Wilde babymuisjes, terugleggen of grootbrengen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Traiectum

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 22:58

Doodmaken en die meiden uitleggen waarom. 'n harde les, wel een die ze niet snel zullen vergeten. Heel sneu voor ze, ze dachten te helpen, maar het gaat hier niet om hun gevoelens - voor die muisjes moet de meest diervriendelijke oplossing gezocht worden, en dat is in mijn ogen de dood.

Collie2008

Re: Wilde babymuisjes, terugleggen of grootbrengen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 23:01

Wilde muisjes worden wel degelijk tam, ik heb er enkele gehad

wat wijsheid is? Geen idee

Gekke vind ik alleen dat iedereen zegt 'doodmaken' maar als het jonge konijntjes waren geweest hadden er vast andere commentaren gestaan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 23:12

Brrr, wat een walgelijke reacties weer. :r

TS, ik zou proberen of je een tam muisje met een nestje van ongeveer gelijke leeftijd kunt vinden, kijken of zij ze aanneemt. Echte muizenmelk plus de warmte en verzorging kan je als mens niet evenaren. Als het niet lukt zou ik het zelf proberen. Voor tips zou ik uitwijken naar een muizenforum of iets dergelijks, hopen begrijpen de mensen daar wel dat je er moeite voor wilt doen, al zijn het 'maar' muisjes en ongedierte en moeten we ze vooral allemaal afmaken. :r

Succes ermee!

NoaSky

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 23:19

pff wat een reactie's zeg.. Ik zou het toch proberen. En als ze wild genoeg blijven zou ik ze lekker vrijlaten in de bossen. (man zo heb ik al zoveel gered, van kraaien, raven, hazen, konijnen tot fazanten toe.) maar nog nooit een muis. En alles is vrijwillig de natuur terug ingegaan en was niet tam geworden.

En als je ziet dat het t niet gaat worden en ze de verkeerde kant uitgaan, dan kun je ze alsnog een nekslag geven, daar heb ik dan ook weer geen problemen mee. Maar dan wel pas als het geprobeert is..

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 23:31

Sorry maar ik ben heel blij met mijn katten want de muizen vreten alles kapot, zakken voer, dekens, dekjes en noem het maar op.
Ik hou van dieren en ik vind het ook zielig als ik een nog levend muisje in de bek van mijn kat zie maar als ik zie wat een schade ik heb op de pensionstal van de muizen in mijn kast word ik ook niet vrolijk. Overal keutels en hoe hard ik ook mijn best doe om spullen muisproof op te bergen, toch heb ik al behoorlijk wat schade. Er is nog nooit een konijn geweest die een dure deken kapot vrat.

Deze muisjes zijn toch al ten dode opgeschreven waarom ze dan niet direct doodmaken?

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 23:39

geweldig hoe druk mensen zich kunnen maken om ongedierte. Zullen we ook alle moederloze vliegen, kakkerlakken, luizen en vlooien gaan redden? Zijn ongetwijfeld ook schattige diertjes en heel goed tam te krijgen als je er genoeg liefde insteekt. :')/
Oh ik vergeet nog die vieze bruine ratten te noemen, die moeten ook echt door ons gered worden.

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-13 00:32

Het is misschien wel ongedierte, maar het blijven levende wezens... En ook al mep ik de muggen dood en bestrijd ik de vlooien op mijn hond, ik heb wel respect voor elk levende wezen dat er is, ook voor die vlo, want die is een transport middel voor microben, die voor ons in andere dingen weer nut hebben.. De larven van de muggen zijn lekker voer voor de vissen etc... Elk dier heeft zijn nut, elk dier leeft.. Goed, ik zal niet snel een muggenlarve groot willen brengen :+ maar een muis.. Jawel. Noem dat sentimenteel of mij druk maken, omdat het een schattig klein ding is, maar ik neem niet licht de keuze om een onschuldig leven van een dier te nemen.

Hypocriet, want ook ik strooi gif rondom de stallen. Ook ik leg mollenklemmen neer in de weide... Maar die dieren berokkenen schade en op dit moment doen deze muiskes dat niet.

