Hoe 'lastig' is een hond? (studenten)

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sheran

Re: Hoe 'lastig' is een hond? (studenten)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-13 13:50

Tja, ik zou ook niet aan een hond beginnen als je weet dat je er weinig tijd voor kan hebben... maar aan de andere kant: hoe kun je nu al de komende 10 jaar plannen? Er kunnen altijd omstandigheden komen waardoor je ineens weer minder tijd hebt dan je dacht, hoe erg je ook probeert tijd vrij te maken voor je hond.

Ik had zo gepland hem, als ik eenmaal werk, dan 's ochtends uit te laten, 's middags een flink stuk met hem te gaan fietsen/paardrijden en dan 's avonds weer uit te laten. Ook zal hij zo'n 4x per week met me mee de trein in gaan :)
Dat is dus wel 3x, maar 1 van die wandelingen duurt ruim 2 uur (als hij dat aankan uiteraard). Op dit moment en in de weekenden zou ik veel meer tijd hebben.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 14:01

Met een asielhond kun je er vrijwel zeker van zijn dat de hond óf op medisch gebied, óf gedragsmatig iets mankeert, óf in het ergste geval allebei. Dan ben je er gewoon niet met 3x (goed) uitlaten. Het kost een hoop geld, tijd en energie om deze honden weer stabiel te krijgen en te houden. En dat geld, die tijd en energie kun je dan niet meer aan iets anders besteden. In het kader van je vraag, 'hoe lastig is een hond?': een hond kán dus héél 'lastig' zijn.

Ik heb er zelf zo een en probeer hiermee duidelijk te maken hoeveel impact een hond kan hebben op je leven. Begrijp me niet verkeerd, ik zou mijn hond voor geen goud willen missen. Maar ik weet ook dat ik er hierna niet meer aan begin, omdat ik dan geen 32 of 36 uur zou kunnen werken. Dat zou niet eerlijk zijn tegenover zo'n dier. Laat staan dat je naast je werk dan nog andere dingen kunt doen. Ook bij thuiswerken moet je aan het werk zijn en kun je de hond op dat moment geen aandacht geven. Dus of het dat beter zou maken?

Natuurlijk zitten er ook heus wel honden tussen die wel innig tevreden zijn met de situatie zoals TS die schetst. Maar het risico dat dat níet zo is, zit er ook in. En dan? Je kunt zeker niet in de toekomst kijken, maar wel inschatten hoe groot de kans is dat jij een (probleem)hond een ideaal leven kunt bieden.
Laatst bijgewerkt door Wijslander op 08-04-13 14:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-13 14:06

Hm zelf heb ik niet zulke ervaringen met asieldieren. Ik heb 5 katten uit het asiel gehad die niets mankeerden, maar gewoon weggedaan werden omdat de baasjes gingen verhuizen/met pensioen gingen. Die vrienden waar ik over vertelde hebben hun hond ook uit het asiel: de hond was bang voor de kleine kindjes en kroop onder de bank. Niet alle honden daar hebben grote problemen :). Maar het is wel uitkijken, inderdaad.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 14:08

Ik heb mijn post nog iets uitgebreid ;) Denk dat de strekking nu wel duidelijk is.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-13 14:12

Oh ja, ik zie het :). Ik geef je er volledig gelijk ik. Dat is ook de reden dat ik niet zomaar een hond neem, want ik wil het diertje wel een leuk leven kunnen bieden. Het hoeft niet het optimale leven te zijn (dat kan niemand bieden denk ik) maar wel een leven waarin hij gelukkig is. Vandaar ook dit topic en deze vraag. Ik zou ook een hond willen omdat ik die impact op mijn leven WIL. Maar misschien zijn er negatieve factoren waar ik geen rekening mee had gehouden.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 14:17

Er zijn voldoende asieldieren die echt door pech daar terecht komen, overlijden baas oid.en veel honden vinden het heerlijk overal heen te mogen. Nieuwe plekjes en luchtjes ontdekken samen met de baas. Onze honden zijn echte wereldreizigers. De vorigen genoten van overal heen mogen. Twee die we nu hebben blijven dan liever in de auto zitten.maar dat zijn ook honden met een heftig verleden.

