hoe hond leren loslopen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

karuna
Drukke kabouter

Re: hoe hond leren loslopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 08:32

Als je de lange lijn loslaat doe je dat dan bewust met commando of laat je hem gewoon losjes vallen zonder er aandacht aan te schenken. Met een lange lijn die je af en toe los laat kun je ze het toch het beste leren. Met lekker hapjes of een speeltje erbij op een veilige plaats. Rent hij toch weg, wil het nog al eens helpen om zelf heel hard en blij de andere kant op te rennen. Zwaai desnoods met je armen, huppel, lach doe gek. Vaak ben je dan zo interessant dat ze alsnog achter je aan komen dan.

En hoe lang hij ook weg is, heb je hem en komt hij. Beloon hem heel blij, ook al kook je van woede. Dat motiveert om te komen. Krijgt hij straf kan hij beter het leuke langer gaan doen want straf krijgt hij toch wel. En dan goed volhouden tot na de puberteit.

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-13 09:53

Iedereen bedankt voor de tips! Ik ga er aan werken met een lange lijn, en zo enthousiast mogelijk reageren als hij komt.
Een heel feestje bouwen haha.
Ik had trouwens gedroomd dat ik ging hurken en dat hij zo naar me toe kwam lopen :D hahaha dus misschien werkt dat wel!

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 21:45

Mocht je een keer te laat zijn en hij gaat ervandoor dan leert de ervaring mij dat compleet doodnegeren het beste werkt. Niet meer kijken, roepen en desnoods de andere kant oplopen.
Dan moet de hond jou gaan zoeken ipv dat hij je hoort roepen en weet waar je bent dus rustig zijn gang kan gaan.

uitgebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 08:55

Sassol schreef:
Mocht je een keer te laat zijn en hij gaat ervandoor dan leert de ervaring mij dat compleet doodnegeren het beste werkt. Niet meer kijken, roepen en desnoods de andere kant oplopen.
Dan moet de hond jou gaan zoeken ipv dat hij je hoort roepen en weet waar je bent dus rustig zijn gang kan gaan.

Inderdaad! Dat werkte met mijn hond ook goed. Als hij dan TE ver wegliep, verstopte ik me achter een boom en liet hem even zoeken. Daarna bleef hij veel dichter bij me in de buurt. :j

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 14:44

Ben mijn hond nu op de fluit aan het conditioneren, ook heel handig. Een paar dagen achter elkaar gefloten voor hij zijn eten kreeg.

Hij krijgt nu dan ook alleen lekker vlees als ik fluit, dus de fluit is wel even wat specialer dan het commando hier. Het doel is bij het fluiten dat er meteen een knop omgaat als hij hem hoort en dus niet even de tijd neemt om na te denken.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 21:44

Sassol schreef:
Ben mijn hond nu op de fluit aan het conditioneren, ook heel handig. Een paar dagen achter elkaar gefloten voor hij zijn eten kreeg.

Hij krijgt nu dan ook alleen lekker vlees als ik fluit, dus de fluit is wel even wat specialer dan het commando hier. Het doel is bij het fluiten dat er meteen een knop omgaat als hij hem hoort en dus niet even de tijd neemt om na te denken.

dat is met hier ook zo hoor. Mijn honden hoeven bij 'hier' en 'koekje' echt niet zo lang na te denken als bij sommige andere commando's ;) Voordeel van fluit is dat deze harder is en dus verder te horen is en dat de fluit geen emoties heeft en dus altijd hetzelfde klinkt of jij nu wel of niet schor bent en wel of niet goed in je vel zit (net als een clicker)

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 21:51

Uiteraard kun je het met 'hier' ook zo aanleren, alleen is dit een commando wat hij op de hondenschool tijdens training ook moet kunnen en dan moet ik het soms vragen op een niet al te handig moment.
En als hij ergens op focust op 10m afstand wil ik hem toch bij me krijgen en roep dus ook wel eens hier. Dan komt hij wel, maar je ziet hem soms wel even nadenken.

