welke hondenboeken (mbt gedrag) raad je me wel/niet aan

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Billy20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-13 07:33

merrieveulen schreef:
Ik heb ze alledrie, maar heb voor de mijne het meeste aan 'kalmerende signalen'.

Ben wel nieuwsgierig hoe je het boek in de praktijk hebt gebruikt?

merrieveulen

Re: welke hondenboeken (mbt gedrag) raad je me wel/niet aan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 07:42

Ik ben zelf de signalen gaan gebruiken, zoals de schrijfster ook aangeeft. Dus inderdaad wegkijken op de juiste momenten bijvoorbeeld, en als mijn hond bijv. gestresst is in de auto (we oefenen met autorijden en maken geregeld korte ritjes naar leuke bestemmingen), nep-gapen.
Verder beloon ik mijn hond wanneer hij de signalen laat zien. Bij het zien van vreemde mensen wil hij nog weleens heftig daarop focussen, zeker als de mensen voor zijn gevoel op hem af komen (hond is bang voor vreemden en uit dat in defensief/ afstandsvergrotend gedrag). Toch laat hij ook daar kalmerende signalen zien, zoals even met de neus naar de grond en het hoofd wegdraaien. Op die momenten beloon ik hem direct met mijn stem. Op die momenten kom je sowieso beter door dan tijdens het staren, dus in de meeste gevallen heb je sowieso meteen de aandacht terug. Voor mijn hond is het daarnaast van belang dat hij simpelweg merkt dat je zijn signalen ziet en ze niet negeert (en zeker niet afstraft!). Dat is in het verleden steeds gedaan waardoor mijn hond nu meteen naar de grotere signalen grijpt. En laat mijn hond er nu net één zijn die heel erg behoefte heeft aan fijne signalen, hij is erg gevoelig. Door hem te laten merken dat ik ook zijn subtiele signalen zie gaat hij deze meer gebruiken, ipv gelijk naar het grove geschut te grijpen. Daarbij kan ik, door de kleine signalen te belonen, het zien van een vreemde een positieve, leuke draai geven.

wanneer hij de signalen naar mij laat zien (zo is hij bijv. nog steeds af en toe onzeker/ wantrouwig als hij denkt dat je 'm in je armen gaat klemmen bijvoorbeeld), reageer ik daar ook direct op. Ik forceer niets. Als ik hem borstel en hij draait weg doe ik dat ook, als hij nerveus wordt neem ik even afstand en laat hem zelf weer komen. Overigens is borstelen inmiddels al helemaal geen probleem meer, zelfs optillen en vastpakken niet. Maar goed even als voorbeeld, aangezien hij dat soort dingen in eerste instantie helemaal niet zag zitten.

Billy20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-13 07:36

Als ik nu een boek van Martin Gaus wil lezen vanaf welk jaar moet ik dan pakken. Dit in verband met zn 'slipkettingperiode' en zn huidige manier van werken.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 12:02

Merrieveulen, ik heb kalmerende signalen ook in huis gehaald en idd heel fijn boek...
allemaal heel logisch, heel makkelijk leesbaar, denk idd dat het een heel fijn basisboekje is kwa info voor heel veel mensen :j
ik merkte dat ik al dingen gebruikte, maar ga dat toch een flink uitbreiden en bewuster doen .

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 17:09

:j
Helemaal goed lijkt me!
Het mooie vind ik vooral het gebruik van het perspectief van de hond. Hoeveel mensen lopen er niet gekweld en in hun ego aangetast te schreeuwen op een hond die op een afstandje gaat staan twijfelen of hij/ zij wel moet komen... hoeveel mensen vatten dat niet op als 'eigenwijs' of 'koppig' of 'hij negeert me', of ander brutaal gedrag? en dat terwijl de hond eigenlijk juist dát doet wat, als je heel eerlijk kijkt, superlogisch is!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 21:17

ik merk dat het bij ons "kleintje" wel lastig te lezen is,
herken wel de stress symptomen zeg maar, maar een gedeelte van de stress van Eyck komt puur door zijn extreme alertheid(werkhond)
en tis ook erg een oerhondje in sommige opzichten, oa. eten begraven (ook in de bank, maar ook iets langs een plint leggen en er dan uitgebreid denkbeeldige grond er overheen schuiven met zijn neus :+ )
hij is erg sterk qua karakter en dominant (is ook wel het ras)
maar hij kan soms echt wel wat twijfelen, helaas moet ik op sommige momenten ook steviger inkomen om brokken te voorkomen, tis een gruwelijk reactief ding, eerst er op af vliegen, dan eens kijken waar ik nu eigenlijk op af vlieg :roll:
maar ook bij iedere grasspriet die beweegt compleet gebiologeerd zijn door die grasspriet, dan komt er dus niets meer binnen :n
andere honden kunnen echt heel erg onder de indruk van hem zijn terwijl hij op dat moment eigenlijk alleen maar "hoi, gezellig" heeft gezegd...maar dan heel hysterisch zeg maar ;)
alles vol gas en vol overgave
gaat al een stuk beter na chemische castratie (implantaat) want nu in de puberteit liep het een beetje uit de klauwen met zijn hormoontjes

maar juist die afwend dingetjes , die werken wel, duurt even, maar ze werken wel , die gebruik ik ook al sinds dat ie klein is ...
het niet aankijken, niet er overheen hangen en dergelijke bedreigende houdingen , allemaal dingen die ik al deed en anderen ook op wijs bij het benaderen van , want hij pikt echt niet alles van iedereen :n
daar is zijn ego toch echt te groot voor ;)

edit: het is hier dus ook zoeken naar de tekenen: wanneer is het "niet zeker weten"/"onzekerheid" en wanneer is het "schijt hebben aan"
dat maakt het wat lastig, maar niet ondoenbaar .

edit 2 ;) met schijt hebben aan bedoel ik gewoon te afgeleid zijn/te gefocussed op wat anders , maar ook niet toe willen geven aan diw er nu eigenlijk de chef is ;) dat is iets wat ook echt wel bij het ras past , maar zeker bij het bijkomende stukje extra pit door werklijnen.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 07:07

wat voor hond heb je? en wat doe je ermee qua werk?

