Arme Luca....Atopie

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

SuusBN

Re: Arme Luca....Atopie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 18:20

Onze hond heeft het ook, ik ben overgestapt op natuurvoeding. Dus vlees, geen brokken, en nu... Geen medicatie meer! Het is het proberen waard!

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 19:41

Sonja89 schreef:
Alleen vis toevoegen aan het menu heeft niet een heel therapeutische werking, dan zou je een visolie moeten gaan geven als supplement.

Mijn atopische hond krijgt daarom dagelijks Doils, maar in dit stadium van het eliminatiedieet zou ik daar nog niet aan beginnen.

Waarom zou olie gewonnen uit vis wel helpen en gehele vis niet?

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 19:48

Sassol schreef:
Sonja89 schreef:
Alleen vis toevoegen aan het menu heeft niet een heel therapeutische werking, dan zou je een visolie moeten gaan geven als supplement.

Mijn atopische hond krijgt daarom dagelijks Doils, maar in dit stadium van het eliminatiedieet zou ik daar nog niet aan beginnen.

Waarom zou olie gewonnen uit vis wel helpen en gehele vis niet?

Een goede visolie bevat een veel hogere dosis EPA, DHA en ETA dan je uit een hele vis kunt halen. Ik zeg niet dat een gehele vis totaal niet werkt, maar de concentratie van de stofjes is niks vergeleken met een Doils.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 19:52

Aha op die manier, dat is weer duidelijk ;)

Weet niet of je aan wild kunt komen TS? Minder kans dat ze daar allergisch voor is en ook rijker aan omega-3 dan gekweekt vlees.

kamatz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-13 20:55

Vis krijgt hij er gewoon bij als snackjes.
Hij krijgt kabeljauwhuid en sardientjes.

Maar zoals Sonja89 al schrijft is dat visolie idd een betere werking heeft, maar dat ga ik nu nog niet proberen.
Ik kan ook zeker aan wild komen, maar paard en eend zijn ook eiwitbronnen die hij niet kent, dus eerst dit maar eens proberen. Maar de wild zal er ook zeker een keer komen ;)

Op het moment krijgt Luca ook paardenlongen en paardenstrotten als snack en dat gaat tot op heden heel erg goed....gelukkig ;)

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 21:44

Fijn! Hoe geef jij die paardenstrotten? Ik heb er een in de vriezer liggen, maar die dingen zijn best groot als snack, zelfs voor een Boxer :P

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 22:58

kamatz schreef:
Vis krijgt hij er gewoon bij als snackjes.
Hij krijgt kabeljauwhuid en sardientjes.

Maar zoals Sonja89 al schrijft is dat visolie idd een betere werking heeft, maar dat ga ik nu nog niet proberen.
Ik kan ook zeker aan wild komen, maar paard en eend zijn ook eiwitbronnen die hij niet kent, dus eerst dit maar eens proberen. Maar de wild zal er ook zeker een keer komen ;)

Op het moment krijgt Luca ook paardenlongen en paardenstrotten als snack en dat gaat tot op heden heel erg goed....gelukkig ;)

Bedoelde inderdaad ook na de paard, eend/konijn. (Wel zo handig om niet seizoensgebonden vleessoorten als basis te hebben) Jij droogt denk ik zelf je snacks?

Moet zeggen dat ik bij de hond op dag 3 al verbetering zie door de Lupoderm (al had hij het niet heel hard nodig, hij had wel altijd een stukje wat minder mooi was als de rest van zijn vacht en extra huidschilfers daar en daar zie ik nu toch wel verandering!)
Bij de kat zie ik ook verbetering, maar is nog niet te zeggen of dat door de olijfolie (die ik op de huid smeer) of de Lupoderm of combi komt. Al ben ik de olijfolie wel aan het afbouwen en moet zeggen dat ik de kat tot op heden nog niet obsessief heb zien likken. (Terwijl ik daarvoor echt 2x per dag flink moest smeren anders was het mis)
Tot dusver zijn ik en mijn kat er tevreden over!

kamatz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-13 05:37

Bij mij is het één voordeel dat ik in een dierenspeciaalzaak werk, waar ik die snacks allemaal al gedroogd mee kan nemen :D
Gelukkig is er in deze tijd zoveel te bestellen en is mijn werkgever ook de moeilijkste niet.

Zelf ben ik wel bezig ook met een aantal slagers, maar daar heb ik nog geen reactie van gekregen. Er zijn er hier maar een paar die nog zelf slachten, dus ik wacht het nog even af.

kamatz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-13 07:57

Even een update van onze Luca.

Met Luca zijn huid gaat het al beter. Hij krijgt weer haren terug en heeft geen jeuk. Ook ziet zijn huid er stukken rustiger uit dan voorheen.
Om zijn darmen wat rustiger te krijgen hebben we Darmcompositum van de Groene Os gegeven. Op het moment staat hij volledig op de Lotgering, waar Luca het goed op doet.

Zijn ontlasting is goed en niet overmatig veel, maar hij blijft in en in mager :(
Ondanks dat hij de dubbele hoeveelheid krijgt, komt hij niets aan. Ik kan ook geen vet eten geven, want dat redt hij niet vanwege zijn EPI.

Ik heb een nieuwe afspraak staan bij de Da a.s. vrijdag en dan gaan we verder kijken.
Pfffff.....op dit moment weet ik het echt niet meer. Ik wil hem zo graag helpen, maar weet niet meer hoe :n

Er moet toch een oorzaak zijn waarom hij niet aankomt?
Alles is weg, hij heeft totaal geen reserves en ook krijgt hij spieratrofie..........

