Ethisch vraagje over probleemgedrag hond

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ocean_Child

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 09:23

Janken is een uiting van stress. Waarschijnlijk heeft dit gedrag zich opgebouwd van een beetje piepen naar het janken wat hij nu doet, stress bouwt zich namelijk op. Het lijkt mij dat deze mensen de eerste signalen over het hoofd hebben gezien of genegeerd hebben (mensen vinden het nl "schattig" als de hond "leuk meespeelt" met hun kind)

Imo zijn er twee opties: wegdoen of een GOEDE gedragstherapeut er bij halen en een stabiele leefomgeving voor de hond creëren, waarin hij héél duidelijk weet wat zijn plaats is en wat zijn taken zijn. De hond snapt de situatie niet en het is voor hem niet duidelijk of hij moet ingrijpen als het kind wild doet.

Zoals ik eerder zei bouwt stress zich op. Het uiterste stress signaal is bijten, dus tijdig ingrijpen bij dit gedrag is essentieel. Ik denk dat dit dus niet, of niet op de juiste manier gedaan is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 09:25

Wij hebben een hond die heel veel vreemde gromachtige geluiden maakt ( heel hard ). en als er iemand aan de deur komt heeel heel heel hard blaffen en lang doorgaan ( asieldier 15 jaar , alle cursussen gedaan etc etc)

Toen de buren het echt niet meer aankonden hebben we een vervelende maar goed werkende oplossing gevonden : blafband om . Stroom dus.

Dat zou ook bij janken moeten kunnen helpen ( er zijn verschillende soorten sommige werken wel bij janken , andere niet )

Een goed , met waarschuwingssysteem ( dus eerste keer geen schok maar een piepje oid ) , die opbouwd in verschillende fases.

Het lijkt me de moeite van het proberen waard.

Onze hond weet heel goed waneer hij hem wel en wanneer niet omheeft, en past zijn gedrag aan.

Ik ga er van uit , dat echt alles geprobeerd is uiteraard. En uit ervaring weet ik dat heel veel, maar niet alles op te lossen is.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 28-02-13 09:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 09:25

Nog een half jaartje volhouden en dan gaat het kind naar school.

Wat wordt er met de hond gedaan als het kind wat drukker is? Wordt hij gestraft, ergens anders opgesloten, mag hij meedoen? Ik ben geen hondenkenner maar ik kan me zo voorstellen dat de eerste twee opties meer stress bij de hond opleveren waardoor het gedrag verergert.

Als het kind wat drukker is, lekker allemaal naar buiten voor een wandel/speelsessie.

Chel_

Re: Ethisch vraagje over probleemgedrag hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 09:27

Stembanden verwijderen is regelrechte dierenmishandeling.. Het spijt me zeer, maar ik zou het kind wegdoen ;-)

Ik blijf er altijd bij: weet waar je aan begint met kinderen en huisdieren en in mijn optiek gaat het in 80% van de gevallen niet goed met de hond en een jong kind..

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 09:34

Chel_ schreef:
Ik blijf er altijd bij: weet waar je aan begint met kinderen en huisdieren en in mijn optiek gaat het in 80% van de gevallen niet goed met de hond en een jong kind..

Baseer je die "optiek" op enige data, of heb je die 80 % uit je grote duim gezogen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 09:52

Chel_ schreef:
Stembanden verwijderen is regelrechte dierenmishandeling.. Het spijt me zeer, maar ik zou het kind wegdoen ;-)

ehhh , wat leef jij in een bijzondere omgeving dan. Ik ken in mijn omgeving helemaal niemand waarbij dat niet goed is gegaan. Ook ben ik zelf met honden opgegroeid. Mijn kinderen zijn met honden opgegroeid. En in mijn paardenomgeving geldt hetzelfde.

Wat wel erg leuk was. Ik herinner me nog dat als we het bos in gingen, en ik en mijn broertjes een eindje achter mijn ouders wandelden ( of juist voor ze uit renden) onze hond dat geen goed idee vond. Dan wilde hij graag dat we bij elkaar in de buurt waren en ging hard heen en weer rennen tussen mijn ouders en ons
Duidelijk een herdershond ( Briard ) :D

Chel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 09:52

Lol, daar voelt iemand zich behoorlijk aangesproken..!

