Ten einde raad; 2jarige eng. staff x Rottweiler

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

yv_on

Re: Ten einde raad; 2jarige eng. staff x Rottweiler

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 17:03

Ik zou vers proberen zijn goede resultaten mee. www.voerwijzer.com kan je veel info op lezen.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 17:13

hohh arme hond, toen onze stafford een ontstekking had in de baarmoeder (liet niks merken, geen koorts etc, gromde alleen als je bij de buik kwam), niks te antibiotica etc, hond werd bij aankomts bij de DA gelijk, maar dan ook echt gelijk geopereerd.
DA voelde aan de buik en deed gelijk zijn jas aan, wat er in zat maakte hem niet veel uit, het moest er gelijk uit, dat wist die zeker.
Als je eerste DA gelijk had ingegrepen was hij wss nieteens bij zijn obsessie (als ik het zo kan noemen) gekomen, arme hond.

Ik hoop mee dat jullie iets vinden, de ring om de hals van de vorige pagina ziet wel fijn uit... :)
Succes

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 17:16

mltex schreef:
Zat al in je profiel te spieken, ook toevallig de sharpei 8-) ?

Nope, de Boxer. De Shar Pei heeft gek genoeg een perfecte huid!

@ TS: kun je iets specifieker zijn, welk voer heb je allemaal geprobeerd? Ik heb het over een eliminatiedieet op basis van BARF, vers vlees dus...

Liejn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-13 21:20

Oke, ik ga proberen of ik overal antwoord op kan geven:)

wat ik niet in mijn OP heb gezet(vergeten) is dat ik Dierenartsassistente ben(momenteel niet in beroep, maar wel afgestudeerd afgelopen mei) in mijn opleiding hebben we heel veel geleerd over allergieen en heb dus de nodige ervaring wat betreft ziekten en medicatie.. Ook wat betreft voer heb ik redelijk wat kennis, heb het 'Hill’s veterinary nitritional advisor' diploma ook behaald.. wat betreft verse voeding: ik ben hier niet voor en niet tegen maar bij ons in huis acht ik dat niet haalbaar.. uiteraard: als het echt niet anders kan heb ik het zeker voor haar over maar zolang we nog andere dingen kunnen proberen...

@amyz: ik ben nog niet naar een gedragstherapeut geweest. Dit is zeker onderdeel van mijn lijstje maar hier in de buurt heb ik nog niet iets gevonden waar ik van overtuigd ben..(centraal belgie)

@sorro: ik heb dit in huis staan.. nog niet gebruikt omdat ik bang ben dat ze echt jeuk/pijn heeft.. als ik dan ga zorgen dat ze er niet aan zit doordat het vies ruikt/smaakt vind ik dat eigenlijk ook niet echt eerlijk tegenover haar.. maar wel een idee dat ik zelf ook al had overwogen..

@gypsylady: kyra had een mucometra en daarom is alles verwijderd..

@dierenfan: ik heb al diverse wasmiddelen/verzachters geprobeerd en dit maakte geen verschil.. ook met andere huishoudelijke producten is geen link te leggen..

@albert: ik ben bekend met de mooncollar.. het probleem is dat kyra een houdini is en ben dus bang dat ze hem af gaat krijgen.. evengoed bedankt voor de tip:)

@sonja: ik zal even kijken wanneer ik een foto kan uploaden.. denk dat dat pas donderdag gaat lukken maar zal kijken of t eerder gaat

@mika: het probleem is dat ze door de onderhoudsdosis doorlikt.. ze staat momenteel alweer 2 weken op de onderhoudsdosis.. dus zou ze daar ondertussen stabiel op moeten zijn, maar dus helaas niet..

@ryan2209: door jou besefte ik dat ik niets over mijzelf had verteld dus bij deze heb ik dat gedaan, dankjewel:)

@sonja89: ik denk dat dat per dier verschillend is.. als dierenartsassistente heb ik ook heeeeel veel gevallen gezien waarbij het zeer positief uitwerkte dus is het voor mij zeker het proberen waard.. hoop dat t nu weer wat beter gaat met je beessie?

@mltex: mocht het eliminatiedieet niet werken dan gaan we inderdaad een serumtest doen..

@yv_on: bedankt voor de moeite:):) zoals ik hierboven al zei is dat een van mijn laatste opties.. wil eerst zeker weten dat ik alles heb geprobeerd omdat het voor ons eigenlijk niet echt haalbaar is..

