Woefkesranch/puppywereld/hezehof etc

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Woefkesranch/puppywereld/hezehof etc

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 18:37

Dat is idd niet te doen, maar de stamboom fokkers zijn ook niet altijd zuiver, dus als je er echt wat aan wil doen om te zorgen dat teven niet helemaal leeg gefokt worden is dat imo de enige oplossing bij rashonden, als het kruisingen zijn dan zullen ze niet snel naar het buitenland gaan om te fokken denk ik..
Dat de honden gechipt worden zegt niks over het fokken, en de achtergrond van de hond, dus qua fok heb je daar ook niks aan..
Strengere controle zoals onverwachtse DNA testen zullen wel meehelpen maar dat gebeurd ook niet, dat zou een stukje schelen bij broodfokkers die honden met FCI fokken.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 18:42

dees_daan schreef:
Strengere controle zoals onverwachtse DNA testen zullen wel meehelpen maar dat gebeurd ook niet, dat zou een stukje schelen bij broodfokkers die honden met FCI fokken.

Dat is behoorlijk prijzig, wie gaat zoiets betalen, en dan wát wil je met een DNA test aantonen?

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 18:46

idd veel mensen willen per direct een pup en niet wachten zoals bij een fokker en dan is het makkelijk bij een van die bedrijven.
(zag wel op mp dat iemand van woefkesranch ook onder andere naam ook adventeerd)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 18:50

Kuggur schreef:
dees_daan schreef:

Dat is behoorlijk prijzig, wie gaat zoiets betalen, en dan wát wil je met een DNA test aantonen?

Dat de ouders die op papier staan ook echt de ouders zijn..
In mijn omgeving zijn er namelijk al 3 fokkers die daar mee omknoeien..
Eerste geval is korthaar collie x langhaar collie maar ja die krijgen dan geen stamboom dus als je een langjarige en een kortharige teef om dezelfde tijd laat dekken en de kortharige pups bij de kortharige teef legt en de langharen bij de langhaar. En je zet bij de kortharige teef een korthaar reu op papier, en bij de langhaar een langhaar, poef! Daar is je stamboom! Dit gebeurde namelijk bij hulphond Friesland (1 van de vele dingen die ze flikte)
Over de andere fokkers laat ik me verder niet uit, maar dat is hetzelfde idee alleen dan met 2 teefjes waarvan de ene wel een stamboom heeft en de ander niet, mooiste pups bij het stamboomteefje en dat brengt weer geld in het laatje..

Je hoeft ook niet elk nest te testen maar af en toe een test doen, net als de hygiëne controle's bij supermarkten en horecagelegenheden..

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 19:04

Okay, dan is het duidelijk; de koper van de pups zou moeten laten testen om de afstamming van de pups te controleren. Dat is tenslotte de belanghebbende.
Ik zie niet in dat één of andere overheidsorganisatie daar belastinggeld aan uit zou moeten geven.
Met puppy mills heeft het verder weinig te maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 19:18

Kuggur schreef:
Okay, dan is het duidelijk; de koper van de pups zou moeten laten testen om de afstamming van de pups te controleren. Dat is tenslotte de belanghebbende.
Ik zie niet in dat één of andere overheidsorganisatie daar belastinggeld aan uit zou moeten geven.
Met puppy mills heeft het verder weinig te maken.

De koper koopt juist een hond met een stamboom omdat ze denken dat het dan goed zit, ik ben er voor mezelf wel uit dat ik idd een DNA test laat doen als er een hond komt met stamboom maar mensen die geen ervaringen hebben met de 'FCI broodfokkers' gaan er van uit dat FCI en raad van beheer betekend dat ze geen pup bij een broodfokker kopen, logische redenatie ook.
Daarnaast worden mensen niet op de hoogte gebracht dat ze een hond met valse stamboom hebben, ik vind dat wel de taak van het raad van beheer als organisatie, zij staan voor de stamboom..
(in het hulphond Friesland geval is 4 jaar geleden al duidelijk geworden dat er honden met valse stamboom waren, de AID heeft toen van honden DNA afgenomen, daar zat ook een reu bij waarvan de eigenaar van een pup die van hem zou zijn 2 weken terug via 'ons' moest horen dat de reu die als vader op papier staat niet zijn vader is.. RVB had hier meer mee moeten doen vind ik aangezien je op deze manier dus ook makkelijk inteelt krijgt en de stamboom van het RVB dus niet kan kloppen..)

