Papegaaien!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sychess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-13 17:10

@ Broccoli: Bedankt. Ik hoorde van de kweker dat mensen vaak overhaast beslissen over de aankoop en dat de vogels dan zo terug worden gebracht, maarja die vogels wennen moeilijk aan nieuwe mensen en omgevingen dus het is nooit goed voor het beest.. Dat vind ik dus wel zoooo zielig. Dus toen heb ik mezelf gedwongen om nog een paar maand te wachten met de aankoop, om te kijken of het van mij ook een impuls aankoop was.. Maar nee, na een paar maand stond ik nog steeds te trappelen :P toen heb ik het maar gedaan.

Felipe komt bij Lorre & Co vandaan :)

@ Myca, ik las op internet dat Dennis Papegaaien niet zo een heel goede is.. Maar wel leuk te zien dat die van jullie het nu hartstikke goed doet :)

Wel heel veel grijze roodstaarten hè? Grappig dat die zo populair zijn, maar die praten ook het beste hè.

Voor de plukkers: Mijne vindt het heerlijk om te douchen, dat schijnt wel erg te helpen.. Het liefst douche ik iedere dag met hem maar dat lukt helaas niet altijd!

Myca

Re: Papegaaien!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 17:16

Ik heb ook negatieve verhalen over Dennis gehoord, maar ik heb hem zelf eigenlijk nooit gezien.
Onze amazone is in ieder geval gezond en gelukkig. Ze kan wel praten, alleen niet zo goed als een grijze roodstaart.

Ik ken een paardenman die papegaaien kweekt en ze af en toe aan Dennis verkoopt.
Maar ik geloof ook niet dat hij daar erg gecharmeerd van is.

Ellentjuh12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 17:16

Sanne135 schreef:
Voor de plukkers: Mijne vindt het heerlijk om te douchen, dat schijnt wel erg te helpen.. Het liefst douche ik iedere dag met hem maar dat lukt helaas niet altijd!

Haha mijn plukker vind douchen niet leuk maar hij moet douchen vanwege zijn plukken.
Ook plantenspuit vind hij niets.

Sychess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-13 17:18

Ik zet Felipe gewoon ergens op de grond in de badkamer, zodra de douche aan gaat rent hij bijna om bij mij komen te staan. Hij zakt iets door zn pootjes, oogjes dicht....

Als ik de kraan uit doe, gaan de oogjes weer open, veert hij op, schudt zich eens uit en niest een paar keer en kijkt me dan aan. Alsof hij zegt: Nu al klaar?

En dan ziet hij eruit als een verzopen katje :P

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 17:20

Wat een persoonlijkheden zijn die beesten toch.
Lucky gaat op haar manier head-bangen als ze afgespoten wordt met haar vleugels wijd als een aalscholver. Ik stop pas als ik een lamme hand krijg en dan voel ik me nog schuldig omdat zij wel meer wil.

Ellentjuh12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 17:22

Sanne135 schreef:
Ik zet Felipe gewoon ergens op de grond in de badkamer, zodra de douche aan gaat rent hij bijna om bij mij komen te staan. Hij zakt iets door zn pootjes, oogjes dicht....

Als ik de kraan uit doe, gaan de oogjes weer open, veert hij op, schudt zich eens uit en niest een paar keer en kijkt me dan aan. Alsof hij zegt: Nu al klaar?

En dan ziet hij eruit als een verzopen katje :P

Rico rent ook snel naar mij toe als we samen douchen en hij op de vloer loopt, alleen dit is omdat hij niet alleen op de grond wil staan haha. :')

Zo staat hij onder de douche bij ons.
Afbeelding

Ellentjuh12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 17:24

Afbeelding

Een shirtje werkt ook niet haha, dit heb ik ook al geprobeerd.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 17:38

Nee ik heb hem gekocht van een dierenwinkel, deze man heeft hem overgenomen om hem op te lappen ofzo.
Hij zei in ieder geval een hoop lelijke dingen toen ik hem kreeg. :o
Hij was 3 toen ik heb kreeg en hij wordt binnenkort 6. :D

Hij kan allerlei ongein en hij gaat ook rustig mee naar winkels ofzo, los.
Sinds kort heb ik een mooie rugzak voor hem met een stok er in en die vind hij helemaal mooi.
In het voorseizoen gaat hij ook altijd mee naar de camping, als het mooi weer is zit hij los op zijn kleinere kooi die daar staat.

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 17:40

Het plukken van je papegaai is vast en zeker stereotiep gedrag wat je hem niet meer afleert. Vergelijk het met weven bij een paard. Als je de omstandigheden zo gunstig mogelijk hebt, vermindert het misschien. Een vogel in huis, en zeker zo'n grote, geeft altijd stof. De veertjes zijn niet zo bezwaarlijk. Het stof tussen de veertjes wel.