Heb je de tijd en zie je het zitten gewoon eens overleggen met een asiel. Wie weet hebben ze oudere midden maatjes zitten. En jack russels kunnen ook uitstekend langs de fiets mee of in een mandje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 14:23

Het houden van een hond brengt een hoop verplichtingen met zich mee...

- Financieel; je moet het dier kunnen onderhouden in voer, water, gezondheid
- Aandacht; een hond heeft aandacht nodig. Alleen bij hem "zijn" en een paar keer uitlaten is niet voldoende. Je moet 'm mentaal kunnen stimuleren.
- Opvoeding; je moet consequent kunnen zijn (alle leden van het huishouden!) en eerlijk kunnen opvoeden. En daarbij natuurlijk kennis hebben over het gedrag van het dier (dus zelf veel lezen, voordat je de hond aanschaft en als je de hond hebt kun je er mee op cursus om de praktijk kennis te leren).
- Beperkingen; als je een hond hebt kun je bepaalde dingen niet. Je kunt niet spontaan het vliegtuig naar Indonesië pakken om er een weekje tussenuit te gaan. Je moet eerst opvang voor de hond regelen. Je kunt niet een hele dag werken en vervolgens uitgaan en bij iemand anders blijven slapen en de volgende dag pas terug komen, want de hond moet uitgelaten en gevoerd worden.
- Hygiëne; een hond in huis betekend extra schoonmaken, extra wassen, hondenharen op je kleding, etc.

En ik zal vast nog wel wat dingetjes onbewust vergeten zijn.

Aan de andere kant kant een hond een ontzettend trouwe partner zijn. Je beste maatje!
En dan vergeet je alle wandelingen in de stromende regen, alle haren op de bank, de ongelukjes als hij eens ziek is, de kosten van het voer, etc.

Asiel of pup?
Ik zou proberen te kiezen voor een hond die nóg niet in het asiel zit.
Dan kun je eerst in een normale thuis situatie bij de mensen kijken hoe de hond het doet. En een paar keer op bezoek komen, met 'm wandelen, etc.
Honden zijn in een thuis situatie vaak heel anders dan in een hok in het asiel.
En zelfs voor een gevorderde hondeneigenaar is het niet altijd zo gemakkelijk om een asiel hond in te schatten op zo'n gedrag.

Natuurlijk is het wel fantastisch als je een goed maatje kunt vinden in het asiel.
Maar weet waar je aan begint; als je 'm eenmaal hebt, zit je er (in mijn ogen) aan vast tot de rest van zíjn leven.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-13 14:56

Superbedankt voor alle informatie en de PB's :).

Femke: financieel is het wel haalbaar. Hoewel ik nergens lees hoeveel je kwijtbent aan een kleine middenmaat/kleine hond aan voer dat niet speciaal dieetvoer/rauw voer/voer met jojoba-tarwekiem-arganextract met extra omega 3 is.... Ik ga uit van minder dan mijn paard (50 euro in de maand) en meer dan mijn kat (5 euro in de maand)

En hoe zou je honden kunnen vinden die NOG niet in een asiel zitten?

Bij veel asiels heb je trouwens ook honden die niet in de asiels verblijven maar in opvanggezinnen. Dat lijkt me eigenlijk ideaal. Ze zijn nagekeken, geent, en je weet hoe ze zich ergens thuis gedragen.

Reusje0504

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 15:03

Mijn hond (lab 25kilo) eet vers lotering voer voor ong 40 euroin de maand. Je kan natuurlijk veeeel goedkoper voeren. Maar een goede brok of kvv is natuurlijk beter voor de gezondheid van je hond. Goed uitzoeken dus ;) op marktplaats zou je eens kunnen kijkn voor een hond die nog niet in het asiel zit. Als erbij staat : goed huis belangrijker dan prijs oid, lijkt het me logisch als de huidige baasjes het goed vinden als je een paar keer komt kijken/ proefwandelen/ evt weekendje proberen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 15:03

De prijs van voer verschilt van een eurootje per kg tot tientallen euro's per kg.
Dus dat is inderdaad niet eenvoudig te beantwoorden.
Je kunt dat zo duur of goedkoop maken als je portemonnee toe laat en voor zover de hond geen allergieën of andere dieet behoeftes heeft natuurlijk.

