Mijn guppies gaan 1 voor 1 dood!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Re: Mijn guppies gaan 1 voor 1 dood!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 21:17

Oooh, ja, ik zie al wat voor bak dat is. Eentje van Superfish. Maar absoluut niet geschikt voor welke vis dan ook.

Het advies is: groter.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 21:23

Ik zie ook een potje met planten erin staan: heb je wel het lood eruit gehaald als dat erin zit?

Bak is inderdaad veel te klein; minimaal 60 cm lengte moet je hebben en dan zit je al snel boven de 50 liter.

Hawai

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 21:33

Ik heb hier ook een heel klein bakje met een paar guppen en die doet het al jaren super goed dus dat gezeur om een GROTERE bak vind ik een beetje overdreven.
Als eerste zou ik even snel zoals ik al eerder meldde 1/3 water eruit halen en nieuw water erin. Staat je verwarming niet te warm?
(hoewel ik er geen verwarmingselement in heb want kamertemperatuur doen guppen het ook heel goed op)
Een dode vis over het hoofd zien maakt niet de bacterie aan waarvan alle vissen dood gaan.
Ik denk zelf dat je te snel te veel vissen erin hebt gedaan. In zo,n klein bakje begin je met 3 kleine visjes en niet meer. (uhh mijn mening dan he)
Ververs nou in ieder geval even 1/3 water en laat morgen even snel je water testen bj de winkel.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 21:35

Ik kan ook mijn paard zijn hele leven op stal houden en hij zal het zeker overleven :j maar er zit een groot verschil tussen overleven en een goed leven. Ook vissen hebben het recht op een waardig bestaan :)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 21:36

Hawai schreef:
Ik heb hier ook een heel klein bakje met een paar guppen en die doet het al jaren super goed dus dat gezeur om een GROTERE bak vind ik een beetje overdreven.
Als eerste zou ik even snel zoals ik al eerder meldde 1/3 water eruit halen en nieuw water erin. Staat je verwarming niet te warm?
(hoewel ik er geen verwarmingselement in heb want kamertemperatuur doen guppen het ook heel goed op)
Een dode vis over het hoofd zien maakt niet de bacterie aan waarvan alle vissen dood gaan.
Ik denk zelf dat je te snel te veel vissen erin hebt gedaan. In zo,n klein bakje begin je met 3 kleine visjes en niet meer. (uhh mijn mening dan he)
Ververs nou in ieder geval even 1/3 water en laat morgen even snel je water testen bj de winkel.

Overdreven? Zit jij graag je hele leven lang opgesloten in een toilet van 2 bij 2? Gezeur om een grotere bak is pertinent niet overdreven.

15 liter is gewoon niet geschikt als aquarium, alleen al om de ruimte die de vis nodig heeft om fatsoenlijk te kunnen groeien en zwemmen en ook om de mate van vervuiling. Guppen zijn ook dieren en daar moet je naar mijn mening zo goed mogelijk voor zorgen en dat gebeurt hier niet, makkelijk zat.

Lieszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 21:40

vuurneon schreef:
Ik kan ook mijn paard zijn hele leven op stal houden en hij zal het zeker overleven :j maar er zit een groot verschil tussen overleven en een goed leven. Ook vissen hebben het recht op een waardig bestaan :)

Helemaal mee eens..

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 22:16

Tat_jana schreef:
unihorses schreef:
zou hem heeeeeeeeeeeeeeeeeeel goed schoon maken

Ikzou dit dus zeker niet doen !!!!!!

Zoals ik het kan zien zit er geen filter en geen verwarming in je bakjep... Doordat je al geen filter hebt kunnen de goede bacterien niet nestelen en krijg je een nitriet vergiftiging = dus vissen sterfte..
Geen verwarming voor tropische vissen is vissen hebben het te koud... Is vissterfte..

Daarbij is 15liter waterniet geschikt om welk soort vis in te houden hier kunnen hooguit wat garnalen in maar zeker niet zonder verwarming en filter.. Al met al probeer je beestjes een goed huis te geven of zorg zelf voor een degelijk aquarium je vissen blijven dood gaan zo :)

dit zij ik omdat het wel goed gaat met de vissen in een vissen kom
en er wordt gemeld dat er een dode vos in het aquarium heeft gelegen.
als het in het aquarium misgaat en in de vissenkom niet dan zit er iets in het aquarium.

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 22:21

Misschien is het handig om deze site door te lezen?

