'Kat aanschaffen, maar vriend allergisch.' Mogelijk?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Papegara

Re: 'Kat aanschaffen, maar vriend allergisch.' Mogelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-13 12:04

Bedankt voor de reacties en verhalen.

Colway, maar bij mij is mijn frettenallergie ook weg gegaan, heb dier fretten een behoorlijke tijd gehad.
Mijn vriend reageert ook niet op mijn konijnen, was hij ook zwaar allergisch voor was..
Hij was juist veel allergischer op honden dan op katten.

Chichiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 12:06

Wanneer was de allergietest. Kan hij 'eroverheen gegroeid' zijn?
Is de test pas geweest of toen hij 10 jaar was.
Ik heb inderdaad vaker gehoord dat mensen minder/niet allergisch
zijn voor de Siberen. Inderdaad door het stofje wat ze missen in
hun speeksel.
Maar heb ook van mensen gehoord die geen last hebben van siamezen.
Dat is denk ik persoonlijk en hangt af van waarvoor je allergisch bent.
Enige optie is bij fokkers/mensen met katten langs te gaan.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 12:10

Dat van die siamezen klinkt wel logisch ja. Die hebben natuurlijk minder ondervacht. Geldt dat dan ook voor andere katten met minder ondervacht/wolvacht?

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 12:14

'Allergisch voor katten' zegt niet zo veel... het is handig om te weten waar hij precies allergisch voor is. Weet hij dat? Dat kan je gericht contact opnemen met een cattery om eens te komen kijken.

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 12:15

Genoeg tips gehad over "uitproberen", maar neem alsjeblieft geen kat als je niet zeker weet of het goed gaat! Je ziet zo veel katten die weg moeten omdat het baasje toch te allergisch is, maar mensen het toch proberen etc. En dan moet je ook nog eens afscheid gaan nemen van het beest...

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 12:17

mee eens. het is voor jou een probeersel,maar voor een kat verschrikkelijk om ergens te zijn, en na korte tijd weer gedumpt te worden...
je vriend is allergisch, dus helaas.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 12:22

Een fokker kan de kat ook gewoon terugnemen, maak daar dan goede afspraken over. Blijf in ieder geval niet zitten met een kat waar je niks mee kan.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 12:28

Lianne86 schreef:
Genoeg tips gehad over "uitproberen", maar neem alsjeblieft geen kat als je niet zeker weet of het goed gaat! Je ziet zo veel katten die weg moeten omdat het baasje toch te allergisch is, maar mensen het toch proberen etc. En dan moet je ook nog eens afscheid gaan nemen van het beest...

Idd en er kunnen inderdaad meerdere redenen zijn waarom je allergisch bent voor de kat, en dat is hel vaak juist niet het haar

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 12:31

Ik ben zelf allergisch voor vanalles. Bomen, stof, parfum, katten. Ook bij het borstelen van paarden begin ik te snotteren en honden kan ik ook niet altijd tegen. Loop standaard met neusspray in mn zak, slik elke dag een pil, en als de lente begint haal ik een injectie Kenacorte anders wordt ik gek.

En ik heb dus twee poezen :Y)
Een brits korthaar waar veel haar vanaf komt, en een russisch blauw die een totaal andere vacht heeft en waar ik nooit ook maar enig haartje van vindt.

Tja... die poezen gaan van mn leven niet weg, en ik heb zelfs zitten twijfelen over een derde, maar daar ben ik toch niet aan begonnen. Als de poezen ooit wegvallen dan ga ik kijken hoe het met mijn allergie zit, want ik ben er aan gewend dat ik altijd nies, snotter en een verstopte neus heb, maar ik weet dat het echt beter kan (bijvoorbeeld de maanden na de injectie heb ik nergens last van, een wereld gaat voor me open!)
Als ik veel thuis ben in het weekend of met vakantie dan merk ik ook duidelijk verschil dan als ik de hele dag op het werk ben.

Ik heb altijd katten gehad, maar ik kan me nu voorstellen dat er na deze twee geen meer gaat komen, want geloof me, huisdieren hebben als je allergisch bent is echt niet zo leuk.
Als je het voor je vriend niet kunt uitsluiten zou ik er niet aan beginnen.

