen, maar hij heeft toen een plek gekregen in huis waar wij onze dochter verboden er naartoe te gaan. Het territorium van de hond lag natuurlijk opeens vol met allemaal dingen van "die vervelende indringer" en daarom hebben we hem ruimte voor zichzelf gegeven. Dat was zijn territorium en daar had zij niks verloren. Dochter mocht ook niet zelf op de hond af gaan. Alleen wanneer hij haar opzocht, mocht ze (in ons dichte nabijzijn) even aaien. Het enige dat ik afgestraft heb, is wanneer de hond dominant gedrag vertoonde naar onze dochter. Hij moest echt leren te accepteren dat zij boven hem stond in de roedel. Het heeft een tijd geduurd, maar uiteindelijk is het wel gelukt. De hond is nu 13 en de dochter 4 en ze zijn gewoon dikke maatjes nu.
Laatst bijgewerkt door Muronia op 12-04-13 11:09, in het totaal 1 keer bewerkt

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 11:08

En, heb je al iemand gevonden die je kan helpen?

Succes ermee, wat een rot situatie..

Ik hoor inderdaad vaak dat terriers hier problemen van maken, dan moet ik dus maar opschieten met een kleine..

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 11:10

Wilawander schreef:
Als de hond de situatie niet begrijpt dan is aanvallen een noodkreet en als je deze ook nog eens aanpakt denk je dat dat dan zal gaan helpen? ik denk dat het dier alleen maar nerveuzer en onzekerder word met alle gevolgen van dien.

Er is een hoop gedrag wat je beter om kan buigen en uiteraard is voorkomen altijd beter dan genezen. Echter als een hond aanvalt, terwijl het een andere kant op kan, (Dus een hond wat in een hoekje gedreven zit heeft geen andere opties meer, tja dan vind ik corrigeren oneerlijk) dat mag zeker gecorrigeerd worden.
En nee, dan is niet alle nervositeit ed weg, maar de kans dat de hond de baby nog een keer aanvalt ipv een andere strategie kiest is wel kleiner.

Maar wat stel jij dan voor hoe je reageert als de hond de baby aanvalt Wilawander?

missje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 11:14

lastig maar niet onoverkomelijk.
ik ga mee met het idee van leorah, zorg dat je hond een eigen plekje heeft zodat ie zich daar kan terug trekken.
waarschijnlijk weet ie gewoon niet wat ie met zo'n kruipend kind moet doen. daarbij zolang ie kruipt zit ie lager in de rangorde.
zowiezo zit een kind dat maar dit is helemaal duidelijk.

het hondje is al ouder, probeer het voor hem zo aangenaam mogelijk te maken in de keuken/gang of andere kamer als de kleine
"los" in de kamer is. waarschijnlijk zal ie het wel leuker gaan vinden als je kindje gewoon gaat lopen en zich in zijn ogen
als een mens gaat gedragen.

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 11:17

Lastig probleem TS!
Van wat ik begrepen heb, en wat een aantal bokkers hier ook al beschrijven, is dat je niet het beginnende gedrag moet corrigeren.
Het trillen en grommen is een waarschuwing van de hond. Als je deze waarschuwing gaat corrigeren, zal de hond voortaan de waarschuwing overslaan, omdat hij daar telkens voor gestraft werd en gelijk overgaan tot de aanval..

Daarbij is het al een oudere hond, die sowieso al meer moeite hebben met grote veranderingen in huis..
Een eigen plekje en rust zal de hond goed doen..

Patsab

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 11:37

itsmi schreef:
Lastig probleem TS!
Van wat ik begrepen heb, en wat een aantal bokkers hier ook al beschrijven, is dat je niet het beginnende gedrag moet corrigeren.
Het trillen en grommen is een waarschuwing van de hond. Als je deze waarschuwing gaat corrigeren, zal de hond voortaan de waarschuwing overslaan, omdat hij daar telkens voor gestraft werd en gelijk overgaan tot de aanval..

Daarbij is het al een oudere hond, die sowieso al meer moeite hebben met grote veranderingen in huis..

Wat zou jij dan doen als je hond gromt naar je baby, negeren of een aai over zijn bol geven??

