Dieren in rolstoelen, wat vind jij ervan?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Papegara

Re: Dieren in rolstoelen, wat vind jij ervan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 17:09

Ik word niet bepaald gelukkig van die beelden.
Ik ken wel een aantal honden in een rolstoel, die er vrolijk uitzien. Ik zou het zelf niet doen bij mijn eigen dieren denk ik.. Maar zeg nooit nooit..

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 17:14

caaramel schreef:
Ik heb helemaal geen moeite met zo'n rolstoel. Geen happy leven? En gehandicapte mensen, mogen die dan ook niet meer leven? Geef ze allemaal euthanasie, hebben ze ook geen last meer...
Vind dit eerder kortzichtig. Mindere levenskwaliteit is nog niet hetzelfde als geen levenskwaliteit.
Voor mij moet het toch al onder nul gaan om te laten inslapen, maar ja, das persoonlijk.
Waar ik eerder problemen mee heb is dat dat waarsch veel kost, waar ligt de grens van hoeveel geld je aan een dier besteedt? Elke dag gaan er miljoenen dieren naar het slachthuis, even waardevolle dieren, waarom die dan wel?

Mee eens.
dieren gaan meestal veel makkelijker om met beperkingen en aanpassingen,dan mensen. Onze was na de operatie zich direct aan het aanpassen op 3 pootjes,terwijl ik haar nog zo zielig vond.

Wat ieder voor zich zou kiezen is mij best,maar vind het kortzichtig om het walgelijk (of whatever) te noemen. Tuurlijk moet je wel blijven opletten of ze happy zijn, maar dat moet je ook met gezonde (complete) dieren doen.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 17:16

Ik ben van mening dat je de vergelijking met mensen niet kan maken. Een mens heeft vermogen om te begrijpen wat er met hem aan de hand is en daarnaast nog een uitgebreid arsenaal aan mogelijkheden om zijn leven te veraangenamen. Dom voorbeeld: een filmpje opzetten of een beetje op een paardenforum hangen. Een dier kan dat niet. Als die een groot deel van de dag zijn natuurlijke gedrag niet meer kan vertonen vermoed ik dat ze daar echt niet gelukkiger op worden.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 17:18

Misschien dat honden hier erg gelukkig verder mee kunnen leven. Mischien de ene wel en de andere niet. Ligt waarschijnlijk aan het karakter van het dier en de leefomgeving. Ik weet wel dat ik mijn eigen dieren die niet 'aan zou kunnen doen'. Hoe het karakter van dat betreffende dier ook zou zijn ik zou het in laten slapen. Misschien meer omdat ik zelf bang ben er verkeerd mee om te gaan en het dier teveel beperkingen moet geven.

Hiermee wil ik geen mensen veroordelen die hun dier dit wel geven als een mogelijkheid, maar persoonlijk kan ik het niet en wil ik het niet.

caaramel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 17:23

over die vergelijking met mensen, die gaat natuurlijk niet helemaal op, maar het is toch juist het hele punt dat je je probeert in te leven in de situatie van dat dier, en dat kunnen wij alleen als mens doen

anne3000

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 17:24

Gelukkig zijn honden en katten geen uitstervende diersoort en kan je een huisdier emotioneel voor mij niet vergelijken met een mens. Ik zou mijn huisdier eerder laten inslapen.

Galeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 17:44

Mijn Welsh corgi cardigan (ciska) had een hernia aanval gehad en was geopereerd. Ze kon eerst niet zelf lopen , na veel korte oefeningen en bij een trainster in een honden zwembad kon ze op 3 pootjes lopen en 1 een beetje.
Ze was superblij dat ze mee kon in het bos , wij hadden een buggy waar we haar in deden voor lange wandelingen.

Een karretje zou bij haar te belastend zijn voor haar rug en voorpoten.
Ze heeft na de operatie nog 2 jaar een fijn leven gehad maar kreeg opnieuw een aanval en toen hebben we besloten haar in te laten slapen.
Ze wou gewoon door want het duurde heel lang voordat ze opgaf..

