Pups geboren na 1 april 2013 verlicht chippen!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Biepmiep

Re: Pups geboren na 1 april 2013 verlicht chippen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-13 21:15

Als je je hond verkoopt en de nieuwe eigenaar geeft niks door...hoe controleer je dat.

Roadracer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 13:25

dierenfan schreef:
Brainless schreef:
??? Als je de grens over wilt zal je hond gewoon gechipt moeten zijn (incl de nodige entingen en onderzoek).
Honden uit oa Roemenië en Hongarije komen gewoon gechipt en met paspoort Nederland binnen.

was het maar waar. Vorig jaar diverse buitenlanders gehad met chip die nergens geregistreerd stonden (franse, spaanse e.d. chips dus) allemaal vondelingen en nooit meer opgehaald door eigenaars. Maar ook niet gechipte honden waar mensen om kwamen en die zeiden dat het een spanjaard was die men via stichting...... geadopteerd had. En dan dus niet gechipt.

In dat geval zou ik de NVWA eens fijn op dergelijke stichtingen wijzen, want dat is dus hartstikke illegaal - zegt genoeg over de betrouwbaarheid van die desbetreffende stichtingen... 8)7

Roadracer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 13:27

Biepmiep schreef:
Als je je hond verkoopt en de nieuwe eigenaar geeft niks door...hoe controleer je dat.

Kun je niet controleren lijkt mij - maar je kunt als fokker zijnde wel expliciet mensen erop wijzen dat ze de registratie op orde moeten brengen. Desnoods ter plekke tijdens overdracht pup meteen het aanmeldingsformulier van de databank invullen (kunnen ze het ook niet meer vergeten :)* )

Ils_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 13:58

Ik vind dit een heel goed iets, maar heb me bedenkingen erbij of het gaat werken.
Ga 2e week maart ook naar een chip info avond (via me werk) en ben zeer benieuwd wat ik te horen krijg, hoe ze het allemaal bedacht hebben.

Biepmiep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-13 19:17

Het gaat mij er vooral om aansprakeliijkheid dat jij verplicht bent een hond op je naam te zetten zodat je hem niet kunt dumpen bijvoorbeeld.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 19:32

Biepmiep schreef:
Het gaat mij er vooral om aansprakeliijkheid dat jij verplicht bent een hond op je naam te zetten zodat je hem niet kunt dumpen bijvoorbeeld.

Je hond moet gechipt en geregistreerd zijn (bij 1 van de databanken).
Nergens staat dat hij op jouw naam moet.
Er staat wel dat je hem over "moet'' laten schrijven, maar er staat geen straf op als je dat niet doet.
Ook moeten databanken zorgen voor een goede registratie en niet in hun voorwaarden zetten dat zij niet verantwoordelijk zijn als zij fouten maken.
Ook kun je niks zolang je je niet hoeft te legitimeren bij de aanmelding (zoals bij een auto), nu kun je een hond op elk willekeurige (nep)naam laten zetten.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 19:36

Ik ben voor maar dit hebben ze al eerder geprobeerd met een toen rood paspoort en chip. Het is nooit gelukt.

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 14:22

Brainless schreef:
wendy1987 schreef:
Als ze idd allemaal gechipt zijn heb je al niet meer dat er dieren zomaar uit buitenlandse landen gehaald kunnen worden. Want die zijn dan niet gechipt. Dan weet je iig al meer dat het misschien wel handel is.

??? Als je de grens over wilt zal je hond gewoon gechipt moeten zijn (incl de nodige entingen en onderzoek).
Honden uit oa Roemenië en Hongarije komen gewoon gechipt en met paspoort Nederland binnen.

Ja, dat zou de bedoeling moeten zijn. Helaas is dit vaak niet het geval. Of het paspoort klopt niet, of de chip als ze die al hebben staat nergens geregistreerd. Dat is dan een buitenlandse chip, terwijl het desbetreffende hondje uit NL zou komen. Gaat er dus allemaal nogal vaag aan toe soms!

Roadracer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 09:06

wendy1987 schreef:
Brainless schreef:

Ja, dat zou de bedoeling moeten zijn. Helaas is dit vaak niet het geval. Of het paspoort klopt niet, of de chip als ze die al hebben staat nergens geregistreerd. Dat is dan een buitenlandse chip, terwijl het desbetreffende hondje uit NL zou komen. Gaat er dus allemaal nogal vaag aan toe soms!

