help.... hond eet bot in 1 keer op

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

JasmijnJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 20:56

Dit kan best gevaarlijk zijn.Er kunnen stukken bot in de maag blijven zitten, en dit kan dodelijke gevolgen hebben.Als ze gaat kotsen/niet meer eet, of heel rustig is zou ik me zorgen maken.Zowiezo zou ik de DA bellen.
Laat je weten hoe het is afgelopen?

Tiffany

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 20:57

Mijn hond knaagt zon bot ook altijd snel aan stukken hoor, nooit last van gehad en ze kauwt er gewoon goed op maar ze is gewoon erg gemotiveerd met zoiets lekkers.. of heb ik nu al 5 jaar geluk?

nathalie_v

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-13 20:59

Dan heeft mijn hond genoten van 2 boterhammen, (die ze normaal durft te jatten van mijn bord, dus vandaag als cadeautje heeft gekregen).

Wat ga ik echt niet proberen!! Ze zal ze met liefde opeten (geen twijfel over mogelijk :+ ) maar inderdaad de kans dat het inderdaad in het Maag-darm stelsel blijft zitten.... Nee bedankt, daar pas ik voor.

JasmijnJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 20:59

Tiffany schreef:
Mijn hond knaagt zon bot ook altijd snel aan stukken hoor, nooit last van gehad en ze kauwt er gewoon goed op maar ze is gewoon erg gemotiveerd met zoiets lekkers.. of heb ik nu al 5 jaar geluk?

Ik denk dat jouw hond dit heel goed kan verteren.En een klein beetje geluk is niet te missen :+

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 21:00

anneliesdj schreef:
NWDynamite schreef:
Klopt, gerookte kunnen splinteren en ik zie op de foto geen verse kluif maar een gerookte/bewerkte. Of ben ik gek?

Gerookten zijn houdbaar, die zitten niet in vacumfolie.

Ook dit is gewoon een gerookte bot hoor ;) Die folie heeft niets te maken met de houdbaarheid.

Voortaan maar liever niet meer dit soort botten geven. (Alle gerookte poten. Dus parma/hambotten, dinobotten enz.) Zijn vaak te hard (door het roken) waardoor tanden te snel kunnen afslijten of beschadigen. Daarnaast kunnen er bij het afbijten scherpe stukken vanaf komen die binnen in de hond voor schade kunnen zorgen (zoals al eerder in het topic gezegd is)

Hopelijk houdt je hondje er niets aan over.

Dav

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 21:01

Labrador van de buren vraat echt alles op van die kauwbotten die je in je OP hebt staan totaan kauwtouwen en hout aan toe.
Hond is zelfs al geopereerd geweest en krijgt nu niets meer wat op een bot oid lijkt,zelfs sokken kunnen hun niet laten liggen!
Hun hebben altijd standaard isogel in huis en zijn daar erg tevreden over.

Hhilde

NWDynamite schreef:
Echt waar? Je hond watten voeren? En dit komt er in zn geheel weer uit zonder problemen? Grappig, nooit van gehoord...

Ja, heel veel mensen weten het niet. Itt peperkoek of brood (met pindakaas) verteren watten niet en hopelijk gaan ze dan om de scherpste dingen gaan zitten. Ook als een kind een punaise oid in slikt is het handig. Het best maak je de watten nat :j

bartjeminoes

Sorry vind de opmerking van watten ook vreemd! Verder heb ik geen verstand van welk bot goed is en niet. Indd je hond goed in de gaten houden

Tiffany

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 21:02

JasmijnJoy schreef:
Tiffany schreef:

Ik denk dat jouw hond dit heel goed kan verteren.En een klein beetje geluk is niet te missen :+

:+ Die heeft denk ik de maag van een veraan..

Maar heel eerlijk, maar dat is mijn mening, zal ik het gewoon even afwachten :j

nathalie_v

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-13 21:04

normaal gezien krijgt ze dit ook echt niet,(moeders had hem mee genomen en gegeven ;) )

Maar hoe zit het dan met mergpijpen. Ze krijgt van mij wel eens een gevulde mergpijp (met lam en rijst) die ze helemaal uitlikt, en dan begint te knagen, en ze krijgt hem niet kapot.

