Katten en voernijd

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Hevonen

Re: Katten en voernijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 12:42

Ik had het gelezen, alleen niet welke brokken je had; zei daarom ook, langzaam opbouwen... Zou dan zoeken naar brokjes die ze nog minder lekker vinden...

Jammer dat ze niet buiten kunnen. Vooral jonge katten hebben daar echt behoefte aan.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-13 12:45

Ze kunnen op het balkon en daar geven ze niks om. Als de deur openstaat blijven ze gewoon binnen zitten

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 12:47

Een maand is niks. Kies een strategie en houd die aan TS, niet steeds van aanpak veranderen anders is het niet duidelijk voor ze en blijven ze zich misdragen.

Als ze eenmaal wat rustiger worden met eten kun je ze ook leren zitten. Dat is hándiggg! Begin met een brokje in je hand voor z'n neus te houden en dan langzaam boven z'n kop naar achteren. Ze volgen je hand met hun blik en gaan vanzelf zitten. Op het moment dat ze gaan zitten zeg je "zit", brokje in je kat en moet je eens opletten hoe snel ze leren. Na een paar keer snappen ze "zit" = brokje dus dan hoef je niet meer met je hand te doen, gewoon "zit", wachten tot 'ie zit, en de kat een brokje geven. En dan is het nog maar een kleine stap naar "zit", kat bakje/voerbal geven.

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 12:53

Het is idd een heel vervelend probleem en ik ben blij dat de oudere kat bij ons in huis echt de baas is. Als zij zit te eten dan kijkt die kleine wel uit om te proberen daar ook wat van te krijgen want dan krijgt ie een mep :D
Hij krijgt van mij trouwens ook een tik als hij afpakt wat van mij is. Hij mag eten als het op de grond staat en daarvoor is alles nog steeds van mij. Pakt hij het dan straf ik hem af. Daar is maar 2 keer een tik voor nodig geweest en nu kan ik hem waarschuwen met mijn stem.
Als ik bij het aanrecht staat weet hij ondertussen ook dat hij er niet op mag, meestal gaat hij nu dus tegen het aanrecht aanstaan om te kijken wat ik aan het doen ben, of hij staat tegen mijn been aan (maar hij laat het wel uit zijn hoofd om verder om hoog te klauteren)

Afgelopen zaterdag strafte hij trouwens zichzelf af. Ik was bezig met de brokken afwegen en de voerbal dicht te doen, in de maatbeker zaten nog brokken voor de volgende voerbeurt. Hij wilde zo graag eten, dat hij zijn slag dacht te slaan bij de brokken in de maatbeker en tja toen zat hij met zijn hoofd vast in de maatbeker. Niet zielig hoor, hij heeft het niet weer gedaan ook. Moet ie er maar vanaf blijven dan gebeuren dat soort dingen ook niet.

Traber

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 12:56

Supermarktbrokjes zitten vol met granen en andere troep.Daarom moeten ze er veel van eten om aan hun behoefte aan vlees te komen.
Waarom voer je ze niet een goede brok met een hoog vleesaandeel?
Brokken zoals Acana of orijen,dat is wel prijzg voer,maar er zit een hoger aandeel vlees in,zodat ze er minder van nodig zijn.
Deze brokken stoppen ze ook niet vol met lokstofjes of zout,zoals de goedkope supermarktbrokken.
Onbeperkt neerzetten,ze zijn nog in de groei.Ze zullen er misschien eerst veel van eten,maar na een paar dagen niet meer.
Daarbij heb je ook minder poep in de kattenbakken,want ze gebruiken alles wat er in zit,dus poepen minder.nog een voordeel!

Je kunt ze er ook wat voor laten doen,dus voer in voertoren of voerballen of voer verstoppen op verschillende plaatsen.
Zijn ze ook goed ontwormd?

Succes!

p.s. De Wahre Liebe voor sensibele katten is ook erg goed!te koop bij Zooplus.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-13 13:00

Traber: Op aanraden van mijn dierenwinkel en een kennis (accountmanager bij Nestle Purina) werd mij aangeraden om Purina One te voeren, wat ze nu dus ook krijgen! Ik geloof ook niet dat ze dit zullen laten staan als ik het onbeperkt neerzet.

De ballen zijn al meerdere malen genoemd en zullen ook worden aangeschaft.

