welke hond om mee in de bossen te nemen met paard

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

riannezweeds

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-13 11:18

anneliesdj schreef:
Alle gezelschapshondjes vallen bij voorbaat al af, alles wat kleiner is dan zo'n 40cm, alles wat een sterk jachtinstinct heeft, alles wat te zelfstandig is, alles wat niet voldoende sociaal is met andere honden en mensen ook.

Dan blijft dus alles over wat iets groter is, atletisch genoeg is en zich goed op laat voeden. Maar dat laatste moet je toch echt zelf doen, altijd op commando bij je komen is echt een eis want je weet nooit wat je tegenkomt, daarbij moet hij zich goed laten aanlijnen en vriendelijk zijn tegen alles en iedereen wat je passeert.
Mijn hond loopt op commando naast me, achter me, laat zich aanlijnen en als hij los is gaat hij eigenlijk nooit uit het zicht.
Ik heb een Duitse Dog, hij kan het op zich prima aan, maar als je echt lange tochten wilt maken (2 uur of meer) is een iets atletischer hond wel fijner denk ik.

Edit; ik zie dat je in Zweden woont, dan heb je ws te maken met wat meer koude en ook wat ruiger terrein dus is een echt atletische hond wel een eis.

klopt, wat voor hond zou goed zijn om ook in de koude maanden mee te rennen? is er een ras met geen erg lange haren geen kort haar maar wel goed warm te houden?

Judass

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 11:18

Hmm, zou zelf mijn keus niet zijn.
Kunnen die het (toch echt wel) een aantal goede jaren aan?
Vind de goldies van tegenwoordig kwa poten nooit zo sterk..

catzkillz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 11:19

Welk ras je ook kiest, zorg zeker voor een goede en consequente opvoeding, dat is immers het belangrijkste! Dan heb je het meeste plezier aan je hond en kan je er overal mee komen :)

Judass

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 11:20

En collies?
Die hebben toch altijd wel een vrij compacte vacht (toch :P ?)
Hoor er wel meer bokkers over (aka vorige pagina)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 11:20

hoe zit het met briard's? dat vind ik erg gave honden :j

crazycactus

Re: welke hond om mee in de bossen te nemen met paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 11:21

Neem in ieder geval geen Cattle dog, die gaan je paard drijven, en dat vinden de paarden meestal niet leuk ;)

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 11:22

Het valt me op dat je de laatste tijd wel erg veel "nutteloze" topics opent, met een beginpost van 0.
Kun je niet beter iets openen: "ik ga naar Zweden en ik neem mee" ofzo...

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 11:23

riannezweeds schreef:
;) ik zou het liefst een golden retriever of iets hebben maar is dat een goed idee? moet een goedzak zijn ivm zorgboerderij liever geen herders, hij moet de baas wel beschermen als ik op stal ben in het donker, voel me dan nooit zo geweldig met alles, ook zou het gezellig zijn als hij gewoon langs de bakrand gaat liggen soms ;)

Daar is een herder juist ideaal voor, waarom wil je geen herder?
Een Golden zal je niet fanatiek beschermen.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 11:24

Dit is niet echt een rijtechnische discussie. Ik verplaats het naar BRT :-)

Judass

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 11:25

Mijn voorkeur gaat daar ook naar.
Hier op stal hebben we ook een herder, waakt als een malle maar luistert príma (loopt ook in de sport).
Gaat mee op buitenrit en is vriendelijk tegen mens en dier.

Loody

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 11:26

Mijn labrador ging altijd mee op buitenrit.. heerlijk en vreselijk gezellig vond ik dat.

Nu kan hij het niet meer aan vanwege ouderdom en is zijn "taak"overgenomen door onze jonge Hollandse herder :)

riannezweeds

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-13 11:26

en een berner sennen? heb liever geen herder omdat ik die eerst ook al had en die beschermde me te goed

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 11:28

Een golden is over het algemeen met iedereen die een beetje lief is wel vriendjes.. ;)
En een kruising met een Golden dan? Die van ons is dan gekruist met Witte Herder en ook echt wel waaks maar tegelijkertijd ook super lief en lekker knuffelig. Vind het geweldig om zo gauw het een beetje lekker weer is in en rondom huis rond te lopen. Gaat ook lekker op de oprit liggen bv. en precies zo dat ze alles kan zien en in de gaten houden. Ook is het hond wat erg graag bij je is...

Berner Sennen? Hebben die genoeg uithoudingsvermogen? Vind ze altijd zo lui en traag over komen, maar ligt misschien ook aan de training, voeding e.d. :)
Het zijn wel lekkere knuffel honden!
Laatst bijgewerkt door _Marinke_ op 07-03-13 11:29, in het totaal 1 keer bewerkt

catzkillz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 11:29

Berner Sennen hebben over het algemeen toch wel lang haar, bestaat ook een kortharige versie van maar die naam ontglipt me nu even..
Wat dacht je van een Rhodesian Ridgeback?

