Actief met je hond

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Shaya_

Re: Actief met je hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 21:56

Ik train nu met iedere hond 3uur in de week behendigheid op de club. En thuis heb ik ook nog een parcourtje opstaan om met ze te oefenen.

Heb 2 Border Collie's. En verder genieten ze heel erg van zwemmen, apporteren, speuren en de gewone wandelingen op de hei.

Dus ja, actief met honden :Y)

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 23:03

MyHu schreef:
Esther schreef:
Uh, dat hoort ook bij clickertraining, click is snoepje. Wil je minder snoep geven dan moet je dus interval clicken..

Ligt eraan hoe jij de clicker gebruikt :)
Ik lees trouwens mee :)

Bij mijn weten is het een trainingsfout als je geen beloning geeft als je clickt.
Onder andere om de click zijn waarde te laten houden.

Maarre, wat voor andere manieren zijn er dan om de clicker te gebruiken?

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 00:47

Esther schreef:

Ik de praktijk blijkt er op verschillende manieren met de clicker gewerkt te worden.
Hier is ook de voorwaarde click=koekje en op ten duur ga je met de clicker afbouwen en interval clickeren.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 12:33

annepaardoes schreef:
Esther schreef:

Ik de praktijk blijkt er op verschillende manieren met de clicker gewerkt te worden.
Hier is ook de voorwaarde click=koekje en op ten duur ga je met de clicker afbouwen en interval clickeren.

Da's ook de manier die ik ken. Daarom ben ik benieuwd naar andere manieren en de onderbouwing daarvan.

Doorzetter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 12:50

Ik volg dit mee!

Kan nu helaas niet verder reageren ivm werk...

moonday

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 12:54

ik volg ook :) leuk om te horen wat jullie allemaal doen met jullie hond.
Ik doe aan Canicross (hardlopen met hond).

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-13 13:41

Wat leuk ook dat er zo veel mensen actief zijn met hun hond :D

Ik ben nu dus bezig met gehoorzaamheid, maar één oefening lukt erg slecht: het staan. Op de club wordt aangegeven hoe we het moeten doen, maar op een soortgelijke manier heb ik 'af' en 'buig' ook aangeleerd en dit is dus ontzettend verwarrend voor mijn reu. Wie van jullie heeft ook staan aangeleerd en hoe hebben jullie dat gedaan?

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 14:36

Werk je met een snoepje, en in de goede houding lokken? Bij ons op de hondenclub is dat meestal de eerste keus om een nieuwe oefening aan te leren. Wij hebben in de basis 2 methoden, het is een beetje van de hond afhankelijk wat het beste werkt.

Beide vanuit de zit.

1 snoepje voor de neus van de hond houden, hij moet echt weten dat er wat is. Dan in een snelle beweging richting het borstbeen. Jouw hand moet er eerder zijn dan de neus van de hond. Eventueel iets de borst aanraken. Het idee is dat de hond zijn neus snel naar beneden richting zijn borst brengt. Veel -maar niet alle- honden gooien hun kont dan omhoog, en in feite heb je dan de sta te pakken.
Op het moment dat de hond de beweging kent, ga je het commando sta eraan koppelen. De eerste keren dus niet, pas als je zeker weet dat je de gewenste houding uit kunt lokken.

2 snoepje maakt contact met de neus, de hond moet ook nu echt weten dat er iets is. Dan ga je -langzaam- horizontaal naar voren met het snoepje. Ben je te hoog met je hand, dan zal de neus omhoog gaan, de kont zakken en krijg je meer een schuivende zit. Ben je te laag met je hand, dan krijg je een buig of een af. De goede hoogte is dus van belang.
De hond zal het snoepje willen volgen met zijn neus, en daarvoor iets rekken met zijn nek, als hij er dan nog niet bij kan, volgt er meestal een sta.
Je gaat net dat stukje naar voren met je hand dat nodig is, niet verder. Het is niet de bedoeling dat de hond er echt achteraan loopt.
Op het moment dat de hond de beweging kent, ga je het commando sta eraan koppelen. De eerste keren dus niet, pas als je zeker weet dat je de gewenste houding uit kunt lokken.

De eerste methode heeft meestal de voorkeur, omdat je hond dan in principe niet van zijn plek komt. Dat wil je verderop in de gg ook niet. Maar sommige honden leren het lastig aan met methode 1, en dan kiezen we vaak voor 2.

Bij honden die het echt lastig vinden ondersteunen we soms door een vinger in de lies te leggen, onder de buik zeg maar. En dan zachtjes iets omhoog te bewegen. Maar liever niet.

