Kat is krols

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 14:21

Dus als ik het goed begrijp loopt er een kater en een krolse poes in 1 huis? :x Ook al denken jullie dat ze er niks mee doen, dat geloof ik niet. Een krolse poes een hitsige kater veranderen hoor en jullie zitten er denk ik niet constant met je neus op?

Maargoed, het is al gebeurd. Voor de volgende keer: ga niet wachten tot je poes krols is om haar binnen te houden. Dat is echt spelen met vuur (of in dit geval kittens). Je moet het maar net op tijd zien en merken anders ben je al te laat.

En voor nu: naar de dierenarts en neem gelijk de kater mee. Die is oud genoeg om onder het mes te gaan. Het is toch makkelijker om 2 tegelijk te doen dan 2x op en neer te moeten? Twee vliegen in één klap zou ik denken. Kan hij ook de buurkatten niet bevruchten en de jongste poes straks ook niet (want die lopen immers ook in één huis).

Waarom nog twee weken wachten? Kan je niet nu al een gaatje prikken? Bel gewoon gelijk even en dan weet je wanneer er plek is. Vaak kan je je kat ook de avond vantevoren brengen of net na je werk en de volgende dag weer ophalen.

femiaans

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 14:21

Anneliesdl, we hebben er nu zelf ééntje lopen van 4 maanden, samen met 3 gezusters, maar hij kan echt nog niet geholpen worden, het klokkenspel is nog nauwelijks zichtbaar ;) . Over 2 maanden ( en als hij zich meld eerder) wordt hij gelijk geholpen ( samen met de poezen)

zap

Re: Kat is krols

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 14:24

Femiaans, heb jij je poezen aan de pil?

Wij wachtten thuis met de poezen altijd tot ze 9 maanden waren. Maar wij zorgden wel dat ze geen kittens konden krijgen en gingen aan de poezenpil :j

xJustMe6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-13 14:24

Waar staat dat we wachten tot alles tegelijk kan? := .

Er staat toch echt duidelijk dat de poes over 2 weken zou gaan, omdat er gewoon weg niet eerder tijd voor is om haar te brengen helaas...

De kater zou eventueel gelijk meekunnen, dit is overigens de eerste keer dat we hem zien reageren op een krolse kat.

En de andere 2 zijn echt nog baby's, te jong om al geholpen te worden en nog hartstikke speels.

Nermal

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 14:26

Sowieso steriliseren, zelfs al heeft ze al kittens in de buik. De kans op kittens van haar eigen zoon is immers aanwezig (een nestje katten kan verschillende vaders hebben!), plus ze heeft al wat nestjes gehad, er is altijd gezondheidsrisico en al een enorme overschot aan katten. Verdoving is natuurlijk ook een risico voor een oudere kattin, maar weegt in dit geval niet op vind ik.

Dus ik zou bellen naar een dierenarts om advies in deze situatie (mogelijk al bevrucht, oudere kattin, ...), en om zo snel mogelijk een afspraak te maken. Maar ik dat je dat al van plan bent.

Steriliseren is trouwens gewoon 's avonds of 's morgens afzetten en 's avonds terug ophalen, dus daar hoef je echt geen verlof voor te hebben normaal gezien. En een katertje kan normaal vanaf 6-7maand geholpen worden (en zijn vanaf dan ook vruchtbaar) en een kattin zelfs al vanaf 3-4 maand (en zijn vanaf 5maand vruchtbaar), volgens wat ik vind op de sites van enkele dierenartsenpraktijken.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 14:27

Zo komt het over. De kat en poes hadden een maand geleden toch ook al gekunt?

IIG gewoon zo spoedig mogelijk laten helpen. BEIDEN!

