Welke rechten bij verkeerde behandeling da?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

geerke

Re: Welke rechten bij verkeerde behandeling da?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 21:52

Had jij zelf al de wond ontsmet zaterdagnacht?
Dat had misschien wel iets gescheelt.

koenlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-13 22:03

Bedankt voor de tip dierenfan, de wond is los gehecht zodat eventueel wondvocht naar buiten kon, en maar goed ook want daardoor is op 2 plekken de ontsteking ook naar buiten gekomen, op deze plekken is t dus weer een 'open' wond echter zijn dit stukjes van nog geen 1 vierkante centimeter, peanuts vergeleken met wat het was. Bovendien is het vlees van binnen uit al een stuk aan elkaar gegroeid dus het bot ligt niet meer bloot.

Geerke helaas heb ik de wond zondagochtend pas gezien en de kat gelijk opgepakt en naar de dierenarts gebracht, voor die paar minuten leek het mij niet nodig de wond al schoon te maken. Bovendien bleek dit later veel en veel te pijnlijk voor de kat.

Nogmaals ik heb dit topic geopend voor meningen, en ik ben ook heel dankbaar voor de tips die ik krijg en ook de verhalen van ervaringsdeskundige zijn 'fijn' om te lezen. Als ik het niet eens ben met een mening zal ik mijn mening terug geven, dit is niet om mensen 'af te katten' maar om het verhaal te verduidelijken of om mijn beeld van de situatie uit te leggen.

Ik snap dat het zelfs voor 'deskundigen' lastig is om in te schatten hoe of wat vanachter de pc, en ik ben ook geen deskundige (dus vandaar dat ik jullie mening graag hoor) maar ik ga puur uit van mijn gevoel dat gebaseerd is op hoe de hele situatie nu verloopt, mijn logisch denk vermogen, wat beide artsen gezegd hebben en op wat ik aan mijn kat zie. Wat ik namelijk zie is een kat die vorige week zondag enkel op zijn linker zij kon liggen en niet durfde te bewegen en sinds vorige week maandag weer vrolijk rond loopt, komt dit door het hechten? Kan. Komt t omdat het gewoon weer een dag langer herstel is geweest? Kan ook.

Maar als ik alle punten bij elkaar op tel heeft voor mij dierenarts 1 gewoon haar werk niet goed gedaan, en uiteraard, zodra ik haar persoonlijk heb gesproken krijgen jullie daar ook een update van, het is absoluut niet dat ik haar wil zwart maken. Maar voor mijn gevoel heeft mijn kat een dag extra met veel pijn gelopen en is de ontsteking misschien wel zo erg door die dag wachten (misschien ook niet maar zo voelt het voor mij, en zo legt da 2 het goed onderbouwd uit).

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 22:08

Ik heb geen idee of de da haar werk goed heeft gedaan..dan had ik een foto moeten zien van de wond.
(ik heb zo ongeveer mij twijfels bij iedere dierenarts ;) )

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 22:16

Misschien begrijp ik het gewoon niet goed hoor. Is de wond nu schoongemaakt en gehecht of juist niet?

Ben het met je eens hoor, ongeacht welke kliniek en welke visie ze hebben; ze horen je kat gewoon naar eer en geweten zo goed en volledig mogelijk te behandelen en een duidelijk plan de campagne te hebben.

Wat mijn beeld wellicht vervormt is dat mijn kat ook een aardige wond, ook in de buurt van de anus had en die heeft er toch een week mee in de kliniek moeten blijven aan pijnstilling en antibiotica via infuus (na schoonmaken+hechten onder narcose). Is daarna van een gehechte wond naar een open wond gegaan met 2xd zalven (o.a. honingzalf) en dat was in haar geval niet extreem pijnlijk (terwijl de wond dat wel was). Plus verschillende antibiotica's en een metacamjunk werd ze ook.

Het is denk ik de manier waarop je afgescheept bent bij DA1 die ik bijzonder vind, en dat ik het eerlijk gezegd zorgelijk vind dat de ontsteking niet onder controle te krijgen is met een kuur alleen. Maar zoals gezegd: misschien vergelijk ik teveel en ontstaan daardoor vraagtekens?

edit: zie nu je bericht over losse hechtingen; volgens mij DA is dat soort dingen juist een broeinestje van bacteriën, zo zie je toch dat ieder z'n eigen visie en werkwijze heeft...
Weer vrolijk rondlopen klinkt iig super!! Hoe is het met de eetlust?

koenlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-13 22:25

De eerste dierenarts heeft niets gedaan behalve een stukje vacht weg geschoren.

De tweede dierenarts heeft de wond onder narcose gespoeld gezalfd en daarna 'los/grof' gehecht zodat de zalf en het wondvocht er nog uit konden. Het was inmiddels namelijk een wond van bijna 2 dagen oud en helemaal schoon krijg je het dan niet meer.