Vrijdag een nieuwe update dus, maar mocht er iemand wezen die dit herkent, laat het me alsjeblieft weten ;)

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 08:31

Wat is zijn gewenste gewicht? en hoeveel vlees krijgt hij nou?

Wat een ellende zeg , ik heb zelf geen ervaring , ken wel iemand met een hond met atopie.
Ik wil je veel sterkte wensen!

kamatz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-13 08:36

Zijn gewenste gewicht is toch wel 34 á 35 kilo en hij weegt er nu 27 :(

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 08:37

En hoeveel vlees krijgt hij nu?

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 09:33

Is er al eens naar zijn maag gekeken? (maagzweer) en je zou eens magnesium kunnen proberen. Kunnen ze ook erg van opknappen.

Linea

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 15:18

Wat krijgt hij tegen zijn epi? Al eens verse runderpancreas geprobeerd te geven? Ken een hondje dat hier binnen korte tijd enorm van is opgeknapt, na veel dokteren zit ze nu eindelijk op een mooi gewicht. Maar dat kan uiteraard alleen als hij niet allergisch is voor rund...

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 16:10

Op welk percentage zit je nu? Atopie vreet energie, dus is het niet raar dat je (meer dan) het dubbele moet voeren, zeker niet als het lichaam net begint met herstellen. Mijn Boxer hoort 800-900 gram te krijgen, maar zat afgelopen winter op 1400 (BARF, vult ook nog beter dan KVV) en bleef toen met moeite op gewicht.

kamatz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-13 19:48

Luca zit ongeveer op 1500 gram per dag.

Met verse pancreas ben ik al bezig geweest, maar aangezien hier maar weinig slagers zijn die nog zelf slachten, wordt dat al een stuk moeilijker.
Ik heb twee slagers een email gestuurd, maar nog niets terug vernomen.

Magnesium....
Zo ver mijn kennis gaat is dat voor nervositeit en spierverkrampingen.
Ik vind het niet erg om iets te proberen, maar hij is ontzettend gevoelig en gaat van het minste geringste aan de schijterij :o En dat is iets wat we absoluut niet kunnen gebruiken.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 20:00

Welk percentage? Ik weet haar gewicht niet haha. Je voert KVV he?

kamatz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-13 20:15

Ja sorry :o :D

Luca zit op dit moment aan 4% van zijn lichaamsgewicht en daarnaast krijgt hij nog Dog Lovers Gold.
We zijn dus al van de 2% naar de 4% gegaan.
Luca weegt nu 27 kilo.

Ik wil heel graag verse pancreas geven of uit de diepvries, zonder toevoegingen, maar ik weet echt niet waar ik dat vandaan moet toveren.
Zal vrijdag aan m'n Da vragen of zij eraan kan komen.

kamatz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-13 20:15

En ja, ik voer KVV.
Spiervlees, botten en organen.

Linea

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 21:31

Even voor je gezocht en degomeat verkoopt het in elk geval los, ook verkopen ze kvv van paard, rund en kip waarbij runderpancreas is toegevoegd. De hond van mijn kennis krijgt een complete kvv van carnibest met pancreas maar waarschijnlijk zal los geven zonder toevoegingen handiger zijn met een allergie hond.

kamatz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-13 05:06

Het is idd dat ik de pancreas puur wil geven aan Luca.
Geen samengesteld voer, want daar heeft hij niet genoeg aan en daarbij moet ik de zymoral blijven geven, wat ik eigenlijk wil gaan schrappen.
Het is een zwart op wit gegeven dat verse pancreas meer doet dan de enzymen die ik over zijn voer moet geven.

Wel wil ik iedereen bedanken voor het meedenken en de adviezen. Het valt gewoon niet mee en zeker niet omdat het niet alleen de EPI is die het ons zo moeilijk maakt.

Linea

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 14:25

Nouja, zowel carnibest als de 3 mixen van degomeat bevatten gewoon verse pancreas, is dus compleet voer voor een hond met epi en als het goed is heb je die zymoral dan niet meer nodig. Als je op degomeat.nl zoekt op pancreas komen er verschillende producten naar voren waar je misschien iets aan hebt. Maar kan me goed voorstellen dat je het liever los voert :) succes met je verdere zoektocht!

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 15:12

4% vind ik nog niet héél dramatisch, kamatz!

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 16:46

Je zou ook nog een oproepje op barfplaats kunnen plaatsen, waar je bij jou in de buurt verse pancreas kan krijgen.

4% is inderdaad niet heel dramatisch, maar weet ook niet hoe snel hij van 2% naar 4% gegaan is?

kamatz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-13 19:39

Ik heb al een topic lopen op Barfplaats, maar daar hebben ze het over dat Lotgering erg vet is.
Ik weet niet of dat echt zo is, maar als ik zo naar Luca kijk zal het wel meevallen, aangezien hij niet tegen vet kan vanwege zijn EPI.

Meer voeren heeft ook geen nut, vanwege het feit dat hij dan veel meer poept, dus het niet opneemt. Nu is zijn ontlasting goed en weinig, dus zal hij genoeg opnemen, maar komt er niet van aan.

Over de verse pancreas heb ik de tip gekregen in Rotterdam, maar dat is voor mij niet haalbaar. Ik zou niet weten wanneer ik daar naartoe zou moeten.