Kangal (Turkse/Anatolische Herder) Wie nog meer?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 09:11

Het leek me beter hier niet speciaal een nieuw topic voor aan te maken, dus kom ik mijn vragen hier stellen... Hope you don't mind! :)

Sinds onze vorige hond overleden is, zijn wij stilletjesaan op zoek naar een nieuwe vriend(in). Een Kangal heeft ons altijd al wel aangesproken omdat het zo'n prachtige dieren zijn; mooie kleur, mooie bouw, wij hebben ze tot hiertoe alleen nog maar als vriendelijk ervaren, enz.

Nu heb ik intussen al wel héél goed begrepen dat het niet de makkelijkste honden zijn. Maar nergens staat wat we dan juist moeten verwachten, moesten we uiteindelijk kiezen om een Kangal in huis te halen.

Wij hebben thuis al honden sinds mijn 6e levensjaar, inmiddels word ik dus al 20 jaar bijna iedere dag omgeven door hondengetrippel. Mijn vriend zijn vorige hond (Husky) was zijn eerste, maar hij heeft wel echt feeling met zowat alle dieren, ook met de honden van mijn ouders welke niet de makkelijkste zijn. We zijn dus geen newbies op hondenvlak. Ik heb vroeger een klein hondje gehad en sindsdien herders en een Golden retriever.

MAAR...

Ik ben best wel bang om ergens aan te beginnen en vervolgens te moeten vaststellen dat het niet lukt. Al die vreselijke bangmakerij op het internet heeft mij toch wel wat in z'n greep. Dus nu ben ik 'op zoek' naar positieve verhalen, en concrete voorbeelden van wanneer je goed moet oppassen met een Kangal. "Een Kangal hoort hier niet", ja oké, ieder zijn mening, maar waarom dan niet? Geef voorbeelden, onderbouw, ... In Turkije zijn het haast wilde honden die op boerderijen leven, maar dit is Turkije niet en met een goede start kan het volgens mij toch een prima hond zijn?

Hebben jullie, als Kangal-eigenaars, kinderen? Gaat de hond mee naar de paarden? Hoe geven jullie ze voldoende beweging, hoe gaat dat met bezoek, etc etc...

Verder las ik ook dat ze ergens een karakterverandering kunnen krijgen, gewoon met de leeftijd. Hoe zit dat dan?!

Oefff, dat was toch meer dan verwacht, sorry! Maar wij zitten echt een beetje in dubio en maar weinig mensen hebben oren naar onze vragen omdat een Kangal meteen een stempel krijgt en dan is het einde discussie...

booster

Re: Kangal (Turkse/Anatolische Herder) Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 07:22

