Actieve-destructieve jonge hond, welke activiteit?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-13 12:47

Ja :))
Maar deze is met 4 weken al al bijna een langzitter ;)
Haar zusje had in 2 weken een thuis maar je weet nooit van tevoren hoe lang het gaat duren natuurlijk.

Biepmiep

Re: Actieve-destructieve jonge hond, welke activiteit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 06:27

Inderdaad hoe meer ze bewegen hoe meer ze wennen aan veel beweging en er dus om vragen. Mentale inspanning en de hond leren zich zelf rustig te vermaken In huis is ook belangrijk. Regelmaat kan ook helpen naast alle tips die je kreeg en ik zou beginnen met de basis van gehoorzaamheid elke dag even af zit lig blijf en volgen oefenen, dat kan je overal doen en ook leuk maken met een beetje fantasie.

Als je na een wandeling even je hond in de bench doet met deurtje dicht leert hij al na wandelen is het rust. na een week hoef je deur al niet meer dicht te doen.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 11:38

Met de rest eens. Hond moet je geestelijk moe maken. Daar worden ze moeier van dan van lichamelijke beweging. Op een gegeven moment moet je steeds meer met hem lopen om hem moe te krijgen. Ze raken eraan gewend en bouwen zo conditie op. Je creeerd nu eigelijk een neurotische topatleet :D

En verder, zoveel beweging voor een 6 maanden oude hond is echt een no go. Veel teveel. Zeker dat fietsen. Ook al is het rustig,met een 6 maanden hond ga je gewoonweg niet fietsen. Na een jaar kan je langzaam aan beginnen met 5 a 10 minuten. 45 minuten elke dag is echt niet gezond....

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-13 12:48

Ja een hardnekkig misverstand, dat fietsen met een jonge hond niet zou kunnen.
Hoezo is 4 keer daags een half uur wandelen teveel? Kun je een hond ook al teveel uitlaten? :roll:

Ik ben echt wel op de hoogte wbt gevaren voor spieren en gewrichten op jonge leeftijd en daar houd ik zeker wel rekening mee. Maar teveel beweging geven, daar geloof ik niet in, een hond is gemaakt om te lopen, niet om op zijn mat te liggen in huis.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 17:21

Aan fysieke uitdaging mist deze hond niks, dus zul je inderdaad moeten zoeken naar mentale uitdaging.

Wat misschien bij kan dragen aan het niet slopen is om van je huis een rustpunt te maken. Hier mogen dus wel rustige spellen (zoals speuren) gespeeld worden, maar binnen is vooral een punt van rustig liggen. Als je dan even weg bent, zullen ze zich ook minder snel vervelen.

Buiten is dan de plek van veel prikkels, leuke spelletjes e.d.

Ik zou het fietsen misschien ook inruilen voor meer gehoorzaamheid. Je gaf aan dat 'zit' en 'blijf' heel moeilijk gaan. Dit zijn ook 'stille' commando's waarbij de hond weinig doet. Ik zou als je gehoorzaamheid doet dus vooral veel 'actieve' commando's geven zoals apport, kom voor, volg, hele simpele behendigheid (dus niet teveel springen maar meer slalommen ed).
Of je fietst 10 min naar een veld om daar een half uurtje te trainen (met spelen tussendoor) en dan weer 10 min terug te fietsen. Als de actieve commando's goed gaan kun je ze gaan afwisselen met stille commando's. Dus bijv. zit en apport, zit en blijf en kom voor etc.

De reden voor fietsen in te ruilen voor gehoorzaamheid is dat fietsen mentaal 0 uitdaging geeft en je alleen maar conditie opbouwt. Waar een hond eerst genoeg heeft aan 10 min. wordt dat al snel pas genoeg met 20 min. en zo verder. Nu is het wel prettig, maar is de hond fysiek niet echt moe en mentaal ook helemaal niet.

Ik denk dat je door dat te veranderen al een hoop verandering teweeg kan brengen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-13 18:32

Daar zijn we idd mee bezig en gehoorzaamheid gaat op zich heel goed, ze is heel slim dus heeft het wel snel door maar ze moet zich erg beheersen. Gelukkig is ze tot veel in staat als er maar wat lekkers komt.
Bedankt voor je bijdrage.

Kitty1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 18:48

Loop je altijd dezelfde rondjes?

Denk dat je beter 10 x een kwartier kan lopen dan 3 x een half uur.

Neem haar mee naar vreemde plekken. Plekken waar ze veel indrukken op doet. Daar worden ze mak van, en moe!

Ga haar kunstjes leren. Pootjes geven, dood vallen enz. Dingen waar ze bij na moet denken.

Balletje balletje vinden veel honden ook erg leuk.

Maar DIRECT stoppen zodra ze te druk wordt. Eerst kalmeren, dan verder gaan.
En niet meer dan 10 minuten per keer. Ze moet de tijd krijgen dingen te verwerken.

Zorg ook voor vaste rust tijden. Rust is bij jongen honden heel belangrijk, ze moeten de dingen die ze hebben mee gemaakt verwerken.
Doe haar in de mand/bench. En verder negeren. Komt ze 20 x weer uit de mand. Stuur je haar 20 x weg terug. Streng(maar niet schreeuwen) en alleen het woordje plaats/mand gebruiken.

