Slapeloze nachten.....door mijn kat! Krabben aan de deur..

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

arans

Re: Slapeloze nachten.....door mijn kat! Krabben aan de deur..

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 12:38

Onze kat krabt ook aan de deur. Dit betekend dat hij naar binnen wil en aangezien de kat bij ons koning is moeten wij daar dan maar aan toegeven. Wanneer je hem niet gaat aaien begint hij 5 minuten later weer aan de deur te krabben omdat hij dit keer weer uit je kamer wilt. :(

manon_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 12:43

Misschien moet je het ook iets meer tijd geven? Onze 2e kat was in het begin ook verschrikkelijk vervelend als wij probeerden te slapen.
Inderdaad op bed springen bij alles wat beweegt, z'n kop in je gezicht duwen, janken etc. Na een tijdje werd het steeds minder en nu gaat hij ook direct slapen als wij gaan slapen.
Edit: een vriendje erbij voor je kat is misschien ook handig, bij ons vroeg onze poes veel minder aandacht van ons dan voordat ze een maatje had.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 12:53

Katten hebben per definitie een hekel aan gesloten deuren omdat ze een vrij groot territorium kunnen hebben. Als ze dat niet naar buiten uit kunnen uitbreiden doen ze dat in huis.
Een kat opsluiten in 1 kamer is dus érg-kat onvriendelijk en tegen de natuur van een kat in. Liefst geef je een kat gewoon toegang tot het hele huis.
Dat vervelen van de hond en 'druk' zijn is hoogst waarschijnlijk iets tijdelijks, ik begrijp dat je haar nog niet zo lang hebt en zo te horen is ze nog niet zo oud. Ook een kat kun je opvoeden en duidelijk maken dat bepaalde dingen gewoon niet mogen, maar inderdaad... daarvoor moet je soms een wat lange adem voor hebben.
Zorg dat er zo min mogelijk afleiding is op de slaapkamer, geen waterbak voor de hond, (die kan voor z'n water ook ergens anders heen), geen speeltjes enz. En als ze niet op bed mag, zorg dan voor een andere uitnodigende plek om te slapen (groot genoeg om languit te liggen) en zet haar daar op als ze toch op je bed komt. Straffen heeft bij katten zelden zin, beter bied je een alternatief aan wat beter is dan het gedrag of de plek die je niet wilt. Ik denk dat je haar op die manier eerder het klieren op bed af leert dan het krabben aan de deur want daar kun je geen alternatief voor bieden. Als ze eenmaal weet dat ze de kamer in mag is de noodzaak er voor meestal ineens een stuk minder. (Zo heb ik bijv. een kelder... staat die deur open dan schiet mijn kat geheid de kelder in terwijl ze door het hele huis mag. Laat ik die kelderdeur nu gewoon een week open staan dan weet ik zeker dat ze na een poosje bijna niet meer naar die kelder gaat. Zo gaat dat ook met jouw slaapkamer. Uiteindelijk zal ze gewoon een fijne plek om te pitten zoeken, of dat nou wel of niet in jouw slaapkamer is.)

Als je haar toch uit je slaapkamer wilt weren, dan zou je haar daar ook overdag uit moeten laten en het gewoon als 'permanent niet toegestaan terrein' beschouwen. Maar dan ook de hond niet op je slaapkamer.

ElenaJuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 12:56

essiesilly schreef:
wat is dat nou weer voor een achterlijke reactie :S ten eerste wie zegt dat ik ze buiten PLEUR ?? en ten tweede, ze zijn het gewend en kunnen gewoon in de stal gaan slapen als ze willen dus nee niks zieligs aan hoor ;)

Mee eens, mijne gaat ook naar buiten in de nacht anders is ze de hele nacht door het huis aan het rennen en ze vind het leuk buiten dus...

