Plofkip gaat weg! Beter? Nee

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 13:37

Overigens word er ook een ander ras straks gebruikt! Een ras met waarschijnlijk betere kwaliteiten (zoals niet doorzakken...).

Overigens denkt iedereen bij plofkip vaak aan 10 kippen in een gaaskooi van 1 meter (bio-industrie) terwijl ze met zn allen in een grote ruime schuur zitten waardoor er meer ruimte is dan wat voorgesteld.

Juangi

Re: Plofkip gaat weg! Beter? Nee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 13:41

Overigens zijn de plofkippen wél gebouwd op het dragen van hun gewicht! Als je hun poten (dikte en oppervlakte grootte) vergelijkt met een gewone kip zie je zeker het verschil. Die van de plofkip zijn zeker 2 tot 3 zo groot.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 14:11

Miracle_ schreef:
Winged schreef:
Miracle, ben je wel eens op een pluimveehouderij geweest?

Overigens zo ziet een vleeskuikenhouderij eruit: http://www.youtube.com/playlist?list=PL ... Hq6ayv3KGa

Nee nog nooit daadwerkelijk geweest (helaas, staat wel op mijn planning om ooit eens te gaan kijken) maar ik heb er veel over gelezen en gezien/gehoord. Al is dat natuurlijk niet te vergelijken met een persoonlijk bezoek, maar het geeft wel een indicatie.
Interessant filmpje trouwens. Ongelooflijk dat zo'n dier bijna verdubbeld van grootte/gewicht in een week tijd...

Klopt, maar daar zijn ze lichamelijk wel op gebouwd (en gefokt).

Een pluimveehouderij kom je ook - ivm besmetting - niet zomaar overal binnen. Een aantal boeren hebben wel een speciale 'kijkkantine'. Overigens: Dieren die buiten lopen zijn niet persee duurzamer. Het is veel slechter voor het milieu waardoor de mensen die nu klagen dat de dieren binnen zitten, vervolgens gaan klagen over stank. (helaas uit ervaring)

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-13 17:36

Juangi schreef:
Overigens zijn de plofkippen wél gebouwd op het dragen van hun gewicht! Als je hun poten (dikte en oppervlakte grootte) vergelijkt met een gewone kip zie je zeker het verschil. Die van de plofkip zijn zeker 2 tot 3 zo groot.

De kip leeft drie dagen langer dan de plofkip. Dus is ook genetisch gemanipuleerd om snel te groeien.
Een gewone kip die ik in de tuin heb lopen is pas klaar om geslacht te worden (dus goed bevleesd) als die ruim 5 maanden oud is. Dan zit er redelijk wat vlees aan.
Geen 5,5 weken zoals de plofkip... dus die bofkip die drie dagen langer leeft als de plofkip is gewoon dezelfde kip.

Over pluimveebedrijf. Zeker ben ik er al eens geweest. Ook zelfs in een pluimveebedrijf waar men de dieren biologisch hield.
Ik koop ook enkel biologisch kippenvlees.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 17:44

Gewoon geen kip eten of daar zeer selectief in zijn! Wij eten alleen eigen hanen of die van de buren, die hier of daar op het erf zijn geboren en opgegroeid en altijd heerlijk hebben kunnen rondrennen, gedurende zo'n maand of 6 tot 8. Overigens niet te vergelijken met de kip die je in de supermarkt koopt, dit is echt vlees waar je op moet kauwen. Zielig, nee! Deze hanen hebben een prima leven gehad en worden zonder lijden geslacht ( als het donker is en we ze als verdoofd van de stok plukken; bijlte erbij en in 1 klap :o klaar).
Andere kip eet ik niet, als deze hanen "op" zijn is wachten op de volgende lichting.
Dat niet iedereen deze mogelijkheid heeft snap ik, maar koop dan gewoon de goede en duurdere kip; is ook wel zo goed voor de eigen gezondheid ipv. die gefrustreerde hoenders die geen buitenlucht kennen en op dieronvriendelijke manier, aan een lopeds band op klaarlichte dag worden geslacht.

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 17:47

love_western schreef:
Ik denk dat ik zelf maar weer kippen ga houden en slachten :)

prima keuze ! heerlijk eigen kippen ( of bij ons waren het hanen )
die smaakte echt héérlijk , kunnen gewoon fijn opgroeien en slachten maar :))

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 17:49

Winged schreef:
Tjah, als de consument eens wat meer wil gaan betalen voor zijn fileetjes dan is er meer mogelijk. De consument krijgt waar het voor betaalt. Zijn genoeg pluimveehouders die noodgedwongen moeten stoppen omdat de voerprijzen hoog zijn en de kiloprijs per kip minimaal. De kiloprijs zou eigenlijk 4 a 5 euro hoger moeten liggen als ik het goed heb.