Wil je feiten? 69% van de honden leeft bij gezinnen met kinderen ouder dan 14 jaar. Van de overige 31% leven de honden bij gezinnen met kinderen jonger dan 14 jaar of zonder kinderen. In de asielen in Nederland worden jaarlijks ruim 30.000 honden opgevangen en (gelukkig!) wordt 92% daarvan weer herplaatst. De totale hondenpopulatie bedraagt 1,5 miljoen in Nederland. Dat betekend dat 500.000 honden in gezinnen met jonge kinderen of geen kinderen leeft. De grootste groep honden die in het asiel terecht komen, zitten daar met de volgende afstandsredenen:
- kinderproblematiek
- financiele redenen
- bijtindicidenten
Helaas houden van de 300 opvangcentra in Nederland 62 centra geen data bij omdat dat niet verplicht is in Nederland. Dus wil je keiharde cijfers horen? Die zijn er niet, domweg omdat de data niet verzameld wordt. Als je goed leest, staat er in mijn post dat een hond en een jong kind niet geen goede combi is. Misschien is dat in IJsland wat anders dan hier in Nederland, maar ik zit middenin de herplaatsing en opvang van honden en krijg erg veel mee van wat er gebeurd. In mijn omgeving gebaseerd op mijn ervaringen en met de honden die ik ken in de opvang durf ik te beweren dat 80& weer afgegeven wordt door problemen met jonge kinderen die bij een gezin gekomen zijn. Mensen beginnen aan kinderen of plannen wijzigen omtrent kinderen krijgen en daar is de hond vaak de dupe van. Let wel op: ik zeg hier niet dat herplaatsen slecht is!! Dat zijn 2 verschillende dingen. Herplaatsen is vaak moeilijk zat voor de betrokken partijen. Heb jij deze ervaringen ook? Of sta jij vanaf de zijlijn te praten?

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 09:59

Het enige probleem dat de hond dus heeft, is dat het niet met kleine kinderen kan?!
Dan zou ik inderdaad een ander adres voor hem zoeken zonder kinderen.

Vind het ook een onvoorstelbaar vergelijk, stembanden weghalen en castreren -O-
Net zo belachelijk als het amputeren van een staart omdat hij/zij dingen van tafel af mept.... Straks willen ze een stuk van de poten afhalen om dat te voorkomen.. }:0
Castratie kan o.a. ook een opluchting voor de hond zijn. Als ik zie hoe sommige last hebben van hun hormonen wanneer er een loopse teef in de buurt is en er dus niet mee mogen, dan geloof ik zeker dat castratie voor het dier een hele opluchting kan zijn.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 10:28

Een hond die uren en uren op een dag jankt, voelt zich niet al te relaxed. Voeg daar gefrustreerde baasjes bij en je hebt één grote stressomgeving. Vandaar dat herplaatsen mij de beste keuze lijkt.

Edit: ik vind dat als je je hond niet castreert, je hem ook de mogelijkheid moet geven om te dekken. Daar hebben ze die dingen dan ook voor hangen ;)

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 10:39

@sassol: Waarom? wordt een man ook gefrustreerd als hij geen sex heeft, alleen omdat hij die dingen heeft hangen?

Mijn reu, die niet mee leeft, had helemaal geen last van zijn hormonen. En heeft tot aan zijn overlijden als compleet mannetje rondgewandeld. Bij veel honden is het gewoon een kwestie van opvoeden, maar omdat dat niveau vrij laag ligt wordt er bijna standaard gecastreerd. Dat wil niet zeggen dat het dan maar het beste is.

Ocean_Child

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 10:41

Sassol schreef:
Edit: ik vind dat als je je hond niet castreert, je hem ook de mogelijkheid moet geven om te dekken. Daar hebben ze die dingen dan ook voor hangen ;)

Waarom zou je in een gezonde hond gaan snijden als deze niet hoeft te dekken? Als het dier zowel fysiek als mentaal in orde is, zie ik daar geen enkele reden toe.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-13 22:07

Chel_ schreef:

Kijk daar is de kern van de discussie; is het echt dierenmishandeling? Zo ver ik heb begrepen (via via daarom vraag ik het me hier ook af) hebben honden er dus geen last van en kunnen ze zich nog gewoon uiten; snappen andere honden hen net nog zo goed. Het eerste wat ik dacht was ook; onzin, dierenmishandeling, verminking etc. Maar toen ging ik er over nadenken. Die hond is van zo ver gekomen (verlatingsangst, hyperonzekerheid) wie zegt dat de hond niet helemaal terugvalt in zijn gedrag bij nieuwe baasjes en uiteindelijk slechter af is?