Mijn Kangal heb ik al 7,5 jaar en heb dan ook gewoon een kangal met een fijn karakter.
Ik heb zelf een zoontje van nu 8 jaar en is er dus mee opgegroeit en dit gaat super onderling.
Ik heb altijd konijnen, cavia's, vogels enzo gehad en dit ging ook erg goed.
Ze heeft ooit zelfs samen met een geit en lammetjes de schuur moeten delen toen ze pups had.
Toen zij bij mij kwam met 7 maanden was ze niks gewent en moest alles nog leren.
rond de 1,5 jaar gaan ze een gedragsverandering aan en bij de ene merk je dit heel duidelijk terwijl je bij de andere er geen last van hebt.
Ze kunnen dan een beetje omslaan in gedrag, ze worden sterker in gedachte en de drang wordt groter.
Mijn kangal kan bv los lopen en met andere honden ( in het verleden zolang ze niet dominanter over kwamen nu wordt ze ouder en boeit het haar niet meer zo), maar kan ook kangals als je die los laat gaan zo zoals de rasbeschrijving het ook aangeeft hun eigen wandeling maken.
Ze kiezen gewoon graag zelf als hun denken ik wil naar links en jij wilt naar rechts blijven ze volhouden ik wil naar links en dit is dan een voorbeeldje in hun denk werk.
Ze zijn gefokt om zelf naar te denken want een kudde bewaker moet zelf keuze's kunnen maken.
Ik neem mijn kangal niet mee naar mijn paard omdat daar meerdere honden los lopen maar ik durf haar er wel bij te zetten en ze zal er niks bij doen, zou ook makkelijk rijdend met mijn paard gaan terwijl zij mee zou gaan maar die mogelijkheid heb ik hellaas niet.
In het verleden liep ik altijd in bossen en een groot park hier in de buurt maar ze wordt ouder en heeft ouderdoms problemen waardoor ze geen afstanden meer makkelijk kan lopen en dat doe ik haar dan ook niet meer aan en komt ze vaak niet verder dan het uitlaatveld of blokje om.
Mijn kangal komt van een weiland af tot haar 7 maanden en heb haar bij ons ook in de tuin gehouden want ze haat het om binnen te zitten en wil naar buiten toe.
Ze heeft een hele plaats en schuur tot haar beschikking en in de schuur staat een kinderbed zodat ze van de grond af kan liggen.
Als ik bezoek heb laat ze zich horen maar als ze aan mij ziet het is goed dan is het ook goed maar als zij denkt nee die vertrouw ik niet zou ik die persoon er ook niet bij laten.
Ik kon haar altijd overal mee naar toe nemen naar de Tilburgse kermis, stad etc etc en ze is gewoon heel sociaal.
Ik zeg altijd ik kan geen fijnere hond als haar wensen.
Ik woon zelf in een woonwijk en over kangals horen niet in nederland heb ik altijd gezegd dit ligt ook aan de eigenaar zelf.
Maar des ondanks denk ik niet dat ik er ooit nog 1 neem in een woonwijk want als hun een keer blaffen of loeien dan horen ze dat honderden meters verderop ook.
Kortom ja ik vindt het super honden en ik kan er een hoop en de 1 is liever dan de andere maar ligt ook aan de opvoeidin en de situatie waarin de hond leeft, en houd ze sociaal met andere honden en leer hun houding te herkennen dan weet je ook wat ze willen.

BBMarin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-14 19:39

Onze eerste kangal hebben wij bij een fokkerij vandaan gehaald als pup. Het was een teefje.
Haar hebben we 12 jaar gehad en toen helaas in moeten laten slapen.

Wij waren zelf nog klein (mijn jongste broertje was 3/4 geloof ik), we hadden nog 1 hond en 2 katten.
Saartje is altijd lief geweest voor de hond, de katten en voor ons. Ze zijn eigenzinnig, dat wel, maar niet naar.
Luisteren was niet haar ding, ze trok graag haar eigen weg. Op het veld van de trainingen en examens kon zij altijd alle honden mee krijgen door te gaan rennen ipv te luisteren.. later dat ze ouder werd, trok ze steeds meer haar eigen pad in het park, ook omdat ze niet meer zo ver kon. Ze hoefde niet per se mee te lopen. Na 12 jaar hebben wij afscheid genomen van haar, met veel verdriet.

Nu hebben we Sifra, al bijna weer 5 jaar. Ook een teef en ook als pup bij ons gekregen.
Ook nu hebben we een andere hond en 2 katten.
Sifra is erg waaks, blaft naar alles (en goed ook) maar is eigenlijk een hele grote schijtebroek.
Ze speelt het liefst met de kleinste hondjes (die natuurlijk bang zijn voor haar, en de baasjes ook) wat wel eens voor vervelende situaties kan zorgen.
Ooit is er iets gebeurd (bij een uitlaatservice) waar wij geen weet van hebben, waardoor zij nog veel angstiger is naar andere honden. Dit uit zich dan in ontzettend (in sommige ogen agressief) hard op de hond af rennen, om vervolgens te kijken wie het is. Maar de andere hond (of baas) raakt hiervan vaak in paniek, en dan is voor Sifra 'de aanval is de beste verdediging', alhoewel ze nog nooit een hond daadwerkelijk aangevallen heeft.

Omdat ook zij absoluut niet luistert in het park (trekt eigen weg en vind jou totaal niet belangrijk) en het gedoe met andere honden, loopt zij helaas niet meer los (in het bos oid wel).

Kort gezegd, ontzettend lieve, trouwe, wel enigszins dominante en eigenzinnige, maar ook wel beetje held op sokken honden.
Willen graag met respect behandeld worden, anders krijg je helemaal een dikke vinger.

Oja, bij ons wonen ze in een normaal ruim eensgezinswoning, met een normale achtertuin (maar ze ligt graag binnen! )