Maar goed, ik kon ze vanavond niet meer ophalen, maar de moeder van één van de kinderen zorgt er nu voor en ik haal ze morgenvroeg op. Dan kijk ik gewoon in wat voor conditie ze zijn en dan kan ik altijd nog beslissen..

Kans is groot dat ik ze in de schuur onder de hamer leg en dan vertel ik de meiden gewoon dat ze zijn overleden.. Maar als het erop lijkt dat ze nog kans maken als ik ze voer, dan ga ik die kans toch pakken.

Ik wil niet dat ze onnodig lijden en als blijkt dat ze morgenvroeg al op het randje van de dood zitten, dan is het ook gedaan.. Maar krijg ik twee beweeglijke muisjes mee, dan is dat een ander verhaal.

Ik ben in ieder geval mijn research al aan het doen met wat ik ze moet geven. Staan alleen heel veel verschillende verhalen op.

Heb op zich wel ervaring met moederloze rittens, maar dat is toch net even iets anders dan hele kleine muisjes..

Ik heb in ieder geval een post gemaakt op een muizenforum, naar een muis met baby's. Of ze daar misschien bij kunnen. Met ratten werkt dat vaak wel. Heb zelf ook een nestje gehad en toen twee vreemde rittens erbij gelegd en dat werkte ook. Misschien dat het met muizen ook werkt.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 08:28

Zoek even onder mijn berichten op muizendagboek. Ik heb 2 nesten succesvol groot gebracht, zelfs nadat er met een nest al een dag was rondgesleept. Het is best goed te doen, gaat alleen veel tijd in zitten :)

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 09:02

je mag m n hond wel even lenen? :D hap slik weg, en dan zeg je gewoon dat ze weg gelopen zijn :P
ik zou nou echt geen muisjes gaan grootbrengen, er lopen er bij wijze honderden in een stal

uhm elineS... das wel erg ver gedacht he van die vlo.. :S
maar je laat wel molletjes in de klem lopen uhu heeel erg meegaand..
ze maken nu nog geen schade nee, maar als ze volwassen zijn wel en dan heb jij ze grootgebracht en dan eten ze jou gif en gaan ze alsnog dood... snap je het zelf? ik niet nl..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 09:15

piezze schreef:
geweldig hoe druk mensen zich kunnen maken om ongedierte. Zullen we ook alle moederloze vliegen, kakkerlakken, luizen en vlooien gaan redden? Zijn ongetwijfeld ook schattige diertjes en heel goed tam te krijgen als je er genoeg liefde insteekt. :')/
Oh ik vergeet nog die vieze bruine ratten te noemen, die moeten ook echt door ons gered worden.

Het is allemaal geen ongedierte, veel mensen noemen het ongedierte omdat ze 'ons' tot last zijn. En dat komt weer voort uit de overtuiging dat mensen superieur zijn en dat wij alle recht hebben om in het leefgebied van andere wezens te komen. Die schade kunnen ze alleen veroorzaken omdat er te weinig leefruimte is voor alle diversiteit aan leven, hoe zou dat nu toch komen??

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 09:24

dan laat je ze toch steriliseren voor je ze( ver bij de bewoonde wereld) uit zet? :')

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 09:32

Ik ben wel benieuwd hoe je zulke babymuisjes groot kan brengen.... Maar wat als het nu broer en zus zijn? Dan zit je zo met een huis vol. Alleen zetten is geen optie voor een groepsdier, natuurlijk. :)

Yaemyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 09:34

Levenslange gevangenschap of de dood? Als je ze vrijlaat gaan ze waarschijnlijk alsnog dood. Moeder hoeft ze niet meer hoor. De keuze is aan jou, wat vind jij het diervriendelijkst?..

binky

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 09:40

Ook hier hebben we weleens jonge {nog blote} wilde muisjes geprobeerd groot te brengen.En het is gelukt maar ze bleven wild! Ontsnapte al heel klein en dan moest je weer als een gek achter die beestjes aan door het hele huis.Vasthouden ging zo wat niet altijd in beweging..........toen ze groot genoeg waren hebben mijn dochters ze uitgezet in het streekbos. Ik zou het niet nog eens doen.............misschien hard maar ook ik zou ze nu doden. :o