En welke kwaliteit je voor je hond wil. Maar dat is niet persé 't duurste. In veel gevallen is goede kwaliteit vers voer zelfs goedkoper dan zeer slechte kwaliteit droge brok. Maar dat is een andere discussie, die op andere plekken hier op bokt al vaker gevoerd is, dus daar zal ik nu niet verder op in gaan ;)

Honden die nóg niet in 't asiel zitten kun je bijv. via marktplaats vinden.
Vaak proberen mensen op die manier nog een huis te zoeken voor hun hond, voordat ze 'm wegbrengen naar een asiel.
Maar veel dieren organisaties bieden ook zo'n service. Voor honden die herplaatst moeten worden.

Ik heb zelf onze 3e hond via bokt gevonden.
We waren eigenlijk niet op zoek naar een extra hond, maar de eigenaar zocht er een goed thuis voor en wij hadden de ruimte, tijd, liefde, etc. dus hebben we 'm in huis genomen. En hebben we nu 3 honden ipv 2. :)

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-13 15:09

Ik wilde het goedkoopste voer voeren waar mijn hond het nog goed op doet. Mijn konijntjes doen het ook beter op de wat goedkopere brokken dan op de hele luxe. Van de allergoedkoopste kregen ze verstopping en moest ik middagen lang buikjes masseren :')

Marktplaats vind ik zo mogelijk zelfs nog wat 'enger' dan het asiel, maar als je ze mag 'proberen' (wat klinkt dit erg eigenlijk!) is het geen probleem natuurlijk :). Ik wil wel graag enigszins weten waar ik aan toe ben, en dan vooral qua meubels slopen en zindelijkheid.

yvje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 15:25

Ik vond de puppy periode echt mega zwaar!
Laatst tijdelijk (2 maanden) weer een pup erbij gehad, en ik was zo blij dat ie weg was.
Niet voor de hond zelf zegmaar, maar ik ben blij dat die van mij bijna 3 is, en voorlopig geen pup meer! ;-)

Verder is die van ons goed opgevoed, (moet ook wel ivm schapendrijven) dus ondervind ik verder niet veel problemen.
Wij wonen aan de rand van de stad dus makkelijk uitlaten.
En verder moet je goed kijken wel soort hond er bij je past.

yvje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 15:29

Wij voeren ongeveer 2-3 zakken royal canin croc per jaar voor 1 border collie van 15 kg. Ongeveer iets van 90,- per jaar.
Verder inentingen a 60,- per jaar
Vlooienmiddel en ontworming ongeveer 150,- per jaar

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 15:40

De eerste paar dagen zeggen weinig over het vervolg. Een hond kan van de zenuwen spontaan onzindelijk worden terwijl dat een week later is opgelost, bij wijze van spreken. En risico loop je áltijd. Een pup kan zich anders ontwikkelen dan verwacht; een asiel kan gedrag soms verkeerd inschatten (iets agressie noemen terwijl het angst is) of de hond gedraagt zich heel anders in een thuissituatie; particulieren kunnen liegen en je naar de mond praten en een hond kan zich bij jou heel anders gedragen dan bij hen. Wil niet zeggen dat het altijd zo gaat, natuurlijk. :) Maar zekerheid heb je nooit.

Ik zou vooral een wandeling willen maken met de hond. Hoe reageert hij op andere honden, hoe gedraagt hij zich aan de lijn, welke commando's kent hij, hoe is hij naar mij toe (bang, verlegen, open, onstuimig, ...), hoe is hij naar voorbijgangers?

Squawk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 15:48

Wij hebben onze hond 2 weken op proef gehad. Standaard was een week maar wij hebben om verlenging gevraagd (niet vanwege twijfels omtrent zijn gedrag. Omdat hij erg mager was (en nog steeds best is) krijgt hij duur (lees 70 a 80 euro per 13 kg) aan brokken met hoge voedingswaarden. Ik heb ervaring met 2 asielhonden, de één was 2,5 jaar en zat er 1,5 jaar en die we nu hebben heeft er nog geen dag gezeten maar met beide heb ik hele goede ervaringen. Ik geloof dat een aantal asieldieren niet voor niets in een asiel zitten maar er zitten er ook een hoop die geen issues hebben.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 15:03

Ik heb ook een hond en ondanks dat lastig kan zijn zou ik niet anders meer willen.