(tijdens een stage bij een dierenarts heb ik heel wat dingen uit darmen van honden uit gehaald zoals sokken, stukken tennisbal etc.)

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 21:05

bartjeminoes schreef:
Sorry vind de opmerking van watten ook vreemd! Verder heb ik geen verstand van welk bot goed is en niet. Indd je hond goed in de gaten houden

Doe er mee wat je wilt, het klopt namelijk wel echt :D Zoals ik zeg, kun je ze het best nat maken.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 21:06

annepaardoes schreef:
Ook dit is gewoon een gerookte bot hoor ;) Die folie heeft niets te maken met de houdbaarheid.

Zucht, soms zitten gerookte ook in folie, oke.
Maar deze ziet er niet uit als een gerookte PLUS het feit dat hij in folie zit, maakt het ws een verse of een die alleen kort gekookt is.

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 21:07

bartjeminoes schreef:

Neuhoor niet zo vreemd :) Watten omhullen de scherpe stukken zodat ze in het maag-darmstelsel geen kwaad meer kunnen. Ik zou het zelf ook een beetje eng vinden om te geven, maar het is een vrij algemeen bekend HTK middel bij zulk soort situaties :j Zou zelf eerder kiezen voor isogel/psyllium maar als je dat niet in huis hebt...

nathalie_v

Re: help.... hond eet bot in 1 keer op

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-13 21:15

nee ik heb heel veel verbandmiddelen staan, en ook altijd ontsmettingsmiddel, soda en zout klaar staan.
Maar isogel heb ik niet staan helaas :( (ze kwam net gewoon nog bietsen om eten, heeft nog steeds geen harde buik, ook geen pijnlijke buik)

Nee hij zag er niet bepaald uit als een gerookt bot, en ook vond ik hem er te zacht uit zien voor een echt gerookt bot ;)

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 21:44

anneliesdj schreef:
annepaardoes schreef:

Zucht, soms zitten gerookte ook in folie, oke.
Maar deze ziet er niet uit als een gerookte PLUS het feit dat hij in folie zit, maakt het ws een verse of een die alleen kort gekookt is.

Je hoeft niet te zuchten hoor. Nergens voor nodig.
Ik ben heel benieuwd waarom dit in jou ogen er niet uit ziet als een gerookt bot. Voor mij ziet dit er juist uit als een gerookt bot. De folie zegt niets over de wijze hoe het bot bereikt (gerookt of niet) is. De fabrikant kiest daarvoor of niet. Daarnaast kom ik zelf geen verse botten tegen die in folie verpakt zijn.

FloMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 21:50

@JNY ja daar staat me idd ook iets van mij ja, nu je het zegt. Ben sinds mijn persoonlijke ervaring al geen fan meer van dergelijke botten. Ik haal wel eens zo'n dinobot maar geef ze liever af en toe een runderoor.

FloMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 21:58

@TS ook met die mergpijpjes oppassen. Ik weet niet wat voor hondje je hebt, maar zo'n langsnoet kan makkelijk met onderkaak vastblijven zitten in zo'n holle mergpijp. Heb al zo vaak gehoord van de DA dat ze die moesten doorzagen.. Ik wist het eerst ook niet, maar ook mergpijpjes geef ik niet meer :')

Edit; kijkje in je profiel gehad en ik zou wel voorzichtig zijn met mergpijpjes. Maar ik ben dan ook best een mietje als het op mn honden aankomt hoor haha. Mijn omgeving word soms gek van die overbescherming.

bartjeminoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 22:05

Neej schreef:
bartjeminoes schreef:

Neuhoor niet zo vreemd :) Watten omhullen de scherpe stukken zodat ze in het maag-darmstelsel geen kwaad meer kunnen. Ik zou het zelf ook een beetje eng vinden om te geven, maar het is een vrij algemeen bekend HTK middel bij zulk soort situaties :j Zou zelf eerder kiezen voor isogel/psyllium maar als je dat niet in huis hebt...

