Schaapherder failliet....

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Leverage

Re: Schaapherder failliet....

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 21:01

Ik vind het van de zotte dat al die schapen naar de slacht moeten. Dat moet ook wel anders opgelost kunnen worden :\

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 21:02

DaniBanani schreef:
"kui·e·ren (werkwoord; kuierde, heeft, is gekuierd)
1
op zijn gemak wandelen"

Gebruik dan gewoon het woord wat je eigenlijk bedoelt. :')

Mijn excuses.. Ik zal mijn leven beteren :j

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-13 21:03

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 21:06

Ja, dit stukje had ik gehoord, ze zijn bezig met een fonds:
"Schapenbegrazing heeft veel ecologische voordelen"

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 21:13

troi schreef:
Vast niet ,natuurmomenten moet bezuinigen dus die man is zijn baan kwijt.. Los nog van de schapen die vermoedelijk prima zouden overleven op een afgezet stuk land ipv de hele dag te kuieren met een herder en man naast zich..

jammer....als de directeur van Natuurmonumenten iets van zijn salaris zou afstaan is dit niet nodig.
Maar dat doet hij niet natuurlijk ;)

http://www.gemiddeld-inkomen.nl/salaris ... oededoelen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 21:18

Pff een week is echt kort voor een inzameling..

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-13 21:19

Ik heb de audiofiles beluisterd, Natuurmonumenten wordt gesponsord door de EU, dus zijn er Europese Richtlijnen voor de uitbesteding, moeten er uitschrijvingen gedaan worden waar mensen zich op in kunnen schrijven. Maar ja, als er dan gekeken wordt naar goedkoop en er wordt geroepen dat de manier van begrazen door een ander beter zou zijn (is er wel gecommuniceerd?) dan zijn mensen daar de dupe van.

Dus het lijkt makkelijk om te wijzen naar de directeur van Natuurmonumenten, maar wijs even naar de hoge pieten in Brussel die dit allemaal verzonnen hebben, vriendjespolitiek is zo niet mogelijk.

Het blijft eeuwig zonde, van het beroep en van de schapen, en ik hoop dat er een oplossing komt.

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 21:21

Nergens om hoor, maar volgens de cijfers van het CBS zijn er vorig jaar in Nederland in totaal 584.300 schapen geslacht. Druppel op de gloeiende plaat, dit.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 21:22

De schapen zullen er niets van vernemen; die grazen er nu niet minder om.
Wel vind ik het echt zonde van het beroep, het heeft zo ongelooflijk veel charme om een schaapherder met zijn kudde door de natuur te zien trekken. Ook voor natuurmonumenten jammer, zij zitten ook vast aan de regels.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-13 21:24

Maar 25 jaar fokprogramma, in een keer foetsie. Zou echt eeuwig zonde zijn. En dan nog een schapenras dat heel zeldzaam is. Extinct is forever....

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-13 21:26

Eirikur schreef:
Nergens om hoor, maar volgens de cijfers van het CBS zijn er vorig jaar in Nederland in totaal 584.300 schapen geslacht. Druppel op de gloeiende plaat, dit.

Het gaat om een zeldzaam ras. Dan is 400 schapen van dat zeldzame ras echt geen druppel op de gloeiende plaat, dan is ieder individu er één. Als de genenpoel op een gegeven moment zo klein wordt is dat heel moeilijk om weer een gezonde populatie te krijgen. Kijk maar naar het Friese paard en de gevolgen van de inteelt daar.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 21:31

Maar ja, wil het woord zeldzaam altijd zeggen dat dat het waard is om te redden? Als een ras niet 'nuttig' genoeg meer is (en dat is een heel breed begrip maar betekent in de westerse praktijk vrijwel altijd financieel rendabel) dan verdwijnt het.. Selection of the 'fittest'..

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-13 21:38

Ik ben zeer zeker van mening dat het de moeite waard is om oude huisdierrassen te bewaren. Al is het maar als genenpoel als fokprogramma's spaak lopen, als het eindresultaat alleen maar schapen zijn die moeite hebben met lammeren, als er alleen maar naar wol en vlees gekeken worden en niet naar gezondheid. Dan zouden we alleen maar dikbilkoeien in het land hebben lopen voor het vlees, Friese koeien voor de melk, Texelse schapen voor de wol, KWPN-ers voor de sport, en zou de diversiteit uitsterven.

Geef mij maar een heel gamma aan kippen, schapen en koeiensoorten. Productief of niet, ik vind het prachtig en een verademing om een Lakenvelder of Blaarkop in het land te zien lopen, ipv alleen maar Dikbillen en Friezen. En ik hoop ze nog heel lang op het land te zien lopen en niet alleen maar op stal te zien staan voor de productiviteit...maar dat is weer een ander verhaal.