Valkuilen die ik regelmatig zie: baasje hangt te veel over de hond heen. Veel honden vinden dit niet fijn, en zullen dan eerder zakken dan omhoog komen. (Wat je dus bij staan wel wilt)
En uiteraard het moment van belonen en het moment van commando gaan koppelen aan de houding. Maar dat zie ik bij iedere nieuwe oefening regelmatig mis gaan.
Bij methode 1: te traag met snoepje naar borstbeen.
Bij methode 2: 2 snelle beweging, of te ver doorgaan in de beweging. De hond komt dan te veel van zijn plaats.

Ik hoop dat je er wat mee kunt, succes!

meikemarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 14:39

Ik heb een kruising border collie x australian shepherd waarmee ik elke week ga schapen drijven.
Het is geen talent, maar hij vindt het geweldig om te doen :)
Daarnaast helpt hij elke dag met de koeien overdrijven (van de ene stal naar de andere), hij vangt ratten en hij jaagt de vogels weg bij kuil. En in de zomer als de koeien buiten lopen, helpt hij mee ze weer naar binnen te krijgen.
Ja de hond moet hier hard werken voor z'n voer :P

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-13 16:48

Dankjewel voor de uitgebreide uitleg, heb ik zeker wat aan!! Wij gebruiken dus de eerste methode, alleen daarbij schiet hij dus in af of buig. Maar ik sta telkens als hij de oefening moet doen, misschien vindt hij dat inderdaad onprettig. Ik ga dadelijk bij thuiskomst eens op de knieen zitten en het proberen :j

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-13 16:49

meikemarieke schreef:
Ik heb een kruising border collie x australian shepherd waarmee ik elke week ga schapen drijven.
Het is geen talent, maar hij vindt het geweldig om te doen :)
Daarnaast helpt hij elke dag met de koeien overdrijven (van de ene stal naar de andere), hij vangt ratten en hij jaagt de vogels weg bij kuil. En in de zomer als de koeien buiten lopen, helpt hij mee ze weer naar binnen te krijgen.
Ja de hond moet hier hard werken voor z'n voer :P

Dat is wel heel gaaf, een hond die werk mag doen wat hij leuk vindt!

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 17:02

Esther schreef:
EskeGirl schreef:
Bobbie vind het geweldig om uit te vogelen wat ik met een commando bedoel, hij is zo slim. Als hij de klik hoort verwacht ie wel het snoepje.

Uh, dat hoort ook bij clickertraining, click is snoepje. Wil je minder snoep geven dan moet je dus interval clicken..

.

Snap ik, had het verkeerd neergezet. Ik bedoelde dat ie na de klik ook direct heel gefocust is op snoep, en niet meer op mij, en dat vind ik jammer, maar dat is de laatste al stukken minder geworden, zeker sinds ik ben begonnen met clickeren.

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-13 17:22

Maar dat maakt toch niet uit? Hij krijgt dan ook een snoepje, en dan is het toch klaar? De hond - geen enkele hond - doet het niet voor zijn baas; enkel en alleen voor zijn beloning.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 17:26

Hhilde schreef:
Maar dat maakt toch niet uit? Hij krijgt dan ook een snoepje, en dan is het toch klaar? De hond - geen enkele hond - doet het niet voor zijn baas; enkel en alleen voor zijn beloning.

Daar heb je een heel goed punt :j

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-13 17:28

Je hebt een ontzettend leuk en slim hondje, en ik vind het tof dat je zo veel met hem bezig bent!

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 17:48

Die van mij doet meer voor een aai als voor voer.

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-13 17:56

Ja, maar dat is dan toch alsnog 'zijn beloning'?

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 18:14

leuk topic!
Ik heb een kruising bordercollie van net 3 jaar. heb 'm net 4 maandjes en hij is echt een hond die véél wil doen. zowel fysiek als mentaal.
's morgens gaan we een uur op pad, aan de fiets naar het bos waar we dan met een groep met andere honden lopen, dat vindt hij geweldig. tussendoor laat ik hem dan basisdingetjes doen als naast lopen, op en over dingetjes springen etc.
ook doen we boscrossen, dan gaan we het bos door en doe ik behendigheidsdingen met wat we tegenkomen, over stammetjes lopen, onder bankjes door etc.