De fluit leer ik hem dus ernaast aan, die gebruik ik (nu nog) alleen op momenten dat het heel makkelijk gaat. De fluit conditioneer ik hem dus een beetje op de Pavlov-manier, de rest van de commando's train ik (ook een vorm van conditioneren, maar dus niet zo strak op de Pavlov-manier zeg maar ;) )

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 08:15

Je hond zit in de pubertijd, dat is niet makkelijk. :) Wat ik zou doen is even niet los laten lopen en thuis goed het hier blijven oefenen.

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 20:17

Ren@te schreef:
Sassol schreef:

Inderdaad! Dat werkte met mijn hond ook goed. Als hij dan TE ver wegliep, verstopte ik me achter een boom en liet hem even zoeken. Daarna bleef hij veel dichter bij me in de buurt. :j

Haha, bij mijn eigenwijze teckel werkte dit dus niet := :')
Die dacht, mooi, dan kan ik nu even hier snuffelen, en hier, ow en daar ook nog een beetje!

Ik kreeg een dikke middelvinger zeg maar :Y)

farpz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 21:13

Dat is hier ook zo hoor, met een eigenwijze Bull Terrier. Hij zoekt zo een nieuwe familie op hahaha.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 23:44

Wat doen jullie dan als je hond wegrent/wegloopt en niet luistert?

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 08:25

Heel hard duimen dat de hond weer terugkomt!
Uiteindelijk met snoepjes komt ze altijd wel terug. Maar dan moet er niet ineens een konijn voorbij komen of een grote hond(Daar is ze bang van)
Als ze dan bij ons is, heel goed belonen, blijblij doen en absoluut niet boos zijn dat het zo lang duurde, ze is er namelijk uitiendelijk wel gekomen.

BertinaBvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 10:56

dierenfan schreef:
Ik bedoel. Leer hem bijv. 'watch' of 'kijk' aan. Hij kijkt naar die hond, jij zegt dat hij dat moet doen en je beloond als hij dat doet. Zo gaat hij leren als hij een andere hond ziet en dan naar jou kijkt dat hij beloning krijgt.

Stom geschreven. Ik leer het met een emmer. Deze zet ik midden in de kamer. Heel interesant. Hond heb ik bij me bij de bank bijv (even aangelijnd) hij kan er niet naar toe. HIj gaat ernaar kijken 'watch' zeg ik dan, hij kijkt naar mij wat bedoel je? Koekje erin! Ik wacht, hij kijkt naar die emmer 'watch' hij kijkt naar mij, koekje erin. Zo ga ik het commando aan leren. En oefenen met kijken naar andere honden en meer niet doen doe je eerst op de afstand dat hij rustig blijft. Immers een opgewonden hond moet je niet gaan belonen (dan beloon je het opgewonden gedrag) en een opgewonden hond hoort de baas gewoon niet meer dus je kan niet belonen.

Zo zijn er vele trucjes. En elke hond doet het weer anders met elke manier vandaar dat een cursus zo aan te raden is. Die weten meerdere wegen naar Rome zeg maar ;)

Onze Baris hebben we ook het commando kijken geleerd.
Erg handig als hij gaat focussen op andere dingen buiten, dan zeg ik kijken, hij kijkt op en is gelijk zijn focus op het andere kwijt.

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-13 19:51

Hallo, Ik haal dit topic weer even omhoog.

Mn hond loopt nog steeds weg... -O- Hij komt altijd uiteindelijk wel, maar pas als het hem uitkomt wat dus erg irritant is.
En er is nog iets vervelends bij gekomen, hij springt de sloot in en komt er niet meer uit. De focus ligt op de eenden en ik roepen en doen wat ik wil hij hoort me niet meer.
Hij blijft gerust een uur zwemmen constant heen en weer achter de eenden aan...heel frustrerend. ben al 1 keer de sloot ingegaan om hem eruit te halen ;( nou dat doe ik niet graag nog een keer.