En met corrigeren wordt niet bedoeld dat je je hond een afranseling geeft,een correctie kan met stem of een por geven. Probleem hier is denk ik dat het al een hond op leeftijd is en die vind verandering moeilijker dan een jonkie. Ts moet zelf bepalen in hoeverre ze hierin gaat,of dat nou met behulp van een trainer is of op een andere manier, ik zou ts alleen aanbevelen geen risico's te nemen,een hondenbeet bij een kind kan flinke schade aanrichten!
Ook al is het angst bij deze hond,de hond duidelijk maken dat grommen niet mag,en misschien inderdaad een eigen plekje geven waar hij rust kan vinden,maar als de kleine begint te lopen zal je weer een oplossing moeten zoeken.

Lieverdje86

Re: Hond accepteert baby niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-13 12:22

Ik heb contact opgenomen met een gedragstherapeut en ze komt volgende week langs. Bij haar kwam het als angst over en ze adviseerde me tot die tijd om de hond met wat lekkers in de tuin te zetten als de baby gaat kruipen.

MaraYvette

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 13:27

ik wens de ts heel veel succes, als je bang bent dat het niets wordt zou ik als ik jou was in t belang van hond en kindje besluiten t voor allemaal leuker te maken en welllicht hondje bij iem onderbrengen waar hij zichzelf kan zijn en jullie ook niet meer bang hoeven te zijn oid

Dat jullie m dan gaan missen tuurlijk, Goede afspraken maken is een noodzaak maar denk dat als de hond wat meer zichzelf kan zijn jullie je ook beter voelen.

Ik zeg hiermee niet dat je slecht bent voor de hond maar wel dat op dit moment jullie allemaal ongelukkig zijn , ik hoop dat je/jullie er uit komen succes

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 13:32

super TS, goed aangepakt!

Ik zou ook voor mijn kind kiezen als het niet goed uitpakt, maar ik zou de hond zeker een kans geven. Vooral omdat het geen agressie lijkt te zijn maar een angstprobleem.

Lieverdje86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-13 14:20

Dank jullie wel! Mochten we er met hulp niet uitkomen, dan zit er inderdaad niks anders op dan verder te kijken.

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 14:30

Patsab schreef:
Wat zou jij dan doen als je hond gromt naar je baby, negeren of een aai over zijn bol geven??

En met corrigeren wordt niet bedoeld dat je je hond een afranseling geeft,een correctie kan met stem of een por geven. Probleem hier is denk ik dat het al een hond op leeftijd is en die vind verandering moeilijker dan een jonkie. Ts moet zelf bepalen in hoeverre ze hierin gaat,of dat nou met behulp van een trainer is of op een andere manier, ik zou ts alleen aanbevelen geen risico's te nemen,een hondenbeet bij een kind kan flinke schade aanrichten!
Ook al is het angst bij deze hond,de hond duidelijk maken dat grommen niet mag,en misschien inderdaad een eigen plekje geven waar hij rust kan vinden,maar als de kleine begint te lopen zal je weer een oplossing moeten zoeken.

Ik suggereer zeker niet dat je dat gedrag positief moet belonen!
Ik denk alleen dat als je de waarschuwing van de hond straft, dat de hond deze waarschuwing niet meer zal tonen, en direct in de aanval zal gaan bij enige irritatie!
Wat je dan wel zult moeten doen om de hond duidelijk te maken dat het gedrag niet gewenst is, weet ik niet, en heb ik daarom ook niet beschreven.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 15:27

Fijn dat je een GT gevonden hebt en je ook al advies geeft voor nu. Hopelijk kan ze jullie hier bij begeleiden en worden jullie gewoon weer één gezellige roedel :)

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 17:49

Wilawander schreef:
Ongelooflijk dat zoveel mensen adviseren hem aan te pakken. Het dier is onzeker en handelt zoals hij zich verdedigen kan. Door corrigeren, schoppen en mopperen maak je het probleem alleen maar groter.

Dit dus ik kan het ook NIET geloven dat zoveel mensen voor corrigeren gaan. Nooit doen!!!!

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 17:54

Patsab schreef:
itsmi schreef:
Lastig probleem TS!

