Advies nodig, zwangere kittens..

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Boheme

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 15:11

Luf_Midnight schreef:
heeft de dierenarts aangegeven dat de poes te klein is om te bevallen? of dat er een risico bestaat?
want een risico bestaat er altijd jong en oud groot en klein.
er worden jaarlijks heel wat kittens gedekt, ook erg jong, en als ze gevonden worden hebben ze meestal al kittens.
stal kat hier in de buurt was ook een maand of 6 met haar eerste nest. is een super klein katje (nog steeds met 4jaar) is allemaal prima verlopen.
dus als je eigen dierenarts ze jongen al te groot vind om ze nog te laten aborteren is het misschien een mogelijkheid om gewoon af te wachten, jonkies te laten komen en daarna meteen te laten sterilisen en alleen de andere te laten helpen omdat die dan nog een stuk kleiner zouden moeten zijn omdat je dierenarts ze nog niet kan voelen?

Kittens groot brengen kost ook geld. Ik was met de 3 van mij ook ruim 300 euro kwijt. Voeding, wormenkuur, prikjes enz enz. Je krijgt er amper wat voor 25 max als je geluk hebt. Dus dat is ook een hele hap geld.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 15:16

Onze poes was ook zo'n 6 maanden bij het eerste nest, 5 kerngezonde kittens. (Bij een andere poes het zelfde verhaal)
De kittens hebben we keer op keer weer opgevoed met enkel moedermelk en een korte tijd met royal canin/wiskas kittenvoeder en melk.
Kittens werden nooit ingeent en gewoon weggegeven, onze katten worden trouwens nooit geent en zijn kerngezond.

Enkel hetgeen 'iets mis met de kittens door 1e enting van moederpoes' maakt het lastig in mijn ogen...

We hebben écht geen fortuin uitgegeven dus, meer dan extra brokken voor de moeder, een kartonne doos (met schone handdoeken) en 1/2 dozen voer/melk voor de kittens? Nee echt niet.
Het is zo duur als je het zelf maakt.

We hebben ondertussen zo'n 15 nestjes gehad (3 poezen) waarvan die keer verworpen, het was 1 keer verwerpen gelijk steraliseren bij de poezen.

annewill

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 15:19

De moeder van mijn katten was 6 maanden toen ze 3 super gezonde kittens ter wereld bracht. Zeer toegewijde moeder, heel gek op haar kleintjes. Bevalling geheel alleen gedaan, no problemo.
Helaas is ze 2 weken na de bevalling van de aardbodem verdwenen en zijn de kittens met de fles grootgebracht.

amandananana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-13 15:19

xSlvna schreef:
Onze poes was ook zo'n 6 maanden bij het eerste nest, 5 kerngezonde kittens.
De kittens hebben we keer op keer weer opgevoed met enkel moedermelk en een korte tijd met royal canin/wiskas kittenvoeder en melk.
Kittens werden nooit ingeent en gewoon weggegeven, onze katten worden trouwens nooit geent en zijn kerngezond.

Enkel hetgeen 'iets mis met de kittens door 1e enting van moederpoes' maakt het lastig in mijn ogen...

We hebben écht geen fortuin uitgegeven dus, meer dan extra brokken voor de moeder, een kartonne doos (met schone handdoeken) en 1/2 dozen voer/melk voor de kittens? Nee echt niet.
Het is zo duur als je het zelf maakt.

Dit stelt me een beetje gerust. Alleen de poesjes moeten in de gaten gehouden worden als de bevalling begint, en we kunnen dit niet garanderen. Ik ben bang dat ik straks op school en mijn vader op zijn werk zit, poesje moet bevallen en dit mis gaat en we haar dan te laat vinden..

xSlvna

Re: Advies nodig, zwangere kittens..

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 15:23

Hier is het één keer mis gegaan, één keer, van de 35 (?) nestjes die hier gekomen zijn (afgelopen x jaren) of wij (mam of ik) bijgewoond hebben.