Ik lees dat jou kat aan een ab infuus lag, mijne kreeg in eerste instantie dus alleen een 'simpel' kuurtje, mijn dierenarts maakte zich er ook zorgen over maar vandaag met de tweede keer zalven was er toch wel wat verbetering.

Hoe ik me heb laten afschepen bij de dierenarts verbaast mij ook ;) maar ik was er zo van overtuigd dat ik hem moest laten inslapen (hij liep zondagochtend niet en was erg suf waarschijnlijk door de schrik en de klap) dat ik zo opgelucht was en pas thuis over de behandeling ben gaan nadenken. Zeker toen het insprayen niet te doen bleek en toen is dus het besluit gekomen naar da 2 te gaan.

Meneer eet trouwens ook weer goed, en ik doe z'n kap af als ik er bij ben, dat doet m ook goed. 'Verdoofd' van de metacam lijkt hij ondertussen heel goed :)

Maar echt vreselijk dat jou kat dit ook mee heeft moeten maken, pff dieren, ze zijn leuk tot ze pijn hebben, dan kan ik er niet meer zo goed tegen ;)

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 22:32

Oké, helder :j Ik had gemist dat-ie bij DA2 onder narcose wel volledig behandeld was.
Moest zelf in de ochtend zalven met dermiel (=mesitran=honingszalf) en 's avonds met calendulan. Heeft echt bijzonder goed resultaat gehad, was niet extreem pijnlijk, en sja, misschien iets om te overleggen met je DA?
Mijne heeft na het infuus nog een tijdlang antibioticapillen en injecties gehad ook hoor!

koenlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-13 22:37

delerium schreef:
Oké, helder :j Ik had gemist dat-ie bij DA2 onder narcose wel volledig behandeld was.
Moest zelf in de ochtend zalven met dermiel (=mesitran=honingszalf) en 's avonds met calendulan. Heeft echt bijzonder goed resultaat gehad, was niet extreem pijnlijk, en sja, misschien iets om te overleggen met je DA?
Mijne heeft na het infuus nog een tijdlang antibioticapillen en injecties gehad ook hoor!

Dat ga ik absoluut overleggen, ben zelf ook echt pro zalven om t soepel te houden. Bedankt voor de tip :)

Ben er trouwens vergeten bij te zetten bij de tweede da heeft hij wel een spuit langwerkende antibiotica gehad, en dan daarbij/daarna de kuur.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 23:44

geerke schreef:

Dan kun je beter geen dieren houden.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 00:01

oef, arme kat. Vind dat je inderdaad wel even verhaal mag gaan halen bij Da1.
Met calendula en honingzalf heb ik zowel persoonlijk als voor mijn hond in ieder geval goede ervaringen.
Mijn hond heeft de laatste jaren (nu te laat om te steriliseren) na haar loopsheid last van hotspots en opengekauwde voetzooltjes. Kap op en honingzalf deden wonderen qua heling.
Calendula helpt bij mij voor elk schrammetje, irritatieplekje en schraal jeukplekje.

koenlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-13 18:59

Pff t is helemaal niet goed :( z'n staart is alsnog geheel geamputeerd omdat de ontsteking ondanks alle antibiotica enzo nog steeds erger werd. Bij de amputatie bleek het allemaal nog erger dan verwacht. Dus lijken we de juiste keus gemaakt te hebben. De dierenarts was alleen niet aanwezig bij t ophalen dus ze belt zo nog even over hoe en wat.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 20:09

:(:) Ow, dat is wel heel jammer. Op zich wel fijn dat de bron van de ellende er nu af is maar een kat zonder staart is wel even wennen.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 08:35

Ik denk dat je beter kunt bellen of langsgaan ipv mailen. Mailen is nl altijd een beetje indirect. Wat betreft de behandeling, op zich had ze gewoon injecties kunnen geven, daar heb jij (en andere dierenarts gelijk in), waarom, werkt sneller, je bent zeker dat het erin zit (een kat met veel pijn durft wel eens moeilijk doen met tabletten), wat betreft het hechten, je moet zowiezo de wond kunnen zien om het te beoordelen, maar gelijk na een aanrijding onder narcose brengen kan risico's met zich meebrengen. Dan kan een dagje afwachten geen kwaad, maar feit dat je pas een halve week later op controle moet is eigelijk wel lang ertussen. grote kans dat je afsterven krijgt van huid/staart ivm breuken en dergelijke. Dat ze niet kan voelen of het gebroken is ala, maar er bestaat zoiets als foto's maken.
al bij al, klinkt mij een beetje als iemand met heel weinig ervaring?