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-13 22:02

Francis schreef:
Katten hebben per definitie een hekel aan gesloten deuren omdat ze een vrij groot territorium kunnen hebben. Als ze dat niet naar buiten uit kunnen uitbreiden doen ze dat in huis.
Een kat opsluiten in 1 kamer is dus érg-kat onvriendelijk en tegen de natuur van een kat in. Liefst geef je een kat gewoon toegang tot het hele huis.
Dat vervelen van de hond en 'druk' zijn is hoogst waarschijnlijk iets tijdelijks, ik begrijp dat je haar nog niet zo lang hebt en zo te horen is ze nog niet zo oud. Ook een kat kun je opvoeden en duidelijk maken dat bepaalde dingen gewoon niet mogen, maar inderdaad... daarvoor moet je soms een wat lange adem voor hebben.
Zorg dat er zo min mogelijk afleiding is op de slaapkamer, geen waterbak voor de hond, (die kan voor z'n water ook ergens anders heen), geen speeltjes enz. En als ze niet op bed mag, zorg dan voor een andere uitnodigende plek om te slapen (groot genoeg om languit te liggen) en zet haar daar op als ze toch op je bed komt. Straffen heeft bij katten zelden zin, beter bied je een alternatief aan wat beter is dan het gedrag of de plek die je niet wilt. Ik denk dat je haar op die manier eerder het klieren op bed af leert dan het krabben aan de deur want daar kun je geen alternatief voor bieden. Als ze eenmaal weet dat ze de kamer in mag is de noodzaak er voor meestal ineens een stuk minder. (Zo heb ik bijv. een kelder... staat die deur open dan schiet mijn kat geheid de kelder in terwijl ze door het hele huis mag. Laat ik die kelderdeur nu gewoon een week open staan dan weet ik zeker dat ze na een poosje bijna niet meer naar die kelder gaat. Zo gaat dat ook met jouw slaapkamer. Uiteindelijk zal ze gewoon een fijne plek om te pitten zoeken, of dat nou wel of niet in jouw slaapkamer is.)

Als je haar toch uit je slaapkamer wilt weren, dan zou je haar daar ook overdag uit moeten laten en het gewoon als 'permanent niet toegestaan terrein' beschouwen. Maar dan ook de hond niet op je slaapkamer.

Ze zit ook niet in een ruimte, ze heeft toegang tot de 2 hallen, en de 2e slaapkamer. Maar ze wil per se bij ons op de slaapkamer.
We hebben haar nu ruim een half jaar, en ze is nu zo'n 1 jaar en een paar maanden oud vermoed ik. Ze wordt ook zeker op gevoed hoor, maar ik heb geen zin in slapeloze nachten, omdat vriend en ik beide in de horeca werken, dus die paar uur slaap goed kunnen gebruiken.
De waterbak staat gewoon in de huiskamer, dus daar kan de hond snachts ook niet bij, de kat wel. Verder liggen er inderdaad geen speeltjes oid, want daar gaat ze ook mee spelen. Er ligt ook een gigantisch kussen, maar ze prefereert toch echt het bed helaas :P

Maar het punt is dus dat ik haar gewoon niet op mijn slaapkamer wil hebben, en het krabben gewoon 'af wil leren'.
De hond slaap al bijna 2 jaar bij ons, en als ik die nu opeens in de woonkamer leg, jankt ze de hele buurt bij elkaar, dus dat is ook geen optie. Het is inderdaad wel een idee om overdag ook voortaan de deur dicht te houden. De hond komt er overdag overigens ook niet op hoor.

manon_king schreef:
Misschien moet je het ook iets meer tijd geven? Onze 2e kat was in het begin ook verschrikkelijk vervelend als wij probeerden te slapen.
Inderdaad op bed springen bij alles wat beweegt, z'n kop in je gezicht duwen, janken etc. Na een tijdje werd het steeds minder en nu gaat hij ook direct slapen als wij gaan slapen.
Edit: een vriendje erbij voor je kat is misschien ook handig, bij ons vroeg onze poes veel minder aandacht van ons dan voordat ze een maatje had.

