Help Konijn ontiegelijk mager

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

saskiakefie

Re: Help Konijn ontiegelijk mager

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 23:10

Uit ervaring weet ik dat het ene konijn echt 2x zo snel de brok naar binnen kan werken als de ander. Zo heb ik mijn konijnen weleens een naar de vakantieopvang gebracht, daar kregen ze echter maar 1x per dag hooi en brok, toen ze thuis kwamen was de een echt heel mager.... 0,4 kilo afgevallen, van 2,3 naar 1,9 nou dat is dus heel veel.. Heeft een paar weken geduurd voordat ze weer op haar oude gewicht zat. Dus voer ze apart... iig totdat de ander weer dikker is en voer dan vaker per dag.

ievie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 23:12

saskiakefie schreef:
Uit ervaring weet ik dat het ene konijn echt 2x zo snel de brok naar binnen kan werken als de ander. Zo heb ik mijn konijnen weleens een naar de vakantieopvang gebracht, daar kregen ze echter maar 1x per dag hooi en brok, toen ze thuis kwamen was de een echt heel mager.... 0,4 kilo afgevallen, van 2,3 naar 1,9 nou dat is dus heel veel.. Heeft een paar weken geduurd voordat ze weer op haar oude gewicht zat. Dus voer ze apart... iig totdat de ander weer dikker is en voer dan vaker per dag.

Het konijn leeft al niet meer..

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 23:16

oh :oo heb helemaal niet goed bijgelezen, mijn excuses ga het nu meteen doen! :\

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 23:23

Wat was nu de oorzaak?

Heel veel sterkte iig :(:)

Pinkeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-13 07:05

saskiakefie schreef:
Wat was nu de oorzaak?

Heel veel sterkte iig :(:)

De da denkt dat hij al 2 weken niet at maar eerst niet afviel. En nu doordat zijn darmen geen bacterien meer had de ontlasting ook als dunne pup er uit kwam enz omdat ze ook helemaal geen keuteltjes meer voelde zitten.
De haakjes op de kiezen zou niet de oorzaak kunnen zijn( denkt ze)omdat ze mini waren en de da er met haar vinger ofzo gewoon door kon ( weet dat niet precies meer ) maar als zet het konijn onder nacoze zouden doen zou hij het zowiezo niet meer overleven....

Dus eigenlijk de oorzaak waardoor hij is gestopt met eten of dat het niet lukte om het door te slikken blijft een raadsel. Maar doordat hij niet meer at zijn de bacteriën dood gegaan ofzoiets en toen ging het mis.
Dat weet ik nog dat de da zei maar alles precies weten doe ik niet omdat de oorzaak me ff niet meer boeide toen ze langzaam zei dat inslapen beter was. En ik laat een beestje echt niet leiden omdat hij dan alleen om mij wil nog leeft. Het andere konijntje had ook al afscheid genomen omdat ze nooit meer samen zaten. En toen het konijn was ingeslapen heeft hij ook nog een tijdje in het hok gelegen. Daarna hebben we hem begraven in de tuin waar somerss rozen komen:):)

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 12:56

Batlow schreef:
Dit klinkt misschien heel bot, maar dan ben je er toch veel te laat bij geweest. Een konijn vermagerd toch niet van de een op de andere dag? Had je er eerder niks anders aan gezien?

Ik ben het hier wel mee eens... Zodra ik merk dat een konijn minder eet of een doffe vacht krijgt ren ik direct naar de dierenarts. In jouw situatie zag je dat je konijn magerder werd, is naar mijn idee nooit een goed teken met het oog op de darmen; als die stil vallen moet je snel handelen. Je konijn hoeft er niet aan dood te gaan, want door middel van AB(of pijnstillers), massage en dwangvoeren kunnen de darmen weer op gang komen. In elk geval bij konijnen is het belangrijk dat het eten ALTIJD goed zit en niet afvallen.
Misschien dat je konijn is afgevallen omdat je van eten bent verwisseld, darmen konden het niet aan en zijn daardoor stil gevallen.

Heel veel sterkte met het verlies van je konijntje! Hoe gaat 't nu met je andere konijn?

Pinkeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-13 12:59

Het is gebeurd misschien heb ik het wel niet goed gedaan.
Misschien ben ik wel slecht met konijnen.
Maar mensen. Ik heb dan van mijn fout geleerd.
Ik weet dat jullie het goed bedoelen maar ik voel me al k*t laat staan als ik nog allemaal goedbedoelde dingen over me heen krijg.

Het andere konijntje doet het tot nu toe nog goed. maar we houden haar heel erg in de gaten maar als ze zich anders ging gedragen moesten we het sowiezo een week aanzien.

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 13:11

Ja je weet het idd voor de volgende keer: direct ingrijpen :)

Hoe bedoel je bij je andere konijn een week aanzien?

Pinkeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-13 13:19

Als hij zich anders gaat gedragen zeg maar

Kijk het is gister gebeurd dus als hij vandaag of morgen zich anders gaat gedragen dan een paar dagen aan kijken omdat het dan gemis kan zijn.
Maar gaat hij zich over een week of 2 opeens anders gedragen dan wel meteen naar de da

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 13:21

Als je konijn zich binnen 5 minuten anders gaat gedragen zou ik al naar de DA gaan, konijnen zijn hele kwetsbare dieren en als er iets is, is het vaak ook flink mis; pas als ze echt pijn hebben komt het tot uiting, niet eerder. Vandaar :) Een paar dagen aankijken kan juist fataal zijn. Ik zou nu heel goed op je konijn letten of hij geen last krijgt van eenzaamheid, sommige konijnen hebben daar erg veel last van en kunnen zelfs stoppen met eten omdat ze zich te eenzaam voelen en wegkwijnen.

Pinkeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-13 13:24

Oke. Ik zeg alleen wat de da tegen ons heeft verteld.

Maar we zullen dan gelijk de da bellen als ze anders gaat doen!!

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 13:27

Ik vraag me trouwens af wie de DA is, want niet elke DA heeft ook werkelijk verstand van konijnen. Het gebeurd nog regelmatig dat dierenartsen verkeerde diagnoses stellen en het fataal wordt voor het konijn en verkeerde adviezen geven. Ik heb van te voren uitgezocht of mijn DA konijnkundig was, gelukkig wel. Misschien ook een idee om te kijken of je eigen DA ook konijnkundig is? Want het zou toch vervelend zijn als je steeds verkeerd advies krijgt en je konijntje hierdoor dood gaat... Terwijl jij juist zo je best doet!

Pinkeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-13 13:28

We hebben haar voor onze hond uitgezocht dus heb geen idee...
Hoe kun je dat opzoeken ??

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 13:29

Ik weet niet of ik hier een link mag plaatsen, maar ik zal je een PB sturen met een link waar je dierenartsen kan vinden die konijnkundig zijn!

Pinkeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-13 13:30

okee dankjee

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 13:47

oke, ja klopt als ze stoppen met eten kunnen ze ook gifstoffen aanmaken en dan kan het zo einde verhaal zijn.