Ik geef liever goed voer dan dat de hond op latere leeftijd gezondheidsproblemen ontwikkeld en ik dan alsnog veel kosten moet maken. Ik heb geen auto dus voor mij komen de voerkosten op 45 euro/maand uit. (Hond weegt 25kg, eet 500g vlees/dag) Had ik een auto had ik dit 2x zo goedkoop kunnen doen maar dat lukt nou eenmaal niet.
Als je wilt kijken naar goed voer voor een hond zou ik letten op: geen BHA/BHT (conserveermiddel maar ook kankerverwekkend zit oa in Royal Canin), laag gehalte in graan, hoog gehalte in vlees, juiste verhouding omega 3/6/9.
Adhv jouw beschrijving wil je ongeveer een hond van 15 kilo, die zal ongeveer 5 kilo aan brok/maand willen. Met een goeie brok (bijv. Acana Grainfree) kom je dan uit op ongeveer 25/30 euro per maand. Je kunt dus best duur voer kopen zonder heel veel kwijt te zijn (gezien je geen grote hond wilt).

Het lastige met asielhonden is inderdaad dat je geen grip hebt over hoe de hond is. Sommige honden zijn enorm van de waps van een verhuizing, en kunnen agressief/angstig etc. gedrag gaan vertonen.
Het kan zijn dat ze toch niet zindelijk zijn, verlatingsangst ontwikkelen etc. etc.
Daarom is het wel aan te raden dat als je een hond uit het asiel neemt zeker een tijd vrij hebt zodat je eventuele problemen kan aanpakken en een goede start maakt, dan gaat het later meestal ook wel goed.

Ik weet ook niet hoeveel ervaring je hebt met honden? Bij een asielhond kun je veel problemen veroorzaken als je weinig ervaring hebt.

En inderdaad een hond kost veel geld als je pech hebt.

Estera

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 19:20

Ik heb nu een jaar of 12 honden. Je vraagt naar de nadelen, skip vooral degene die niet voor je van toepassing zijn:
Ik heb 2 honden 55+ kilo en 30+ kilo, reu en teef.
- Financieel kunnen ze best duur zijn. Denk aan voer, dierenartskosten, vlooienmiddelen, wormmiddelen, kauwmateriaal, etc. Hoe groter de hond is, hoe duurder.
- Spontane dagjes weg, vakanties, werk, feestjes, alles moet gepland of overlegd worden.
- Elke dag stofzuigen. Haren overal.
- Zand, enorme hoeveelheden zand in mijn huis (ze lopen hele dagen buiten en weer binnen, hondenluik).
- Bij regen buiten: natte, vieze honden die elke muur, deurpost, keukenkastje, deur en plafond met de modderstaarten dweilen en onder spetteren. Resultaat, alles is zwart en vies.
- Gaten in de tuin op plaatsen waar je het net niet wilt. Een mooie tuin gaat het nooit worden met deze bulldozers.
- Super irritant zijn op momenten dat je het niet kunt hebben en altijd wanneer je je beste kleding aan hebt.
- Pup tot 1,5 jaar? Er wil nog wel wat sneuvelen aan schoenen, tafelpoten, beplanting, of daar waar ze tanden in kunnen zetten.
- Blaffen, de ene wel, de andere niet. Soms tot het irritante af, want het is een waakhond en hij zal dat laten weten ook.
- Karakter: Niet te voorspellen en veel afhankelijk van opvoeding, maar sommige dingen zitten er gewoon in. De ene kan echt niet los en niet met andere reuen, wat lastig is, want mensen kunnen hun hond niet meenemen. De ander is 1 jaar en 3 maanden en een absoluut hyperactief, lomp, ongeleid projectiel.
- Het enorme verdriet wanneer je afscheid moet nemen.