Als de kat bevallen gaat merk je dit echt aan haar 1 à 2 dagen ervoor, misschien dan maatregelen nemen? Je mam vragen, een vriend(in) zonder werk/school, je buren om als jij en je vader niet thuis zijn om de zoveel tijd even te kijken...? :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 15:26

Geloof je echt serieus dat die katjes ingeent zijn door die jongen? (Nou ja, de DA). Ik geloof er namelijk niks van na je hele verhaal gelezen te hebben. Ik zou kiezen voor laten komen denk ik. Lastig!

amandananana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-13 15:28

Liek_ schreef:
Geloof je echt serieus dat die katjes ingeent zijn door die jongen? (Nou ja, de DA). Ik geloof er namelijk niks van na je hele verhaal gelezen te hebben. Ik zou kiezen voor laten komen denk ik. Lastig!

Als ze niet bij die jongen geboren zijn, zijn ze misschien door de vorige eigenaar wel ingeënt, ik weet het gewoon echt niet.. Het is super lastig..

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 15:29

Ik zou bijna aanbieden dat als je de kittens laat komen dat je haar dan voor de bevalling wel bij mij mag brengen, zit nu nog zonder werk thuis, dus tijd zat om op te letten, maar we hebben zelf 4 katten, dus weet niet of dat voor de mama in spe heel ontspannen zou zijn, al zijn het vier volwassen katten die heel rustig en sociaal zijn.

amandananana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-13 15:31

rockwitch schreef:
Ik zou bijna aanbieden dat als je de kittens laat komen dat je haar dan voor de bevalling wel bij mij mag brengen, zit nu nog zonder werk thuis, dus tijd zat om op te letten, maar we hebben zelf 4 katten, dus weet niet of dat voor de mama in spe heel ontspannen zou zijn, al zijn het vier volwassen katten die heel rustig en sociaal zijn.

Wow jij bent geweldig :) dat is het overwegen waard. Ik ga het met mijn vader bespreken morgen.

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 15:33

Mijn 9mnd oude kater komt ook van een moeder die echt nog veel te jong was, liep ook rond hier op de boerderij en voordat haar baas het wist drachtig. Het kan wel hoor, zij heeft het goed gedaan en haar moeder instinct werkte prima. 4 gezonde kittens, waarvan er nu 1 bij mij is.

Let wel op dat als je de kittens laat komen dat je haar daarna zsm laat helpen, het is zo weer raak.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 15:36

Wilde het zelf ook al aanbieden maar zag dat we een eind uit elkaar wonen.

Rockwitch, heb je geen kamer waar het lekker rustig is (geen slaapkamer in gebruik) waar de moederkat savonds op kan of als het niet klikt met de rest? Hebben zelf ook wel eens 'visite' gehad, kat liep door huis en had zijn mand op mijn kamer (waar ik nooit ben), toen we merkte dat ze zich veel ging verstoppen hebben we haar in de mand gelegd met eten, drinken en en kattenbak in de buurt, deur dicht. Even later hoorde we haar bevallen...

amandananana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-13 15:38

Willen jullie ze trouwens even zien? :D

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 15:40

Zeker! :)

lovelanga

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 15:43

jaaa! :j

snowylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 15:43

Ben wel benieuwd naar een foto.

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 15:46

We hebben een logeerkamer, daar staan nu klus spullen in, maar goed hoe lang zou ze nu nog moeten? Mijn katten weten niet bete dat er regelmatig vreemde katten over de vloer komen, zo zijn we ook aan nr 4 gekomen haha.
Mocht je vader het wat vinden zal ik het ook even bij mijn vriend neerleggen, maar ik kan best overtuigend zijn haha.
Het zou evt een optie kunnen zijn.
Oh extra info, ik heb de opleiding dierenartapsassistente gehad, dus heb ook wel redelijk wat kennis in huis.

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 15:48

Poes 2 zou ik zo snel mogelijk laten steriliseren. Mocht ze drachtig zijn, dan is het nog niet zo ver ontwikkeld. En dan dus ook weg laten halen.

Poes 1 is al behoorlijk ver als ik het zo lees. Daarvan zou ik de kittens laten komen. Voor zover ik in mijn omgeving meegemaakt heb, gaat het eigenlijk meestal wel goed, ook bij jonge moeders. Wel goed in de gaten houden natuurlijk.
Zorgen dat je voor de kittens een leuk baasje vind.
De moederpoes vervolgens laten steriliseren, als het jonge grut de deur uit is.