Wij hebben aangehouden: 1 cm vis per liter water. Misschien is je aquarium toch iets te klein. Hoeveel guppies heb je er nog in zitten? Stel je aquarium is 10 liter, dan zou je er 3/4 in mogen hebben volgens 'het boekje'.

Zit je pomp niet toevallig verstopt?

TheNovelist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-13 22:25

Hawai schreef:

Ik ben het met iedereen eens, maar ik bedoel een bak van 50 liter voor guppen? Deze bak is net nieuw en ik ga geen andere kopen. Ik ben het heus wel met jullie allemaal eens :) ieder zijn eigen mening!

Ik had vroeger een kleinere vissenkom en ze deden het daar perfect in!

Hawaii: ik ben het met je eens. Ik hou super veel van elk dier, mar ik bedoel een grote bak voor een Paar 'guppies' vin ik wel een beetje te veel. Die mensen inde winkel weten wel waar ze het over hebben.
Ik zeg helemaal niet dat mensen het fout hebben, het is juist alleen maar beter met en grote bak, maar in een kleinere overleven ze het ook wel

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 22:25

Laura_x_ schreef:

Wij hebben aangehouden: 1 cm vis per liter water. Misschien is je aquarium toch iets te klein. Hoeveel guppies heb je er nog in zitten? Stel je aquarium is 10 liter, dan zou je er 3/4 in mogen hebben volgens 'het boekje'.

Een gup wordt 5 à 6 cm dus met 2 vissen zit een aquarium van 10 liter al vol.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 22:28

unihorses schreef:
dit zij ik omdat het wel goed gaat met de vissen in een vissen kom
en er wordt gemeld dat er een dode vos in het aquarium heeft gelegen.
als het in het aquarium misgaat en in de vissenkom niet dan zit er iets in het aquarium.

Het gaat niet goed met vissen in een vissenkom. Ze overleven, soms, maar dat is het dan ook.

Laura_x_ schreef:

Volgens 'het boekje' kunnen er helemaal geen vissen in 15 liter water.

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 22:29

vuurneon schreef:
Laura_x_ schreef:

Een gup wordt 5 à 6 cm dus met 1,5 vis zit een aquarium van 10 liter al vol.

Sorry, dit wist ik niet. Wij hebben zelf namelijk geen guppen en was hier niet van op de hoogte :)
10 liter is inderdaad wel klein. We hebben zelf een aquarium van 54 liter en hebben er 10 vissen in, meer komen er ook absoluut niet bij. Je moet het aantal vissen aanpassen aan de grootte van de bak, werd ons verteld en lazen wij op internet.

Raad voor de volgende keer, niet blindelings op een dierenwinkel vertrouwen.

Citaat:
Volgens 'het boekje' kunnen er helemaal geen vissen in 15 liter water.

Hoo hoo, rustig.. ;) Ik zou zelf sowieso niet kiezen voor een aquarium van 15 liter, dat vind ik veel te klein.
Laatst bijgewerkt door Laura_x_ op 03-03-13 22:32, in het totaal 2 keer bewerkt

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 22:30

DozenPower schreef:
Ik ben het met iedereen eens, maar ik bedoel een bak van 50 liter voor guppen? Deze bak is net nieuw en ik ga geen andere kopen. Ik ben het heus wel met jullie allemaal eens :) ieder zijn eigen mening!

Ik had vroeger een kleinere vissenkom en ze deden het daar perfect in!

Hawaii: ik ben het met je eens. Ik hou super veel van elk dier, mar ik bedoel een grote bak voor een Paar 'guppies' vin ik wel een beetje te veel. Die mensen inde winkel weten wel waar ze het over hebben.
Ik zeg helemaal niet dat mensen het fout hebben, het is juist alleen maar beter met en grote bak, maar in een kleinere overleven ze het ook wel

Haha, goede instelling. Als je het beste voor hebt met je dieren, dan ruil je deze om voor een grotere bak of doe je je guppen weg en ga je garnaaltjes houden of zo.

Dit is gewoon je reinste dierenmishandeling. En ja, dat durf ik te zeggen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 22:31

DozenPower schreef:
Ik hou super veel van elk dier, mar ik bedoel een grote bak voor een Paar 'guppies' vin ik wel een beetje te veel. Die mensen inde winkel weten wel waar ze het over hebben.

