Cavia erg dun, hoe dikker te krijgen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Eydis

Re: Cavia erg dun, hoe dikker te krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 18:45

Havermout bijvoeren of Brinta. Aangelengd met wat water en hupsekee gaat vaak snel naar binnen.

Mallorka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 23:12

Citaat:
Eierstokcysten schijnen inderdaad verschrikkelijk te zijn.. Ik heb er geen ervaring mee, maar wel heel veel over gelezen. Heb jij er zelf ervaring mee? Zo ja, hoe is dat verlopen? (puur een geïnteresseerde vraag )

Ja, ellendig. Niet goed :(
Ik heb verscheidene keren een operatie geprobeerd, maar uiteindelijk hebben ze het toch niet gered. Het probleem is dat ze van die cysten erg ziek en miserabel kunnen zijn, met bijkomstig probleem verminderde eetlust. De operatie op zich is al erg zwaar en om ze daarna weer goed aan het eten te krijgen erg moeilijk.

Misschien een tipje voor de medecaviaeigenaren hier....
eierstokcysten kun je als je je goed concentreert al in een vroeg stadium voelen. Regelmatig de buik controleren dus. Sommige cysten zijn dan nog met hormonale medicatie te behandelen.

Sorry Lowara, voor t offtopic gaan

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 23:17

Mallorka schreef:
Citaat:

Misschien een tipje voor de medecaviaeigenaren hier....
eierstokcysten kun je als je je goed concentreert al in een vroeg stadium voelen. Regelmatig de buik controleren dus. Sommige cysten zijn dan nog met hormonale medicatie te behandelen.

Sorry Lowara, voor t offtopic gaan

Thnx voor de tip! Zo kan je overigens ook dracht voelen (na 4 weken)

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 11:42

Mallorka schreef:
Citaat:
Eierstokcysten schijnen inderdaad verschrikkelijk te zijn.. Ik heb er geen ervaring mee, maar wel heel veel over gelezen. Heb jij er zelf ervaring mee? Zo ja, hoe is dat verlopen? (puur een geïnteresseerde vraag )

Ja, ellendig. Niet goed :(
Ik heb verscheidene keren een operatie geprobeerd, maar uiteindelijk hebben ze het toch niet gered. Het probleem is dat ze van die cysten erg ziek en miserabel kunnen zijn, met bijkomstig probleem verminderde eetlust. De operatie op zich is al erg zwaar en om ze daarna weer goed aan het eten te krijgen erg moeilijk.

Wat naar zeg ;( En het lijkt me mentaal ook niet goed voor een cavia, want ze zitten 'gevangen' in hun hormonen wereld als het ware..

Ruby1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 20:37

Ben benieuwd wat er uitkomt als je bij de DA bent geweest, weet niet of ik er over heen heb gelezen dat je al bij de DA bent geweest. Mijn 1e zeug is ook lichter en smaller dan mijn andere zeug terwijl die jonger is, de ene cavia is gewoon anders gebouwd dan de ander. Ze eet prima en is actief.
En zoals al werd gezegd, met 5 jaar vallen ze idd wel af....

Mallorka

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 22:09

Succes bij de DA morgen.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-13 11:11

Sorrie voor de late reactie, had een erg druk weekend :j
Inmiddels terug van de dierenarts, en die vond dat Eggs goed in de vacht zat, mooi actief ( klom overal blij piepend op :+ ) en zeldzaam goede tanden voor een 5 jarige.
Geen bijtwondjes door ruzies, heldere ogen en oren, en ook na onderzoek buik lijkt alles ok. Niertjes voelden goed aan, en geen rare knobbels.

Maar ja...... Wat is het dan wel?
In overleg met de DA besloten om Eggs de komende tijd gewoon goed in de gaten te houden, mocht er ergens een tumor zitten die niet te voelen was, dan so be it...
Zolang Eggs nog vrolijk rondloopt en eet, laten we hem zo.
Zodra blijkt dat hij achteruit gaat qua fitheid/ gezondheid, krijgt hij een spuitje.
We gaan niet een 5 jarige cavia onder narcose brengen.

Maar ben blij dat we de basiszaken hebben kunnen uitsluiten, zodat ik zeker weet dat hij niet vanuit bv zijn tandjes aan het verhongeren is. Ook kon hij straks weer lekker de buitenren in met zijn vriendje, dus dat gaat binnenkort weer gebeuren.

Volgende stap: toch extra vitamine C toevoegen aan het water, en overstappen op ander krachtvoer.

Iris92

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 11:43

Ik heb ook 2 Cavias van nu 3 jaar oud. ze wogen 1.4 kg en de ene woog ineens nog maar 0.9 kg. Ik heb toen een soort wormenkuur gehaald in de dierenwinkel van die pipetjes zijn dat. en inmiddels is mijn cavia weer op zijn oude gewicht! Heb het na enkele weken nog een keer herhaalt.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-13 11:46

Mmmm een wormenkuur? Dat zou ik er natuurlijk ook nog altijd in kunnen drukken. Kan alleen maar goed doen

Iris92

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 11:49

Ja kan je gewoon in de dierenwinkel halen, geloof iets van 6 euro. Zitten 4 pippetjes in. 1 per 700 gram lichaamsgewicht.. Heb ze beide behandeld en nog keer herhaald. Kan nooit kwaad en het dood alles wat niet in/op het lijfje hoort.

Iris92

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 11:51

hyawatta

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 19:58

Ik had een konijn wat niet meer wilde eten, heb toen bijgevoerd met een spuitje met voeding van de da, koste geloof ik €7.50 per zakje maar kwam er goed van aan naast zijn eigen voer.
Dit is ook voor cavia's, zal je zus dan ook wel kennen. Rook ook lekker en konijn was er gek op.
Hoop dat ie snel beetje bij komt.

http://www.medpets.nl/critical+care/

Mallorka

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 20:45

Fijn dat z'n gebit goed is. En dat de DA geen verontrustende dingen heeft gevonden.
Je kan nu idd niet veel meer doen dan het diertje goed in de gaten houden.

Wel een beetje vreemd dat er nog steeds DA's zijn die vit.C toegevoegd aan het water adviseren.

Nou, verwen je caaf maar lekker. Hopelijk komt ie ook nog een beetje aan.