Ik wil zeggen dat het per hond verschilt en per leefsituatie. Verwacht niet de meeste geweldige en gemakkelijke hond die wel overal mee naar toe kan, met kinderen overweg kan, met dieren, tegen iedereen vriendelijk is en goed luistert, het kan namelijk tegenvallen. Ik was verwend met mijn eerste hond, die dit allemaal wel had, maar heb er nu twee die elk een eigen gebruiksaanwijzing hebben.

Maar..... voor geen goud wil ik ze kwijt <3 ! Elke dag plakken ze weer een glimlach op mijn gezicht. Ik pas me aan, omdat ik voor ze gekozen heb. Voor mij nooit geen hond. De vele nadelen vallen in het niet bij de liefde en het plezier die ik van ze krijg en heb.

xVerax

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 18:50

Ahh wat leuk! :)
Ik bied me alvast aan als oppasadres :')

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 19:00

Ik heb ook een hond als (samenwonende) student zijnde :D

Ik heb zeer weinig contacturen op school en ik werk ambulant in de zorg, dus steeds een paar uurtjes per dag. Mijn ouders wonen op 5 min, dus als ik langer dan 4 uur wegga, gaat ze naar mijn ouders (en hun honden). Dat is momenteel 2 halve dagen per week, maar volgend jaar ga ik een stage in en dan zal ze er vaker zijn. In de (nog verdere) toekomst zal ze met mijn vriend mee naar zijn werk kunnen.

Ik ben superblij met mijn hond :D ze is, naast mijn paard, mijn grootste hobby. Ik heb een vrij actief hondje, wat veel wandelen betekent en we doen ook aan behendigheid.

Het enige nadeel dat ik kan bedenken, is dat je een hond ALTIJD hebt. Dus ook als je het een dag superdruk hebt met school oid: je moet toch weer met de hond uit, in mijn geval minstens anderhalf uur. Verder vind ik het qua sociaal leven niet echt een belemmering: ik houd niet van uitgaan en ben liever bij mensen thuis (of zij bij mij) en dan kan de hond altijd wel mee. Of ze blijft thuis bij mijn vriend. Ook op vakantie/weekendjes weg/familiebezoek gaat ze altijd mee (een klein hondje is wat dat betreft ook makkelijker). En als het echt niet anders kan logeert ze bij mijn ouders, maar dit is nog maar één keer voorgekomen in 2 jaar tijd.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 19:09

Sonja89 schreef:
Met een asielhond kun je er vrijwel zeker van zijn dat de hond óf op medisch gebied, óf gedragsmatig iets mankeert, óf in het ergste geval allebei. Dan ben je er gewoon niet met 3x (goed) uitlaten. Het kost een hoop geld, tijd en energie om deze honden weer stabiel te krijgen en te houden. En dat geld, die tijd en energie kun je dan niet meer aan iets anders besteden. In het kader van je vraag, 'hoe lastig is een hond?': een hond kán dus héél 'lastig' zijn.

Ik heb er zelf zo een en probeer hiermee duidelijk te maken hoeveel impact een hond kan hebben op je leven. Begrijp me niet verkeerd, ik zou mijn hond voor geen goud willen missen. Maar ik weet ook dat ik er hierna niet meer aan begin, omdat ik dan geen 32 of 36 uur zou kunnen werken. Dat zou niet eerlijk zijn tegenover zo'n dier. Laat staan dat je naast je werk dan nog andere dingen kunt doen. Ook bij thuiswerken moet je aan het werk zijn en kun je de hond op dat moment geen aandacht geven. Dus of het dat beter zou maken?

Natuurlijk zitten er ook heus wel honden tussen die wel innig tevreden zijn met de situatie zoals TS die schetst. Maar het risico dat dat níet zo is, zit er ook in. En dan? Je kunt zeker niet in de toekomst kijken, maar wel inschatten hoe groot de kans is dat jij een (probleem)hond een ideaal leven kunt bieden.