Totdat je als student die prijzen gewoonweg niet kunt betalen. Heel veel klasgenoten zouden wel willen maar zo groot is het budget niet, net als diverse huishoudens....

Makkelijk gezegd dat de consument maar meer moet betalen. Alhoewel ik je wel snap, kun je dit niet zomaar zeggen. :n

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-13 17:57

Er zouden veel meer rondelen in Nederland moeten kopen.
Oké het is zielig dat die dieren na een jaar worden geslacht omdat ze niet meer goed leggen. Maar ik eet liever zo'n kip als een kip die na 5,5 week door de poten zakt en dan wordt geslacht.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 18:05

magda_90 schreef:
Winged schreef:
Tjah, als de consument eens wat meer wil gaan betalen voor zijn fileetjes dan is er meer mogelijk. De consument krijgt waar het voor betaalt. Zijn genoeg pluimveehouders die noodgedwongen moeten stoppen omdat de voerprijzen hoog zijn en de kiloprijs per kip minimaal. De kiloprijs zou eigenlijk 4 a 5 euro hoger moeten liggen als ik het goed heb.

Totdat je als student die prijzen gewoonweg niet kunt betalen. Heel veel klasgenoten zouden wel willen maar zo groot is het budget niet, net als diverse huishoudens....

Makkelijk gezegd dat de consument maar meer moet betalen. Alhoewel ik je wel snap, kun je dit niet zomaar zeggen. :n

Terwijl er in nederland boeren zijn die bij de voedselbank lopen omdat de supermarkten zo nidig moeten stunten en de goedkoopsten willen zijn?

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 18:07

ik zeg , dan maar ander of minder vlees voor die studenten !
boeren hebben het heel zwaar , ze kregen geloof ik maar 3 cent per kilo
voor uien , dat zal met kippen niet veel anders zijn !

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 18:12

Genetisch gemanipuleerd word vaak verkeerd bekeken. Het is dus een oorspronkelijk normale kip, waar in de DNA een verandering is gebracht zodat het sneller groeit. Uiteindelijk ontstaat er zo een nieuw kippenras met alleen maar kippen die sneller groeien. Dit is ook zo gebeurd bij de dikbilkoeien en bepaalde varkensrassen.

Overigens word zijn leven met 3-6 dagen verlengd. http://static1.volkskrant.nl/static/pho ... 543888.jpg

De productiekosten voor deze kleine veranderingen worden al behoorlijk hoog geschat. Dus mochten de veranderingen nog groter zijn...

lisa_pluisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 18:12

Winged schreef:

Dan moet je bij de tussenhandel zijn en niet de consument, die wilt best iets meer betalen maar vier a vijf euro meer is absurd.
En kom er nou niet mee aan dat die boeren het zo slecht hebben, moeten ze bij hun oudere boeren zijn die alle subsidies hebben uitgemolken.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 18:16

magda_90 schreef:
Winged schreef:

Er bestaat ook nog de keuze: geen vlees eten :)*
Of minder vlees, kun je als je wat koopt een duurder stukje halen.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 18:33

Ik heb het niet alleen over duurzaam vlees en de prijzen, ook over andere duurzame producten die door de absurde prijzen moeilijk te betalen zijn. Denk aan groente en zuivel bijvoorbeeld.

Ook makkelijk gezegd dat studenten en mindere huishoudens maar minder of ander vlees moeten eten. Daarmee wordt bij mij het gevoel gekweekt dat de rijken alles kunnen hebben en de mindere niets. Moeten we die kant op? Doen we helaas wel al.

Kijk, ik snap het van beide kanten maar de oplossing is niet zo makkelijk als jullie zeggen. Was dat maar zo. Ik ben van mening dat de detailhandel aangepakt moet worden en niet de boeren of consumenten, want die zijn er wel continue de dupe van.
Laatst bijgewerkt door magda_90 op 28-02-13 18:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 18:35

Ben zelf ook student, dan heb je gewoon minder geld. Tsja, dat is nu eenmaal zo :) vlees mag van mij best wat meer een "luxeproduct" worden, het is onzinnig om elke dag zoveel vlees te eten als nog steeds veel mensen doen. Er zijn andere voedingsmiddelen die gezonder zijn en die best wat omlaag zouden mogen in prijs wat mij betreft (denk aan groenten, dat is duurder dan een pak frikandellen!)
Laatst bijgewerkt door Fenrir op 28-02-13 18:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 18:36

Het is toch logisch dat biologische/duurzame producten duurder zijn?
Er is meer ruimte nodig voor de dieren, er moet worden bijgebouwd zodat elk dier meer ruimte krijgt per vierkante meter. Dat kost geld.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 18:36

Werkt voor jou wellicht maar ik ken genoeg waarvoor het niet werkt. Zo eenduidig is het dus gewoon niet. :n

edit: het is ook bijna logisch dat het duurder is. Maar mensen die het al niet breed hebben benadeel je hier wél mee. Zij willen wel biologisch (diegene die ik ken) maar kunnen dit gewoon niet ophoesten. Hoe zuinig ze ook leven.
Laatst bijgewerkt door magda_90 op 28-02-13 18:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 18:37

Wat werkt voor mij?
Het is gewoon een kwestie van prioriteiten stellen.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 18:41

Minder vlees eten betekent compenseren met groente wat al net zo duur is. Dus dan wordt alsnog gekozen voor de goedkopere opties.