We hebben het ook een tijdje geprobeerd, en dat is misschien ook de fout geweest, maar we willen haar niet op de slaapkamer hebben we besloten.
Een vriendje voor de kat wil mijn vriend niet. Die vind 1 kat meer als genoeg.

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 22:10

Wat doet de kat als je de deur van de slaapkamer open laat staan? dat ze naar believen in en uit kan lopen? Kan ze niet aan de deur krabben omdat hij toch open staat.

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-13 22:12

Nou dan krijg ik dus 9 van de 10 keer een setje tanden in mijn tenen of oren, of een paar nagels in mijn hoofd.. of een gat onder mijn neus :D haha

Zonder gekheid, dan gaat ze echt zitten vervelen. En als ze eenmaal slaapt ligt ze op de meest onmogelijke plekken gigantisch te snurken (spinnen)

kim_dura

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 22:14

Haha dit is zoo herkenbaar!!! :D

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 22:19

dan maar aan de valium of een schoteltje Advocaat voor het slapen gaan ( de kat dan. Ja jij mag ook wel een borrel hoor, maar je hoeft het niet van een schoteltje af te likken).

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-13 22:19

Hahaha gelukkig maar _O-

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 22:49

Iedereen gaat hier in op symptoom bestrijding. Waarom probeer je niet iets te doen aan waarom die kat het doet?

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 22:51

keuken folie voor de deur leggen

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-13 22:54

Vjestagirl schreef:
Iedereen gaat hier in op symptoom bestrijding. Waarom probeer je niet iets te doen aan waarom die kat het doet?

Waarom doet ze het dan volgens jou?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 22:55

Wij hadden ook zo'n aandachtgeile sphynx :D

Wat wij hebben gedaan is een eigen slaapplek voor hem gecreeerd en hem daar elke keer in stoppen als je gaat slapen. Verder plak aluminiumfolie op de deur, daar houden ze niet van. Probeer overdag als je thuis bent zoveel mogelijk je kat wakker te houden zodat hij savonds wilt slapen.

Bij ons heeft het gewerkt, succes :)

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 22:56

als de hond niet in de slaapkamer mag, jankt ie de boel bij elkaar. dan is het toch niet vreemd, dat poeslief dat ook doet ?
als voormalig asieldier heeft ie wss verlatingsangst.
alufolie wil wel helpen,maar beter is een oplossing te vinden, waar de poes ook tevreden mee is.
en s nachts naar buiten fijn ? zeker in de winter, als het 12 graden vriest, of regent >;)

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 22:58

@jolien - jullie sphynx is alleen . sphynxen kunnen erg slecht alleen zijn. als je overdag werkt, en s avonds naar bed gaat, en hij mag dan ook niet mee, heeft ie maar een klein gedeelte van de dag gezelschap.daar kan een sphynx niet tegen.
mss is deze kat ook veel alleen. allebei werken in de horeca.
lekker wat met hem spelen, veel knuffelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 23:00

Wij merkten gewoon dat het wennen is. In het begin was ie heel onrustig, inmiddels snapt ie wat de bedoeling is als je maar consequent bent. En onze sphynx krijgt verder meer dan genoeg aandacht :D En hij is inmiddels okay met zijn slaapplek, we moeten hem alleen wel altijd even instoppen :')

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 23:01

Miracle_ schreef:
Vjestagirl schreef:

Wat ik al eerder schreef, ik denk dat die kat van jullie niet alleen wil zijn. Heeft al een poos in het asiel gezeten en is daar waarschijnlijk achtergelaten door de eigenaren, dus nu een beetje verlatingsangst. Heeft nu de hele dag iedereen om zich heen, mensen, hond, aandacht: leuk. En 's avonds vertrekken jullie met z'n 3en naar de slaapkamer toe en mag zij niet mee. Ik denk dat ze het daar niet mee eens is.

