[Discussie] Hond uitlaten, hoe vaak en hoe lang?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 20:59

Sonja89 schreef:
Goof schreef:
Werkdagen;
7.00 zo'n 10 minuten
17.00 zo'n 20 minuten

Van 7.00 tot 17.00? Jeetje... Handig dat het kan, maar zo zou ik toch geen hond willen houden... Niet aanvallend bedoeld, maar als ik zoiets zie ben ik toch wel lichtelijk verbaasd.

Is niet ideaal nee, maar ze is 8 en niet anders gewend ;)
Ze slaapt overdag en 's avonds gaat ze expres een uur mee wandelen zodat ze gewoon aan haar beweging komt.

Jette

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 21:00

Gezonde honden kunnen het zeker ophouden. Maar het is ook gezond om even lekker buiten te komen en eventueel te spelen met ander honden of oefeningen te doen. En die van ons gaat anders ook stuiteren. Dat is tenminste bij ons de redden voor het vele lopen.

Animal

Re: [Discussie] Hond uitlaten, hoe vaak en hoe lang?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 21:05

Ik heb een duitse herder reu van 5 jaar.. Die laten we eigenlijk nooit uit..
We wonen op een boerderij en hij loopt de hele dag lekker buiten, als hij in huis mag vindt hij dat leuk
voor 5 minuten en daarna wil hij weer naar buiten.

Wel lopen we 2x daags (in de winter) een rondje over het hele weiland (40 hektare ongeveer) om de schapen te controleren, hij gaat natuurlijk altijd mee.

Zomers doen we dit ook regelmatig (ook al lopen er dan geen schapen) omdat het hondje het toch wel leuk vind en wij het ook fijn vinden om lekker buiten te lopen..

Zo'n rondje duurt ongeveer 45-60 minuten. Verder wordt er ongeveer 3 x per dag een half uurtje met de bal of het touw gespeeld (of hij staat aan zijn autoband te scheuren (ondertussen al nr. 4, hij heeft er al 3 helemaal kapot gemaakt totdat er enkel nog een ijzeren ring met wat rubber overbleef)).

Ook mag hij nog wel eens mee fietsen naar het dorp o.i.d.
Hij heeft altijd energie voor 10! ;-)

Teunelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 21:07

Meestal ben ik rond 8.00 / 9.00 uur wakker dan zet ik de achterdeur open en laat meneer zichzelf uit, meestal een 15 minuten
's Middags rond 12.00 / 13.00 ga ik meestal 1,5 uur tot 2 uur wandelen
's Avonds rond 18.00 laat hij zichzelf wederom uit ongeveer 15 minuten
En dan nog een laatste snelle plas voor het slapen gaan ..verschilt eigenlijk altijd die tijd ergens tussen 22.00 en 00.00

Soms heeft hij een dag dat hij tussendoor moet plassen maar dan komt hij dat braaf aangeven. Als ik zelf uitstapjes maak in het weekend, bijvoorbeeld naar de markt o.i.d. gaat hij overigens gewoon mee.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 21:18

Onze hond komt er slecht af qua wandeluren geloof ik :Y)

Ze komt wel 4 a 5 keer per dag op het veldje, maar alleen op mijn vrije dagen is er een langere wandeling en vrij rennen van een half uur. Dat is lang genoeg voor ons omaatje.
Bij wat aangenamer weer combineer ik de oversteek naar het veldje vaker met een klein rondje.
Op mijn werkdagen zit ze bij mijn schoonouders en wordt ze daar uitgelaten.

Aandacht en gezelschap genoeg, ze is buiten wel speels en energiek, maar ze heeft verder geen last van overtollige energie.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 21:31

Mijn hond is 12 en gaat er 5x per dag uit.
Waarvan 2x daarvan een half uurtje tot een uur.
Maar dat hangt er vanaf of hij zin heeft in wandelen, hoelang we dan kunnen gaan.
Het is een ouwetje al natuurlijk. :(:)
Laatst bijgewerkt door mika11 op 17-01-13 21:32, in het totaal 2 keer bewerkt

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 21:31

Van maandag tot donderdag:
van kwart over 8 tot kwart voor 9
Van kwart over 16. tot 17.
Van 21. Tot half 22

Op vrijdag begint de middagronde om half 15 en in het weekend is het heel verschillend.
Op dinsdag train ik met 1 van de 3 behendigheid. Die train ik ook tussendoor buiten en binnenshuis.

