Is het erg als een hond zolang alleen zit?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 19:06

Ga eerst eens op papier zetten wat je van een hond verwacht,daarna spit je door een hele boel hondenboeken en kijk je wat je leuk vind. Uiteindelijk kijk je wat er bij je past.
Die show is wel heel ver weg voor jouw.Show Groningen is net geweest.

Traber

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 19:06

Wij hebben als gezinshond toen de kids wat kleiner waren een kruising keeshond genomen.
Het is een geweldige gezinshond,super meewerkend en intelligent.
Wel blafferig,want waaks,maargoed,als we roepen dat het nu klaar is is het klaar.

Sheltie's zijn ook lieve hondjes.Onze sheltie was supersnel zindelijk,en ze is heel erg lief.
Ze zijn vaak tegenover vreemden wat terughoudend.(kat uit de boom kijken)

En als je een hondje wilt die niet verhaard,misschien een middenslag poedel of een Malteser?
Laatst bijgewerkt door Traber op 19-03-13 19:07, in het totaal 1 keer bewerkt

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 19:07

uniekhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 19:11

kohtje schreef:
Believe schreef:

Niet echt geschikt voor beginners.
Ga je eerst verdiepen in rassen.

Ze vraagt toch om advies ? Dus ze verdiept zich er wel in..

@ ts, leuk dat jullie een hondje willen nemen.
Houd er wel rekening mee dat een pup heel veel tijd en werk met zich meebrengt.
Dit wordt namelijk vaak onderschat.

Poess91

Re: Is het erg als een hond zolang alleen zit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 19:13

Ja een pup is net als een klein kind.

jst_lyske

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 19:18

Ik zou gaan voor een hond die weinig beweging nodig hebben. Jack russels ofiets dergelijks. Zeker geen retrievers, apporteerders, stabij, drenten, jachthonden, etc. Stuk voor stuk honden die minstens 2 uur beweging nodig hebben per dag!

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 19:20

Er zijn zóveel hondenrassen, zowel klein als groot. Sommige kleine honden hebben ontzéttend veel energie, anderen vinden het wel prima als het rustig aan gaat. Kan je niet eens in de buurt een rondje wandelen, mensen met honden aanspreken en informeren wat handig is?
De hond uit je laatste linkje zal een superlief dier zijn, maar voor mensen die geen ervaring hebben met het ras zou ik voorzichtig zijn...

Wat is je doel met de hond? Gezellig eindje wandelen, los of aan de riem, cursussen/behendigheid, waaks of juist niet, sociaal of beetje gereserveerd van karakter? Natuurlijk verschilt het ontzettend per hond, maar toch zijn er bepaalde dingen die wel per ras naar voren komen :).

@Jst lyske: Jack russels hebben geen beweging nodig? Eh... ben ik het niet mee eens....

uniekhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 19:22

jst_lyske schreef:
Ik zou gaan voor een hond die weinig beweging nodig hebben. Jack russels ofiets dergelijks. Zeker geen retrievers, apporteerders, stabij, drenten, jachthonden, etc. Stuk voor stuk honden die minstens 2 uur beweging nodig hebben per dag!

Waarom voor een hond gaan die weinig beweging nodig heeft ?
Zoals ts omschrijft in de OP lijkt het me dat ze tijd genoeg hebben om met de hond te gaan wandelen/spelen of sporten..
Moeten ze dit wel leuk vinden natuurlijk.

Ook jacks zijn genoeg beweging nodig..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 19:26

jst_lyske schreef:

Een jack Russel heeft veel beweging nodig! Die moet je ook geestelijk bezig houden.. daarom zitten er zo vaak jacks in het asiel, omdat mensen denken dat 3 keer een rondje om het blok wel genoeg is.. Niet dus, als je dat doet gaan ze slopen of zelf wel op onderzoek uit..
Misschien een leuke kruising ts? Shihtzu oid?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 19:29

Sting schreef:
Er zijn zóveel hondenrassen, zowel klein als groot. Sommige kleine honden hebben ontzéttend veel energie, anderen vinden het wel prima als het rustig aan gaat. Kan je niet eens in de buurt een rondje wandelen, mensen met honden aanspreken en informeren wat handig is?
De hond uit je laatste linkje zal een superlief dier zijn, maar voor mensen die geen ervaring hebben met het ras zou ik voorzichtig zijn...

Wat is je doel met de hond? Gezellig eindje wandelen, los of aan de riem, cursussen/behendigheid, waaks of juist niet, sociaal of beetje gereserveerd van karakter? Natuurlijk verschilt het ontzettend per hond, maar toch zijn er bepaalde dingen die wel per ras naar voren komen :).

@Jst lyske: Jack russels hebben geen beweging nodig? Eh... ben ik het niet mee eens....

Wandelen en spelen natuurlijk, en ook gewoon in het weekend met de hond ergens heen rijden bijv. strand/zee/bos/camping en daar gaan wandelen, waaks maakt niet echt uit hoeft natuurlijk niet echt.