Linea

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 22:17

Herplaatsen zou ik dan waarschijnlijk voor kiezen, eerst zelf proberen mocht dit niet lukken zou ik een asiel in dit geval ook een optie vinden. Waarom? Hond is verder probleemloos en zal zeer waarschijnlijk niet lang in het asiel verblijven. Maar ik hoop vooral dat ik nooit voor deze keuze kom te staan :')

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 22:19

sallandval schreef:
Chel_ schreef:

Kijk daar is de kern van de discussie; is het echt dierenmishandeling? Zo ver ik heb begrepen (via via daarom vraag ik het me hier ook af) hebben honden er dus geen last van en kunnen ze zich nog gewoon uiten; snappen andere honden hen net nog zo goed. Het eerste wat ik dacht was ook; onzin, dierenmishandeling, verminking etc. Maar toen ging ik er over nadenken. Die hond is van zo ver gekomen (verlatingsangst, hyperonzekerheid) wie zegt dat de hond niet helemaal terugvalt in zijn gedrag bij nieuwe baasjes en uiteindelijk slechter af is?

Een hond jankt om iets duidelijk te maken, snij je de stembanden weg dan doe je enkel aan symptoombestrijding. Net zo goed als het kind verdovende middelen geven zodat hij rustig blijft en zodat de hond niet gaat janken. ;)

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 22:21

Je noemt IJsland dus ik neem aan dat je het tegen mij hebt Chel_, Ik voelde me niet zo persoonlijk aangesproken, ik heb meerdere honden en (jonge) kinderen, nooit een probleem geweest.
Je hebt erg uitgebreid geantwoord, maar een simpel "ja, ik heb die 80% inderdaad uit m´n duim gezogen" was meer dan voldoende geweest.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-13 22:31

HippoLogic schreef:
Een hond jankt om iets duidelijk te maken, snij je de stembanden weg dan doe je enkel aan symptoombestrijding. Net zo goed als het kind verdovende middelen geven zodat hij rustig blijft en zodat de hond niet gaat janken. ;)

Dat kan maar hoeft niet; niet alleen de omgevingsprikkels beïnvloeden gedrag, het gedrag beïnvloed ook de omgeving. Als het een restsymptoom is en daarmee een gewoonte geworden kan (tijdelijke) symptoombestrijding soms wel degelijk helpen.

Een paard kan bijvoorbeeld beginnen met kribbebijten onder stress, maar dat wil niet zeggen dat de gewoonte altijd verdwijnt als er geen stress meer is of dat het paard met de gewoonte duidelijk wil maken dat het stress heeft.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 04:21

Stembanden weghalen/doorsnijden lijkt me vrij definitief. ;)

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-13 10:32

HippoLogic schreef:
Stembanden weghalen/doorsnijden lijkt me vrij definitief. ;)

Klopt, vandaar dat tijdelijke ook tussen haakjes staat :) zou jij een tijdelijke manier weten dan?

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 16:56

Riddershow schreef:
@sassol: Waarom? wordt een man ook gefrustreerd als hij geen sex heeft, alleen omdat hij die dingen heeft hangen?

Mijn reu, die niet mee leeft, had helemaal geen last van zijn hormonen. En heeft tot aan zijn overlijden als compleet mannetje rondgewandeld. Bij veel honden is het gewoon een kwestie van opvoeden, maar omdat dat niveau vrij laag ligt wordt er bijna standaard gecastreerd. Dat wil niet zeggen dat het dan maar het beste is.

Ik wil niet voor alle mannen spreken, maar de mannen die ik ken en een gebrek aan seks hebben, ja die zijn daar gefrustreerd over ;)

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-13 17:06

Sassol schreef:
Ik wil niet voor alle mannen spreken, maar de mannen die ik ken en een gebrek aan seks hebben, ja die zijn daar gefrustreerd over ;)

haha nou vraag eens aan een man of hij zou kiezen voor zijn ballen of zijn stembanden :D

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 17:38

_O-

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 19:08

Sassol schreef:

En dat geldt niet voor vrouwen...?

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 19:16

Ik zou mn kind wegdoen :j
Nee zonder gein (nou ja ik wil geen kinderen dus dit probleem zou ik nooit hebben)
stembanden doorsnijden vind ik not done :n
Daarmee ontneem je hem een manier van uiting van de gevoelens...

Dus kijken of er wat gedaan kan worden met een gedragstherapeut en anders zou ik op zoek gaan naar een nieuw adres. Maar dat heeft absoluut niet mijn voorkeur omdat ik van mening ben dat je een dier voor het leven neemt en kinderen kunnen ook opgevoed worden :j