Vind het ook heel logisch klinken nu je het uitlegt, ik had er alleen nog nooit van gehoord;) weer iets geleerd vandaag!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 23:34

annepaardoes schreef:
Je hoeft niet te zuchten hoor. Nergens voor nodig.
Ik ben heel benieuwd waarom dit in jou ogen er niet uit ziet als een gerookt bot. Voor mij ziet dit er juist uit als een gerookt bot. De folie zegt niets over de wijze hoe het bot bereikt (gerookt of niet) is. De fabrikant kiest daarvoor of niet. Daarnaast kom ik zelf geen verse botten tegen die in folie verpakt zijn.

Misschien omdat de ts het zelf ook al zegt?
Een gerookt bot is plaatselijk donkerder en in folie kan natuurlijk wel, maar zie je niet veel, waarom zou je folie verspillen als het ook zonder kan? Is voor de fabrikant alleen maar duurder.
En in tegenstelling tot jou kom ik die botten wel tegen en misschien zijn de botten in folie die jij ziet gewoon niet wat je denkt dat ze zijn.
Ik zeg niet dat ik gelijk heb, ik zeg dat ik dat denk en als jij wat anders denkt is dat prima, daar hoeven we niet eindeloos over door te gaan toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 08:18

anneliesdj schreef:
Een gerookt bot is plaatselijk donkerder

Een ongerookt, rauw bot is helder wit.
Met roze vlees er aan.

Die "dino botten" en andere kluif botten in de winkel zijn allemaal geel/bruin (zoals op 't plaatje van TS ook goed te zien is).
Overduidelijk een gerookt bot. Zo worden ze ook verkocht, als "gerookt bot".

Ik heb dagelijks dieren botten in m'n handen, een rauw bot ziet er níet zo uit zoals die botten in de dierenwinkel.

En alleen vacuüm verpakken is ook niet voldoende voor een bot dat nog zo "vuil" is, dan zou het ook in de koeling moeten liggen, als het ongerookt zou zijn.
Ze zijn houdbaar gemaakt door het rookproces. En in plastic verpakt zodat de consument geen bot hoeft aan te raken als ze 't uit de schappen pakken. Want niet iedereen vind dat prettig om aan z'n blote handen te hebben.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 09:38

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 10:13

Dat ze worden verkocht betekend niet automatisch dat t ook geschikt is voor honden...
Helaas zijn daar geen regels enzo voor.

Gebeuren veel ongelukken met dat soort botten.

Het is niet voor niets dat zelfs ervaren barfhonden nooit dragende botten krijgen van grotere dieren.
Zeker niet gerookt. En al helemaal geen varken.

Zijn al veel honden aan overleden of ernstig ziek van geworden.
Maar er zijn geen regels voor en t is weer n manier om geld t verdienen aan een afvalproduct. Zoals zo vaak gebeurd in de dierenindustrie.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 10:13

kimmie261 schreef:
het ziet eruit als zo'n parmahambot :
http://www.petsxs.nl/product_info.php?c ... 1b5e998ab2

die zijn vrij zacht ,hier gaan die dingen ook in 1x helemaal op.

Dat was wat ik bedoelde, kon de naam er niet bij vinden.
Die dingen zijn alleen kort gekookt en daarna gedroogd ofzo.
Echt volledig rauw zul je niet snel tegenkomen denk ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 10:35

En dat is gelijk t probleem.
Want botten gaan splinteren na verhitting en/of rookproces.
Waardoor ze echt absoluut ongeschikt zijn voor honden. Letterlijk levensgevaarlijk.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 10:46

Dat weten we inmiddels toch ook wel, volgens mij is dat al tig keer genoemd in het topic.
Die parmabotten zijn KORT gekookt, niet door en door verhit waardoor ze zacht zijn. Van drogen krijgt een bot niets, maakt hem alleen houdbaar.