Mijn hond eet graag poep...

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Lepeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 18:20

Het gaat inderdaad waarschijnlijk niet om tekorten, ik heb er laatst nog een onderzoek over samengevat (hondenwetenschap.nl). Die wetenschappers denken dat honden dit mogelijk doen omdat het in de early 'wilde honden' times handig geweest zou zijn verse poep op te ruimen uit de omgeving van de rustplaats, om infectie met darmparasieten (wormen) te voorkomen. De enige manier om dat te doen is de poep op te eten voordat de larven uitkomen, dus als ze nog vers zijn.

Die van ons doet het meer als ze honger heeft of als het koud is buiten, poepijslollies ofzo. :') Dus het kan zijn dat het ene voer een verzadigder gevoel geeft dan het andere voer.

Er zijn meerdere papers over dit onderwerp maar ik heb er nog geen gevonden die echt een link legt met een vitamine tekort.
Ook het effect van training of producten die het tegen zouden gaan is getest en het bleek alleen bij 0-2% ongeveer van de honden werkzaam. :P

Een tekort aan vitaminen met het voer van nu is (tenzij je het allemaal zelf in verkeerde hoeveelheden samenstelt) eigenlijk niet mogelijk, tenzij je hond een of andere afwijking heeft. Maar dan helpt het ook niet echt om vitamines bij te voeren want dan neemt hij ze blijkbaar gewoon niet op.

Oh btw ik denk zelf dat de hond er ooit mee begon en er aandacht mee kreeg, daarbij smaakt die half verteerde oliebol van goedkope brokken misschien nog lekker, anyhow het is zelfbelonend gedrag en dat is erg moeilijk af te leren.

edit: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/article ... 86/?page=1
Hier wordt voer met minder koolhydraten aangeraden, waarom staat er helaas niet bij.

Klein onderzoekje van universiteit wageningen:
http://edepot.wur.nl/43992

quote: The other significant risk factors indicate different type of causes for coprophagia of which
hunger (castration and greedy style of eating) and stress (chasing shadows and/or own tail) are
the most obvious one.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 18:59

Lepeltje schreef:
Een tekort aan vitaminen met het voer van nu is (tenzij je het allemaal zelf in verkeerde hoeveelheden samenstelt) eigenlijk niet mogelijk, tenzij je hond een of andere afwijking heeft.

edit: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/article ... 86/?page=1
Hier wordt voer met minder koolhydraten aangeraden, waarom staat er helaas niet bij.

Waarom zou een tekort met het huidige voer niet mogelijk zijn? Dat denk ik namelijk juist wel, als ik kijk naar de eenzijdige ingrediënten van brok (over het algemeen granen, 'vlees' van 1 diersoort, aangevuld met zaken als bietenpulp). Daar hoeft een hond echt geen afwijking voor te hebben...

Koolhydraten hebben honden helemaal niet nodig in de hoeveelheden die in brok gestopt worden.

Lepeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 19:09

Het enige tekort waarvan wetenschappers hebben gevonden dat dit coprofagie kan veroorzaken is vitamine B1 (thiamine).

Getest met een speciaal van vitamine b1 ontdaan voer bij beagles.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/7197132

Dat is dus praktisch onmogelijk, tenzij je je hond nooit voert of hij neemt geen/slecht vitamine b1 op, maar dan merk je waarschijnlijk wel meer aan je hond, dan enkel poep eten, dan is hij ook echt goed ziek.

Wijslander

Re: Mijn hond eet graag poep...

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 19:10

Oke, interessant! :j

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 19:11

Goede posts Lepeltje, grondig.

stalxpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-13 22:29

intressant stuk lepeltje, ik ga t nog eens na lezen.
Hij heeft in ieder geval nooit positieve aandacht gehadtijdens het poep eten. Ik trek hem weg en sspreek hem toe. Goed gedrag word hier uitgebreid beloont. Zeker bij hem want hij is nogal onzeker en bang.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 22:35

Verklaart alleen niet waarom honden bij overstap naar een ander dieet het opeens niet meer doen. :)

Kenner kan ik nou niet echt goede brokken noemen.. zijn maar in weinig zaken goede brokken te koop, dan kom je toch bij zooplus uit, of bij kvv of barf. Kvv is al een stuk makkelijker te verkrijgen.

YamaSaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 04:50

Geldt niet voor alle honden he Air ;)
Voordat je weer iemand krijgt die vind dat je het een feit noemt, dat (alle) honden bij de overstap naar ander voer dit niet meer doen :P

Lepeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 17:36

stalxpaard schreef:
intressant stuk lepeltje, ik ga t nog eens na lezen.
Hij heeft in ieder geval nooit positieve aandacht gehadtijdens het poep eten. Ik trek hem weg en sspreek hem toe. Goed gedrag word hier uitgebreid beloont. Zeker bij hem want hij is nogal onzeker en bang.