Met de nieuwe regels moeten honden uit NL verplicht met een Nederlandse chip (landcode 528) gechipt worden, dus als je een hond koopt waar een andere chip in zit, dan moet dat een trigger zijn om goed na te gaan waar de hond vandaan komt. Op dit moment is dat niet zo, en mag je ook andersoortige chips (via internet besteld) gebruiken.
Voor honden die daadwerkelijk uit het buitenland komen is het logisch dat het een buitenlandse chip is en kan het ook best zijn dat die nog nergens geregistreerd staat. Maar dat moet je dus wel doen binnen 2 weken nadat hij in NL is aangekomen.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 17:12

Roadracer schreef:
Met de nieuwe regels moeten honden uit NL verplicht met een Nederlandse chip (landcode 528) gechipt worden, dus als je een hond koopt waar een andere chip in zit, dan moet dat een trigger zijn om goed na te gaan waar de hond vandaan komt. Op dit moment is dat niet zo, en mag je ook andersoortige chips (via internet besteld) gebruiken.
Voor honden die daadwerkelijk uit het buitenland komen is het logisch dat het een buitenlandse chip is en kan het ook best zijn dat die nog nergens geregistreerd staat. Maar dat moet je dus wel doen binnen 2 weken nadat hij in NL is aangekomen.

Waar staat dat op een officiele site? Het lijkt me namelijk erg raar dat ze een 528...chip verplichten. Diverse dierenartsen en asielen in NL chippen met andere chippen (zijn ook gewoon in NL aan te schaffen). Die zouden dus opeens hun hele voorraad weg moeten doen? Een chip is een chip, een hond moet gechipt worden en komt de hond uit het buitenland waar men niet chipt of waar men nog tatoeeerd dan moet hij gechipt worden als hij NL in komt.

Roadracer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 17:25

dierenfan schreef:
Roadracer schreef:

Waar staat dat op een officiele site? Het lijkt me namelijk erg raar dat ze een 528...chip verplichten. Diverse dierenartsen en asielen in NL chippen met andere chippen (zijn ook gewoon in NL aan te schaffen). Die zouden dus opeens hun hele voorraad weg moeten doen? Een chip is een chip, een hond moet gechipt worden en komt de hond uit het buitenland waar men niet chipt of waar men nog tatoeeerd dan moet hij gechipt worden als hij NL in komt.

Staat in de Staatscourant 2139 van 30 januari:
http://professionals.licg.nl/contentsuite/upload/lgp/file/stcrt-2013-2139.pdf

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 20:43

als je het zo leest moeten idd alle dieren in NL met 528 gechipt worden die in NL geboren zijn. Echter als ze uit ander land komen moeten ze geen chip erbij krijgen of deze krijgen ;)

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 20:50

Oh dit is serieus. Ik dacht dat het een 1 april grap was.

Roadracer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 16:12

dierenfan schreef:
als je het zo leest moeten idd alle dieren in NL met 528 gechipt worden die in NL geboren zijn. Echter als ze uit ander land komen moeten ze geen chip erbij krijgen of deze krijgen ;)

Nee, uit een ander land zijn andere chips uiteraard wel toegestaan. Wel de aanbeveling om met ISOchips te werken, zodat ze door de standaard readers af te lezen zijn.
JJane schreef:
Oh dit is serieus. Ik dacht dat het een 1 april grap was.

Datum is idd niet handig gekozen, maar het is wel degelijk serieus :)

Ils_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 22:58

Nou vamavond naar de info avond geweest. Het is echt niet waterdicht, maar wat ze zeide je moet ergens beginnen.
Vind alleen dat ze dan maar moeten beginnen met alleen da's die mogen chippen, en 1 databank. Want nu ze je door de bomen het bos niet meer.

gaby12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 23:08

Roadracer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 12:14

Sinds gisteren dus verplicht geworden om je pups en geïmporteerde honden te chippen en registreren. Ben benieuwd hoeveel effect dit zal gaan opleveren. Van mij hadden ze het ook voor katten verplicht mogen stellen.

@gaby12: ja, die site is speciaal gemaakt om informatie over het (verplicht) chippen te geven :)

Op http://www.chipjedier.nl kun je trouwens ook zien welke databanken er al aangewezen zijn. Dat zijn er inmiddels 4, maar zullen er nog wel meer worden te zijner tijd.