Ze zijn voordat ik ze meenam nog ontwormt.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 13:03

PercyLeen schreef:
Traber: Op aanraden van mijn dierenwinkel en een kennis (accountmanager bij Nestle Purina) werd mij aangeraden om Purina One te voeren.

Goh :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 13:03

Als accountmanager van Purina zou ik dat ook zeggen :P Maar volgens mij is dat niet eens zo verkeerd voer hoor. Maar idd graanvrije brokken vullen veel beter en daar hoeven ze minder van, dus wellicht is dat het proberen waard!

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 13:04

Nou moet ik ook zeggen dat het me opvalt dat veel kittens die uit een asiel oid komen hier allemaal in meer of mindere mate last van lijken te hebben.
Kan het niet zijn dat ze zich bedreigd voelen door elkaar? Dus snel eten anders eet de ander het misschien op? Of spannen ze heel erg samen in de strijd om het voer?

Ik merk namelijk dat mijn katten die elkaar om de voerbeurten heen gedogen in huis, maar het liefst met een paar meter er tussen, tijdens het voeren de beste maatjes zijn. De kleine mag de grote zelfs wassen tijdens het eten (grote krijgt altijd eerst het eten)

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-13 13:05

Koper schreef:
PercyLeen schreef:
Traber: Op aanraden van mijn dierenwinkel en een kennis (accountmanager bij Nestle Purina) werd mij aangeraden om Purina One te voeren.

Goh :D

Haha, hij werkt voor pro plan maar dat wou die me niet aan doen (dat is nog duurder dan een zak muesli voor mijn paard) :P

Deze zijn altijd samen geweest, volgens de dierenwinkel komt het met name door het feit dat ze daar in grote groepen zitten en dat ze moeten vechten voor hun eten.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 13:06

Zorg voor een goede brok, zet die in een afgesloten ton op een kamer neer. Ga de kamer binnen, vul de bakjes, zet ze neer en laat dan pas de katten binnen. Hier krijgen ze op vaste tijden voer, en verder krijgen ze gewoon niets. En ze hebben hier al heel vroeg geleerd dat NEE is NEE. Ik ben niet van het enorm straffen, wel van duidelijkheid. En als ze mij pijn zouden doen dan kregen ze toch echt een schop onder hun derierre.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 13:07

Ik vind het vreemd dat je niet onbeperkt brokken kan laten staan.Ik heb zelf 7 katten van diverse leeftijden en rassen.Bij mij staat er altijd onbeperkt brok.Ik heb zelfs maar één grote bak staan en op diverse tijden zie je katten langs komen om te eten.

Ik werk in een kattenopvang(vandaar de 7 katten thuis)Daar voeren wij altijd onbeperkt.De katten zitten in groepen en per groep staat er twee of drie bakken met brok.Het enige wat ze beperkt krijgen is vlees.De reden daarvan is dat het bederft en gaat ruiken als het blijft staan.

Traber

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 13:13

Bij mij staat er ook onbeperkt voer,ik heb zes katten.Er is er geen een te dik.
Ik denk dat ze rustiger zullen worden als ze weten dat er genoeg is.
De brokken die ik noemde zijn niet lekker gemaakt door lokstofjes te gebruiken,dus zullen ze daarvan eten wat ze nodig zijn.vast niet meer.

Alleen als ik rauw vlees voer,grommen ze wel eens naar elkaar,of ze zetten hun klauwtjes in hun vlees.maar dat vind ik normaal gedrag hoor.Ze doen mij niks.Ze vinden het gewoon lekker.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-13 13:16

beatje schreef:
Ik vind het vreemd dat je niet onbeperkt brokken kan laten staan.Ik heb zelf 7 katten van diverse leeftijden en rassen.Bij mij staat er altijd onbeperkt brok.Ik heb zelfs maar één grote bak staan en op diverse tijden zie je katten langs komen om te eten.

Ik werk in een kattenopvang(vandaar de 7 katten thuis)Daar voeren wij altijd onbeperkt.De katten zitten in groepen en per groep staat er twee of drie bakken met brok.Het enige wat ze beperkt krijgen is vlees.De reden daarvan is dat het bederft en gaat ruiken als het blijft staan.

Ik heb het twee weken lang geprobeerd, zodra de bak staat gaat ie schoon op, er werd mij verteld volhouden en gewoon weer vullen, ook bak 2 ging meteen weer op. Ze dronken hele bakjes water per dag. Ik heb ze net een maand, ik weet niet wat ze hebben meegemaakt, alleen dat ze afgestaan zijn. Ik wil ze best die Purina onbeperkt neer gaan zetten maar ik ben bang dat ze zich zelf gewoon kapot vreten...ik ken ook honden die gewoon maar blijven eten, en wat mijn katten tot nu toe laten zien doen zij dat dus ook. Tot kotsend aan toe..