Bepaalde dingen die je aangeeft zie je ook veel voorkomen bij bijv. Bordercollies, vooral als ze niet genoeg 'te doen' hebben zeg maar. Ik herken ook zeker het afgeleid zijn en dan niet of moeilijk bereikbaar worden, dat heeft de mijne ook.
Die oerkaraktertjes stellen net wat andere, en hogere, eisen aan de mens die ermee werkt, het zijn geen HTK hondjes zal ik maar zeggen. Bij de mijne ben ik er nu mee bezig door toch stug vol te houden als ik zijn aandacht wil, evt. aandringen door aanraking of stomweg afleiden. Verder dus vooral veel bezighouden, speuren wordt er wel voor aangeraden ook, dat soort dingen.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 12:00

Rottweiler uit werklijnen :)
het was de bedoeling dat ik er IPO mee ging doen, maar ik heb een nogal rotte knie waardoor dat gewoon niet meer gaat lukken,
momenteel is het dus zelf speurspelletjes doen, flinke einden lopen, mee aan de fiets etc en op zoek naar iets wat we wel kunnen doen met hem kwa trainen(ik, of vriend.)
hij is dus ook gruwelijk alert, altijd op scherp, ieder zuchtje , geluidje, bewegend grassprietje daar staat hij bij in de houding,
probeer het meeste voor te zijn, dus iets in de verte, hup aan het werk, afleiden die handel.
sommige dingen blijven een uitdaging (katten vind ie leuk :roll: als ik ergens een hekel aan heb is het jagende honden )
maar ook aanhangwagens achter auto's, zeker als ze herrie maken, vind ie prachtig, zou hij het liefste zo bovenop klappen...
gaat steeds beter allemaal hoor, veel zaken is idd kalmeren, afleiden, aandacht opeisen.
maar tis een hond die ontiegelijk moeilijk terug te krijgen is kwa aandacht, vandaar ook chemische castratie als test, want hij zat helemaal in zijn eigen wereld van luchtjes etc, geen contact mee te krijgen :n

vind het standpunt en de zienswijze van Turid heel erg mooi, het vreedzame, helaas heb ik er hier 1 lopen die af en toe net even wat meer nodig heeft... zeker ivm zijn gruwelijk dominante karakter, je moet hem met enige regelmaat overnieuw overtuigen.
en de omgeving ook trouwens, soms moet je je omgeving ook gewoon in de her-training gooien (schoonouders die snoepjes geven op het moment dat ie nog helemaal aan de stuiter is, hoe bevestig je hysterisch gedrag uit blijheid ;) )
zijn enthousiasme gaat gewoon nog al eens met hem aan de haal .
tis ook nooit genoeg als je hem laat gaan, altijd meer bewegen, meer aandacht etc , dus hij krijgt hier nog steeds verplichte rustmomenten al dan niet in de bench

( heb trouwens ook altijd wel wat te knagen liggen voor hem, kauwrol etc. Kong vullen, etc doen we ook , volgende bestelronde voer ga ik ook een schapenkop mee bestellen, heeft ie wat te mutsen buiten ;) )

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 12:04

Ook ik vind dit echt een aanrader!
Afbeelding

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 16:12

de balans van rust en energiek gedrag is hier wel goed, in huis is mijn hond heerlijk relaxed, maar ook zeker wel te porren voor een spelletje.
Buiten is dat wat minder, ik werk dus zeker ook veel aan de ontspanning tijdens een wandeling en benadruk bijv. iets aandachtig besnuffelen als zijnde positief. eigenlijk alles wat hij aan ontspanning laat zien.

Idd de omgeving speelt een enorme rol, zeker bij de veeleisende hond. Mijn hond wil de dingen begrijpen, maar hij begrijpt mensen vaak niet. Snapt niet dat wij hém niet snappen, enz. enz.
Hij is geen labrador die zich wel aanpast, dat kan ik van hem gewoon niet verwachten. Helaas ligt de wereld van communicatie van de mens en de hond op een hoop vlakken érg ver uit elkaar, en dat kost hem dus de nodige moeite.

Vwb het boekje, ach of je hond nou met zulke lichte/ zachte signalen klaar is of toch net wat meer nodig heeft, ik denk dat dat niet zoveel uitmaakt. Het gaat met name om de bewustwording van ons, van het verschil tussen de wereld door de ogen van de hond, en de wereld door de ogen van de mens. Empathie opwekken, dat is denk ik de hoofdzaak. Empathie creëert begrip, begrip creëert geduld, en zo maakt dat als geheel dat we verder kunnen komen met onze dieren, op een niveau dat voor zowel de mens als het dier klopt.

mirkip

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 12:49

Kentaro schreef:
Ook ik vind dit echt een aanrader!
[ Afbeelding ]

Heeft iemand deze als ebook?
Of een link naar een ebook?