over hondenbelasting

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 13:50

8nnemiek schreef:
Het staat zelfs in de wet dat het belastinggeld moet worden uitgegeven aan datgene waar men de betasting voor heft. De hondenbelasting is dus in strijd met de wet als deze daar niet aan wordt uitgegeven, vandaar dat de hondenbelasting in de gemeente sittard-geleen onwettig bleek.. zo heb ik het iig begrepen..

Het is 1 uitspraak... er zal nog wel een hoger beroep aankomen.
Net zoals het heffen van administratiekosten bij een boete.
Was ook 1 uitspraak dat het niet mocht, maar is later alsnog verworpen (en mag dus gewoon geheven worden).

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 13:50

zullen we het even ontopic houden voordat dit weer een discussietopic wordt over katten wel of niet buiten laten loslopen? Die zijn er al genoeg....

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 13:51

Fique
Ik vind dat normaal. Ik wil ook geen last hebben van andermans huisdier.

fique

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 13:52

Nou dan moeten ze diegene helemaal maar aan de hoogste boom opknopen!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 13:53

In de stad kan ik er idd nog wel inkomen, uitlaatveldjes moeten ook aangelegd en onderhouden worden, prullenbakken en poepzakjes worden onderhouden en hier en daar vind je nog weleens zo'n omheind uitlaatstukje.
Niet dat dat in verhouding staat met de hoogte van de hondenbelasting want in sommige steden betaal je je echt scheel, zeker als je er 2 hebt. Dus die belasting zou wel wat lager kunnen maar afschaffen vind ik ook weer wat overdreven.

Maar in het buitengebied hondenbelasting heffen, dat vind ik dan weer belachelijk. Onze honden lopen en poepen alleen op eigen terrein, wat ik dus zelf onderhoud. Watvoor argument kunnen ze nu aanvoeren om ons hondenbelasting te laten betalen?

fique

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 13:55

Maar iig bij onze gemeente staat niks over afschaffing van hondenbelasting.. is het niet landelijk dan?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 14:00

@Anneliesdj
Maar je betaald allemaal wel mee aan dingen waar je geen gebruik van maakt.
Ik betaal ook gemeentebelasting voor het zwembad (geen enkel zwembad is winstgevend en daar gaat heel veel gemeentegeld bij), zo ook naar de bibliotheek.

Over de wegenbelasting, dit gaat ook allang niet meer alleen naar de onderhoud en aanleg van wegen toe:
Citaat:
Deze belasting was oorspronkelijk ingevoerd om aanleg en onderhoud van wegen te bekostigen, redenerend vanuit het profijtbeginsel: diegene die van de wegen gebruik maakt betaalt daar dan ook voor. De motorrijtuigenbelasting is nu geen 'doelbelasting' meer - het geïnde bedrag wordt niet meer automatisch aan de wegen of de infrastructuur besteed. De inkomsten uit de wegenbelasting overstijgen dan ook de uitgaven aan het wegenonderhoud. Het geld gaat naar de algemene middelen, dit geldt voor het Rijk en voor de provincie.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 14:00

fique schreef:
Maar iig bij onze gemeente staat niks over afschaffing van hondenbelasting.. is het niet landelijk dan?

Er is nog geen landelijk afschaffing en gemeentes mogen nog steeds zelf beslissen of en hoeveel ze innen.

fique

Re: over hondenbelasting

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 14:01

Oh oke.. jammer... is vet duur..

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 14:02

fique schreef:
Oh oke.. jammer... is vet duur..

Hier is het helemaal gratissss :+

fique

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 14:03

Dan heb je mazzel.. :-)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 14:06

Brainless schreef:
@Anneliesdj
Ik betaal ook gemeentebelasting voor het zwembad (geen enkel zwembad is winstgevend en daar gaat heel veel gemeentegeld bij), zo ook naar de bibliotheek.

Dat vind ik wel anders dan dit geval, dit is gewoon specifiek 'hondenbelasting' en alleen mensen die een hond hebben betalen. Als het geld daarvan naar de bieb en het zwembad gaat, waarom hoeft iemand zonder hond dan niet te betalen?

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 14:07

anneliesdj schreef:
Brainless schreef:
@Anneliesdj

Dat vind ik wel anders dan dit geval, dit is gewoon specifiek 'hondenbelasting' en alleen mensen die een hond hebben betalen. Als het geld daarvan naar de bieb en het zwembad gaat, waarom hoeft iemand zonder hond dan niet te betalen?

:)* !!

en DAAR gaat het dus om!

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 14:10

Maar met je wegenbelasting betaal je ook provinciale opcenten, deze gaan niet naar het wegennet.
Maar ook naar bv het zwembad... waarom betalen alleen mensen met een auto/hond meer mee aan dit soort openbare gelegenheden?

zwanepol

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 14:16

Anneliesdj, ik ga helemaal met jou mee.
Ik zit dus in precies de zelfde situatie als jou.

