Sinds onze vorige hond overleden is, zijn wij stilletjesaan op zoek naar een nieuwe vriend(in). Een Kangal heeft ons altijd al wel aangesproken omdat het zo'n prachtige dieren zijn; mooie kleur, mooie bouw, wij hebben ze tot hiertoe alleen nog maar als vriendelijk ervaren, enz.
Nu heb ik intussen al wel héél goed begrepen dat het niet de makkelijkste honden zijn. Maar nergens staat wat we dan juist moeten verwachten, moesten we uiteindelijk kiezen om een Kangal in huis te halen.
Wij hebben thuis al honden sinds mijn 6e levensjaar, inmiddels word ik dus al 20 jaar bijna iedere dag omgeven door hondengetrippel. Mijn vriend zijn vorige hond (Husky) was zijn eerste, maar hij heeft wel echt feeling met zowat alle dieren, ook met de honden van mijn ouders welke niet de makkelijkste zijn. We zijn dus geen newbies op hondenvlak. Ik heb vroeger een klein hondje gehad en sindsdien herders en een Golden retriever.
MAAR...
Ik ben best wel bang om ergens aan te beginnen en vervolgens te moeten vaststellen dat het niet lukt. Al die vreselijke bangmakerij op het internet heeft mij toch wel wat in z'n greep. Dus nu ben ik 'op zoek' naar positieve verhalen, en concrete voorbeelden van wanneer je goed moet oppassen met een Kangal. "Een Kangal hoort hier niet", ja oké, ieder zijn mening, maar waarom dan niet? Geef voorbeelden, onderbouw, ... In Turkije zijn het haast wilde honden die op boerderijen leven, maar dit is Turkije niet en met een goede start kan het volgens mij toch een prima hond zijn?
Hebben jullie, als Kangal-eigenaars, kinderen? Gaat de hond mee naar de paarden? Hoe geven jullie ze voldoende beweging, hoe gaat dat met bezoek, etc etc...
Verder las ik ook dat ze ergens een karakterverandering kunnen krijgen, gewoon met de leeftijd. Hoe zit dat dan?!
Oefff, dat was toch meer dan verwacht, sorry! Maar wij zitten echt een beetje in dubio en maar weinig mensen hebben oren naar onze vragen omdat een Kangal meteen een stempel krijgt en dan is het einde discussie...