Verder kan hij ook dingen als zigzaggen onder je benen door, rondjes draaien links en rechts en om je heen, onder je staan en dan met zijn voeten op mijn voeten en dan lopen. Ik zal eens kijken of ik het op film kan krijgen.
Verder ga ik veel met hem met de fiets op pad, mijn hond heeft angst-issues met vreemde mensen en als hij aan de fiets loopt heeft hij daar minder moeite mee, dus ik oefen met vreemde mensen terwijl we fietsen.

Thuis laat ik hem dingen zoeken (zoals zijn bot bijv.) in huis en in de tuin, en leer hem de namen van zijn speeltjes, en om die op te pakken en mee te nemen of weg te brengen. Ik wil dat allemaal nog uitbreiden naar deuren dichtdoen en spullen voor ons halen/ aangeven enzo.

Tot op heden is het allemaal op eigen houtje maar ik wil wel naar een club of trainingen met hem, vooral ook voor het contact met andere mensen en om zelf ook door te leren.

Het staan doe ik bij de mijne door hem wat naar voren te lokken. idd zetten ze dan meestal ook een paar passen, dus ik ga het ook eens met snoepje naar de borst proberen!

risje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 18:31

Leuk topic!

Ik heb met onze hond de puppycursus gedaan en daarna een sport en spel cursus. Dat laatste vond hij super en kwamen allerlei elementen in voor als tunnel, brug, wip-wap, sprongetjes, doggydance oefeningen. Speciale cursus zeg maar om te kijken wat je hond leuk vindt. Ideale was dat we op de hondenschool een binnenlocatie hebben dus lekker konden doortrainen deze winter.

Verder gaan we veel wandelen en doe ik zowel thuis als op wandeling trainingsoefeningetjes tussendoor. Hij is nu 9 maanden en ontzettend actief, speelt graag en heeft dus echt een uitdaging nodig.

Afgelopen zaterdag een cursusmiddag gehad over hondentaal, erg interessant en heb er zeker wat aan. Binnenkort gaan we clickeren, erg leuk om dus hier mee te lezen!

Dit is trouwens mijn Bengeltje:
http://sphotos-h.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc7/v/566325_542348732455623_140775858_n.jpg?oh=f8dc014644129bd959bf4792969db841&oe=513811B3&__gda__=1362656710_51d97a13307c83786b6c1f41ec0ae329

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 18:32

kohtje schreef:
Die van mij doet meer voor een aai als voor voer.

Dat kan. Het is waar je hond gemotiveerd voor is. De een doet het alleen op stem beloning of een aai en even kroelen en de ander met een speeltje of voer. Mijn hond doet alles voor voer. Zou ik met een speeltje gaan zwaaien dan zou hij mij heel stom staan aan kijken :')

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-13 18:50

Wat oogt hij al volwassen risje!

Wij gaan zo weer naar gehoorzaamheid :D

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 19:00

ik vind de methodes die jij noemt tweety niet heel makkelijk...
ik heb het gewoon zo aangeleerd.. hond laten zitten naast je, 1 stap naar voren doen waarbij je hond dus ook opstaat omdat hij denk dat hij moet volgen en dan zeg je sta (laat hem dan ook meteen stil staan ;) ) verder heb ik met schapendrijven ook de stop aangeleerd natuurlijk, gewoon tijdens het lopen volg stop volg stop volg stop, dus als ik loop lopen ze mee stop ik stoppen mijn honden ook.. simpel zat ;)

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 19:04

Die methode kende ik dan weer niet, leuk zo leer je bij!

Ik moet zeggen dat het voor mij niet zo goed zou werken waarschijnlijk. Ik sta regelmatig voor de puppygroep bij ons op de hondenclub. De pups hebben nog geen idee wat volgen inhoudt, dus die volgen niet netjes als je een pas naar voren zet.
Bij een hond die het volgen wel beheerst, lijkt het me een handige manier. :D

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 19:09

ja zo doet iedereen het anders :D weet niet over het algemeen hoe het met pupjes gaat maar ik loop al shows in de baby klasse en leer ook jonge pupjes het gewoon zo aan (ok die hoeven dan niet te volgen natuurlijk ;) ) maar dan loop ik en stop ik en zeg ik stop of sta en natuurlijk staan die nog niet zo goed en mooi als de wat oudere hond maar zo leren ze het wel al een beetje :)

yentlekyda

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 19:20

ik doe met mijn border collie`s agility.
ik train bij een wedstrijdclub.
ik loop ook veel wedstrijden en ook in het buitenland met het nederlands junioren team enzo :)
ik doe ook welleens fietsen of een grote wandeling maken enzo.
Laatst bijgewerkt door yentlekyda op 05-03-13 19:24, in het totaal 1 keer bewerkt