Heb met hem geoefend, had een longeerlijn gehaald, maar ook dat heeft geen zin hij weet precies wanneer hij los en vast zit.
Zodra hij los is begint hij te rennen als een hert hij rent zooo hard dat ik hem never nooit kan bij houden. Uiteindelijk komt hij wel als ik ga wegrennen, maar hij blijft op een paar meter afstand, als ik naar m toe loop rent hij weer gelijk weg.
Een verschrikkelijke puber dus...
maar wat moet ik hier nou aan doen?

Afgesloten veldjes hebben ze hier niet.
Eten werkt ook niet, ook het "werken voor eten"als ik hem de hele dag niks geef, en daarna naar buiten ga met het eten intresseert hem het ook niet. Dan maar geen eten denkt hij...

Moet ik hem nou echt constant aanlijnen als oplossing? Want dat vind ik erg sneu vooral omdat hij zo geniet van het rennen, en hij superrr veel energie heeft...

magriet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 20:04

Mijn hond kan ook niet los. Wij hebben er dan wel een lange lijn aan en dan gaat het prima maar zodra die losgeknipt is is het mis. Bij ons op de hondenclub is een hondje die wel de knip nog aan de riem heeft maar niet de riem en dan blijft die wel bij de baas

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 21:30

Je zei dat clickertraining heel goed werkte, dan zou ik daar verder mee gaan.
Kikopup op youtube heeft heel veel filmpjes die ook goed uitlegt hoe je de prikkels zelf op kan voeren tijdens het trainen.

En inderdaad, tot de hond goed luistert, niet loslaten. Het is zelfbelonend gedrag dus elke keer als hij dit kan doen, spoort dat aan tot nog een keer.
Je kunt zelfs een 20 meter riem kopen, die is dunner dus lichter dan de longeerlijn van 10m. Als je die op de grond laat slepen, zal de hond het nog wel door hebben maar kun je wel commando's oefenen op 20m of meer afstand. Zo'n riem kost 15 euro.
Merkte bij mijn hond toch echt wel een verschil tussen of die riem erachter hing of de longeerlijn qua gedrag.

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-13 21:32

magriet schreef:
Mijn hond kan ook niet los. Wij hebben er dan wel een lange lijn aan en dan gaat het prima maar zodra die losgeknipt is is het mis. Bij ons op de hondenclub is een hondje die wel de knip nog aan de riem heeft maar niet de riem en dan blijft die wel bij de baas

En hoe oud is hij?
Vind je het dan niet jammer dat je hem niet los kan doen?

Ik zou het echt erg vinden als ik de mijne niet meer los kan doen, dat betekend dat hij niet meer lekker kan sprinten wat hij zo graag doet. Want een longeerlijn is nog te kort voor hem... -O-

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 21:36

lange lijn eraan en een lekkere zak met worst meenemen
doet wonderen :)
geen longeerlijn nemen maar een echt trainingslijn voor de hond die zijn veel langer en vooral veel lichter in gebruik

iedere x als je hond terug komt lekkere worst naar binnen schuiven want zo ben jij intresant genoeg om ook steeds weer terug te komen :) en niet loslaten todat hij echt goed luistert

mijn hond heb ik dat ook zo geleerd en die wijkt niet van mijn zijde af belonen belonen belonen is echt zo belangrijk
en vooral met iets wat ze super lekker vinden snoepjes vind ze wel lekker maar een lekkere worst ruikt zo veel beter!
die word al helemaal gek en begint te joenken en zo als ze al ziet dat ik die worst aan het snijden ben

en ik heb een 40 kilo hond die behoorlijk eigenwijs is ( amerikaanse bull)

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-13 21:41

Maar dat is juist het probleem, eten interseert hem echt totaal niet...
Alleen thuis vind hij eten intressant maar voor de rest niet hoor...ook als hij aan de lijn loopt en k wil hem iets lekkers geven ( hou het zelfs voor zn hoofd ) kijkt hij er niet naar...