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 13:22

Ik voer ook niet onbeperkt hoor en toch heb ik het Jack kunnen leren. Jack is nu sinds september bij ons, daarvoor bij mijn ouders waar hij dit probleem ook al liet zien. Nog steeds is hij geobsedeerd door eten, ondertussen wel min of meer onder mijn regels, maar het is echt wel een lange weg.

De voerbal heeft bij mij echt veel goed gedaan en hij vindt het ook echt heel leuk om mee te spelen.
Bij Beau dan de voertoren, maar ik heb het idee dat die van jouw de voertoren om zullen trekken.

Traber

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 13:23

Als ze spugen zijn ze te gulzig geweest.
Maar doordat ze steeds honger krijgen omdat er niet de hele tijd iets staat,krijg je ook dat ze gaan schrokken als er wél iets staat.zelfde effect.
Ik denk dat ze gewoon nog honger hebben hoor,ik zou het er gewoon weer neerzetten.
Als ze te veel eten spugen ze een keer,maar het wordt vanzelf minder.
Je hebt ze nog maar een maandje.Zoiets is toch in een paar dagen ook niet bekeken.

Van droogvoer gaan ze veel drinken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 13:27

Ik voer ook absoluut niet meer onbeperkt. Ik had zo'n voerautomaat, waar een normale kat tot 2 weken mee kan doen. Die drie van mij hadden hem binnen een dag leeg.. en gigantisch dat ze aankwamen, en dan voer ik Orijen..

Sorry maar voor zo'n container per dag vind ik orijen ook veel te duur. Nu krijgen ze twee keer per dag een handje en ze doen het prima. Dat is de 70 gram die op de verpakking staat aangegeven. En van wat dierenartsen over mijn katten zeggen; maximaal 100 gram per dag. Ze krijgen 70 brok, en 30 gram vlees.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-13 13:28

Traber schreef:
Als ze spugen zijn ze te gulzig geweest.
Maar doordat ze steeds honger krijgen omdat er niet de hele tijd iets staat,krijg je ook dat ze gaan schrokken als er wél iets staat.zelfde effect.
Ik denk dat ze gewoon nog honger hebben hoor,ik zou het er gewoon weer neerzetten.
Als ze te veel eten spugen ze een keer,maar het wordt vanzelf minder.
Je hebt ze nog maar een maandje.Zoiets is toch in een paar dagen ook niet bekeken.

Van droogvoer gaan ze veel drinken.

Lees je wel? Ze hebben twee weken(!) lang ONBEPERKT brok gehad, bak naar bak vreten ze leeg (aan de lopende band, ze lopen niet weg tot de bak leeg is) alsof ze jaren geen eten hebben gehad. Bakken water dronken ze weg en ze spuugte en waren aan de diaree. Hoelang moet ik volgens jou daar dan mee door gaan? Tot ik ze naar de dierenarts kan brengen? Ik heb dan wel niks met katten maar ben wel opgegroeid met beesten, als ik mijn paard onbeperkt brok geef vreet ie zich ook dood...onze hond geeft dan weer helemaal niks om eten.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 13:29

Honden blijven idd eten,die zitten anders inéén
Je kan een kat met een hond ook niet vergelijken.

Overdreven veel drinken is voor een kat ook niet goed.Ik ben alleen aan het denken waar jou probleem kan zitten.Ik heb heel wat katten mee gemaakt ,maar dit probleem eigenlijk nog niet.Ik neem aan dat ze ontwormd zijn en nagekeken door een dierenarts?