Belastinggeld hoeft het niet te zijn, gooi de prijs van een stamboom iets omhoog en doe daar de testen van, zo zijn het de fokkers zelf die er voor betalen (en de aankomende eigenaren natuurlijk)

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 19:23

Nee, in dit geval is de kans op inteelt juist heel klein, en heeft hulphond Friesland juist nieuw bloed ingebracht, wat eigenlijk top is! Helaas dat het dan ook niet tussen neus en lippen door doorgegeven wordt. Juist dit soort honden zie ik graag in de fok weer ingezet worden. Verbazingwekkend genoeg komen daar vrijwel altijd grote(re) nesten uit. Puur omdat ze genetisch breder in elkaar zitten. (hierdoor hebben ze ook een beter immuunsysteem)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 22:15

Mizora schreef:
Nee, in dit geval is de kans op inteelt juist heel klein, en heeft hulphond Friesland juist nieuw bloed ingebracht, wat eigenlijk top is! Helaas dat het dan ook niet tussen neus en lippen door doorgegeven wordt. Juist dit soort honden zie ik graag in de fok weer ingezet worden. Verbazingwekkend genoeg komen daar vrijwel altijd grote(re) nesten uit. Puur omdat ze genetisch breder in elkaar zitten. (hierdoor hebben ze ook een beter immuunsysteem)

Pardon?! Honden die nog geen jaar oud zijn en dood gaan aan epilepsie, ook als ze 3 of 4 jaar zijn heel vroeg al artrose, honden die niet normaal kunnen eten omdat ze zulke rare tanden hebben. En dit zijn geen incidenten maar er zijn veel van deze gevallen.
Een teef 8 nesten laten krijgen, met de reuen 100 nakomelingen fokken en als hij oud is nog even verkopen als therapiehond, terwijl die hond net als alle andere honden die vanaf 2009 geplaatst zijn nooit een training gehad heeft.
Nieuw bloed? Zij zorgde zelf voor de inteelt, half broer en half zus werden op elkaar gezet, en ze fokte met de eigen reuen die ze thuis had waardoor je juist een hele kleine lijn hebt, maar ze zette andere reuen op papier. Ik vraag me af hoe goed jij op de hoogte bent van de dingen die daar gebeuren want die zijn echt te walgelijk voor woorden..
Anita is een broodfokker eerste klas, die nog verder ging dan de gemiddelde broodfokker omdat zij die middelen tot haar beschikking had.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 22:21

Ik had dat inderdaad niet duidelijk geschreven. Maar het inbrengen van een korthaar in een langhaar lijn en omgekeerd levert in beide rassen nieuw bloed op. De wantoestanden van Hulphond Friesland los daarvan. Uiteraard is wat zij gedaan heeft en nog altijd doet uiterst treurig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 22:34

Mizora schreef:
Ik had dat inderdaad niet duidelijk geschreven. Maar het inbrengen van een korthaar in een langhaar lijn en omgekeerd levert in beide rassen nieuw bloed op. De wantoestanden van Hulphond Friesland los daarvan. Uiteraard is wat zij gedaan heeft en nog altijd doet uiterst treurig.

Maar als je dit met je eigen honden doet is het geen toevoegin meer, + dat je lang en kort door elkaar hebt, dat mag hier niet dus als je hond 'gewoon' als pup verkoopt en iemand fokt een nestje dan heb je dus ook grote kans dat er langharen bij een korthaar zitten en dat is niet de bedoeling.
Daarnaast is er met de honden die zij gefokt heeft wel bewezen dat ze er niet beter van zijn geworden, erg veel honden met epilepsie die de 5 jaar dus niet eens halen (ik ken gevallen waar de honden nog geen jaar waren, en honden die 3 of 4 waren) heel jong al artose, en die tanden zijn ook niet best.
Zij zorgde zelf voor de inteelt, en als jij eigen reuen op eigen teven zet dan is dit geen nieuw bloed toevoegen.. Daarnaast is er voor de nieuwe eigenaren niet na te gaan wie nou de echte ouders zijn, als je niet weet dat de stamboom vals is dan heb je kans dat je je teef door familie laat dekken (want je kijkt naar de verkeerde lijn) dus de kans op inteelt is juist wel een stuk groter.
Ze verkocht de meeste honden onterecht als therapie/hulphond of als zogenaamde fokhond, waarbij zij het recht hield om er mee te fokken, maar er zijn ook pups 'gewoon' verkocht, daar had ze dus geen zicht op welke lijnen wel en niet konden maar goed dat boeide haar ook niet want zelf zette ze ook familie op elkaar..