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 11:29

Mijn mechelaar geweldig dier daarvoor, had ook een jack die dat ideaal kon en een kruizing chihuahua*jr (wel fysiek mer richting jack)
Ik leer ze eerst naast de fiets lopen, na een tijdje zijn ze dat zo gewend dat het een tweede natuur is geworden, en doen ze dat ook zonder lijntje dat ze altijd in de buurt blijven, en dan doen ze het ook bij het paard/wandelwagen/auto/scooter etc.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 11:30

Te goed? Wat was dat voor herder dan? Een doorgeslagen mechelaar soms?
Duitse en hollandse herders zijn wat 'milder' van karakter, mechelaars zijn erg fanatiek, terveurense is heel zacht, groenendaler zit er een beetje tussen.
Berner zou kunnen maar denk dat die net niet atletisch genoeg is, die hebben ook nogal eens last van de gewrichten. Dan liever een Zwitserse of Appenzeller Sennenhond, die heeft net dat beetje meer.

catzkillz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 11:32

anneliesdj schreef:
Berner zou kunnen maar denk dat die net niet atletisch genoeg is, die hebben ook nogal eens last van de gewrichten. Dan liever een Zwitserse of Appenzeller Sennenhond, die heeft net dat beetje meer.

Da's de kortharige Berner die ik voorhad :) kon niet meer op de naam komen ^^

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 11:34

Ridgeback moet je alleen aan beginnen als je veel ervaring met honden hebt, een beetje herder qua karakter maar een stuk zelfstandiger. Hebben wel zoveel beweging nodig dus wat dat betreft ideaal.

nikia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 11:35

ik heb nu een mini bull terrier en hoop deze toch ook ooit eens los mee te kunnen nemen met buiten rijden
Ik hoop dat hier de regel geld: De aanhouder wint :-)

riannezweeds

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-13 11:35

catzkillz schreef:
Berner Sennen hebben over het algemeen toch wel lang haar, bestaat ook een kortharige versie van maar die naam ontglipt me nu even..
Wat dacht je van een Rhodesian Ridgeback?

hihi bedoelde met lang haar niet van die show combies omdat door zoveel sneeuw in blijft plakken, kort haar gaat m hier niet worden ivm me moeder die dr een hekel aan heeft haha jaaaa!!! rhodesian ridgeback! die wil ik al heel lang maar ben bang dat het hier te koud voor m is, als ik eigen huisje heb wil ik die heel graag omdat ik ze echt te gek vind haha

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 11:37

nikia schreef:
ik heb nu een mini bull terrier en hoop deze toch ook ooit eens los mee te kunnen nemen met buiten rijden
Ik hoop dat hier de regel geld: De aanhouder wint :-)

Haha van karakter kunnen ze het wel ja. Maar denk dat die wel wat te klein en te zwaar is om echt goed mee te komen, dan moet je steeds wachten denk ik.
Ik heb hier een x bullterrier en die is er fanatiek genoeg voor, luisteren doet ze ook heel erg goed.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 11:44

Waarom zou een Border Collie niet mee kunnen? Vind dat juist een zeer geschikt ras hiervoor. Herders ook zeker een Duitse Herder is er ook geschikt voor. Ik zou het juist prettig vinden als ik een hond had die mij beschermde. Je weet tegenwoordig nooit wat voor rare types je kan tegen komen.

Geen jachthond type nemen. Die hun jacht instinct is te goed ontwikkeld. De rest hangt ook wel van het karakter en de opvoeding van de hond af.

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 11:45

Zweden lijkt me een beetje te koud voor een Rhodesian.
In jouw geval zou ik eerder denken aan een Berner Senner, St. Bernard, Hovawart of een Tatra. Kortom: de typische herdershonden voor (schaaps)kuddes.

nikia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 11:48

@anneliesdj: het is een mini bull terrier, die zijn lang niet zo zwaar en gespierd als een gewone ( helemaal niet eigenlijk ) Ik ga ook geen uren rijden. 1 uur max. Wij zien wel, maar dat gaat toch nog wel een jaar of misschien twee jaar duren. Honden mogen pas vanaf 2 jaar lange stukken rennen. Draven na een jaar.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 11:50

:j En die herders die zelfstandig op de kudde moesten passen, zijn bovendien heel goed waaks maar wel rustig van karakter. En ze hebben vrijwel zonder uitzondering lang haar dus net wat je wilt.