Duimen dat alles een beetje goed hersteld, ondanks de amputaties en dergelijke. Veel sterkte en beterschap met em.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 14:06

Cemlys schreef:
Wat betreft de behandeling, op zich had ze gewoon injecties kunnen geven, daar heb jij (en andere dierenarts gelijk in), waarom, werkt sneller, je bent zeker dat het erin zit (een kat met veel pijn durft wel eens moeilijk doen met tabletten), wat betreft het hechten, je moet zowiezo de wond kunnen zien om het te beoordelen, maar gelijk na een aanrijding onder narcose brengen kan risico's met zich meebrengen. Dan kan een dagje afwachten geen kwaad, maar feit dat je pas een halve week later op controle moet is eigelijk wel lang ertussen. grote kans dat je afsterven krijgt van huid/staart ivm breuken en dergelijke. Dat ze niet kan voelen of het gebroken is ala, maar er bestaat zoiets als foto's maken.
al bij al, klinkt mij een beetje als iemand met heel weinig ervaring?

.

Nu vraag ik me toch af, ben jij zelf afgestudeerd praktizerend dierenarts met ruime ervaring met kleindieren dat je een dergelijk oordeel kan geven vanachter je computer? Met alle respect, ik waag het dat te betwijfelen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 14:21

Kuggur schreef:
geerke schreef:

Dan kun je beter geen dieren houden.

ik heb wel dieren...en die twijfels komen niet voor niets.
Het nivo in zuid frankrijk is niet zo heel hoog wat dierenartsen betreft.
Maar goed...wat ik begrijp is het in Nederland ook niet alles ;)

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 14:39

Ik weet niet of je altijd direct kunt stellen dat een dierenarts een foute keuze heeft gemaakt. Ik zou in gesprek gaan vooral waarom deze keuzes zo gemaakt zijn.

Ik ben mijn eerste pony kwijt geraakt door een foute inschatting van een veearts van een zeer goed bekend staande kliniek. Natuurlijk hebben ze daar een flinke inschattingsfout gemaakt, maar ja, het blijven mensen. Dit is overigens al een flinke tijd geleden.
Zo weet ik ook dat er per kliniek verschillen zijn hoe ze iets behandelen. Dat betekent niet dat het ene fout is en het andere goed.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 15:04

Inderdaad, en fouten kunnen altijd gemaakt worden, al vind ik fouten een verkeerd woord, maar moet je idd eerder hebben over een verkeerde inschatting maken.
Ik denk dat ts beter even rond tafel kan gaan zitten met da 1 als ze ze niet goed voelt bij de behandeling die gegeven is. Kan een hoop verklaren.

tribeworld

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 20:46

bah wat een verhaal zonde van zijn staart maar daar kan die gelukkig nog een heel goed leven mee hebben(tenminste die van vermaakt zich prima zonder).
fouten kunnen er altijd gemaakt worden maar vind dit wel een hele domme eigenlijk vind het overkomen als een dierenarts die snel klaar wou zijn.
heel veel sterkte met je kat verder hoop dat het helemaal goed komt;-))

koenlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-13 19:15

Fouten maken is inderdaad menselijk. Maar mijn inziens is het gewoon dom om zo'n grote open wond niet eens schoon te maken o.i.d. en dan ook controle pas plannen na 4,5 dag! Had ik daar op gewacht was het einde oefening geweest.

De kat gaat nog steeds niet goed. De staart is vrijdag geamputeerd met spoed omdat ze dacht dat hij het weekend niet zou doorkomen. Vandaag weer op controle geweest en nog zat er ontsteking (niet alle ontsteking kon worden weggesneden). Hij heeft nu nog eens een antibiotica spuit gehad in de wond en zit ondertussen ook nog aan een kuur. Van de week weer terug voor controle maar weer werd benadrukt dat we nog niet uit de gevaren zone zijn, en daar baal ik flink van! Het is ondertussen 2,5 week geleden en had gehoopt dat het einde nou in zicht zou zijn.

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 19:18

Awww... :\ Dat is geen goed nieuws...
Geef de moed niet op hoor! Zolang een kat ervoor vecht, is het het waard om mee te vechten...

koenlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-13 19:19

Het rare is dat wij Vrijdag en vandaag weer met het idee naar de dierenarts gingen dat het beter ging. Hij heeft geen koorts speelt, is actief en eet goed. In principe allemaal tekenen dat het goed gaat, het tegendeel blijkt telkens weer bij de dierenarts.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 19:21

is er weleens wat pus op kweek gezet?Misschien zit er wel een resistente bacterie?....voor de ab die nu steeds gegeven wordt?

koenlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-13 19:22

geerke schreef:
is er weleens wat pus op kweek gezet?Misschien zit er wel een resistente bacterie?....voor de ab die nu steeds gegeven wordt?

Nee voor zover ik weet niet, ik moet steeds werken tijdens de controles dus ik hoor alles via m'n moeder die met hem naar de dierenarts gaat. Zal er de volgende keer om vragen. Goed punt inderdaad!