@b_r_e_n: Dan wil ik er eerst zeker van zijn dat er hier een goede in de buurt te vinden is.

@johanna59: zie reactie voor sorro :)

@xslvna: -zonder kwaad te spreken over de eerste da- zo denk ik er eigenlijk ook over.. je slaat echt de spijker op zijn kop.. wat bedoel je met:
xSlvna schreef:
Ik hoop mee dat jullie iets vinden, de ring om de hals van de vorige pagina ziet wel fijn uit... :)

??

@ik denk dat je dit richt aan rowo??
Sonja89 schreef:
@ TS: kun je iets specifieker zijn, welk voer heb je allemaal geprobeerd? Ik heb het over een eliminatiedieet op basis van BARF, vers vlees dus...

Op dit moment begint kyra's buik weer wat rustiger te worden.. ik zal direct een foto maken dit ik later zal updaten.. moet ff kijken of dat lukt via mn telefoon..

Hoop dat ik niemand vergeten ben.. anders schoppen jullie maar hoor;)

Niene87

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 21:31

hoi,

wat vervelend zeg! Ik heb geen pas klare oplossing voor je. Wel kan ik zeggen dat ik 2 am staffs heb niet dat dat er echt toe doet.. maar een van de twee heeft vaak last van rare bultjes en jeukt hem ook.. en gaat uiteindelijk open...

wij hebben hier van de dierenarts speciale shampoo voor gekregen om hem daar regelmatig mee te wassen.. misschien is dat een idee? Verder krijgen onze 2 staffs allebei vers vlees ik geloofde het eerste niet dat het zou helpen maar kreeg het ook via bokt aan geraden en het is echt een wondermiddel ;) Maar hij heeft geen last meer van bultjes en jeuk.. wassen met de shampoo doen we nog maar 1x per 2 maand..

onze honden krijgen Energique en dan de special.

succes in elk geval
oh en onze da zei ook voer van royal canin en zo dus allemaal wel netjes geprobeerd maar hij krijgt nu vers vlees 1,5 blok en half half bakje brok (fokker lam rijst)
1,5 blok per voerbeurt (onze krijgen 2x per dag)
en van de fokker gewoon van de verpakking aanhouden voor 1 voerbeurt en dat dan even door de helft..
tis echt super

Liejn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-13 21:40

Hier de foto's.. ging allemaal makkelijker dan ik dacht..
Moet er wel bij zeggen dat de foto;s een beetje een vertekend beeld geven.. zo lijkt het hier alsof het allemaal losse plekjes/ puistjes zijn maar in werkelijkheid is het in zijn geheel rood..
wanneer we haar betrapten was dit een groot plakkaat maar zoals je met je eigen schaafwondjes waarschijnlijk wel weet breekt de korst op een gegeven moment in stukjes.. in die fase zitten we nu:
Afbeelding

Closeupje
Afbeelding

en uiteraard nog eventjes een hoofdfoto van onze knapperd!
Afbeelding

Edit: heb ook nog een foto gevonden van een paar maandjes terug.. die komt er zo aan..

Liejn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-13 21:47

Hier de foto van een paar maanden terug.. het is nog veel erger geweest als dit.. maar daar heb ik helaas geen foto's van.. de roodheid die je hier ziet heeft ze echt zelf toegebracht.. door te wassen.. dat deed ze toen het liefst 24/7..

Afbeelding

en hier de albumlink om eventueel in te kunnen zoomen: http://www.mijnalbum.nl/Album=HHAEJKBV

yv_on

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 22:18

mijn vraag is waarom vers vlees niet haalbaar is?

Liejn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-13 22:25

yv_on schreef:
mijn vraag is waarom vers vlees niet haalbaar is?

omdat onze werktijden heel onregelmatig zijn gaat kya regelmatig naar mijn schoonmoeder(die ook een hond heeft) zodat ze nooit langer dan 3 uur alleen thuis hoeft te zitten.. ook gaan wij regelmatig (met haar) een weekend naar NL.. als wij kiezen voor vers vlees is dat voor ons al veel werk(wat we voor haar over zouden hebben) maar wanneer ze bij mijn schoonmoeder is kunnen we niet van haar verwachten dat zij dit ook doet.. en als we naar NL gaan kunnen we moeilijk iedere keer alles meeslepen.. naar mijn schoonmoeder gaan word op het laatste moment beslist dus dit kan ook niet voorbereid worden.. plus de ruimte is hier niet in huis om voldoende opslag te hebben.. en dat is nog maar een kleine greep uit de minpunten die ik laatst allemaal heb opgeschreven om ze af te wegen tegen alle positieve..