Consequent. Rust en duidelijkheid. De 3 stelregels bij de opvoeding van honden.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-13 21:21

Doen we hoor :))
Ze gaat veel mee naar vreemde plekken, ze is dan ineens een heel timide en kalm hondje wat alleen haar oogjes heen en weer beweegt, mensen vragen zich af of ze altijd zo levenloos is :')

Ik heb nu ook het broertje erbij en ongelooflijk maar waar; het is een heel ander dier. Zo rustig, zo gevoelig, zo timide, zo onderdanig, speelt wel maar lang niet zo uitbundig. Bijna niet te geloven dat die uit hetzelfde nest komen.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 15:44

ik ben het ook met veel mensen eens, ten eerste denkwerk en dan is een uur speuren heeeel veel (korte trackjes) daarnaast gewoon je uitlaat rondjes en dan moet het ook klaar zijn, niet toegeven dat ze dan nog hyper loopt te stuiteren nee klaar is klaar
ook al is ze in huis wel rustig, ook buiten moet het op jou commando klaar zijn..

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-13 01:08

Wat kun je verwachten van een pup van 6 maanden van een zeer actief ras.
Als ik ze zeg te gaan zitten doet ze dat keurig, ze komt onmiddelijk op de eerste keer roepen, ze kan zelfs zitten en blijven terwijl ik 4 passen achterwaarts zet en er 3 andere honden om haar heen lopen.
Dus de wil heeft ze zeker wel.

Het fietsen heb ik teruggebracht naar 20-30 minuten, een tijdje terug al trouwens, idd vanwege het niet groter willen maken van de conditie.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 07:28

Nou wat is dan je probleem ;) als ze luisterd kan ze ook luisteren als je haar uit haar hyper heftig wilt halen. Ze mag best rennen en spelen en gek doen maar zodra je denkt dat ze doorslaat moet je dat gewoon voor zijn door haar uit haar eigen wereldje te halen

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 08:14

anneliesdj schreef:
Ja een hardnekkig misverstand, dat fietsen met een jonge hond niet zou kunnen.
Hoezo is 4 keer daags een half uur wandelen teveel? Kun je een hond ook al teveel uitlaten? :roll:

Ja dit kan zeker en vind het triest dat jij er zo over denkt, het is immers een andere eigenaar die met de gebakken peren zit dadelijk als er beschadigingen zijn in de gewrichten, vind het héél apart dat de stichting waar je voor opvangt er mee akkoord gaat dat een hond van 6 maanden al zoveel overdadige beweging krijgt!

Geestelijk moe maken is de oplossing, jij bent puur conditietraining aan het doen en daar gaat ze echt niet rustiger van worden. Slimmer zijn dan je hond en dan kom je al een heel eind. Hondenschool zou ook een goede zijn,ik zou niet weten waarom je met een tijdelijke opvanger geen hondenschool kunt doen, je wil de hond toch zo goed mogelijk klaar gestoomd hebben voor de nieuwe eigenaar zodat de kans op blijvende herplaatsing het grootst is ?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-13 20:58

essiesilly schreef:
Nou wat is dan je probleem ;) als ze luisterd kan ze ook luisteren als je haar uit haar hyper heftig wilt halen. Ze mag best rennen en spelen en gek doen maar zodra je denkt dat ze doorslaat moet je dat gewoon voor zijn door haar uit haar eigen wereldje te halen

Mijn vraag was, wat een goede activiteit zou zijn voor deze hond, zodat ze toch bezig kan zijn omdat ze zo graag wil. En die vraag is ook al beantwoord en ik heb al goede tips gehad om bv met speuren te beginnen.

@ Bassenqua: Beweging pas je aan aan de behoefte van de hond, zo weinig als kan, zoveel als nodig is.
Juist omdat deze hondjes niets gewend zijn wil ik in elk geval tegemoetkomen aan de bewegingsbehoefte die ze hebben. Jij ziet alleen de mogelijke gevolgen op de lange termijn, ik zie een hond die nooit in huis geleefd heeft, weinig contact heeft gehad met mensen, geen regels kent én bovendien te weinig beweging krijgt waardoor hij zijn ei niet kwijt kan. Hét recept voor een vervelende hond die de gekste dingen gaat verzinnen om zijn energie maar kwijt te kunnen. En geloof mij, dit zijn echt heel vindingrijke honden als ze niet genoeg te doen hebben.
Een nieuwe eigenaar zit niet te wachten op een hond die alles sloopt wat ze tegenkomen, deuren openmaakt, koelkast plundert, ontsnapt naar buiten en noem maar op. En als dat er eenmaal in zit, zie het er dan nog maar eens uit te krijgen.
Edit; en bedenk dat ik dat ongewenste gedrag ook steeds moet corrigeren, voor een hond die al weinig ervaring heeft met mensen, helemaal geen goede ervaring.

En denk nog maar eens goed na over wat je allemaal hebt gehoord en gelezen over beweging met een jonge hond. Dat fietsen bijvoorbeeld, zo slecht is dat helemaal niet, gewoon een kwestie van logisch nadenken.
En dat geld ook voor het beschadigen van gewrichten, dit zijn geen eindeloos doorgefokte herderpups, die zakken echt niet meteen door de heupen als ze eens een eindje rennen.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 21:04

Weet dat er in Duitsland ook iemand probleem had met overactieve border collie.
En met jouw 6 mnd oude bull terrier kan je inderdaad maar beperkt bewegen etc. (en hoe meer je doet, hoe beter de conditie wordt, oeps!)

Allicht dit een optie, speeltjes laten herkennen leren en zoeken.
Die Duitse border kende er stuk of 200, lagen op grote hoop, eigenaar riep hamburger en hond kwam met hamburger (hondespeeltje of stuk pluche) terug uit die enorme berg enzovoort.
En die is uiteraard ook gewoon begonnen met 1 speeltje.

Dat is dus geestelijk bezig houden, lichamelijk weinig belasting. Goedkoop pluche bij de kringloop, echter niet alleen laten bij je honden, voor geval ze het slopen en opeten.