Spugen kan voor een kat ook niet zo kwaad,die doen dat ook vaker en makkelijker ams een hond.Is het niet omdat ze te schrokkerig eten dan is het wel om een haarbal of zoiets

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 13:34

Nou ik denk ook dat het probleem zit in het feit dat ze dus elke keer wel dat eten krijgen. Ik krijg het vermoeden dat je dan bakjes nog liever van een afstandje op de plek gooit (bij wijze van dan) dan dat je te dicht bij de kat in de beurt komt die weleens uit kan vallen.
Bij mij was het gewoon zo dat ik het eten klaar zetten, op het aanrecht? Niet praten en weer op de grond. Uitvallen tijdens het voer op de grond zetten en geen voer en blijft het van mij. Ik zette het serieus weg, de andere kat kreeg wel maar die krijgt ook niet onbeperkt en eet netjes het bakje leeg. Zo kreeg hij dus niks......... Op een gegeven moment had hij door dat als hij lief deed tijdens het voeren, dat hij dan veel sneller zijn eten kreeg en ging hij zich beter gedragen. Helemaal van onbesproken gedrag is he tnog niet hoor. Maar uitvallen en bijten e.d. doet hij dus niet meer. Doet hij het wel, pak ik het eten af en weet hij dus dat hij het pas krijgt als hij mij normaal het voer op de grond laat zetten, dan is het van hem en mag hij er mee doen wat hij wil.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 13:39

Mijn excuses als ik alsnog te hard overkwam in mn vorige post, ik bedoel het goed. Je armen open halen is zeker niet niks maar dat stond ook niet in je OP. Ik vind idd een bakje uit je handen slaan en prullenbak overhoop halen niet zo bijzonder voor jonge katers uit het asiel met onbekende achtergrond. Maar ik begrijp heel goed dat je daardoor met je handen in het haar zit! Een maand is nog heel kort, ze zijn nu dus nog druk bezig met onderlinge relatie bepalen en het huis hun eigen domein te maken. Ze kunnen echt nog heel erg veranderen in de komende tijd.

Onbeperkt voer neerzetten kan echt niet met zulke gulzige beestjes. Die gaan gewoon door totdat het op is, omdat ze gewoon niet hebben geleerd dat er altijd wel voedsel komt dus je moet vechten voor wat je krijgt. Ik heb meerdere van zulke katten gehad en anderen mee geholpen en geduld is gewoon echt het toverwoord. Hou ze bezig, probeer druk gedrag gewoon te negeren en dan ervaren ze het vanzelf. Uiteraard kan je agressief gedrag naar jou toe niet negeren, dan mogen ze gewoon een vliegles krijgen!
Extra vullend voer zoals RC satiety kan ook helpen maar een goedkopere optie is om gewoon sperziebonen uit blik erbij te voeren, gewoon door de brok heen. Zit niks in, is pure maagvulling voor ze. Sommigen eten het niet, maar de meeste katten wel. Het kan helpen, maar zulk gedrag is meestal psychisch en niet veroorzaakt door werkelijke honger.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 14:23

PercyLeen schreef:
Deze zijn altijd samen geweest, volgens de dierenwinkel komt het met name door het feit dat ze daar in grote groepen zitten en dat ze moeten vechten voor hun eten.

Maar dan kan het echt nog goed komen hoor, net als met mijn kater. Die moest ook vreten voor z'n leven (en die staffie he... die ging hij 's nachts lopen jennen en als de hond dan achter 'm aan ging dook hij gauw tussen de spijlen van de bench door, KNAL hond tegen de tralies :P Dus uitgekookt is 'ie wel. En zelfs hij heeft eetmanieren geleerd)

Ik ga mee met Zwerte: onbeperkt voer verstrekken is een slecht idee met deze twee jonge katers. Inderdaad omdat ze nog niet doorhebben dat ze heus niet zullen verhongeren. Met duidelijkheid en consequentie bereik je het meeste: een paar keer per dag op ongeveer dezelfde tijden voeren en gewoon één strategie kiezen. Ze hebben structuur nodig, zeker met hun huidige niveau van opvoeding. Jonge katers zijn baldadige wezens, zorg dat ze snappen hoe het werkt zodat ze aan hun nieuwe leven bij jou wennen en mee kunnen werken. Zeker dat laatste wil je graag :j

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-13 16:54

Bedankt voor jullie reacties!

Ik heb net 2 voerballen gekocht, hopelijk wordt dan met name de kleine druktemaker dan wat rustiger zodra het etenstijd is..Ze zijn overdag alleen dus ik voer ze s ochtends en s avonds. In de omgang zijn ze verder heel erg lief. Liggen het liefst de hele avond op schoot. En stiekem ben ik ook al wel gek op ze.. :o

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 16:55

Wat wordt nu je plan van aanpak TS? :)

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-13 17:03

Ik blijf ze gewoon voeren op vaste tijden, zoals nu ook het geval is. Ik denk dat ik ze eerst op de gang zet en vervolgens het voer in de ballen stop en ze dan weer binnen laat.