Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Kuggur schreef:dees_daan schreef:Strengere controle zoals onverwachtse DNA testen zullen wel meehelpen maar dat gebeurd ook niet, dat zou een stukje schelen bij broodfokkers die honden met FCI fokken.
Dat is behoorlijk prijzig, wie gaat zoiets betalen, en dan wát wil je met een DNA test aantonen?
Kuggur schreef:Okay, dan is het duidelijk; de koper van de pups zou moeten laten testen om de afstamming van de pups te controleren. Dat is tenslotte de belanghebbende.
Ik zie niet in dat één of andere overheidsorganisatie daar belastinggeld aan uit zou moeten geven.
Met puppy mills heeft het verder weinig te maken.
Mizora schreef:Nee, in dit geval is de kans op inteelt juist heel klein, en heeft hulphond Friesland juist nieuw bloed ingebracht, wat eigenlijk top is! Helaas dat het dan ook niet tussen neus en lippen door doorgegeven wordt. Juist dit soort honden zie ik graag in de fok weer ingezet worden. Verbazingwekkend genoeg komen daar vrijwel altijd grote(re) nesten uit. Puur omdat ze genetisch breder in elkaar zitten. (hierdoor hebben ze ook een beter immuunsysteem)
Mizora schreef:Ik had dat inderdaad niet duidelijk geschreven. Maar het inbrengen van een korthaar in een langhaar lijn en omgekeerd levert in beide rassen nieuw bloed op. De wantoestanden van Hulphond Friesland los daarvan. Uiteraard is wat zij gedaan heeft en nog altijd doet uiterst treurig.
stef schreef:
Faline schreef:Ik ben zelf ook op zoek naar een hondje (Husky), pup of eventueel een herplaatser. Kom ook steeds die advertenties tegen van de broodfokkers.
Wat ik me afvroeg, is het niet net zoals bij de aankoop van een paard mogelijk om een hond van te voren te laten keuren door een DA en op contract te verkopen?
essiesilly schreef:ja goede fokkers werken vaak met een koopcontract en de hondjes krijgen een algehele check up bij de dierenarts en voor sommige rassen zijn oogtesten en of oortesten verplicht.
als je een husky wilt, kan je het beste contact opnemen met de rasvereniging
http://www.shkn.nl/
daar kan je meteen kijken of ze herplaatsers en of pups hebben
Maar heel sporadisch een fokker in het noorden gezien, zelfs op advertentie sites zit alles onder in NL of Belgie. 
Faline schreef:Ik ben zelf ook op zoek naar een hondje (Husky), pup of eventueel een herplaatser. Kom ook steeds die advertenties tegen van de broodfokkers.
Wat ik me afvroeg, is het niet net zoals bij de aankoop van een paard mogelijk om een hond van te voren te laten keuren door een DA en op contract te verkopen?