Luf_Midnight

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 22:27

onze lab heeft helaas ook altijd jeuk, ander voer ander wasmiddels en dergelijke hielpen niet nu inderdaad ook gewoon altijd aan de prednison, hond is inmiddels 12 en wij hebben hem liever een paar maanden minder lang bij ons dan dat hij zoveel jeuk heeft.
hond is nu gelukkig en wij dus ook

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 22:30

likt ze daar omdat er pukkels zitten of zitten er pukkels omdat ze likt?
Er kan ook iets in haar speeksel zitten wat haar huid irriteert.
Het zou misschien geen gek idee zijn om het voer eens te veranderen?
Als rauw teveel werk is zijn er misschien brokken zonder kleur en conserveringsmiddelen.
Wat de prednison betreft,probeer uit te vinden wat de minimale dosering is waar ze het goed op doet.
Dit is niet eenvoudig want als je te laag zit moet je weer hoger verdergaan.

Liejn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-13 22:48

@geerke: er zitten geen pukkels.. dit lijkt alleen zo op de foto's..
de eerste keer dat ze pred kreeg heeft ze het 6 weken goed gedaan op om de dag een half tabletje.. toen plots vanuit het niets had ze het weer kapot gelikt.. ik heb echt mijn hoofd er op gebroken maar kan echt niets bedenken wat er veranderd is..
we hebben toen de pred weer verhoogd en langzaam afgebouwd tot ze weer o.d.d 1/2tabl. kreeg.. deze keer ging het 2weken goed..

haar leven lang op de pred zie ik niet zitten.. ze is nog maar 2 en 10jaar lang pred is echt de pest voor haar nieren.. ik ben al niet blij met de 3(?) maanden dat ze het nu krijgt, maarja.. beter dan dat ze het helemaal weer kapot likt..

plan is nu dus eerst eliminatiedieet, mocht dit niet werken een serumtest.. en ondertussen op zoek naar een goede gedragstherapeut.. omdat ik nogsteeds ergens denk dat het psychisch is..

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 23:24

Met name de laatste foto vertoont veel overeenkomsten met de huid van mijn Boxer een tijd geleden. Ik hoop voor je dat de Hills Z/D gaat werken en dat anders de serumtest iets uitwijst. Het zou me alleen niks verbazen als je uiteindelijk toch op BARF uit gaat komen.

Is er wel een afkrabsel gemaakt?

Angeliquee18

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 23:31

Pff jeetje, snap dat je met je handen in het haar zit..
Stomme simpele vraag misschien,
Heeft ze dit ook eens bij haar oude eigenaar gehad?

Elise88

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 23:33

... ben er bijna stil van, e.e.a. had ik precies zo kunnen schrijven over onze hond! (teef, 10 jaar en nu ongeveer een jaar dit probleem (met tussendoor kortstondige oplossingen van de da). Ik lees mee!!

edit: niets veranderd in voer, geen andere dingen in huis, niet vaak alleen (ook niet vaker dan voor het probleem), drinkt/eet normaal, plast normaal ..

Liejn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-13 23:35

Ik heb mij nog eens extra ingelezen over het geven van vers vlees.. en ik moet eerlijk toegeven dat het minder gedoe is als dat ik dacht.. en dan heb ik het over kvv.. geen barf.. qua kosten zal dat gelijk liggen aan z/d en zo'n kvv is eigenlijk wel makkelijk..

ben dus een beetje gaan googlen.. en (correct me if i'n wrong) ik kom dan op carnibest-eend/rijst uit.. enige probleem.. kan online geen bedrijven in belgie vinden die het leveren.. nog niet iig.. wat kvv-merken ben ik verder leek en sta open voor verdere uitleg:)

#angeliquee18: nee ze heeft nooit problemen gehad.. de dierenarts zegt dat dit wel net zo goed daar had kunnen gebeuren.. hij vermoed dat de schijnzwangerschap een hormonale disbalans heeft veroorzaakt welke op zijn beurt een verzwakking van de weerstand van de huid veroorzaakt.. een allergie kan er altijd al geschuild hebben maar door die verzwakking naar buiten komen..

sillysoul

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 23:42

psychische problemen van de hond gaan niet over met prednison. prednison is een ontstekingsremmer, werkt vooral anti-allergisch.