Mocht je hiervoor kiezen, dan ook veel plezier gewenst. Want het is absoluut niet de bedoeling, en ik snap dat je jezelf voor je kop kunt slaan. Maar als alles goed gaat, dan is het uiteindelijk ook erg leuk om zo'n nestje slopers op te zien groeien.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 15:49

Gewoon vriendlief duidelijk zeggen dat ze 6 weken na de bevalling weer allemaal de deur uit zijn <<)

Trouwens, 2 van een van de eerdere nestjes bij ons...
Afbeelding
http://4.media.hyves-static.net/318983579/6/wjEs/0/img318983579.jpeg

Wij hadden trouwens het geluk dat onze lapjes poes 2 keer 10 bijzondere kittens kreeg...
- Wit, rood en grijs (vlekken)
- Wit, rood en tijger (vlekken)
- Grijs tijger

nate

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 15:50

Ik vind het inderdaad niet dom wat je gedaan hebt, ik ben blij dat jij die 2 beestjes een goed leven gunt.
Persoonlijk zou ik kiezen voor abortus... Het zijn wel allemaal verhalen dat het goed kan gaan, maar er is inderdaad een risico, en laat het nou net fout gaan bij jullie. Dat weet je nooit van te voren.

Inderdaad tegelijk ook laten steriliseren, want ik neem aan dat jullie dit wel zouden laten doen.
Je kan ze wel aan de pil zetten, maar die heeft hele nare bijwerkingen. De mijne heeft er 6 weken aan gezeten, en het was een hormonale rollercoaster, van tijd tot tijd niet willen eten, opgezette tepelklieren en niet lekker in d'r vel, zeuren, noem maar op.
Nu is ze gesteriliseerd en er is niks meer aan de hand.
Meeste dierenartsen hebben bij het steriliseren 5 euro korting krijgt op het chippen. (misschien een idee).

Ik weet wel zeker dat jij de beste keus neemt voor de beestjes, je hebt er ook voor gekozen om ze bij die jongen weg te halen.

Het is vast een impuls aankoop geweest van die jongen...

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 15:52

6 weken na de bevalling? Maak daar maar 8 van hoor, 6 is echt véél te kort.....

amandananana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-13 15:52

rockwitch schreef:
We hebben een logeerkamer, daar staan nu klus spullen in, maar goed hoe lang zou ze nu nog moeten? Mijn katten weten niet bete dat er regelmatig vreemde katten over de vloer komen, zo zijn we ook aan nr 4 gekomen haha.
Mocht je vader het wat vinden zal ik het ook even bij mijn vriend neerleggen, maar ik kan best overtuigend zijn haha.
Het zou evt een optie kunnen zijn.
Oh extra info, ik heb de opleiding dierenartapsassistente gehad, dus heb ook wel redelijk wat kennis in huis.

Ik ga dit morgen aan mijn vader vragen, je hoort het van me. :) super aanbod, echt heel erg bedankt. Dan kunnen we ze ook proberen te verkopen.

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 15:53

Denk dat mams met kinders toch wel eerder weer terug zou gaan naar TS. Niet direct natuurlijk, maar zodra het verantwoord is om ze te vervoeren.

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 15:54

rockwitch schreef:
Denk dat mams met kinders toch wel eerder weer terug zou gaan naar TS. Niet direct natuurlijk, maar zodra het verantwoord is om ze te vervoeren.

Ja, dat kan.. maar ik dacht dat iemand bedoelde kittens weg bij moeder ;)

amandananana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-13 15:54

Afbeelding
Moon.

Afbeelding
Bo.

Op de foto's zie je niet echt hoe klein ze eigenlijk maar zijn..

dancertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 15:54

6 is inderdaad te kort vind 8 ook nog liefst tot 13 weken voor een kat dan leren ze ook een hoop van moeders
Zou nummer 2 zo snel mogelijk laten helpen en bij nummer 1 de drachtige zou ik het aankijken meesten katten kunnen het echt wel zelf.