Traber

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 20:05

haha Jack Russels zijn druk,die willen iets te doen hebben.Die doen wat dat betreft niet onder voor bijv. een herder. :D

Ik zou gaan voor een rustige gezelschapshond als eerste hond :j

xAlice

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 21:28

Wij hebben een maltezer (wel met een hele lieve rustige moeder) en als ik die vergelijk met andere puppy's van haar leeftijd is het echt een super makkelijk hondje. Natuurlijk heeft ze haar buien maar ze kan (nu nog) weinig schade aanrichten en ze is redelijk snel onder de indruk. Verder is ze rustig en snel tevreden dus eigenlijk geen problemen mee. Ze is ook heel aanhankelijk en knuffelig en dat is natuurlijk altijd leuk in een hondje. :P

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 22:23

kohtje schreef:
Believe schreef:

Niet echt geschikt voor beginners.
Ga je eerst verdiepen in rassen.

Deze honden hebben echt een leider nodig dus als beginnende hond is deze zeker niet aan te raden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 22:50

TS is 11 jaar, dus ik denk dat paps en mams de hond gaan uitzoeken?

Joyamu

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 22:58

Misschien eens in het asiel kijken?
Daar zitten ook heel vaak hele leuke honden :) Veel mensen denken dat asielhonden moeilijke honden zijn, maar dat hoeft echt niet zo te zijn!

http://www.dierenasiels.com

http://www.ikzoekbaas.nl

Op deze websites kun je aanklikken wat je zoekt in een hond, en dan worden de honden die eventueel wel bij jullie zouden passen weergegeven.

Succes :)

Jettepret

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 23:19

Ik vind een asiel ook een goede optie. Ze kunnen je alles vertellen en zullen ook eerlijk tegen je zijn! Een hondje van marktplaats kan goed zijn, maar het kan ook een kat in de zak zijn.
Als je zekerheid hebt over een ras is een goede fokker natuurlijk ook een goede keuze. Maar zit je bij een hoop ras honden toch tussen de 500 en soms wel 1700 euro...
Bij een asiel en bij de meeste "goede" fokkers ook heb je een hond opzicht. Bevalt hij niet mag je hem terug brengen :)
Bij mijn fokker heb je een half jaar na denk tijd en als er iets met de gezondheid is kun je het altijd melden :) Maar ik wilde mijn teckel niet terug brengen, want hij is geweldig :D Mijn vorige teckel kwam uit dezelfde lijn, dus ik wist ook wat ik kon verwachten.
Een teckel vind ik trouwens geen beginners hond ;) Ik kreeg er wel 1 als kind, maar mijn ouders hadden al teckels.

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 23:27

Weet je zeker dat je een pup wil?

Officeel was mijn hond ook nog een 'pup' hoe wel hij wel al zindelijk was en een aantal commando's kende. Hij kon al alleen zijn enz enz. Dat heeft me heel veel werk gekost. Maar kon wel heerlijk genieten van een toch nog jonge hond.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 09:58

Bedenk ook wat je van de hond wil. Moet hij goed los kunnen lopen, moet hij vriendelijk zijn naar andere honden? Moet hij het doen met wandelingen van een kwartier of wandelingen van een uur, en is dat 2, 3, 6 keer per dag? Ga je ook op cursus met hem?

Je tweede link van marktplaats is een kruising bulldog/stafford - en staffords (net als pitbulls en nog een aantal andere rassen) staan erom bekend dat ze hondagressie ontwikkelen. Er zijn uitzonderingen, maar de meesten kunnen als ze volwassen zijn niet meer goed met andere honden overweg.

Herderstypes hebben vaak een duidelijke, consequente baas nodig - vraag jezelf dus af of jullie dat kunnen zijn. Er zijn ook rassen met een flink jachtinstinct, die kunnen dus minder makkelijk los lopen. Daar moet je wel rekening mee houden.

Verder wil je graag een pup, maar kan er de eerste weken wel iemand thuis blijven? Je kan een pup niet zomaar een halve dag alleen laten zonder dat eerst goed getraind te hebben, dus als dat een probleem wordt zou ik kijken voor een iets oudere hond. Verder wil je een kleine hond omdat je klein woont, maar dat zou ik loslaten. Ook grote honden kunnen prima in een klein huis - als ze voldoende beweging krijgen slapen ze namelijk vooral. En ik heb vaak gehoord dat kleine honden in huis zelfs drukker zijn.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 15:08

Als je echt een pup wilt is het wel erg als hij 1dag in de week 3u alleen moet zitten en daarna weer 2u. Die kunnen namelijk nog niet alleen zijn.

Gezien je niet zoveel weet van honden zou ik voor een makkelijke, volwassen hond gaan die al goed opgevoed en getraind is en alleen kan zijn.

Wordt het jouw hond of een gezinshond? Als het jouw hond wordt, bedenk dan dat je een grote verantwoordelijkheid op je neemt. Over 7 jaar (als jij dus 18 bent) heb je nog steeds dezelfde hond.