:)

xJustMe6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-13 14:28

De kattin is 4 nu :). We gaan inderdaad morgen bellen voor advies.

femiaans

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 14:31

Zap, nee, ze zijn niet aan de pil, maar deze wonen binnen ( we hebben binnen en buitenpoezen, waarvan we na een hele lange geduldige tijd eindelijk de (aanloop) mama van de poesjes die we nu in huis hebben eergisteren hebben kunnen laten steriliseren. Grote opluchting dus!) Zogauw er eentje van de poesjes/kater wakker gaat worden, zitten ze gelijk in de auto richting VA.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 14:32

femiaans schreef:
Zap, nee, ze zijn niet aan de pil, maar deze wonen binnen ( we hebben binnen en buitenpoezen, waarvan we na een hele lange geduldige tijd eindelijk de (aanloop) mama van de poesjes die we nu in huis hebben eergisteren hebben kunnen laten steriliseren. Grote opluchting dus!) Zogauw er eentje van de poesjes/kater wakker gaat worden, zitten ze gelijk in de auto richting VA.

Vind je dat niet spannend? Ze moeten het maar net niet aan jou laten zien en dan ben je al te laat..

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 14:36

Waarom morgen bellen voor advies? Gewoon gelijk een afspraak maken voor in ieder geval de poes. Kater is met 9 maand ook oud zat.
Mocht je poes toch zwanger zijn kan t nest gewoon geaborteerd worden. Ik heb evt wel foto's voor je van een nest van 4 weken zwangerschap als je daar interesse in hebt (ben paraveterinair).

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 14:38

10 maanden is zeker oud genoeg om te helpen. hier adviseren ze met 7 maand, maar 6 maanden mag ook..

femiaans

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 14:39

Zap, nee, is niet spannend, ze zijn net 4 maanden. Er komt hier 3 keer in de week een VA over de vloer, dus houden we ons vast aan hun advies. Met 6 maanden worden ze dus geholpen. En kan het eerder is Sjors eerder het haasje, maar tot die tijd maak ik me niet druk.

xJustMe6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-13 14:41

WillemYntje, bedankt voor je aanbod maar ik denk dat het voor mezelf beter is om dat niet te zien :o . Wil vanavond eerst even met vriendlief overleggen, blijft wel zijn kat. En dan kan ik morgen bellen :).

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 15:09

femiaans schreef:
Anneliesdl, we hebben er nu zelf ééntje lopen van 4 maanden, samen met 3 gezusters, maar hij kan echt nog niet geholpen worden, het klokkenspel is nog nauwelijks zichtbaar ;) . Over 2 maanden ( en als hij zich meld eerder) wordt hij gelijk geholpen ( samen met de poezen)

Ja dat weet ik wel, dat castreren op die leeftijd niet altijd kan. Maar een katertje kan er echt al heel vroeg bij zijn, 4 maanden is niet vreemd. Poezen zijn wel later dus als die zusjes net zo oud zijn is dat niet direkt een ramp.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 15:25

femiaans schreef:
Zap, nee, is niet spannend, ze zijn net 4 maanden. Er komt hier 3 keer in de week een VA over de vloer, dus houden we ons vast aan hun advies. Met 6 maanden worden ze dus geholpen. En kan het eerder is Sjors eerder het haasje, maar tot die tijd maak ik me niet druk.

succes, de mijne was met 4,5 maand krols :+

femiaans

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 15:32

Caira schreef:
femiaans schreef:

Geen probleem, dan worden ze gelijk geholpen. En hier gaat het waarschijnlijk iets anders dan bij een "regulier"gezin, we zijn de hele dag om en in huis, dus een krolse poes valt echt wel op. En dan zijn ze gelijk onderweg naar de VA. Mocht ik de volgende keer weer een niet geholpen aanlooppoes op de dam krijgen, dien ik wel een verzoek in bij de aanstaande moeder dat ze of alleen poezen of alleen katers wil krijgen. Schijnbaar moeten zonen en dochters gelijk uit elkaar gehouden worden, anders raakt half bokt weer lichtelijk overspannen omdat ze tot hun 6e maand nog niet geholpen zijn :D

matasja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 15:39

een kater ruikt al eerder dat een poes krols gaat worden, dan dat wij het aan de poes kunnen zien...
en helaas zitten er dieren tussen die inderdaad vroeg rijp zijn, dus ook het "onschuldige rijden" op moeders kan al te laat zijn, het krolse gedrag zie je vaak pas na een dag krols zijn, de 2de dag gaan ze normaal gesproken al naar de dekkater toe. de aanloop ernaartoe merk je niks van, maar katers ruiken het op een km afstand..