Daarbij gaan we minimaal 2x per week echt naar t bos daar lopen ze een uur tot anderhalf. Ik heb ook n oudje en zo stemmen we soms de wandelingen af op hem maar de jongere krijgen dan onderweg extra uitdaging met bijvoorbeeld zoek spelletjes

josewoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 21:37

Onze slaapkop als hij wakker is :Y)

Maar in principe doordeweeks:
8.00 uur 10 minuten
18.00 uur 20 á 30 minuten
En s'avonds alleen als hij wakker is :+
Maar loopt hij vaak overdag buiten hoor.En dat beest is gewoon erg lui haha.

In het weekend houd hij dan ook van uitslapen, als hij de avond ervoor er nog uit is geweest dan hoeft hij in de ochtend niet eens. In de middag gaan we in het bos lopen, ongeveer half uur tot een uur.
Verder zien we het wel, hij geeft het wel aan als hij moet.
Heerlijk beest :D

Het is trouwens een grote bordeauxdog die bijna 5 jaar oud word

Axel_Clauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 22:57

4x per dag komt mn vuilnisbakkie buiten, de Chihuahua's 3x.

1x Sochtends korte plasronde van 10 min.
1x Middagwandeling van 1,5 a 2,5 uur.
1x Avondwandeling van 1 uur (Chihuahua's gaan dan meestal niet mee).
1x Avond/nacht korte plasronde van 10 min.

Ik heb 2 Chihuahua's en 1 vuilnisbakkie. Leeftijden zijn 2, 3,5 en bijna 9.

Dit is buiten het trainen en 1op1 contact om. Ik neem ze ook vaak nog eens appart van elkaar mee naar buiten.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 23:07

Goof schreef:
Ze slaapt overdag en 's avonds gaat ze expres een uur mee wandelen zodat ze gewoon aan haar beweging komt.

Maargoed, dan is ze overdags dus 10 uur alleen en 's nachts ook? Ik ben niet zo dat ik vind dat werkende mensen geen honden mogen hebben, maar dit zou ik dan weer het andere uiterste vinden. Laat ik het zo zeggen: zoiets zou voor mij alleen een optie zijn als er iets van een oppas of op zijn minst uitlaatservice mogelijk was. En dan niet eens per definitie voor de beweging, maar wel voor de broodnodige aandacht...

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 23:08

KimD schreef:
Border Collie pup van 18 weken.

1e keer; 's morgens rond 8, rondje van zo'n 15 minuten. (hij gaat dan ook nog mee de paarden verzorgen, 15 minuten extra)
2e keer; 's morgens rond half 11, rondje van zo'n 20 minuten.
3e keer; rond 1 uur een ronde van een half uur of anderhalf uur, ligt eraan hoe wij moeten werken.
4e keer; 's middags rond half 4, kleine ronde van 10 minuten
5e keer; 's avonds rond 7 uur, een ronde van 20 minuten (hij gaat wederom mee de paarden verzorgen, 15 minuten tot een half uur.)
6e keer; 's avonds rond half 10, een ronde van 10 minuten
7e keer; 's avonds om 11 uur, zijn laatste ronde, een ronde van een half uur.

Als ik vrij heb en ik ga overdag naar de paarden gaat hij ook mee, dan rent hij zo'n 2 uur mee en rond. Ook doen wij als wij gaan wandelen altijd de frisbee of een bal meenemen, en loopt hij altijd los.

In het weekend gaan we altijd 'op locatie' wandelen, dan gaan we veelal naar de heide voor een uurtje of 3 / 4. :)

Ik wil even in gaan op jou schema.
Je hebt een jonge pup en pups moet je behoeden voor te veel beweging. Wandelingen van 1, 2, 3, 4 uur echt zijn echt veel te veel voor een pup van 18 weken. Te veel beweging schaad de fysieke gestel van je pup.
Houdt wandelingen van max. 20/30 minuten aan. Meer dan zat voor je pup. Houdt zo'n stuiterbal bezig met mentale inspanning en vaste pauzes.
Ik wil je hier echt voor waarschuwen, want het zou jammer zijn als je zo met een jonge hond zit met fysieke problemen.

ashley1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 23:17

Wij hebben een Chihuahua reu die afgelopen rond Kerst 1 jaar is geworden.
Zijn 'schema' ziet er als volgt uit:

06.15: vriendlief wordt wakker, trekt kleren aan en gaat een rondje van zo'n 15 min. met de hond.
Meestal, als we de tijd hebben (dus ik hoef niet gelijk vanuit school met de auto weg en we hebben ons niet verslapen waardoor we moeten haaasten!) dan gaat hij om 08.15 naast de fiets mee naar school. Ongeveer 10 minuten heen en 10 minuten terug.
Lukt dat om 08.15 niet, dan gaat hij ergens tussen 09.00-11.00 een rondje mee.
Meestal naast de fiets of lekker lopend. Dit rondje duurt tussen een half uur en een uur en dan mag hij los mee.