Wij hadden een aantal jaren geleden ook een familiepapegaai, Ringo. Volgens mij een geelvoorhoofd amazone. Nog als jong uit een nest in Suriname geplukt (dat mocht toen nog) en meegenomen naar Nederland.
Hij draaide vaak rondjes op z'n stok en kon bij tijd en wijle vreselijk krijssen. Wijlen schoonmoeder vloekte dan kennelijk altijd. Iets wat hij dus ook deed. Gelukkig was hij geen duidelijke prater (wel goede imitator van geluiden), dus een vreemde verstond hem niet. Hij kon prachtig fluiten, bijna zingen en was dan echt het zonnetje in de kamer. Hij is 35 geworden en lag op een avond dood onderin z'n kooi. Ondanks dat ik weinig met hem kon (maar als hij in de penarie zat, mocht ik alles), heb ik hem wel erg gemist.

Een nieuwe papegaai wilde ik absoluut niet weer, omdat ik vind dat ze toch een veel beperkter leven hebben bij mensen thuis dan bij soortgenoten. Opgevoed door mensenhand om ze tam te maken, niet met soortgenoten om ze gericht op mensen te houden. Sterker nog, veel papegaaien zijn doodsbenauwd voor soortgenoten. Veel papegaaien worden niet oud, vanwege de slechte omstandigheden waarin ze leven. Stoflongen is vaak de oorzaak dat ze niet oud worden. Ze hebben dus meer last van ons stof dan wij van dat van hun. Veel papegaaien zijn tot een jaar of 10 / 12 jaar nog wel te handhaven, maar vanaf dat ze geslachtsrijp zijn beginnen veel vogels te krijssen. Heel natuurlijk gedrag, maar weinig mensen kunnen dat waarderen. Niet om jullie te kwetsen, maar imo is een papegaai geen huisdier, net zoals een aap of wasbeertje dat niet is.

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 18:03

Hier is trouwens ook nog een papegaaien-topic: [BB] Een papegaaien vraag.
Er mag niet meer gereageerd worden, maar ik vond hem wel leerzaam.

trysteffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 18:13

Nadine_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 18:29

Wisten jullie dat papegaaien vrijwel alles mogen eten? Er wordt vaak wat paniekerig over gedaan, maar het mag gewoon. Zo at ons oudje werkelijk alles mee en soms voelde ik me weleens schuldig. Dan dacht ik: "mag je dat eigenlijk wel?" Toen heb ik het gevraagd aan m'n vogelarts en ja hoor, graag zelfs! Daar stond ik even van te kijken maar hij zei letterlijk: "als jullie dat niet hadden gedaan was hij niet zo oud geworden." Uiteraard geldt ook voor papegaaien: alles met mate. Wat ze niet mogen is cola, koffie, chocolade en avocado. Verder alles! Zo is de amazone van mijn moeder gek op nasi :D En mijn Maud vindt toetjes het einde :D

Nadine_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 18:43

Dit is Maud. Toen net een paar dagen bij ons:
Afbeelding

Dit is Karel. Mijn vriendje, mijn maatje die in juni j.l is overleden..
Afbeelding

cocochanel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 20:03

2 pagina's verder en alweer een hoop bijgeleerd :)

Moet zeggen dat ik niet wist dat het gekrijs na 10/12 jaar erger word ?
Ik zorg gewoon iedere dag dat ik stofzuig of harde muziek opzet,
Daar houd hij niet van of juist wel want dan gaat hij krijsen en gillen en zo heb ik een gecontroleerd schreeuwuurtje..
Heb verder weinig last van schreeuwen of krijsen (maar hij is dus ook pas 6)

Ik moet eerlijk toegeven dat die van mij een absolute impuls aankoop is geweest ,ik zag hem en was meteen verliefd, waar ik overigens geen spijt van heb gehad hoor,heb gelukkig ook goede begeleiding erbij gekregen..
Maar vond wel altijd dat er weinig informatie altijd te vinden is, behalve de standdaard dingen..

Nadine_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 21:00

Mijn papegaai is absoluut niet na 10/12 jaar (erger) gaan krijsen. Ik denk dat het probleem dan ligt dan bij de eigenaren die de papegaai wellicht minder aandacht geven als in het begin...