Extinct is forever. En met een handjevol dieren een ras proberen te redden, dan ben je te laat.

druppeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 21:48

Als ze nu stoppen met die stomme onnodige houtwallen maken bij de drunense duinen (waarvoor weer een stuk gesloopt is, waar een paar reeën woonden) is hier weer meer geld voor.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 23:25

troi schreef:
Kom op Kuggur, je kunt je schaaphouden in een land als nederland met zijn rijke gras best zo inrichten dat je per kudde schapen een bepaald gebied afzet en die dieren daarbinnen laat lopen en vervolgens na een tijdje die beesten verplaatsen. Dat is ook de reden dat 99% van de NL schapen zo gehouden worden..

En dat een herder niet halfslapend naast zijn schapen sjokt (want nee, dat bedoel ik niet met kuieren namelijk) maar nuttig werk doet als je niet kiest voor die manier van houden hoor je mij niet betwijfelen.. Even goed lezen aub!

.

Ik lees goed genoeg. Jij beweert dat als schapen kunnen grazen dat voldoende is. Ik zeg dat er bij verantwoord schapenhouden aanzienlijk meer komt kijken. En in tegenstelling tot jij (vermoed ik maar corrigeer me als ik me vergis), heb ik vrij veel ervaring ervaring met het houden van schapen.

Het is onzin te beweren dat 99% van de schapen in Nederland" zo gehouden worden", er is altijd iemand verantwoordelijk voor de zorg voor die dieren , of die nu op de hei lopen of in een weiland staan. En vergeet niet, weilanden zijn óók niet gratis, het afzetten kost geld, bemesting, onderhoud, het land zélf, vermoedelijk niet minder dan de kosten voor een herder.

Het punt is als mensen géén zin hebben goede werknemers te betalen die voor de zorg van deze dieren verantwoordelijk gemaakt worden slacht een beter alternatief is dan dit soort "oplossingen" die een significant gevaar van verwaarlozing opleveren.

NB. Ik heb nergens een bewering gemaakt over wat jijj nou precies met kuieren bedoelt, hoogstens erop gewezen dat jij schijnt te menen dat dat zijn belangrijkste dagvulling is.

Marsu

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 17:04

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 06:40

TinePine schreef:
Ze kunnen een herder wel betalen. Natuurmonumenten heeft het netjes aanbesteed en de beste man heeft een offerte ingediend. Hij was duurder dan de andere herders welke een offerte hebben ingediend. Sneu voor de schapen, maar volgensmij is hier verder niets geks gebeurd. Dit was vanmiddag op het nieuws. Hij was gewoon te duur. Marktwerking heet dat. Tja en die schapen kunnen er niets aan doen ja. Wel het meest verantwoorde scharrelvlees ....

Degene die de laagste prijs heeft ingediend is geen 'herder'. Het gaat om iemand die gewoon een stuk land gaat afrasteren en daar de schapen op laat lopen. Als het kaal is gaan ze weer naar een nieuw stuk. Logisch dat een herder duurder is. Maar ook appels met peren vergelijken vind ik. Eeuwig zonde als de schapen naar de slager gaan.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-13 17:28

Volg de facebook pagina al een aantal dagen, er is aardig wat opgehaald met de sms dienst, voldoende iig om de schapen voorlopig van de slacht te redden (als men dat wil). Verder moeten er even een aantal mensen rond de tafel, ben erg benieuwd of er een structurele oplossing voor te vinden is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 17:46

Heb gehoord dat ze voorlopig gered zijn?

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 18:58

Kinke: Dan voldeed dat blijkbaar ook aan het pakket van eisen van de aanbesteder. Ik blijft het wel sneu vinden van de schapen. Hoorde ook op het nieuws dat ze vooropig gered zijn.

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 19:05

Hier worden ze gebrukt op de plekken waar een grasmaier niet kan komen of niet gewenst is.
Schapen kortwieken hier het gras naast de A16 nabij knooppunt Ridderkerk.
(Zit een dikke sloot tussen dus ze kunnen niet op de snelweg komen.) En ze grazen regelmatig delen van het park hier in de buurt.
De schapen staan een x aantal dagen op een stukje en dan worden ze verhuisd, lopend of met de veewagen.
Ik vind het leuk, zo die schaapjes. Lekker aan het grazen, en wat schapen verder allemaal doen :? .
Veel beter dan zo'n herrie makende joekel van een maaier.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-13 19:12

Dat schapen zinvol zijn, is een feit. Het gaat hier maar ten dele om de schapen, maakt niet uit welk ras het kortwiekt. Het gaat om de herder die zijn baan kwijtraakt en de 400 zeldzame schoonebekers.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 21:48

ik hoorde gisterenavond op de radio bij het oog,dat ze voorlopig uit de brand waren door giften?