Sonja89 schreef:Wildgirl, ik begrijp wat je bedoelt, maar volgens mij ga jij er in dit geval vanuit dat de andere hond nadert (of jij en jouw hond naderen die andere hond) en dat je dán afstand gaat creëren. Dan geef je inderdaad een verkeerd signaal af, dat volg ik.
Wat ik bedoel, is stel: uit ervaring leer je dat de spanning te groot wordt als jouw hond en de andere hond elkaar op minder dan 10 meter naderen. Dan is 10 meter dus de grens (al zal dit nooit helemaal kloppen, want die grens ligt per situatie en per hond misschien wel ergens anders) en dan weet je wel welke afstand je als 'basis' kunt nemen. Dus: een hond op 10 meter naderen, ontspanning houden en belonen. Dat bevestigen en dan op 9 meter naderen, ontspanning houden en belonen, enzovoorts.
Op deze manier train ik met mijn angstig-agressieve hond en wat er op dit moment gebeurt is dat we een hond passeren op 3-5 meter met losse lijn, mijn hond kijkt wel tot we zijn gepasseerd, dan kijkt hij naar mij en dan beloon ik. Het kijken an sich vind ik uiteindelijk niet gewenst, maar ik beloon hem voor 'niet uitvallen'.
Hiermee ga je imo de mist in, ik beloon mijn hond niet voor normaal gedrag.
Ik beloon mijn paarden ook niet als ze zonder te snuiven of opzij te springen langs een kruiwagen lopen, dat is namelijk normaal in MIJN opvoeding.
Dat zijn geen dingen waar je überhaupt naar om HOEFT te kijken.
Dat je beloond voor fixatie op jou is een ander verhaal(al zal mijn hond pas een beloning krijgen als hij die fixatie ook gedurende de ''afleiding'' in stand weet te houden, dus wanneer de andere hond passeert,maar dat is persoonlijk).
Natuurlijk, dit is makkelijk geroepen en zeker met herplaatshonden niet altijd 123 uit te voeren.
Daar zit vaak al een verleden achter.
Mijn huidige hond komt van de straat in Spanje, die beheerst dit spelletje afhankelijk van dag tot dag, er zijn dagen bij dat hij dit keurig oppakt.
Er zijn ook dagen dat hij toch de aanval verkiest(al is het bij hem dreigen,nooit doorpakken), op die dagen krijgt hij een grote schop onder zijn kont en in 10 sec even een herhaling van 5 jaar training mbt '''WIE bepaalt hier of het spannend is, juist IK'' en dan is het klaar.
Er zijn honden waar je dit nooit kunt afleren, helaas heb ik er nu zo één
De hond waar ik het nu over heb is een Boxerkruising, er zit iets bullachtigs in. 
dank voor jou bericht merrieveulen, je beschrijft heel goed wat ik ook vind, maar niet goed kan formuleren.
Want ja, hij deed toch niets....
en mentaal helpt dat me wel. Iedere hond die langs komt is ren uitdaging, een moment om te oefenen. Dat is mijn instelling. En ja, soms vind ik dat stiekem nog eng, maar het helpt me wel.