Liejn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-13 23:48

sillysoul schreef:
psychische problemen van de hond gaan niet over met prednison. prednison is een ontstekingsremmer, werkt vooral anti-allergisch.

het idee achter de 'psychische werking' van prednisolon in de woorden van mijn DA
Wanneer een hond een jeukprikkel krijgt zal deze de prikkel verhelpen door een beweging te maken, een lik te geven, even te kraben oid..
wanneer kyra een jeukprikkel krijgt aan haar buik begint ze te likken.. alleen dit likken houdt niet op..
de bedoeling van de pred was om die eerste jeukprikkel(t.g.v. irritatie e.d.) te onderdrukken zodat ze er niet aan begon.. wanneer haar buik dan helemaal genezen was(en weer goed haar er op, want t teruggroeien daarvan kan ook nog jeuken) zouden we stoppen met de pred..

Ja, het is een beetje giswerk.. maar het heeft wel gewerkt.. tot op zekere hoogte..

anjore

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 23:53

sillysoul schreef:

Inderdaad... dus alleen psychisch is het volgens mij niet.
Misschien een simpele vraag die je voor je zelf al lang uitgesloten hebt.. maar ik lees het nergens terug dus ik stel m toch; Wat voor materiaal ligt er in de mand? Of op de bank? Of waar de hond slaapt/ligt? En dan bijvoorbeeld ook in de auto? Omdat het op de kale gedeeltes van de buik is zou je denken aan een contactallergie.

Angeliquee18

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 23:54

oke.. is ze van voer veranderd toen ze bij jullie kwam?
Het kan idd dat door weerstand verzwakking andere zaken omhoog kunnen komen!

Ik ken een hond die een soort gelijke gedrag vertoont,
Bij haar was het psychisch,
De eigenaar was verhuist,
Hond voelde zich niet op gemak,
En begon dus zelf ook met likken / bijten / krabben
Zonder enige lichamenlijke klacht..
Na alle onderzoeken bij de da,
Is ze uiteindelijk bij een gedragsdeskundige terecht gekomen,
Die gaf ook aan dat het puur stress was, door alle veranderingen,
Uiteindelijk kreeg ze homepatische druppels, voor de rust,
Was ze minder lang alleen,
Langzaam druppels afgebouwt en het alleen zijn opbouwen,
En ging het ontzettend goed,
Nu is ze al aardig gewent aan haar nieuwe huis,
Alleen als ze een klein wondje heb..
Begin het liedje wel weer van voor af aan,

Als ze voor iets allergisch zijn, kunnen ze dat dan niet uitvinden doormiddel van bloed prikken?

Liejn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-13 00:37

anjore schreef:
sillysoul schreef:

Inderdaad... dus alleen psychisch is het volgens mij niet.
Misschien een simpele vraag die je voor je zelf al lang uitgesloten hebt.. maar ik lees het nergens terug dus ik stel m toch; Wat voor materiaal ligt er in de mand? Of op de bank? Of waar de hond slaapt/ligt? En dan bijvoorbeeld ook in de auto? Omdat het op de kale gedeeltes van de buik is zou je denken aan een contactallergie.

heb ik inderdaad ook aan gedacht ja.. maar het kussen waar ze altijd op ligt is meegekomen bij de vorige eigenaar vandaan.. en de problemen zijn begonnen zonder dat ik het kussen had gewassen.. in de auto klappen we de achterbank omhoog en ligt ze op de bodem van de auto op haar kussen.. ze ligt ook wel eens op een kleed op de bank.. maar ook dat is helaas niet te koppelen aan het gedrag..

@angeliquee18: ja ze is van voer veranderd.. maar ben pas over gaan mengen(in ongeveer 10dagen) nadat ze een maand bij ons was en de problemen waren er al eerder.. heb hier ook aan zitten denken ja.. met een eliminatiedieet zal het in dit geval verbeteren dan:)
In mijn opleiding is ook wat gedragstherapie behandeld.. nee ik ben geen therapeut en mijn kennis komt laaaang niet zo ver.. maar ik zie bij kyra geen tekenen van stress.. van het begin af aan is het heel goed gegaan eigenlijk.. al merken we wel dat ze zich fijner voelt nu ze langer bij ons is..