TS een poes met vruchten in haar buik kan gewoon worden geholpen, wel van tevoren even aangeven bij de dierenart dat er wellicht kittens in zitten, vinden ze wel zo prettig.
verder zou ik je vriend advies willen geven niet 2 weken te wachten. dat is minimaal 14 dagen en aangezien een poes maar 63 dagen draagt is ze al op een kwart. het kan dan nog steeds, ze zijn nog niet levensvatbaar en je ziet amper dat het een dier gaat worden, maar erg humaan vind ik het dan niet meer...

femiaans

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 15:44

Matasja, je geeft eigenlijk zelf het antwoord al, wat nu als er eentje bij loopt die vroegrijp is en na een dekking krols gedrag toont en dan direct naar de de VA gaat? Ik ben toch al "heel oud", maar nog nooit een krolse poes gemist ;) (Alhoewel wij alle poezen en katers allemaal hebben laten helpen, ik wil gewoon niet mee doen aan het vermeerderproject wat je op veel boerderijen ziet gebeuren) Op dit moment hebben we 8 poezen in huis en 12 buiten. Ik denk dus wel dat ik niet één of andere NoNo zonder verstand van poezen/dieren ben hoor.

matasja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 16:00

HOHO dat hoor je mij ook niet zeggen, geef alleen in het algemeen aan dat het kan dat je een krolsheid mist, juist omdat katers het al eerder ruiken, en de krolsheid vaak na een dekking wel meteen "weg" is.
en na een dekking laten helpen kan natuurlijk, maar voorkomen is beter dan genezen denk ik dan...al zal de poes misschien blij zijn met haar 1 malige happy hour :')

femiaans

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 16:16

Ik weet het niet, ik heb het nooit aan ze kunnen vragen :D

matasja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 17:29

who wanna die as a virgin hahaha ze zullen vast ook zo hun pleziertje eraan beleven

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 17:31

gelijk laten helpen en de jongen ook. Wij laten alles al met 10 weken helpen en nog nooit problemen gehad daar mee.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 17:34

femiaans schreef:
Caira schreef:

Geen probleem, dan worden ze gelijk geholpen. En hier gaat het waarschijnlijk iets anders dan bij een "regulier"gezin, we zijn de hele dag om en in huis, dus een krolse poes valt echt wel op. En dan zijn ze gelijk onderweg naar de VA. Mocht ik de volgende keer weer een niet geholpen aanlooppoes op de dam krijgen, dien ik wel een verzoek in bij de aanstaande moeder dat ze of alleen poezen of alleen katers wil krijgen. Schijnbaar moeten zonen en dochters gelijk uit elkaar gehouden worden, anders raakt half bokt weer lichtelijk overspannen omdat ze tot hun 6e maand nog niet geholpen zijn :D

Ja lach er maar lekker om. Ik ken de andere kant maar al te goed. Mensen die hun half wasjes (ongeveer 6 maandne) kittens buiten laten lopen en als ze dan zien dat ze drachtig zijn niet meer moeten. Al vele van die hoogdrachtige katjes in de opvang gehad en HELAAS zullen er vast nog vele volgen. Allemaal onoplettendheid, niet bij nadenken, niet bij willen nadenken, geen geld aan uit willen geven, wat voor onzin ook. Je wil niet weten door wat voor ellende moederpoes eigenlijk kitten kan gaan. Ze snappen niet wat er gebeurd. Of ze vreten ze op, of ze gaan volledig door het lint omdat ze niet snappen wat hun lichaam doet bij de bevalling of ze gaan er 'leuk' mee spelen omdat het geluid maakt en beweegt. Soms gaat het ook wel goed maar super moeders zijn het nooit!!

