erfvaste honden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 15:18

Ik denk dat je vrijwel alle honden erfvast kunt maken, met uitzonderingen zoals de husky of een kishu, die gewoon altijd willen rennen. De meer standaard rassen kun je prima binnen houden. Inderdaad eerst een draadje of een halsband, dan leren ze het zonder problemen.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 15:19

ankehoix

Re: erfvaste honden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 15:22

Wij hebben meerdere soorten honden gehad (en nog steeds), allemaal erfvast 'gemaakt'. Bij de ene hond gaat het makkelijker dan bij de andere. Wij laten ze gewoon flink schrikken als ze door het hek gaan zonder toestemming. Dit hoeft vaak maar 1 of 2 keer.
We hebben nog niet zo lang een airdale terrier, die zijn erg slim en bij haar was het lekker makkelijk aan te leren desondanks dat ze vreselijk vasthoudend is. :+

Noetje14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-13 15:50

geerke schreef:
een berner sennen...maar die worden niet oud.
Kun je het erf niet omheinen?
Waarom liep jullie vorige hond steeds weg?Was het een reu?

ons erf is omheind maar de poort overdag altijd open en het waren twee teefjes

Noetje14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-13 15:54

keona schreef:
http://www.kvlimburg.nl
het gaat om ietje zij is ook iets van coordinator en dit is haar e-0mail adres van de club dus je kunt haar vragen,zei fokken ook geloof ik
cursuscoordinator@kclimburg.nl

oke dankje, ik zal alles thuis ter sprake brengen want het is nog een lastige kwestie, het bevalt mijn ouders wel zo zonder hond maar ze missen het toch ook wel
dus als ik met een leuke en makkelijk erfvast te maken aankom denk ik wel dat ze het toch wel graag willen

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 15:56

Noetje14 schreef:
zo te horen is de herder erg in trek, maar denk toch niet dat dat hem gaat worden
onze buren hebben er ook zo een en dat is echt een rot beest, bijt mensen, jaagt de paarden op, loopt weg enz.
"zo'n hond komt er bij ons niet in" zei ons pap letterlijk toen hij hoorde dat de hond van de buren een voorbijganger had gebeten
is misschien wel een extreem geval, maar toch
andere erfvaste honden???

Dat is dan meer de fout van zijn eigenaars die hem geen goede opvoeding hebben gegeven. Verder speelt karakter van het dier ook mee. Het ene paard is ook het andere paard niet. Elk dier heeft zijn eigen karakter. Wij hebben een herder gehad (Duitse) en die ging echt niet van ons erf af.

Mieschie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 15:59

Wij hebben een Grote Zwitserse Sennen en die gaat echt het terrein niet af. We hebben ook nog een boerenfox, maar die wil nog wel eens door het hek kruipen en zelfs dan gaat de Sennen het pad niet af. We hebben haar het niet eens echt moeten aanleren ze heeft gewoon nooit aanstalten gemaakt om van het erf af te gaan.
Een superhond. Heel lief voor kinderen (wel een beetje lomp door haar grootte) en een super roedelbeschermer.

Noetje14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-13 16:00

petraaken, ja dat zal idd toch wel aan het karakter liggen, hoewel ik wel het idee heb dat ze best streng voor hem zijn. volgens mij zit hij vaak voor straf in een stal en hij heeft ook al een keer een flinke trap gehad van een paard toen hij erachteraan ging in de wei en daar heeft hij allemaal niks van geleerd dus ligt ook aan karakter idd

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 16:01

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 16:02

geerke schreef:

Onze Berner, met papier is afgelopen december 10 geworden en still going strong.

En ze is erg erfvast. Heeft het als oudere pup ook één een zelfstandige boswandeling gemaakt, boos geworden en sindsdien heeft ze het niet weer gedaan.
Sinds een klein jaar een jonge Berner erbij genomen, gaat super en ook deze blijft op het erf, ook bij onze afwezigheid en als ze alleen buiten loopt en de oudere hond ligt in huis.

@ TS, gezien jullie ervaring met een New Founlander vind ik een switch naar een Berner niet onlogisch.

Noetje14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-13 16:02

Mieschie schreef:
Wij hebben een Grote Zwitserse Sennen en die gaat echt het terrein niet af. We hebben ook nog een boerenfox, maar die wil nog wel eens door het hek kruipen en zelfs dan gaat de Sennen het pad niet af. We hebben haar het niet eens echt moeten aanleren ze heeft gewoon nooit aanstalten gemaakt om van het erf af te gaan.
Een superhond. Heel lief voor kinderen (wel een beetje lomp door haar grootte) en een super roedelbeschermer.

waar heb je die gekocht. van die hond had ook al gelezen ergens dat die idd best erfvast zijn

Noetje14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-13 16:04

tienus63 schreef:
geerke schreef:

Onze Berner, met papier is afgelopen december 10 geworden en still going strong.