Je vraagt het niet aan mij maar wat ik zou doen is de hond herplaatsen naar een nieuwe situatie waar heel zeker geen kinderen meer geboren worden (dus ouder echtpaar bij voorkeur) die ook beseffen dat als er kinderen op bezoek komen de hond het beste in een andere afgesloten ruimte opgesloten kan worden.

Ik zou nooit en te nimmer de hond houden als ik hem niet voor mijn gevoel bijna of helemaal 100% kan vertrouwen met mijn kinderen!!! Nu heb ik totaal geen kinderwens maar als ik kinderen zou hebben en mijn hond(en) kunnen daar echt niet mee handelen dan gaat de hond weg. Je hoort teveel verhalen dat het toch fout ging en dan is de hond altijd de dupe en het kind misschien ook wel als het flink in het gezicht (dat is bij grote honden op oog/bijt hoogte) gepakt wordt.
Dan vele malen liever de hond herplaatsen naar een fijn nieuw thuis waar hij zich wel op zijn gemak voelt.

Zou het een niet herplaatsbare hond zijn door ouderdom of ziekte/ chronische problemen dan zou hij gewoon blijven maar absoluut gescheiden op de momenten dat het kind er is. Gewoon 0,0 risico nemen. Ik ben enorm gek met mijn dieren en zeker mijn honden zijn mijn alles maar juist omdat ze dat zijn zou ik de hond herplaatsen die gun ik geen situatie waarin ze zich vele uren per dag ongelukkig voelen als een andere situatie mogelijk is.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 22:05

Lieverdje86 schreef:
Anneliesdj, bij thuiskomst met de baby heb ik de honden eerst gedag gezegd en een aai gegeven en vervolgens van een hogere positie aan de baby laten snuffelen.
Toen hij grommend aan kwam rennen, terwijl ik de baby van de grond tilde, leek het wel een soort van aanval uit paniek. Hij weet niet wat hij ermee aan moet.
Het lijkt er niet op dat hij op de baby jaagt. Het valt me nu ook op dat de hond nu ook zenuwachtig om mij heen gaat draaien en achter me gaat staan trillen alsof hij hulp van mij verwacht. Hij rent vervolgens ook steeds grommend en piepend langs de baby, terwijl hij er ook voor kan kiezen om op zijn slaapplek te gaan liggen, want daar mag de kleine niet komen. (Zo gaat onze andere hond vaak naast de baby liggen en als ze geen zin meer in hem heeft gaat ze naar haar slaapplek.)
Ik heb al heel vaak geprobeerd om met de baby ernaast hem aandacht te geven of snoepjes te geven om er een positieve draai aan te geven, maar dit wil hij ook absoluut niet.

Dat wil hij niet omdat hij in een opgewonden toestand is, je moet eerst zorgen dat hij rustig is (op afstand), dus corrigeren als dat nodig is. Pas wanneer hij kalm is kun je hij bij je vragen en wat leuks doen maar leer hem eerst op afstand rustig te zijn.

Wanneer rent hij grommend en piepend langs je baby? Hoe is de situatie dan?

Lieverdje86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-13 10:01

Anneliesdj, hij begint daarmee zodra de kleine de woonkamer begint rond te kruipen en veel geluid produceert in de vorm van brabbelen of met speelgoed druk wordt.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 10:09

Indien het met je gedragstherapeute niet lukt kan je contact opnemen met Herman Pestman.

Hij is verbonden aan hondenschool Jottem in de Rijp. Uit ervaring weet ik dat hij heel goed in zijn vak is.

Heel veel wijsheid en succes!

Lieverdje86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-13 08:29

De gedragstherapeut is inmiddels geweest. Ze denkt dat het probleem vooral zit dat hij niet snel genoeg weg kan komen vanwege zijn heupen en ataxie en zich daardoor in het nauw gedreven voelt en dat hij gewoon niet aan de baby gewend is en vanwege zijn leeftijd rust nodig heeft.
Ze heeft geadviseerd om hem een eigen plekje te geven, zodra de baby in de kamer kruipt, dus we gaan een extra mandje in de gang zetten en ze gaat een bach bloesem voor hem samenstellen zodat hij rustiger wordt.
En mocht de hond daarna nog steeds onrustig en ongelukkig blijven, dan gaan we vragen of hij bij mijn schoonmoeder mag wonen, maar dat is de laatste optie.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 13:41

Goed van je! Complimenten!!