Klopt trouwens over dat weinig info. Dat is nu wel beter geworden. Zijn ook papegaaienfora tegenwoordig :)

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 21:04

Die van mij gaat ook lopen emmeren hoor als ik hem niet voldoende aandacht geef.
Ik heb het deze week nog gehad, ik was ziek en dat vond meneer niet leuk.
En als ik een weekend het druk heb is meneer echt beledigd hoor.
Terwijl mijn ouders en broertje dan wel gewoon thuis zijn, en hij zelfs mee mag naar de camping.
Maarja, ik ben er dan niet. :(:)

MirandaNH

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 21:25

Ik heb het bij die van ons ook niet gemerkt dat ie erg gaat krijsen terwijl hij nu zo'n 21 a 22 jaar is. Ligt denk ik idd aan de eigenaren, dat ze dan veel minder tijd aan ze besteden ofzo. Mijn man is altijd thuis dus hij is nooit alleen, denk dat dat ook een hoop scheelt.

Kunnen jullie roodstaarten ook veel praten en zingen? Een favoriet van Croky is "hoeperdepoep zat op de stoep kom laten we vrolijk wezen, hoeperdepoep zat op de stoep kom laten we vrolijk zijn... (en dan eindigt hij met een keiharde YOOOOOO) " haha moet er altijd zo om lachen. Hij praat ons echt de oren van onze kop en hij kan zo ongeloofelijk veel zeggen he! Ook leert hij giga snel, we hadden onze pup nog geen 3 dagen en hij riep al: Foeiiii Banjo niet blaffen! Of hij zei: Foeiii Banjo niet bijten zegt baasje (dan beet onze hond bijvb in een speeltje hahaha). Hij hoeft maar 1 ding te zien op tv en hij kletst het na, een echte papegaai dus :+ Had nooit verwacht dat je zo met een vogel kon praten. Sta er nog elke dag versteld van van de gesprekken en antwoorden die ik van hem krijg haha

Toen wij Croky kregen was hij trouwens niks gewend, geen speeltjes in zijn kooi etc (quote van opa en oma "ach dat beest red zich wel, speeltjes zijn overbodig"). Maar nu we hem speeltjes gegeven hebben etc zie je hem echt opleven, echt geweldig! :D Kan echt niet meer zonder hem, hij is toch wel echt het zonnetje hier in huis :D

Op dit moment zit mijn man een western film te kijken en ik hoor meteen Croky: Pieww pieww pieewwww (hij probeert de geweerschoten na te doen :+ )
Echt geweldige beesten zijn het hoor :D

Nadine_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 21:31

Hihi neem het eens op Miranda :D Leuk! :D

MirandaNH

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 21:35

Haha doe me best maar iedere keer als Croky de camera ziet gaat hij stil op zijn stok zitten, en zit ie mij met grote ogen aan te kijken haha! Zal eens om het hoekje gaan staan, kijken of ie dan ook gewoon door gaat :P En anders ga ik wel eens in de gang staan dan kun je hem wel horen.. alleen zien is natuurlijk ook leuk. Want vaak als hij wat zegt dan gaat ie ook dansen :+

Nadine_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 21:56

Hahahaha geweldig!! Daarom hou ik zo van papegaaien. Heerlijke dramaqueens :D

MirandaNH

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 22:39

Hahaha ja dramaqueens zijn ze zeker :+

Sychess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-13 20:03

Ik heb Felipe net zijn eerstje kunstje geleerd! Ik eet altijd samen met hem fruit :) hij eet het liefst banaan. Nu had ik ook een banaan en ik dacht, ik laat hem er eens wat voor doen.

En nu kan hij een pootje geven :D

Ik vind het zo leuk hè. Voel me net een kind :)

Sychess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-13 20:04

Broccoli schreef:
Wisten jullie dat papegaaien vrijwel alles mogen eten? Er wordt vaak wat paniekerig over gedaan, maar het mag gewoon. Zo at ons oudje werkelijk alles mee en soms voelde ik me weleens schuldig. Dan dacht ik: "mag je dat eigenlijk wel?" Toen heb ik het gevraagd aan m'n vogelarts en ja hoor, graag zelfs! Daar stond ik even van te kijken maar hij zei letterlijk: "als jullie dat niet hadden gedaan was hij niet zo oud geworden." Uiteraard geldt ook voor papegaaien: alles met mate. Wat ze niet mogen is cola, koffie, chocolade en avocado. Verder alles! Zo is de amazone van mijn moeder gek op nasi :D En mijn Maud vindt toetjes het einde :D

Nee dat wist ik dus ook niet! Ze raden wel aan veel fruit en groente te geven, en nootjes te vermijden juist..
Maar heel gekruid eten kan toch nooit goed zijn?

@Maud wat een leukerds :)

Ik zag laatst een filmpje van een vrouw met haar papegaai, die 2 waren zo vrolijk! Eens kijken of ik het nog weer kan vinden..

Sychess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-13 20:09

MirandaNH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 20:50

@Sanne: Wat leuk dat ie nu een pootje kan geven!! Begrijp precies hoee je je voelt hahaha, wij hebben onze dat ongeveer een maand geleden aan geleeerd! Wat pakken ze het toch ook snel op hé die gaaitjes :D