Soms als hij om 08.15 mee is geweest neem ik hem om 12.00u mee om haar uit school te halen, gezellig.

Sowieso gaat hij ergens tussen 12.00 en 16.00 een half uur mee en vaak als mijn vriend uit zijn werk komt om 17.30 gaat hij nog eventjes tot ik het eten klaar heb een stukje met hem fietsen (los mee door het b-weggetje wat naast ons huis ligt)

Vervolgens heeft hij tussen 20.30 en 21.30 (ligt er aan of wij thuis zijn en lekker op tijd naar bed willen of dat ik bijv. nog om 22.30 thuis kom van mijn werk) zijn laatste rondje. Dit is enkel een kort rondje om nog even te kunnen plassen en poepen. Hier moet ik hem ook bijna altijd voor uit zijn mand halen want meestal is hij dan al in onze slaapkamer is zijn mand gaan liggen en diep in slaap :') 's morgens na het eerste rondje kruipt hij ook vaak gauw terug zijn mand in en het komt ook wel eens voor dat als dochterlief en ik al wakker en aan het aankleden enzo zijn, dat hij dan nog weigert wakker te worden en uit zijn mand te komen haha lui ding ''s morgens hoor ;')

Maar het komt ook vaak voor dat ik na het eten eventjes langs mijn zus ga die ook op het dorp woont en tja, dan is het wel zo gezellig om samen met de hond te lopen dus hup, gaat 'ie weer mee.

Hij wordt dus zo'n 5 keer per dag uitgelaten maar gaat sowieso vaak gewoon lekker mee. Voordeel van zo'n klein hondje, absoluut.

Hi
Ook gaat hij vaak naar mijn schoonzusje (woont vlakbij) als zij op de hond van haar vriendin moet passen, die 2 zijn beste maatjes dus dan zijn ze de hele tijd aan het rauzen met elkaar :D

In het weekend is het toch echt helaas pindakaas, want dan is zijn eerste rondje niet eerder als 07.30. Het is dan voor ons ook weekend ;)
Laatst bijgewerkt door ashley1 op 17-01-13 23:20, in het totaal 1 keer bewerkt

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 23:18

Nee hoor hij geeft t prima aan, dat we zolang onderweg zijn wil niet zeggen dat we kilometers trekken. ;) We hebben dit overlegd met onze dierenarts en de honden therapeut, zij vonden t prima, hij heeft ook geen puppy brokken meer.

Verder al genoeg pups meegemaakt om te weten wat wel en wat niet kan. Hij geeft ook netjes aan wanneer hij geen zin heeft om te wandelen. Vaak ligt hij ook een dag gewoon binnen, dan gat hij als beweging mee naar de paarden en dat was t.

Bedankt voor je goed bedoelde advies, en had ook wel zo'n reactie verwacht. Echter geldt het niet voor die van ons.

(spelfouten daar gelaten, reageer via de telefoon.)

milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 11:21

Labje van 5:

Het verschilt. Op werkdagen bij mijn ouders die ook met hem lopen. In ieder geval iederedag een uur uitrennen: fietsen, skaten, paarden, bos. Daarnaast in de wijk lopen. Maar vaak genoeg nog even op de fiets ergens heen samen.

Probeer balans te houden, hij is onrustig wanneer hij niet genoeg beweegt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 11:25

Heidewachtel van 7:
'S ochtends om half 8 10 minuten, tussen 12:00 en 13:00 10-20 minuten (los door het park dat hier vlakbij is), rond 15:00 een grote ronde van ongeveer 30 minuten (ook los), na het eten (19:00) een uur of langer door mijn ouders.

Hij rent altijd los behalve 's ochtends. Hij gaat piepen en zeuren/wordt vervelend als hij niet uitgelaten wordt. :)

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 11:27

4 jarige herderkruising

Echt een schema heb ik niet, maar hij gaat denk ik zo'n 5/6 keer naar buiten, waarvan 2 keer per dag langer dan 45 min.

Uitlaten doe je voor een hond niet alleen voor het doen van behoeftes, maar vooral ook voor beweging!