En ze is erg erfvast. Heeft het als oudere pup ook één een zelfstandige boswandeling gemaakt, boos geworden en sindsdien heeft ze het niet weer gedaan.
Sinds een klein jaar een jonge Berner erbij genomen, gaat super en ook deze blijft op het erf, ook bij onze afwezigheid en als ze alleen buiten loopt en de oudere hond ligt in huis.

@ TS, gezien jullie ervaring met een New Founlander vind ik een switch naar een Berner niet onlogisch.

ja lijkt me ook een erg leuke hond :j ga ik zeker voorstellen. geld dit ook voor de bernersennen of alleen voor de zwitserse??

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 16:09

Een Grote Zwitser vind ik veel waakser en argwanender tegen bezoek dan een Berner. En die hebben zeker een baas met overwicht en ervaring nodig. Een Berner is net wat gemakkelijker.
Een Appenzeller vind ik weer drie keer niks, zijn ook erfvast.

Grote Zwitsers zijn nog weleens in omgeving Staphorst te koop.
Staan al twee nestjes op MP in die omgeving.

http://www.marktplaats.nl/z.html?query= ... distance=0

lauret

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 16:13

Wij hebben een Berner Sennen en die zal ook niet van het erf afgaan. Wij wonen aan een drukke weg maar als ik het paard ga longeren blijft hij gewoon ergens liggen en na een uur als ik klaar ben, ligt hij daar nog. Wel moet ik zeggen dat ook Berners echt drukke honden kunnen zijn. Over het algemeen loop ik iedere dag met der. Ze moet dan even echt der energie kwijt. Maar het zijn echt schatten van dieren.

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 16:24

Erfvast is voor 80% een kwestie van trainen en voor de rest een kwestie van karakter. Met een Beagle zal het moeilijk worden, die luisteren nergens meer naar zodra ze spoor hebben. Werkhonden die zijn gefokt om samen te werken met de baas zijn veel makkelijker erfvast te maken.

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 16:27

wij hebben een Hovawart. maar wel met een omheining van 2meter omdat de hond van de buren hem uitdaagd :o . Dat is een berner en komt nooit over de weg van het erf dus blijft achter een laag stroomdraadje Tja twee ongecastreerde reuen...

Een hova is super voor eigen gezin., maar heeft veel opvoeding en beweging nodig

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 16:51

Santos_05 schreef:
wij hebben een Hovawart.

geweldige werkhonden!

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 16:58

werkhonden?... :o?
ze zijn gefokt om hun gezin en terrein te bewaken

Noetje14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-13 17:03

wat is het verschil tussen een appenzeller sennenhond, berner sennenhond, entlebucher sennenhond en grote switserse sennenhond??? ik weet alleen dat de berner langaharig is en de rest kortharig??

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 17:04

@Essiesilly, Maar ze vinden het heel fijn om voor je te werken. Alleen als waakhond hebben ze eigenlijk teveel energie en die kunnen ze dan niet goed kwijt ;-) Die van ons is gek op opdrachten, zoekspelletjes en denkwerk!

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 17:08

essiesilly schreef:
werkhonden?... :o?
ze zijn gefokt om hun gezin en terrein te bewaken

Klopt, dat is hun werk.

Itt toy dogs die gefokt zijn voor gezelschap.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 17:12

Grote Zwitser is vrij groot, Qua hoogte vergelijkbaar met een fikse labrador of eigenlijk nog wat hoger.
Appenzeller en entlebucher zijn wat kleiner.
Berner is ook groot, en langharig. De laatste jaren wel veel gezondheidsproblemen in dat ras.

De berner is de meest "easygoing" van het stel. De grote zwitserse kan knap pittig zijn, hoewel ik het zeker wel leuke honden vind.

Stel deze vraag ook eens op het hondenforum. Daar zitten mensen die er echt veel van weten. (http://www.hondenforum.nl)

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 17:32

Santos_05 schreef:
@Essiesilly, Maar ze vinden het heel fijn om voor je te werken. Alleen als waakhond hebben ze eigenlijk teveel energie en die kunnen ze dan niet goed kwijt ;-) Die van ons is gek op opdrachten, zoekspelletjes en denkwerk!

ok ik snap het dank je :)

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 19:10

Abacab schreef:
Santos_05 schreef:
wij hebben een Hovawart.

geweldige werkhonden!

vind je,denk niet dat dat voor alle geld.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 19:33

De term "werk" in verband met honden wordt nogal los gehanteerd hier op bokt.