Ik zou eens proberen of het helpt om de tv aan te laten, of de radio, zodat ze iig stemmen hoort. Zo'n hartslagkussen wat ik eerder linkte kan ook zeker helpen, eventueel icm een kruik op haar lievelingsplekje op de bank oid.
Laatst bijgewerkt door Vjestagirl op 08-02-13 23:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-13 23:04

Oh sorry, dat had jij idd al geschreven. Ja de tv aan laten is wel een idee, dat zal ik vannacht eens proberen.

@Joolien, dankje, dat is ook wel een goede tip. As we speak ligt ze weer half op mijn arm/borst te slapen :') Tijd om een veertje uit de kast te plukken. :D

Hoe lang ze in het asiel gezeten heeft weet ik eigenlijk niet.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 23:05

eens met vjestagirl.. :j

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 23:06

Wij hebben gewoon gekozen voor de weg van de minste weerstand: deuren open.
Poezel kan overal naartoe wandelen en nu komt ze soms ook op bed slapen. Op het voeteneind.
Dat was anders: op je kussen, op je gezicht, benen of voeten, tussenin en maar trappen voor ruimte zodat wij op het randje lagen en poezel languit.
Of dat geknor in je oor, 'stampen' en maar over het bed heen en weer lopen...
Geloof me, dat gaat over. :j
Zodra poezel overal heen kan, is het opeens niet meer interessant en zoekt die een slaapplekje.
Soms is dat gewoon beneden, soms op bed.
Maar slapen kunnen we! :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 23:07

Vjestagirl schreef:
Miracle_ schreef:

Wat ik al eerder schreef, ik denk dat die kat van jullie niet alleen wil zijn. Heeft al een ppos in het asiel gezeten en is daar waarschijnlijk achtergelaten door de eigenaren, dus nu een beetje verlatingsangst. Heeft nu de hele dag iedereen om zich heen, mensen, hond, aandacht: leuk. En 's avonds vertrekken jullie met z'n 3en naar de slaapkamer toe en mag zij niet mee. Ik denk dat ze het daar niet mee eens is.

Ik zou eens proberen of het helpt om de tv aan te laten, of de radio, zodat ze iig stemmen hoort. Zo'n hartslagkussen wat ik eerder linkte kan ook zeker helpen, eventueel icm een kruik op haar lievelingsplekje op de bank oid.

Mijn sphynx nota bene komt ook uit het asiel maar hij is er ook wel aan gewend hoor. moet wel zeggen dat ie in het begin wel heel onrustig was maar volgens mij heeft dat meer met wennen te maken en hij sliep bij de vorige eigenaren ook altijd in bed. Is dus prima af te leren ;)

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 23:09

ik heb er 5 (w.v. 1 sphynx).2 gaan er mee naar bed, de rest wil niet. in het begin kan het idd onrustig zijn, maar idd na gewenning gaan ze rustig slapen.het kitten laten we eerst lekker spelen beneden,dan kan ze heerlijk comateus slapen. :')
en tuurlijk kan je mee naar bed afleren,maar het dier blijft eenzaam.tussen werk en bed zit niet veel tijd. zeker niet met huishouden/paard/sociaal leven/boodschappen..
Laatst bijgewerkt door spicegirl op 08-02-13 23:10, in het totaal 1 keer bewerkt

sliertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 23:10

Misschien kun je een shirt in een doos leggen, wat jij hebt gedragen. Daar zit jouw geur aan.. en eventueel een warme kruik erbij zodat ze wat geborgenheid voelt.
Geen idee of het bij poezen helpt, maar bij baby;s wel :)

Ik kan me voorstellen dat jullie nieuwe poes gewoon niet zo graag alleen is en jullie mist.
Good luck!

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-13 23:10

Zie nu je edit, dat kussen heb ik inderdaad even opgeslagen. Wil me daar nog even wat meer in verdiepen.

@Slietje, Dat is misschien ook wel een idee, een oud shirt neerleggen. Dankje!
Ik snap ook dat ze het niet uit nijd doet oid, neem haar ook niks kwalijk :) Het is verder echt een schat, en ze wil ook gewoon bergen met aandacht. Begrijpelijk, asiels zijn niet echt goed voor je ego als queen kitty. ;)