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 12:34

Mijn moeder was altijd heel erg allergisch voor katten. Heel erg benauwd en overal rode vlekken rond hals en gezicht. Ze kocht zo'n 25 jaar geleden een pers. Daar reageerde ze niet op. Toen die dood ging kwam er een kortharige poes, die is nu 18 en mijn moeder reageerde op haar in het begin wel maar dat werd steeds minder. Nu lopen er 3 kortharigen rond en is ze helemaal niet meer allergisch. Wel moet ze ( vooral met vreemde dieren ) ze bij het gezicht vandaan houden, dan komen de vlekken wel weer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 12:38

TS woont nog thuis en ziet haar vriend alleen in de weekenden? Dat vind ik ook wel een factor die meespeelt in het wel of niet nemen van een kat.

Vind het super dat TS rekening wil houden met haar vriend; maar die is maar twee dagen in de week daar in huis. Op de honden reageert hij al nauwelijks: daar zou hij meer allergisch voor zijn.

Ik zie geen probleem :n

Papegara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-13 13:17

Nou nou, ik wil niet zomaar een kat in huis nemen om te 'proberen' en het dan weer weg te doen. Volgens mij was ik daar wel duidelijk in. Ik snap zelf ook wel dat het voor katlief niet leuk is om te verhuizen.. 'alweer'.

Ik wil gewoon bij mensen met katten thuis gaan kijken, misschien bij asiels, cattery's.. Ik moet er zeker een uur zijn, want pas dan merken we het aan mijn vriend zegt hij.

Mijn vriend is inderdaad maar 2 dagen bij mij thuis. Vrijdagavond komt hij en zondagochtend moet hij weer naar huis. Verder zijn we op zaterdag ook vaak op stal te vinden, dus hij zit ook niet de hele dag in huis.

Mijn vriend wil het trouwens ook proberen, hij heeft thuis ook twee katten en is er gek mee. We zijn aan het kijken naar de siberische boskat, maar ik kan geen cattery's vinden of asiels met herplaatsers bijvoorbeeld,

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 13:26

Ik ben allergisch voor katten. Toch heb ik 6 katten thuis (3 poezen en 3 katers) maar dit zijn KORTHARIGE katten.

Ik reageer het meest op langharige katten en zwarte katten omdat de haren van zwarte katten anders van structuur zijn.
Zet mij bij een langharige (= ook nog eens extra stoffige) kat of bij een zwarte dan zit ik binnen een half uur te snuffen, proesten, tranen in mijn ogen en wrijven in mijn ogen.

Dus jouw wens voor langharig, die zal ik in ieder geval vergeten..
Laatst bijgewerkt door fargo op 20-03-13 13:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 13:52

Mijn moeder is ook allergisch, al hebben wij wel 3 katten in huis (woon tijdelijk bij haar) zij heeft geen tabletten al kan je die ook wel vragen.

Langharig bij allergie zou ik niet doen, wij hadden een noorse boskat en mijn moeder kreeg meer last als bij kortharige. Nu hebben wij 2 europese korthaar en 1 kruising pers oosterse korthaar.

Ik hoor vaak dat zoals oosterse weinig tot geen allergie problemen geven en ja.. je moet ervan houden maar naaktkatten hoor je ook nauwelijks wat over?

Wat ik ook gehoord heb (weet niet of allemaal waar is) is dat ragdolls? ook minder reactie geven voor allergie voor katten.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 13:56

Maakt langharig en kortharig dan zo veel uit? Als ik naar honden kijk verharen langharige honden juist vaak weer minder dan de kortharige. En sowieso heeft het veel eerder met huidschilfers te maken toch? (of een eiwit in die huid?)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 14:01

Mijn moeder is ook alergisch. Bij haar wordt het juist erger wanneer ze langer in contact is met dierenharen. (geboren op een boerderij) Mijn pers (kat) ging idd wel beter dan andere katten. Hoe harder de haar,hoe meer schilfers had ik begrepen.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 14:42

Colway schreef:
Maakt langharig en kortharig dan zo veel uit? Als ik naar honden kijk verharen langharige honden juist vaak weer minder dan de kortharige. En sowieso heeft het veel eerder met huidschilfers te maken toch? (of een eiwit in die huid?)