Elice (de zwarte) hebben we nu nog steeds.
Afbeelding
Afbeelding

pinkie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 17:46

Voor een hond die vrolijk in het leven staat geen probleem maar die andere dieren vind ik het echt te ver gaan die zijn er zo ik heb geen zin in me leven meer uit

hannah41

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 17:51

pinkie87 schreef:
Voor een hond die vrolijk in het leven staat geen probleem maar die andere dieren vind ik het echt te ver gaan die zijn er zo ik heb geen zin in me leven meer uit

Mee eens, een hond (of kat) die nog gewoon vrolijk kan leven, dan snap ik dat ze hem nog een kans geven. Maar dieren zoals varkens, koeien en paarden zou ik dit niet aan doen, tenzij het voor revalidatie is.

moonshine88

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 17:51

Vindt het erg aan de situtie liggen..

Ken ook wel hondjes die er prima mee leven en net zoals ze een pootje missen ze passen zich schrikbarend snel aan!!

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 17:55

Als mijn hond door lichamelijke problemen oid niet meer kan zwemmen, niet meer achter de bal kan aanrennen en niet meer door de bagger kan rennen is het einde verhaal.
Geen rolstoel, dat is enkel een leven rekken voor eigen plezier. Als hond op is= is hond op.

xGitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 17:58

Ik heb eens een hond zien rondlopen met zo'n ding op het strand, en die zag er eigenlijk heel happy uit. :)
Maar voor grotere dieren lijkt het me in de meeste gevallen niet zo'n goede oplossing.

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 17:59

Voor onze honden en katten zou ik het niet willen. Ze houden van rennen en zwemmen en ravotten en klimmen en springen e.d. en ik weet zeker dat zo'n 'rolstoel' dat toch wel in de weg zal zitten.

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 18:04

Dat wagentje van dat biggetje is gewoon van Knex (of hoe schrijf je dat?) gemaakt.. Echt sneu..

Verder vind ik het een beetje van de situatie af hangen.. En welk dier, en wat er verlamd of af is..

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 18:07

caaramel schreef:
Ik heb helemaal geen moeite met zo'n rolstoel. Geen happy leven? En gehandicapte mensen, mogen die dan ook niet meer leven? Geef ze allemaal euthanasie, hebben ze ook geen last meer...
Vind dit eerder kortzichtig. Mindere levenskwaliteit is nog niet hetzelfde als geen levenskwaliteit.
Voor mij moet het toch al onder nul gaan om te laten inslapen, maar ja, das persoonlijk.
Waar ik eerder problemen mee heb is dat dat waarsch veel kost, waar ligt de grens van hoeveel geld je aan een dier besteedt? Elke dag gaan er miljoenen dieren naar het slachthuis, even waardevolle dieren, waarom die dan wel?

Je gaat al een stap te ver door in deze situatie mensen met dieren te vergelijken :).

Dieren kennen geen 'geluk' zoals wij dat kennen. Ook kunnen zij niet begrijpen wat er met hen aan de hand is en snappen ze ook niet waarom zij bepaalde dingen opeens niet meer kunnen. Je moet in dit geval kijken naar de levenskwaliteit die de hond of de kat nog heeft als het met een rolstoel verder moet leven. Kan de hond nog doen wat het leuk vindt? Zwemmen, spelen met andere honden, gewoon lekker ravotten. Of is het gedegradeerd tot enkel een kort wandelingetje twee keer per dag, hoe zit het met de belasting, gaat het dier pijn lijden/lijdt het dier pijn? Ditzelfde kun je invullen voor een kat.

Dieren kunnen meer dan prima leven met drie poten. Maar met twee? Ik zou zelf mijn hond of kat of varken of paard of koe of vul maar in zo'n leven niet aan willen doen alleen omdat ik geen afscheid kan nemen :). Dat vind ik egoïstisch.