Afschaffen hoeft voor mij ook niet omdat ik begrijp dat er werk en kosten voor de uitlaatveldjes e.d. gemaakt worden voor in de stad maar ik blijf het belachelijk vinden dat je in het buitengebied ook moet betalen.
Ze komen hier zelfs 1 maal per jaar door de streek rijden bij alle boerderijen om te kijken of je honden hebt.
Laatst bijgewerkt door zwanepol op 08-02-13 14:16, in het totaal 1 keer bewerkt

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 14:16

Omdat je een auto nodig hebt om bij die openbare gelegenheden te komen? En omdat daar parkeerplaatsen moeten zijn voor wie met de auto komt?

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 14:21

zwanepol schreef:
Anneliesdj, ik ga helemaal met jou mee.
Ik zit dus in precies de zelfde situatie als jou.

Afschaffen hoeft voor mij ook niet omdat ik begrijp dat er werk en kosten voor de uitlaatveldjes e.d. gemaakt worden voor in de stad maar ik blijf het belachelijk vinden dat je in het buitengebied ook moet betalen.
Ze komen hier zelfs 1 maal per jaar door de streek rijden bij alle boerderijen om te kijken of je honden hebt.

Hier betaal je ook honde belasting maar ik heb nog nooit zo'n poepwagen voorbij zien komen. Prullenbakken en zakjes hebben we ook niet.

Mary1971

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 14:24

Ik meen toch van de week gelezen te hebben dat het in heel het land was?

Joanne1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 14:34

Hier kun je het begrip alles op niets opleggen, sinds kort paar van die omheinde grasvelden, echter zonder vuilnisbakken, zakjes, poepwagen of onderhoud. Nee, dan geef ik idd liever niet m'n geld eraan uit, maar hoofdreden toch idd wel het 'discriminatie' gedeelte

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 14:50

NathalietjeB schreef:
MiniLoe schreef:
Nou dan zijn je ouders wel echt dierenliefhebbers zeg -:(- Sorry maar daar kan ik heel boos om worden!
Planken met spijkers!!
De katten kunnen er ook niks aan doen. Die moeten het toch ook kwijt. Ik heb zelf ook elke keer kattenstrond in mijn tuin.. heel irritant, maarja haal t gewoon maar elke keer weg.. en dat terwijl ik zelf binnenkatten heb.

dan zouden de mensen die hun kat zonodig buiten willen laten lopen hun kat in hun eigen tuin moeten houden..
dan heb je ook geen kans dat mensen dingen gaan verzinnen om de katten uit hun tuin te houden dieren liefhebber of niet.
ken ook iemand die schiet alle katten die in zijn tuin komen gewoon af. moet je je dier maar niet overal laten zwerven :o

Hier is geloof ik verkeerd gequote want dat met planken en spijkers heb ik nooit gezegt

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 15:42

Het zou mooi zijn als het werd afgeschaft. Hier betalen we meer dan de hoofdprijs en wat krijgen we ervoor. Gratis poepzakjes die we zelf moeten halen bij de gemeentereiniging of gemeentehuis. Dat is het dan. Overal poepruimen wat bijna niet gedaan wordt. Er is geen poepruimmachine, speciale velden of zo. 2 dijkjes zijn opengesteld voor losse honden en dat zijn dijkjes van de waterschap. En 2 paden langs een park. Maar ook daar is niets speciaals gedaan. Het geld zal wel voor veel andere dingen gebruikt worden.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-13 17:04

zijn de mensen die voor kattenbelasting zijn dan ook voor paardenbelasting?? want die schijten natuurlijk ook op straat en geven overlast. .

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 17:06

Ik ruim het gewoon weer op, vind ook asso overal paardenmest

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 17:23

Mijn paarden schijten gewoon in hun eigen weiland hoor, hoogst zelden een keer op een bospad.
Vind dat totaal niet vergelijkbaar met katten in een stedelijke omgeving.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 17:26

Vjestagirl schreef:
Er zijn zo veel belastingen die je betaald die niet terug gaan naar waar je over betaald hebt. Je wegenbelasting doet dat bijvoorbeeld ook niet. Dat vind ik echt geen argument om hondenbelasting af te schaffen.

Als je argumenten baseerd op het feit dat honden belasting van oudsher ingevoerd is omdat de hond een gebruiksdier was en dat tegenwoordig niet meer is vind ik het wat anders.

Hondenbelasting is ingevoerd ivm de vele zwerfhonden en het gevaar dat dit gaf voor huishonden en mensen ivm rabies. Met de hondenbelasting werd (al in de middeleeuwen) de entingen voor alle honden betaald voor rabies.
Raad eens wie tegewoordig die enting betaald? Inderdaad, dat doe ik gewoon zelf...

Ik heb vorig jaar al bezwaar ingediend om deze reden, toen afgewezen. Dit jaar ga ik het weer proberen... Ik betaal meer dan 100e per jaar en de afgelopen 2 jaar zijn vrijwel alle voorzieningen afgeschaft. Geen gratis poepzakjes meer, hondenpoep wordt hier niet meer opgeruimd (want er zijn zoveel mensen die niet het fatsoen hebben op te ruimen) en het enige veldje dat er is wordt gebruikt als fietspad en parkeerplaats waardoor er nauwelijks gras meer op staat. Ik woon dan wel naast het zuiderpark, maar daar wil je niet komen in de ochtend of avond... Ook de voorzieningen daar zijn weg of worden niet meer onderhouden.