Als hij al begonnen is met poepeten kan je hem beter negeren, negatieve aandacht is ook aandacht.
Hier ook een stukje daarover: http://www.dierenkliniekdearker.nl/node/213, en er zijn verschillende methoden te vinden op het internet als je een poging wil doen het af te leren.

Waarschijnlijk helpt de verandering van voer vaak omdat het nieuwe voer een beter verzadigingsgevoel geeft. Bij honden die veel hun eigen poep eten wil het ook nog wel eens helpen omdat de structuur van de poep anders is en het daarom niet 'fijn' meer is om te eten.

Zolang je hond verder gezond is zou ik me niet echt zorgen maken over een gebrek aan een bepaalde voedingsstof, het is veel waarschijnlijker gewoon een gedrags 'probleem'. Zou er zelf heel graag eens onderzoek naar doen door de bloedwaarden van poep eters en niet poepeters te vergelijken. :P

SuzanH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 17:39

Kuggur schreef:
Goede posts Lepeltje, grondig.

Wat berber dus vertelde was dus geen lariekoek ;)

Banaan wilt inderdaad wel helpen. Ti's altijd het proberen waart :j

stalxpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-13 17:40

Bedankt, ga zo dat stukje ook eens lezen. Hij eet de poep van andere honden. Zijn eigen poep heeft hij nog nooit gegeten.

Ik zou niet weten wat er verkeerd is aan Kenner. Oke het is niet de hoogste kwaliteit, maar hij groeit er goed door en hij eet ze graag. Zn vacht is in goede conditie en zijn ogen staan glas helder. Hij is goed op gewicht en ziet er gelukkig uit ;). Als ik de laatste tijd zo eens rond kijk is volgens veel mensen geen enkel voer goed. Onze andere honden kregen altijd caro croc lam en rijst. Maar daar is onze pup nog te jong voor.

Banaan vind hij niet lekker -O-

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 18:11

Nah.
Laatst bijgewerkt door Kuggur op 26-02-13 18:18, in het totaal 1 keer bewerkt

lizet_lara

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 18:16

interessant, ik lees even mee.
mijn hond eet ook poep.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 18:25

ZoeyDercks

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 18:27

Onze Labrador eet ook poep alsof ie niks te eten krijgt, maar hij krijgt gewoon goed Royal Canin voer.
Al dat eierkoeken, ananas, banaan voeren werkt een week maar daarna ook niet meer.

Wij hebben inderdaad wel een muilkorf gedaan.
Elke keer omdoen als hij een poep wil pakken, en een tijdje later gewoon weer af doen.
Die van ons doet het eigenlijk vrijwel niet meer nu.
Hij probeert het wel, maar ik hoef maar met mijn hand naar de muilkorf te gaan en hij loopt door.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 18:32

Dat is onzin, er is genoeg te vinden wat mensen wel goed vinden. Bij brokken kom je dan uit op Orijen, Acana en Taste of the Wild, bij kvv wordt dat al makkelijker en is het nog meer hondafhankelijk, Barf is lastiger: zelf alles samenstellen.

Op het moment dat wij overstapten naar KVV, wat om een andere reden was dan andere drollen vreten hield ze daar ook mee op.
Zolang je dus niet weet waar het weg komt zou ik alle optie's open houden en eerst kijken naar kwalitatief beter voer. En dan niet wat ze kwalitatief noemen vanuit de dierenwinkel, maar echt kwalitatief. Geen Royal Canin bv.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 19:31

Lepeltje, een enquete zou ik ook al erg interessant vinden... En dan afgesplitst naar verschillende soorten voer, ben benieuwd wat eruit zou komen.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 20:33

Mijn honden eten trouwens óók mest, maar (gelukkig :D ) niet van andere honden, maar van de paarden en schapen. En daar heb ik niets op tegen, alleen maar gezond.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 20:39

Wat is daar precies gezond aan?

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 20:46

Och, plantaardige vezels en "probiotica" bacterien (kun je ook voor veel geld in een potje in de dierenwinkel kopen :+ )
Goed voor de spijsvertering.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 20:56

Ik moet toegeven dat ik het een originele oplossing vind!

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 20:57

Volgens mij zit in heel duur hondenvoer ook runder/paarden darminhoud tegenwoordig. Dat is eigenlijk hetzelfde (maar dan lijkt me wat verse paardenmest wel de goedkopere oplossing, en je weet precies wat ze eten)

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 20:59

Hier voer ik boekmaag, de ideale oplossing vind ik! :j

Bazinga

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 21:02

Mensenpoep is vaak onweerstaanbaar voor honden en diarre ook, omdat daar onverteerde voedselresten inzitten.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 21:07

Ik vraag me af of honden zoals die van de TS naar keuze verse paardenmest ter beschikking zouden hebben, of ze dan nog hondenpoep zouden eten. Het kan natuurlijk aangeleerd zijn, maar misschien is het wel om te buigen naar een voor het baasje iets minder vieze gewoonte ,-)