Hier 4 honden van de 4 uit het asiel gehaald en nog nooit problemen gehad. 1 van de 4 was in het asiel serieus een hond die je niemand aan raad. Dat weet ik omdat ik toen al in de opvang werkte maar ik zag het als een uitdaging. De uitdaging was er echter niet. Het halve jaar dat hij in het asiel gezeten heeft was hij dwars, bijterig, springerig, wilde totaal nergens naar luisteren enz. Hij was nog geen uur bij mij thuis of een totaal andere hond. Als ik hem niet mee gemaakt had in de opvang zelf dan had ik het asiel nooit geloofd dat hij daar zoveel problemen veroorzaakte en dat 90% van de medewerkers doodsbang vna hem was. Hij was super goed opgevoed welk commando je ook gaf hij voerde het feilloos uit echt ongelofelijk hoe een gouden hond hij was.

Maar ik kan dus wel zeggen dat zeker niet alle honden uit een opvang nare honden zijn. 1 hond heb ik wel uit het asiel op een leeftijd van 8 weken (is daar geboren) en de andere 2 honden naast die heerlijke kwal :D zijn verwaarloosd in de opvang gekomen en heb ik daarna geadopteerd. Heb aan de volwassen honden niet zoveel werk gehad dan aan de pup (denkend aan het zindelijk worden en de vele gehoorzaamheidscursussen en verdere socialisatie)

Alle 4 zijn ze helaas niet gezond (geweest) maar dat ligt niet aan de opvang. Als ik deze honden bij een particulier had gehaald dan hadden ze hun ziekten ook nog gehad (vertraagde schildklier, HD, ED, spondylose)

Met een asielhond zou ik wel een hond nemen van boven de 3.5 jaar dat zijn vaak de honden die weg moeten wegens bepaalde omstandigheden. Honden van 10 maanden á 1 jaar zijn vaak honden die verlatingsangst hebben of andere problemen. Wij hebben in de opvang zeker ook regelmatig honden met een probleem maar ook probleemloze honden komen er zat in de opvang. Het is alleen wat is het probleem? Is het voor mij een probleem dat hij niet met andere honden om kan gaan dan is dat voor een ander geen probleem. Is het voor mij een probleem dat een hond niet met katten kan? Dan laten zitten voor een ander.
Wij hebben bijv. regelmatig herders die op straat gedumpt zijn en nooit opgehaald worden. Altijd leuke herders die super sociaal zijn naar mensen en al behoorlijk goed luisteren en alleen thuis kunnen zijn. Schijnbaar voor de mens(en) die ze dumpen zij ndeze honden niet geschikt (omdat ze niet bijten of waken??)

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 12:55

Ik ben ook nog student en heb mijn eigen appartementje en auto (beetje nep student inmiddels dus). Ik heb bewust gekozen om nu een hondje te nemen, omdat ik nu veel meer tijd heb om hem alles te leren dan als ik full time zou werken. Ik heb gekozen voor een Jacky, klein en ideaal bij de paarden (waar ik veel ben). Hij is erg sociaal en makkelijk. Binnen 3 dagen sliep hij 's nachts door in de bench in de woonkamer. Die eerste dagen waren even bikkelen, maar dat heb je er voor over. Ik ben direct heel consequent geweest en hij was heel snel zindelijk. In het begin was hij natuurlijk nog niet alleen, dus ik was thuis of mijn moeder af en toe. Toen hij wende aan het even alleen zijn, ging het nog gemakkelijker. Ik heb veel tussenuren tussen mijn colleges door en woon vlakbij, dus ik kon makkelijk even naar huis om hem een rondje buiten te geven of om te spelen of eten te geven. Als ik een hele dag stage heb/had (1x per week momenteel) dan is hij bij mijn ouders. Dat hebben we van te voren overlegd, voordat ik hem kreeg. Zij hebben ook een hond dus dat vindt hij fantastisch.

Het is een heerlijk hondje en ik zou hem niet meer kunnen missen. Doordat hij inderdaad klein is, neem ik hem overal mee naar toe (stal/lesgeven/enz.). Qua voer geef ik wel echt goed voer. Dat krijgen mijn paarden ook en ik vind het belangrijk dat er geen zooi in zit of granen. En ja dat is wel duurder, maar je hoeft er ook minder van te voeren en hij ziet er goed uit. Ik wil hem graag gezond houden!