femiaans

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 18:32

dierenfan schreef:
Ja lach er maar lekker om. Ik ken de andere kant maar al te goed. Mensen die hun half wasjes (ongeveer 6 maandne) kittens buiten laten lopen en als ze dan zien dat ze drachtig zijn niet meer moeten. Al vele van die hoogdrachtige katjes in de opvang gehad en HELAAS zullen er vast nog vele volgen. Allemaal onoplettendheid, niet bij nadenken, niet bij willen nadenken, geen geld aan uit willen geven, wat voor onzin ook. Je wil niet weten door wat voor ellende moederpoes eigenlijk kitten kan gaan. Ze snappen niet wat er gebeurd. Of ze vreten ze op, of ze gaan volledig door het lint omdat ze niet snappen wat hun lichaam doet bij de bevalling of ze gaan er 'leuk' mee spelen omdat het geluid maakt en beweegt. Soms gaat het ook wel goed maar super moeders zijn het nooit!!

Ik ken nog een andere kant! Mensen die hun kat niet laten helpen en verder ook niet te eten geven zodat ze hier uitgehongerd en zwanger aan tafel aanschuiven. Vervolgens zijn ze niet benaderbaar, en te slim voor de vangkooi. Nest na nest allemaal opgevangen en laten helpen, enten en goed te eten geven. Na twee jaar als schuw dier eindelijk te pakken kunnen krijgen laten helpen en nu mag ze hier oud worden.Vervolgens komt de volgende (broodmagere)moeder aanlopen met een buik vol benen. Nestje gekregen , niet benaderbaar, kittens waren alleen te benaderen als mams er niet was. Ook deze mama niet kunnen vangen dus nest twee onderweg. (nest 1 heb ik hele goede tehuisjes kunnen geven, ze zijn in de familie gebleven) Bij nest twee riep mams na 3 weken "doei, doe jij het maar!". Kittens in huis gehaald, groot gebracht, poepertjes schoon gemaakt,in bad gedaan,laten enten, ontwormen, en inmiddels zijn het de leukste en liefste die ik ooit heb gehad. En met 6 maanden worden ze dus geholpen.Gelukkig met heel veel geduld en liefde ( en goed voer) mams kunnen vangen en gelijk naar de kliniek gebracht. Geen kinderen meer voor haar! Inmiddels loopt hier dus een hele zwik poezen, nooit onze keuze geweest, maar wel heel erg welkom. Ondanks dat we van al het geld wat ze inmiddels gekost hebben we er een leuke vakantie van konden houden. Dieren zijn voor ons heel erg serieus, en de verzorging komt bij ons op de eerste plaats ( of het nu een kat,hond, kip paard of koe is) Ik zal dus de laatste zijn die lacht om mensen die niet serieus met dieren willen en kunnen omgaan. Sterker, ik heb er een pesthekel aan. Dus lieve dierenfan, na het lezen van dit bericht, hoop ik dat je niet meer zo hoog van de toren blaast, en begrijp dat er meer mensen zijn die gewoon heel goed voor hun dieren zijn. En niet omdat ze zichzelf dan zo goed vinden, maar uit liefde voor een dier.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 20:57

tessa_brian schreef:
Wij hebben het advies gekregen om te wachten tot ze minimaal 6 maanden zijn.

@Princesj, bedankt, ik ga deze week even bellen.

@ CarinaR, lezen ;).

Wij (dierenasiel Canina in Essen Belgie) laten al nu zo'n 5 jaar kittens castreren/steriliiseren op 8-10wkn, hebben ze helemaal geen last van. Het is een hardnekkig fabeltje dat dit pas op 6mnd of na de 1e krolsheid kan.

Goed dat je ze laat helpen. !