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 07:06

ik dacht dat runner worsten heeft die je buiten de diepvries kan bewaren. Echter als daar granen in zitten is dat geen optie natuurlijk als eliminatie dieet. vaak zijn granen namelijk wel de boosdoender en slecht vleesl met allerlei zooi (o.a. anti biotica's) erin ook. Echter vandaag helemaal geen tijd om even voor je te zoeken helaas.

Niene87

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 07:09

Wat betreft KVV zoals ik vertelde voeren wij energique.
Deze keuze komt voort uit het feit dat oude kennissen een boxer hebben met een vreselijk erge allergie!
Ze kregen toen energique mee van de da, variant special.
Het komt heel weinig voor (volgens mij) dat een da KVV voorstelt, ik heb daarom voor Energique gekozen het is in mijn ogen dan 1 van de betere merken als een da het mee geeft. Denk bij brok bijv aan Royal canin.. Wat ik afraad is KVV uit de supermarkt, net als brok uit de supermarkt het is toch goedkoper en zal wat meer rotzooi inzitten... En als je hond dan al wat heeft raad ik het toch af..
(En tuurlijk zijn er ook honden die het perfect doen op supermarkt voer)

Niene87

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 07:12

dierenfan schreef:
ik dacht dat runner worsten heeft die je buiten de diepvries kan bewaren. Echter als daar granen in zitten is dat geen optie natuurlijk als eliminatie dieet. vaak zijn granen namelijk wel de boosdoender en slecht vleesl met allerlei zooi (o.a. anti biotica's) erin ook. Echter vandaag helemaal geen tijd om even voor je te zoeken helaas.

Die zijn over algemeen wel goed! Die boxer van hier boven mocht dat als tussendoortje (verder mocht hij absoluut niks anders)
Onze staffs krijgen ook alleen hun maaltijd verder helemaal geen koekjes of ander lekkers.
Vind het soms wel zielig maar het is het beste voor hun

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 07:13

Elise88 schreef:
edit: niets veranderd in voer, geen andere dingen in huis, niet vaak alleen (ook niet vaker dan voor het probleem), drinkt/eet normaal, plast normaal ..

Een allergie kan ontwikkeld worden, dus verandering van voer hoeft hier niet de oorzaak van zijn. Voorheen zat in bijna alle brok 'kip'. Honden aten dus dagelijks kip en ontwikkelden daar een allergie voor. Nu stoppen ze er veel 'lam' in. Je zult zien dat in de loop der tijd veel honden allergisch worden voor lam.

Liejn schreef:
ben dus een beetje gaan googlen.. en (correct me if i'n wrong) ik kom dan op carnibest-eend/rijst uit.. enige probleem.. kan online geen bedrijven in belgie vinden die het leveren.. nog niet iig.. wat kvv-merken ben ik verder leek en sta open voor verdere uitleg:)

Als je met KVV wilt gaan elimineren, moet je in ieder geval een KVV hebben zonder rijst of granen, zonder enige toevoegingen (ook geen groentes) en op basis van 1 diersoort. Want: stel nou dat je hond jeuk blijft houden, komt het dan door het vlees of door de rijst? Bovendien zul je zien dat een hond geen rijst nodig heeft, maar dat terzijde. Persoonlijk zou ik niet voor eend kiezen, maar voor konijn. De meeste allergiehonden kunnen namelijk goed tegen konijn. Je geeft dit minimaal 6-8 weken (maar mijn Boxer heeft 4 maanden alleen op konijn gestaan) tot de jeuk en plekjes weg zijn. Dan voeg je een tweede diersoort toe, weer zonder rijst, granen of andere toevoegingen. Zo bouw je het menu uit. Verder mag je hond absoluut geen koekjes, snacks enz. In principe moet je uiteindelijk op minimaal 4 diersoorten uitkomen.

Van de verkrijgbaarheid van KVV in België heb ik geen verstand -O- Wat ik wel weet is dat je in het BARFparadijs zit als je een beetje in de buurt van Sittard/Limburg woont, maar daar heb je dan niet veel aan.

Toch zou ik ook overwegen eerst een afkrabsel te laten maken en/of een serumtest laten doen. Ik heb beide gedaan voor het starten van het dieet en dit heeft me waardevolle informatie opgeleverd, waardoor ik rekening kan houden met externe factoren (vochtig weer e.d.)