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 21:42

Onze hond kan ook alleen los als je haar vanaf het begin gewoon bezig houd. Gewoon loslopen leid meestal tot ongein neem ik een bal mee of doen we wat oefeningen dan gaat het wel goed. Wat bij onze hond ook helpt is al wegrennen als ze de focus verliest of ineens de andere kant op gaan, ze moet gewoon weten dat ze op me moet blijven letten omdat ze me anders kwijtraakt. Dus voordat ze echt iets gaat doen maar als ze begint met minder opletten dan gewoon opeens wegrennen, je hond moet niet het idee krijgen dat jij wel op hem wacht als hij zijn zin gaat doen, jij bepaald waar je heen gaat in welke snelheid ga niet op haar wachten. Maar onze hond schrikt ook wel als ze me kwijt is ik weet niet hoe onafhankelijk die van jou is :)

Heb je trouwens niet de mogelijkheid om op een afgesloten ruimte te oefenen?
Laatst bijgewerkt door liedje89 op 27-08-13 21:44, in het totaal 1 keer bewerkt

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 21:43

deze lijn bedoel ik
Afbeelding

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 21:45

Dit valt niet op internet uit te leggen, want iedereen heeft zoveel meningen, theorieën en ervaringen wat voor hun wel werkte en de ander niet. Probeer eens een kundig iemand te zoeken bij jou in de buurt (familielid, kennis?) die jou hierbij kan helpen of ga op cursus (er is vast meer dan puppy/basiscursus bij jou in de buurt)

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 21:46

en ook niet als je super blij doet? dan zou ik hem gewoon helemaal niet loslaten als het eten hem ook niet boeit lange lijn eraan en klaar is kees en enkel in losloop parkjes hem zijn gang laten gaan

vind het maar raar dat het eten hem niet boeit hoe is die dan aan de lijn zelf trekt die of juist niet?

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-13 21:50

Nee die mogelijkheid heb ik niet :(
Al denk ik dat dat ook niet echt zou uitmaken, zodra hij weet dat hij geen kant op kan blijft hij toch wel bij me.

Hij is ook wel afhankelijk van mij, als ik wegren komt hij gelijk aan crossen, maar zodra hij weet dat ik dat doe om hem te pakken rent hij gelijk weer weg als ik te dichtbij kom.
Het zelfde geld voor het zwemmen, als hij denkt dat ik echt wegga komt hij eruit. Maar als hij zoiets heeft als ik er nu uitkom gaat ze me pakken komt hij er echt niet uit.
Sta bijna altijd miniaal een half uur te wachten voordat hij eruit komt.
Ben zelfs gewoon een keer echt weggeaan, want t was bijna 3 uur en moest mn dochtertje ophalen. ( sloot ligt op 300 m van de school ) maar hij bleef erin, toen ik terug kwam had hij het niet eens in de gaten dat ik weg was geweest.

Gister ook, weer de sloot in gegaan ( ik deed alsof ik wegrende ) hij kwam eruit, ging me gelijk zoeken, maar bleef op de brug staan, ik zei ga zitten voor een koekje, nou dat vond hij geen goed idee dus was weer gelijk weggerent en weer de sloot in gegaan.
Het is zoo moeilijk...hij komt altijd wel uiteindelijk terug...maar het is zo frustererend.
Ik zou graag willen als ik zeg hier... dat hij ook gewoon komt. Hij snapt het wel maar hij heeft er echt lak aan.

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 21:50

Ik snap eerlijk gezegd niet dat je hem na zo'n lange tijd van ongehoorzaamheid nog los laat lopen. Heb er hier ook zo een, los lopen betekend rennen en oren kapot. Nou prima, jij net luisteren dan ook niet meer los lopen.