Onder lange haren kan veel meer blijven hangen en plakken, dus ook juist die schilfers. Des te korter het haar des te luchtiger en schoner ook - denk ik dan...

De haren op zich geven mij vlgs mij ook al reactie bij mij dan maar dat is moeilijk te scheiden he om uit te testen?
Ik weet wel dat ik bij een kortharige kat mijn neus in zijn vacht kan steken en uitgebreid kan knuffelen zonder enig probleem en dan zeker bij witte of rooie katten. Doe ik dat bij een langharige kat dan ben ik direct benauwd - dat weet ik gewoon zeker.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 14:47

Dat hangt dus van je allergie af. Langere haren zijn vaak zachter en voor mijn moeder over het algemeen beter.
De stugge varkensharen (waar nog wel eens borstels van zijn gemaakt) zijn vreselijk voor haar.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 14:51

superwoman schreef:
Dat hangt dus van je allergie af. Langere haren zijn vaak zachter en voor mijn moeder over het algemeen beter.
De stugge varkensharen (waar nog wel eens borstels van zijn gemaakt) zijn vreselijk voor haar.

Ik denk dat gemiddeld genomen langharige katten meer reactie opleveren omdat ze nu eenmaal meer stof en zaken bij zich dragen. Voor de meeste mensen met allergie zal langhaar eerder een no go zijn dan een korthaar of eentje zonder haar.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 14:51

mja fargo, maar hoe luchtiger hoe makkelijker huidschilfers wegdwarrelen, waar ze door lange haren wellicht nog wat vastgehouden worden.

Het is gewoon niet te zeggen. De een is allergisch voor dit, de ander voor dat.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 14:55

Amaris schreef:
mja fargo, maar hoe luchtiger hoe makkelijker huidschilfers wegdwarrelen, waar ze door lange haren wellicht nog wat vastgehouden worden.

Het is gewoon niet te zeggen. De een is allergisch voor dit, de ander voor dat.

En dan heb ik het ook nog met zwart haar.
Heb het er wel eens met iemand die in asiel met katten werkte over gehad. Want kwam nog al een speciale kat halen en had verteld dat ik allergisch was. Die poes was wit, met vlekjes zwart, rood en beige.
Ik vertelde dat ik slecht tegen zwartharige katten kan en toen zei ze nu je het zegt daar zit wel wat in, dat is vaak een andere structuur, prikt meer als het in je kleren of op je zit (zei zij) en houdt ook meer stof vast..

Lynn_FDA

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 14:57

galley schreef:
Kijk eens of je een kat van een bepaald (hypoallergisch) ras een weekje in huis mag nemen oid, dan weet je of je vriend hier allergisch voor is en kan je een kitten van dat ras nemen eventueel.

Die hebben ook huidschilvers hoor.. :o

Traber

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 15:00

Ik heb bij mijn Bengalen geen last,terwijl ik bij een Main Coon wel last heb.
Er zijn meer mensen die goed tegen de vacht(pels)van een Bengaal kunnen.
Daarbij vind ik de verharing bij dit ras ook een lachertje vergeleken bij bijv een gewone huiskat,of een langharig ras.ik vind er maar weinig van en ik heb er vijf. :D

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 19:41

fargo schreef:
Ik vertelde dat ik slecht tegen zwartharige katten kan en toen zei ze nu je het zegt daar zit wel wat in, dat is vaak een andere structuur, prikt meer als het in je kleren of op je zit (zei zij) en houdt ook meer stof vast..

Dat lijkt me heel sterk. Wel kan ik me voorstellen dat je stof op zwarte haren beter ziet (net zoals wanneer een zwart paard gerold heeft en dan smerig is en een vos die gerold heeft niet)

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 20:18

Ik weet niet of het al ergens gemeld was, maar kan je niet ergens van een kennis een kat "lenen"? Hebben wij toen ook gedaan met vrienden :)) Kat vond het niet erg, was het wel gewend, en vrienden konden testen of ze kat konden hebben qua allergie.
Ook de fokker van mijn kat bij mijn ouders zei dat die vrienden best een keer een kat mochten "proberen" .. Deze katten zijn reizen ook gewend omdat ze vaak naar shows gaan en het is een makkelijk ras, vinden alles prima :))