Kennelijk zou jij jouw dier willen laten leven als een rolstoel daar mogelijkheid toe biedt, dat maak ik op uit de opmerking dat de levenskwaliteit voor het dier onder nul moet gaan voor je overgaat tot inslapen. Wat doen de kosten er dan toe?

Zwieper

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 18:28

Het varkentje is echt wel sneu :(
Heeft het dier maar twee pootjes en wordt ie er nog eens extra op belast?

Koop dan toch een echt rolsoeltjenals je geen afscheid kan nemer van je dier

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 18:40

nee, van mij hoeft dit niet, dan hou je zo´n dier puur voor eigen belang in leven, niet in het belang van het dier

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 19:01

Voor een hond kan ik nog begrijpen, maar niet voor een pony of varken. Kan nooit goed zijn om zo'n gewicht op 2 benen te moeten dragen.
Dit vind ik ook van protheses bij ponies.

caaramel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 19:42

@San87: Ik bedoel dat ik een dier niet zou laten inslapen voordat het echt ongelukkig is, maar ik denk dat er ook andere redenen kunnen zijn om een dier te laten inslapen, bv financiële redenen. (bedoel dan echt wel zoals in mijn vorige post, niet zodra je dier beu bent laten inslapen ofzo hoor)

en eigen belang vind ik ook niet zo erg als hier wordt gezegd hoor, ik vind echt niet dat je een duivel ofzo bent als je een dier uit eigen belang/ gevoel in leven wilt houden. Extremen daar buiten gelaten

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 19:49

Never nooit dat ik dit een dier van mij aan zou doen :n

In mijn ogen is dit geen onderdeel van een dierwaardig leven :n

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 19:53

persoonlijk zou ik voor geen enkel dier zoiets willen hebben dan denk ik werkelijk van breng dat dier gewoon weg en laat em inslapen ofzo dat is toch geen leven zo...voor de rest van ze leven in een rolstoeltje hoe moet zo een dier ze behoefte normaal doen...
nee vind t gewoon niet dier waardig :n

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 09:02

Ik ken een hondje hier in de buurt en die heeft waarschijnlijk wat aan zijn achterpootjes en die heeft dus een wagentje.
Ik zie het baasje geregeld met dit hondje lopen en dat beestje geeft gas met die kar.
Prachtig om te zien.
Of ik er zelf ooit aan zou beginnen, weet ik niet.
Maar als ik dat hondje af en toe zie gaan met dat ding dan denk ik, als een hond nog zo geniet, waarom niet.
Het hangt denk ik ook heel erg af wat er precies aan de hand is en hoe de hond er zelf mee om kan gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 09:17

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 11:50

caaramel schreef:
@San87: Ik bedoel dat ik een dier niet zou laten inslapen voordat het echt ongelukkig is, maar ik denk dat er ook andere redenen kunnen zijn om een dier te laten inslapen, bv financiële redenen. (bedoel dan echt wel zoals in mijn vorige post, niet zodra je dier beu bent laten inslapen ofzo hoor)

en eigen belang vind ik ook niet zo erg als hier wordt gezegd hoor, ik vind echt niet dat je een duivel ofzo bent als je een dier uit eigen belang/ gevoel in leven wilt houden. Extremen daar buiten gelaten

Oké :).

Eigen belang is niet erg, maar dit moet niet tot in den treuren door worden getrokken :). Je bent als baas verantwoordelijk voor het dier, dus ook voor het beëindigen van het leven als het niet meer gaat. Zelf gaat een rolstoel voor dieren voor mij persoonlijk in veel gevallen te ver en vind ik het dus ook onnodig en egoïstisch.

Er zijn meer factoren die meespelen dan enkel het voortleven van het dier.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 11:58

Hmmm, ik heb er ook altijd een beetje een naar idee bij... Bij *slimme* dieren wat minder dan bij minder slimme dieren..
In Amerika wordt dit veelal gedaan. In nederland heb ik het nog niet vaak gezien eigenlijk..