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 10:37

Als je die meiden hebt beloofd om voor de muisjes te zorgen dan moet je die afspraak ook gewoon nakomen. Ik begrijp niet dat er zo veel mensen zijn die daar over zouden liegen en ze gewoon dood zouden maken :n Stel je voor als ze daar ooit achter komen.. Ik zou, als klein meisje, nachtmerries er aan overhouden en diegene de rest van m'n leven niet meer vertrouwen..
Wilde muizen hebben heel goede instincten en kunnen best vroeg in hun eentje overleven, dus ik zou ze gewoon proberen groot te brengen en een mooi plekje in de natuur zoeken voor hun.
De muizen hier op stal vang ik altijd in zo'n niet-dodende muizenval en laat ik dan uit in het bos waar een giga grote boom is omgevallen, helemaal vol met holletjes en verstopplekjes. En als ik daar later ga wandelen dan zie ik er regelmatig muisjes wegrennen. Dan weet ik dat ze er prima kunnen overleven :)

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 11:48

ja annemiek... welcome to the real world.. :S ik zou er niet over liegen ik zou bij voorbaat al tegen de kinderen zeggen dat ze beter kunnen gaan hemelen ;)

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 12:03

De dierenambulance gebeld voor babymuisjes??????
_O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O-
OMG, raap me op! _O- _O- :')

Adamootje

Woonplaats: Ik woon vlakbij de stad waar dit jaar de Sinterklaasintocht plaatsvond! ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 12:05

Grootbrengen en vrijlaten? Dan is de kans niet zo groot dat ze het zullen overleven. Hoe moeilijk het ook is, ik zou ze doodmaken. Op een snelle en humane manier. Je kan ze invriezen, dan slapen ze heel vredig in. Andere optie is dus om ze op de plek terug te leggen waar ze gevonden zijn, maar daar is het nu wel een beetje te laat voor.

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 12:06

Muizen worden gezien als ongedierte.. letterlijk, omdat ze een plaag kunnen vormen.

Je kunt ze met dit weer buiten leggen, of het nekje uitrekken..

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 12:14

Suzanne F. schreef:

Why? Waarom voor een babymus wel maar een babymuis niet?
De dierenambulance is er ook voor voorlichting? Er bellen wel eens mensen dat er een dooie vink ligt bij hun in de tuin. :D Dat vind ik wel wat te ver gaan. Maar dit zijn nog levende dieren.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 12:15

Iris82 schreef:
Suzanne F. schreef:

Why? Waarom voor een babymus wel maar een babymuis niet?
De dierenambulance is er ook voor voorlichting? Er bellen wel eens mensen dat er een dooie vink ligt bij hun in de tuin. :D Dat vind ik wel wat te ver gaan. Maar dit zijn nog levende dieren.

Ik snap het verschil ook niet echt

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 12:20

Muizen zijn ongedierte. Vogels niet. Nog even en we bellen de dierenambulance omdat we een muskusrat hebben met een mank pootje.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 12:35

Suzanne F. schreef:
Muizen zijn ongedierte. Vogels niet. Nog even en we bellen de dierenambulance omdat we een muskusrat hebben met een mank pootje.

Omdat ie vast zat met z'n pootje in een val voor muskusratten... :D

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-13 12:45

Suzanne F. schreef:

Als je niets zinnigs te zeggen hebt, zeg dan niets. Wat een onsmakelijke reactie. Het zijn twee meiden van 12 met een hart voor dieren, die niet wisten wat ze moeten doen. Natuurlijk bellen die de dierenambulance.

Ik heb de muisjes vanmorgen opgehaald, maar ze waren heel zwak. Ik heb ze dus doodgemaakt.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 12:49

Op die leeftijd snappen ze heus wel dat het beter is dat ze zijn gaan hemelen :j je hebt een goede keuze gemaakt :)

Tja, op mijn twaalfde belde ik de brandweer voor een kat in de boom :') deden ze op tv immers ook altijd haha. Vond de alarmcentrale ook niet erg hoor, die heeft mij even doorverwezen naar de dierenambulance. Je bent jong en doet ook maar je best :)
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 15-01-13 12:51, in het totaal 1 keer bewerkt