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-13 15:32

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 20:13

stef schreef:

Dat is mooi tegen het dumpen maar zegt niets over de broodfok helaas.. Chip moet dus geregistreerd worden door de fokker, maar de aankomende eigenaar schrijft hem/haar over, de chip is eigenlijk alleen zodat je de eigenaar kan traceren als de hond gevonden word, of als er een hond gestolen is en de DA controleerd de chip dan kan hij zien dat de hond vermist is, maar dat moet hij dan maar net controleren..
Ook broodfokkers kunnen de pups gewoon laten chippen, er zit totaal geen controle aan vast

Biepmiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 07:48

Er wordt veel gedaan om fokken met rashoden te verbeteren alleen is het niet genoeg. Maar voor niet rashonden gebeurt er helemaal niks!!! Chippen veranderd niet zoveel maar is een noodzakelijk begin.
Zolang de koper pups haalt bij puppydealers of fokkers waar jezelf je hond niet zou willen achter laten kan je regelen wat je wilt, de consument bepaalt vraag en aanbod. Onder het motto het is niet verboden dus zal wel goed zijn...

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 20:49

Ik ben zelf ook op zoek naar een hondje (Husky), pup of eventueel een herplaatser. Kom ook steeds die advertenties tegen van de broodfokkers.

Wat ik me afvroeg, is het niet net zoals bij de aankoop van een paard mogelijk om een hond van te voren te laten keuren door een DA en op contract te verkopen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 20:56

Faline schreef:
Ik ben zelf ook op zoek naar een hondje (Husky), pup of eventueel een herplaatser. Kom ook steeds die advertenties tegen van de broodfokkers.

Wat ik me afvroeg, is het niet net zoals bij de aankoop van een paard mogelijk om een hond van te voren te laten keuren door een DA en op contract te verkopen?

'keuren' kan je altijd doen, dat heb ik met mijn herder ook gedaan, die was 7 toen ik hem kreeg en heb hem op de dag dat ik hem ophaalde laten onderzoeken, ik wist dat er iets met zijn oren aan de hand was (bleek een dubbele oorontsteking) en naar zijn hart luisteren lukte niet doordat hij zo gestresst was en aan het janken/gillen was maar goed, er waren geen tekenen dat hij heel ziek was en dat wilde ik weten.
Je kan met de eigenaar een afspraak maken dat jij hem laat onderzoeken en mocht er echt iets aan de hand zijn dat je hem terug brengt/niet neemt.
Wat wil je in het contract hebben?

In asiels zitten ook wel eens husky's, die zijn nagekeken door een dierenarts, dus als je een herplaatser wil is dat misschien een optie?

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 20:57

ja goede fokkers werken vaak met een koopcontract en de hondjes krijgen een algehele check up bij de dierenarts en voor sommige rassen zijn oogtesten en of oortesten verplicht.
als je een husky wilt, kan je het beste contact opnemen met de rasvereniging
http://www.shkn.nl/
daar kan je meteen kijken of ze herplaatsers en of pups hebben

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 21:02

zolang mensen voor een duppie op de eerste rang willen zitten zul je helaas bedrijven als woefkesranch en dergelijke houden

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 21:26

essiesilly schreef:
ja goede fokkers werken vaak met een koopcontract en de hondjes krijgen een algehele check up bij de dierenarts en voor sommige rassen zijn oogtesten en of oortesten verplicht.
als je een husky wilt, kan je het beste contact opnemen met de rasvereniging
http://www.shkn.nl/
daar kan je meteen kijken of ze herplaatsers en of pups hebben

Thanks, de vereniging had ik inderdaad gevonden. :j
Is op dit moment een fokker met een nestje, jammer genoeg helemaal onder in NL net boven Maastricht en die pups zijn wel echt aan de prijs := Maar heel sporadisch een fokker in het noorden gezien, zelfs op advertentie sites zit alles onder in NL of Belgie.

Kwam trouwens ook steeds veel verhalen tegen op andere fora van mensen die al een pup hadden aangeschaft en helaas door schade en schande wijzer zijn geworden. Jammer dat men dan pas achteraf internet gaat afzoeken.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 07:31

Faline , nu heb je zulke mooie paarden waarom zou je dan bezuinigen op een mooie hond. Via de club heb je ook herplaatsers . Zijn denk ik een hoop Husky in de herplaatsing zijn omdat het geen makelijk ras is.

kamatz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 12:58

Zoals al meerdere keren aangegeven wordt is dat als men voor een dubbeltje op de eerste rang wil zitten en dit soort wanpraktijken blijft stimuleren door daar een pup te kopen, zullen deze praktijken nooit stoppen.