Helaas hebben de meeste mensen in een dierenwinkel weinig verstand van dierenwelzijn; het doel is verkopen. En ik vind het jammer dat er zo ongelooflijk makkelijk over vissen wordt gedacht; neem ook je verantwoordelijkheid voor je dieren en geef ze wat ze nodig hebben. Kleine moeite en hoeft weinig te kosten; op marktplaats heb je veel aquaria staan :)
Ze gaan nu bij jou ook al dood en ja dat kan zeker samengehangen met je kleine bakje.

Een paard kan ik ook zijn hele leven opsluiten in een stal van 3x3 meter en er nooit uithalen, die zal het ook overleven :j (en dat noemt men op bokt dierenmishandeling als ik dat doe) maar welzijn is net zo belangrijk! Nu heeft een gup nog minder nodig dan een paard, dus nog makkelijker om ervoor te zorgen :)
Als je dieren houdt, neem dan ook je verantwoordelijkheid om er goed voor te zorgen en te voldoen aan de basis van het welzijn.

Het bakje dat je nu hebt kun je bv wel gebruiken voor kleinere garnalen :)

TheNovelist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-13 22:33

Maar ik bedoel: vroeger zaten ze in een kleineren. Daar deden ze het perfect. Geen een vis was dood gegaan. Maar nu ze in een aquarium zitten wel. Is dat dan niet opmerkelijk?

plovesb

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 22:35

de visjes kunnen een ziekte hebben bijvoorbeeld schimmel of stip. Dit is een dodelijke ziekten en zeer besmettelijke ziekten onder de vissen.

Hoeveel voer geef je?

En hoe zit het qua zuurstof?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 22:35

Het kan goed zijn dat de nieuwe vis een ziekte bij zich droeg en door de stress van de verhuizing het tot uiting kwam. Sowieso kunnen ze door stress snel ziek worden en sterven; verhuizing is nu eenmaal stressvol voor ze.

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 22:39

Even stom vraagje hoor... Maar als er een dode vis te lang in het aquarium ligt, kan het zijn dat er te veel (nitriet/nitraat? :S durf niet meer te zeggen welke) in het water zit...

Hier ook ooit gehad, bleek een dode vis achter de pomp te zijn gekomen, was nauwelijks te zien vanaf de buitenkant... (Daarom ook een buitenfilter...) en toen was het nitriet/nitraat omhoog gegaan wat schadelijk was voor de vissen..

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 22:42

Lianne86 schreef:
Even stom vraagje hoor... Maar als er een dode vis te lang in het aquarium ligt, kan het zijn dat er te veel (nitriet/nitraat? :S durf niet meer te zeggen welke) in het water zit...

Hier ook ooit gehad, bleek een dode vis achter de pomp te zijn gekomen, was nauwelijks te zien vanaf de buitenkant... (Daarom ook een buitenfilter...) en toen was het nitriet/nitraat omhoog gegaan wat schadelijk was voor de vissen..

Jazeker. En vooral in kleine (in dit geval te kleine) behuizing kan dat heel snel desastreuze gevolgen hebben voor de vissen.

TheNovelist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-13 22:43

Dat kan best. Want de vis was al verkleurt en had al witte ogen

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 22:44

Jakkes :=
Ja, die lag er al even :j dat zul je niet aantreffen als de vis binnen 2 uur wordt opgemerkt.

TheNovelist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-13 22:45

Ja, ik vond het echt niet leuk :/ al mijn leuke vissen zijn dood. Daar zit ik echt niet op te wachten

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 22:46

Wij hadden dus een groot aquarium (120 liter) (mag ik groot noemen toch? :D) en bij ons was het al merkbaar dat er dus een dode vis in lag.. Nu dus ook een buitenfilter --> zo kan er niets meer achter gaan zitten... Maar het kan dus dat zijn.... We zijn toen een deel van het water gaan vervangen met "nieuw" water... en hebben bacteriën toegevoegd en volgens mij ook nog iets voor het nitraat/nitriet?

TheNovelist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-13 22:48

Ja ik ga het zeker navragen! Haha jaa je mag zeggen dat dat veel groter is ahhaa

AustriaTrick

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 22:54

Hee, ik heb zelf ook een aquarium ( 60 l) met guppen en wat andere tropische vissen, ik had laatst ongeveer het zelfde.. ze verloren kleur en stierven een voor een, ik ben toen naar de 'vis expert' gegaan en ik kon het water laten testen, Ik kreeg een medicijn mee eSHA 2000, sinds een paar dagen er in gedaan en t gaat nu al beter, t water wordt wel gifgroen := Mischien kun je dat eens proberen?