Heeft imo niets met prioriteiten in die zin te maken maar wel met nadenken over je centen. Zie mijn vorige post ook.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 18:42

Hoeft niet per se gecompenseerd te worden met groenten natuurlijk :) Over het algemeen is vegetarisch eten goedkoper (in mijn en anderen hun ervaring)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 18:43

Dan koop je toch een duurdere hamburger en doe je door midden? Heb je alsnog elke dag vlees, maar wel minder.
En van mij mag vlees ook wel meer een luxe product worden. Er hoeft absoluut geen kloof tussen arm en rijk te komen, maar elke dag vlees eten is ook niet eens gezond.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 18:45

Hier in de supermarkten is tofu nog net zo duur als 200 a 300 gram normaal gehakt viel mij vandaag op. Voor de rest zul je dan toch groenten moeten hebben, of ik ben qua vegetarisch niet up to date. Dan hoor ik dat ook graag.

Edit: koop inderdaad maar een duurder stuk en snij het door midden (en vul de rest op met groente dat net zo duur is soms?). Die reactie was te verwachten. Fijn dat jullie het zo makkelijk kunnen zeggen en denken. Nu nog beseffen dat het niet voor iedereen zo makkelijk is. ;)
Laatst bijgewerkt door magda_90 op 28-02-13 18:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 18:48

Ik eet minder vlees per keer. Wel dagelijks vlees, maar ipv 2 kipfilet doe ik door gerechten vaak 1 kleintje. In plaats van 500 gram gehakt door pasta doe ik vaak maar maximaal 200 gram. Er gaan dan idd meer groenten door, maar een zak diepvriesgroenten is niet erg duur en groentenmixen (als aanbieding kopen en dan invriezen) is ook niet de hoofdprijs.

Het hangt erg van het seizoen af, eet je vooral seizoensgroenten dan ben je ook een stuk goedkoper uit dan geimporteerde groenten.

Eindeloos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 18:53

magda_90 schreef:
Winged schreef:

Tja aan de ene kant is het vervelend als het duurder wordt en niet alleen voor studenten, ik voel het ook in mijn portomonee.
Dus dan maar alternatieve zoeken voor dat stukje kip of ander vlees.
ZO heb ik als alternatief nu koeienuier gevonden, werdt vroeger gegeten door mensen die geen gewoon vlees konden betalen en kost 1 euro per kilo omdat het slachtafval is maar je kan het prima eten.
Of over op kippenmaagjes ook een stuk goedkoper per kilo dan kipfile. (of wat in jullie oren vast heel vies klint pens)
Allemaal slachtafval maar prima te eten, in frankrijk is het de normaalste zaak van de wereld om pens te eten.
Zo kun je toch nog je vleesje eten.

En sommigen mensen kunnen best wat minderen qua vlees.
Zo at ik laatst bij een vriendin en ze vroeg of ik speklapjes wou meenemen van de winkel want die was ze vergeten.
Zegt ze neem maar 2 pakken van 4 stuks mee!
Ik schrok me kapot, 1 vleesje per persoon is toch wel genoeg.
of 1 hele rookworst per persoon bij de boerenkool.
Daar gaan mijn oren toch wel van flapperen hoor

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 18:56

Zelf eet ik ook niet dagelijks vlees omdat ik het niet zo lekker vind, maar ik heb het geluk dat ik nog thuis woon en genoeg ruimte in een diepvries voor groente etc. heb.

Maar ik ken de geluiden om mij heen van studenten en mindere huishoudens. Ze willen wel maar moeten verdraaid op hun centen letten ondanks dat ze al zuinig leven. Dan is de keus om toch te bezuinigen op het eten zodat je een beetje aan de kant kunt leggen voor je schoenen die kapot aan het gaan zijn bijvoorbeeld.

Als je meer te besteden hebt is het ook zo makkelijk praten en oordelen.

edit: wat mijn voorganger zegt over twee stukjes vlees is overdreven ja. Dat gebeurt in mijn omgeving niet veel. Qua slachtafval kende ik, maar de slager heeft dat niet altijd en in de super is het niet te verkrijgen helaas. Dan is het jammer dat je maar een kleine vriezer hebt.
Laatst bijgewerkt door magda_90 op 28-02-13 19:00, in het totaal 1 keer bewerkt