Katten nog dodelijker dan gedacht

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

vikki

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 09:13

essiesilly schreef:
lekker op z n amerikaans weer :P overdreven dus..
het houd de natuur in stand zullen we maar zeggen :P

Niets typisch Amerikaans hoor... er zijn al jaren delen in Australie waar katten een 'curfew' hebben en als ze na die tijd buiten zijn, dan zijn ze in principe 'vogelvrij' en mogen ze dood geschoten worden. Dit om de kleine, inheemse (nacht)dieren te beschermen.

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 09:17

YamaDeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 09:47

Kaka schreef:
Ik moet bij het lezen van dit bericht direct hier aan denken:
http://theoatmeal.com/comics/cats_actually_kill
(mind: is een comic, maar mss niet voor the faint hearted)

_O- geweldig geschreven en geillustreerd!

Bij ons vangen ze alledrie prooi, eentje is echt een lopende-band-vanger.
Hoofdzakelijk kleine knaagdieren, af en toe een vogeltje, maar die zijn niet zo makkelijk. Heb er geen problemen mee, het stikt hier van de beestjes.
Zodra het sadistisch wordt (vleugellam vogeltje, muisje met lamme achterhand) en ze doden niet, dan dood ik wel. Dat vond ik in het begin wel moeilijk om te doen, maar het went.
Voor mij absoluut geen reden om ze binnen te houden. De mens mag wat mij betreft wel iets minder piepen over "natuur" en het accepteren voor wat het is. In plaats van alles naar eigen normen en waarden te willen buigen en te willen beinvloeden. Maar da's een andere discussie geloof ik.

SAKKIA

Re: Katten nog dodelijker dan gedacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 10:16

De laatste tijd is het hier bijna dagelijks raak :o
Kat heeft een belletje maar dan nog vangt ze vogels.
Ja jammer, zonder van de vogels, maar ik hou mijn kat niet binnen, doodongelukkig zou ze dan worden.
Dus ja wat dan? Kiezen tussen af en toe een keer een diertje (het gaat een beetje met vlagen bij haar) of een doodongelukkige kat. Dan kies ik toch voor af en toe een diertje.
Zolang ze nog niet met eenden en konijnen aankomt vind ik het wel prima. Ze vangt vooral merels en muisjes.

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-13 13:39

En hoe denken we over verwilderde katten,die na drie generaties,het formaat van een labrador bereiken,alles pakken wat losloopt,en absuut onbenaderbaar zijn?

YamaDeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 14:44

Wat mij betreft hetzelfde eigenlijk. Leven en laten leven.
Verwilderde katten genoeg hier - maar geen formaat labrador hoor! Vooral in de winter komen ze hier dicht bij huis (tot ongenoegen van onze eigen je-weet-wel-kerel) voor warme droge schuilplaats en op zoek naar voedsel. Zolang er niet gevochten wordt, laat ik ze.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 20:57

ik heb 7 katten, en een omheinde tuin van 1000m2 en ik voer ook de vogels bij, die zijn daar heel dankbaar voor (van vetbollen, meusli, pinda's, potten pindakaas, rozijnen...noem maar op)

Met de sneeuw mogen de katten buiten totdat ik klaar ben met de paarden (uitmesten e.d.) daarna kunnen de volels eten. Afgelopen weken vonden (met name de merels) dat ze om 16.00uur ook wel een avondmaal verdienden...dus...was het zaak om de katten te verjagen :D De jongste zat inmiddels in de voederboom met 2 merels :+ dus wat doe je dan...je verplaatst naar het tuinstel...en lokt zo de kat uit de boom. (de rest had ik al naar binnen gedaan) En arme Fly heb ik ook uit de boom geplukt ;) jammer dat ik geen camera had op dat moment.

Hier vangen ze nooit vogels, alleen muizen/ratten (paardevoer he!) ik weet dit heel zeker omdat ze alles mee naar binnen nemen...en ja..2dgn geleden lag ik om 5.30uur in de woonkamer naar een levende muis te zoeken :')

Vreemde is..ik heb geen raskatten of superwatjes...ik heb juist zwervers in huis allen opvangkatten die heel hun leven op straat hebben geleefd.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 21:03

papagroom schreef:
En hoe denken we over verwilderde katten,die na drie generaties,het formaat van een labrador bereiken,alles pakken wat losloopt,en absuut onbenaderbaar zijn?

zo eentje loopt er bij mij op stal, toen het zo hard vroor en er sneeuw lag, heb ik hem betrapt: hij vrat het voer van mijn stalkatten op. Een gestreept monster ter grootte van een forse hond, ik schrok me kapot (hij ook van mij :+ )
Ik heb geen idee hoe lang ie er al loopt, waar ie verblijft, had hem nog nooit eerder gezien.
Verder heb ik momenteel 4 stalkatten die de boel aardig muis, rat en molvrij houden en soms voor de afwisseling een vogel vangen.
Mijn huiskat maakt het weer goed: die komt niet buiten en vreet alleen planten en bloemen op (die heb ik dan ook niet/nooit :D )

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 21:26

dat is dus het type kat dat ik in huis heb :-) prima benaderbaar hoor...voor mij dan...

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-13 00:12

Mist schreef:
dat is dus het type kat dat ik in huis heb :-) prima benaderbaar hoor...voor mij dan...

Geloof me.....een verwilderde kat in de vrijenatuur kom je liever niet tegen....zie bv deze op Vlieland,met gevangen konijn....

Afbeelding

edit...deze foto is genomen op Schier.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 11:08

Geloof me...ik vang dit soort katten al 15 jaar op. Die komen bij mij via organisaties die zich bezig houden met vangen castreren/steriliseren en terugzetten- eventueel ergens anders omdat ze op de plek waar ze gevangen zijn niet meer welkom zijn.

De katten die bij mij komen hebben meestal kattenaids, of nierfalen en zijn dus niet geschikt om weer terug te zetten.

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-13 11:36

Oh....ik geloof je hoor,maar dan ben je het ongetwijveld met me eens,dat een aantal van deze dieren een slachting in een broedkolonie kunnen aanrichten,en daar dus niet gewenst zijn.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 20:57

meer een mensen probleem (verantwoordelijkheid nemen) dan een kattenprobleem helaas, pretnestjes en het algehele beleid van sommige lieden om dieren gewoon te dumpen als ze ze beu zijn :(

Grappige is (of trieste!), de katten die echt wild zijn en bij mij komen zijn veel makkelijker te hanteren dan de exemplaren die ooit mensen meegemaakt hebben en al dan niet mishandeld zijn. Beide groepen slapen binnen uiterlijk 2-3mnd snachts op bed (horizontaal ben ik veel minder gevaarlijk dan verticaal blijkbaar :D )

Zo had ik tot 3wkn geleden (helaas overleden uiteindelijk na 4jr aan aids)een kat die hagel in zijn kop had toen hij bij mij kwam- ws door zijn eigenaar, die inmiddels een pup had aangeschaft, kat was niet meer welkom. Ik kon hem aaien, mits rustig benadert, en hij kwam op schoot, maar maak vooral geen overwachtse beweging !
Ook heb ik een kat bij wie ze als kitten zuur over hem heen hadden gegooid -:(- zijn halve lijf is kaal. deze zijn veel moeilijker om tam te maken.

Typisch is wel, zodra ze binnen zijn bij mij, zijn ze ook met geen stok de deur uit te krijgen, de perfecte binnenkat ! ze talen er helemaal niet naar om naar buiten te mogen. Kan letterlijk de deur open laten staan, die willen echt niet meer naar buiten:-)