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 11:38

9 jarige Jack Russel reu, intact

±7.00 even plassen
± 8.00 15 minuten
tussen 12.00 en 14.00 15 minuten
±17.00 15 minuten
tussen 21.30 en 23.00 15-20 minuten

Tussendoor gaat hij ook vaak mee de lege flessen weg gooien, de eendjes voeren, broertje en zusje ophalen van school en loopt hij op het grasveld als mijn broertje en zusje buiten spelen.
in het weekend gaat hij mee naar het natuurgebied, park of het bos en dan zijn we zo'n 2-3 uur weg.
en in de lente-zomer-herfst "helpt" hij mij altijd de paarden op de wei zetten/uit de wei halen :+

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 12:47

Sonja89 schreef:
Goof schreef:

Maargoed, dan is ze overdags dus 10 uur alleen en 's nachts ook? Ik ben niet zo dat ik vind dat werkende mensen geen honden mogen hebben, maar dit zou ik dan weer het andere uiterste vinden. Laat ik het zo zeggen: zoiets zou voor mij alleen een optie zijn als er iets van een oppas of op zijn minst uitlaatservice mogelijk was. En dan niet eens per definitie voor de beweging, maar wel voor de broodnodige aandacht...

Klopt. Dit schema is 2 dagen/ week. Die 2 dagen overleeft ze echt wel ;)

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 15:55

Goof schreef:
Klopt. Dit schema is 2 dagen/ week. Die 2 dagen overleeft ze echt wel ;)

Oke, ik dacht dat het om 5 dagen in de week ging :Y)

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 18:04

Mijn jonge hondje (10 maanden) elke dag twee tot drie uur los in het bos ('s ochtends)
Dan 's middags rond 17:00 een rondje in de wijk
en 's avonds rond 23:00 uur nog een keer uit
Als mijn vriend 's nachts nog op is loopt hij vaak nog een extra uurtje met haar.

Mijn oudere hond (11 jaar) houdt dit niet allemaal meer bij. Die loopt een keer of vier in de week mee naar het bos en de andere dagen loop ik eerst met haar en de kleine een half uur in de wijk en ga daarna met mijn jongste hond nog naar het bos.
Als ik onverhoopt een keer 's ochtends niet naar het bos kan (tijd) lopen ze wat minder want mijn vriend is minder een wandelaar. Hij speelt wel veel met de honden.

NB: mijn honden slapen 's nachts bij ons in bed, dus zijn dan niet alleen :)

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 18:10

Vrije dagen doordeweeks:
9u tien minuten
13u tien minuten
16u minstens een uur rennen
23u plassen

Werkdagen:
7u tien minuten
15u minstens een uur
20u even eruit
23u plassen

En dan regelmatig gaan we langer weg, net hoe het uitkomt. We hebben hier duinen en parken genoeg dus soms is ze wel drie uur mee. :)

Belle is drie jaar, een kruising renhond met dog. Denk ik.

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 22:59

Mijn 6 jarige Ridgeback:
s'morgens rond 6u : een kwartiertje
s'middags 12.30u : een uur wandelen
s'middags rond 17u : een kwartiertje
s'avonds rond 23u : laatste rondje

Binnenkort gaat mijn schema er helemaal anders uitzien want dan komt er een Ridgebackpuppie bij dus dan lopen we weer heeeeel veel buiten :D

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 16:23

Ik heb niet echt een vast schema, 's ochtends vroeg en 's avonds laat gaan ze meestal een kwartiertje. En tussendoor in iedergeval 1x zo'n 1 tot 1 1/2 uur waarbij ze los kunnen lopen, of fietsen en 1x zo'n half uur tot 3 kwartier aan de riem wandelen of naar het parkje hier vlakbij (mogen ze ook even los).
En op zaterdag train ik met 1 van de 2 en de ander gaat dan 's middags mee naar strand.

Maar ik heb geen vaste tijden, is net hoe het uitkomt, of ik moet werken 's morgens of 's avonds en of ik mn dochter mee moet nemen.

Cavaletto

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 16:38

Wij houden al jaren hetzelfde schema aan.
7:00 u. Kort rondje 15 min.
12:00 u. Langer rondje 30 min.
17:00u. 30 min.
22:30 u. 30 min.

In het weekeinde
08:30 30 min.
13:00 30 min of lange wandeling
Na lange wandeling pas weer om 22:30 u.
Anders om 17:00 nog even
Laatste ronde weer om 22:30 u.

' t is trouwens nu wel erg koud hoor.....we korten de rondjes wat in :brr:

yvje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 16:56

Border collie van 2, 5 jaar.
Door de weeks:
6:00 laten plassen/poepen.
7:30 laten plassen/poepen.
16:30 5min. Uitlaten.
19:00 5min. Uitlaten.
22:00 laten plassen/poepen.
Op dinsdag en donderdag avond loopt ze van 19:00 tot 23:00 los op de boerderij
Zaterdag en zondag loopt ze overdag ook los op de boerderij.
Soms drijven we schapen, gaat ze los naast het paard mee op buitenrit of maken we een lange wandeling met haar. Maar dat is nooit standaard, dus kan ik niet in het schema opnemen.