Dat de overheid daarop moet controleren ben ik het mee eens, maar als je dat aanhaalt krijg je alleen maar een antwoord van " Daar hebben wij geen bevoegdheden toe", net zoals als je bepaalde dingen meldt bij de RvB.
De RvB is niks meer dan alleen geldklopperij in mijn ogen, maar ook ik heb ze nodig om mijn gefokte pups te voorzien van een stamboom. En tot op heden is een stamboom niks meer of minder dan alleen maar een afstammingsbewijs en zegt letterlijk helemaal niets over de gezondheid van de ouderhonden. Zolang de RvB stambomen blijft afgeven aan iedere Jan met de korte achternaam die twee stamboomhonden op elkaar zet die nergens op getest zijn, is in mijn ogen een een zeer kwalijke zaak.

De RvB zal eerst eens moeten beginnen met het feit zoals DNA te verplichten en daarnaast pas stambomen af te geven als de ouderdieren getest zijn op erfelijke gebreken die binnen dat ras veelvuldig voorkomen.
Net zoals dat mevr. Dijksma het fokken van labrador retrievers weer aan banden wil leggen en dat dan de rasverenigingen erop aangesproken moeten worden....Nee, ze moeten de RvB erop aanspreken, want deze zijn diegene die de stambomen verschaffen.

Om via een rasvereniging te fokken, zullen je honden toch aan meerdere eisen moeten voldoen, dan die de RvB stelt.
Om met een koopcontract van een RV te mogen werken zullen je honden dus ook meerdere erfelijkheidsonderzoeken hebben moeten ondergaan. En alleen op deze manier zal het koren van het kaf gescheiden kunnen gaan worden.
Alleen denk ik niet dat de malafide hondenhandelaren hiermee gestopt kunnen gaan worden, want in de praktijk blijft het een gegeven dat er nog steeds willens en wetens, mensen hier hun pup vandaan halen, onder het mom van " Aaaahh, het was zo zielig en dan heb ik er toch ééntje kunnen redden ". Maar helaas voor elke pup die daar verkocht wordt zit er de volgende dag weer een aantal voor terug en dan nog maar niet te spreken over de moederhonden, die elk half jaar volgestopt worden en nooit geen daglicht zien.

Niet alleen bij zulke bedrijven gebeurt het, maar helaas ook gewoon in woonwijken bij een gezin. Mensen die pups opkopen uit de Oostbloklanden en ze vervolgens te koop aanbieden. Daarnaast moet je ook geen pup kopen waarvan de moederhond niet aanwezig is en je eigen ook niet af laten wimpelen met één of andere k*tsmoes, waarom de moederhond niet aanwezig is.

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 14:48

Waarom meer regels? Waarom faalt de overheid? Er bestaat ook nog zoiets als eigen verantwoordelijkheid. Ik hou er niet zo van om alles aan regels te leggen. Dadelijk mag je als particulier ineens nog maar 2 honden hebben bijvoorbeeld.

Het is al vaak gezegd in dit topic, maar zolang mensen NU een pup willen en daar zo min mogelijk voor willen betalen zul je dit soort puppyfabrieken houden. Daar helpen geen overheidsregels tegen hoor.
Wat wél zou helpen is voorlichting. Ipv SIRE-spotjes over de gevaren van roken een paar spotjes over puppyfabrieken. Dan heb je nog steeds die paar idioten die graag pupjes voor 100 euro willen, maar dan kunnen ze niet meer zeggen 'ik wist het niet'. En voor al de mensen die het écht niet wisten, die weten het nu dan wel en kiezen hopelijk beter.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-13 18:56

Ik hoef geen dure rashond, maar dat betekend niet dat ik dan maar naar een broodfokker ga

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 18:59

stef schreef:
Ik hoef geen dure rashond, maar dat betekend niet dat ik dan maar naar een broodfokker ga

Als je goed om je heen kijkt zijn er ook leuke honden die niet bij een broodfokker weg komen, wil je wel echt een ras? Of een leuke kruising?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-13 19:36

Ik wil een niet erkend ras, dus tja ;)
Maar goed, het enige voordeel van een rashond zou voor mij zijn dat de ouders op erfelijke afwijkingen zijn getest (die ontstaan zijn juist door het zgn optimaal fokken van en ras, hoe dubbel) maar verder heeft het voor mij geen enkele meerwaarde. Ik wil niet fokken, ik wil niet showen, ik wil gewoon leuke honden

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 19:45

Faline schreef:

In het koopcontract bij mijn hond zat opgenomen dat ik binnen een bepaald aantal dagen bij de da haar moest laten onderzoeken. Verder stonden er afspraken in als ze een erfelijke aandoening zou hebben die zich in de toekomst zou openbaren. Iedere goede fokker hoort dit te doen en daar hoort NIET alleen te staan dat je ze terug kan geven. Je wil namelijk je hondje na enkele maanden niet meer terug geven, dus dat is een clausule die nergens op slaat.