door onze hond gebeten en nu ?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 15:41

Die "time out" is dan inderdaad een beloning voor het lippen optrekken.
De hond vindt het borstelen niet leuk (of het doet pijn), trekt zijn/haar lip op als waarschuwing, borstelen wordt meteen gestaakt en hond mag lekker in de bench gaan liggen.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-13 15:44

heb inderdaad even gebeld met de hp en die zeggen ook kom maar even langs

we gaan proberen het borstelen inderdaad leuker te maken ,
nee ze is niet langharig ze is een kruising tussen bordercollie en een herder,
wat we ook gaan doen is de gedragsdeskundige weer langs laten komen
die heeft ons goed geholpen de vorige keer

o wacht met borstelen krijgt ze geen time out hoor dat is met andere dingen zoals als ze aan de bank aan het krabben is enz

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 15:45

Kuggur schreef:
Hhilde schreef:
Okee. Dus je straft je hond voor lip optrekken door haar in de bench te doen? Dan was ze nu klaar met je en beet ze je. Je bent al veel te vaak over haar grens gegaan blijkbaar en nu vond ze het genoeg en heeft ze je gebeten. Ze weet dat je haar straft voor een lip optrekken (je straft haar voor een waarschuwing), dus heeft ze de waarschuwing in die mate vandaag overgeslagen. Als je hond borstelen niet leuk vindt, moet je het leuk maken. Je hebt niet goed genoeg naar je hond geluisterd en dit is het resultaat.

_O- Hondenpsychologie van de koude grond...
Het interesseert me niet of mijn honden iets "niet leuk" vinden, ze hebben me niet te bijten, nooit.
En nee, ze hebben me óók niet te waarschuwen.

Als je verstand van honden hebt dan ben ik het met je eens, maar er zijn ook genoeg mensen die minder of geen verstand ervan hebben en dan is het maar wat fijn dat en hond waarschuwt.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 15:46

Je hebt al gebeld met de HP en je gaat er even langs, super! Weken in warm water met soda vind ik ook aan te raden!
als ze het borstelen echt vervelend vind, zou je haar ook een snuitje om kunnen doen! Scheelt voor beide partijen een hoop stress tijdens het borstelen!

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 15:47

Ik straf mijn hond nooit voor een lip optrekken met borstelen, juist omdat het een waarschuwing is en als ze niet mag waarschuwen juist gaat happen. Ze mag van mij best aangeven dat iets onaangenaam is en daar reageer ik op, dus doe ik voorzichtiger. Onze oude hond had een hekel aan borstelen, die kon ook enorm grommen en beet ook door. Die deden we een muilkorf om en zijn gaan oefenen met snoepjes en heel voorzichtig borstelen, om hem te leren dat we hem geen pijn deden en borstelen niet zo erg was.

Ook als er geen grote klit zit, kan het alsnog erg onaangenaam zijn voor een hond.

Even de huisartsenpost bellen, kijken of het gespoeld moet worden.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 15:48

Of kijken wat een fijne borstel is. Heb hier bij onze honden ook lang gezocht naar een borstel die ze fijn vonden. ook kan lichamelijke problemen ervoor zorgen dat borstelen niet fijn is.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 15:50

little_birdy schreef:
o wacht met borstelen krijgt ze geen time out hoor dat is met andere dingen zoals als ze aan de bank aan het krabben is enz

little_birdy schreef:
ze keek wel lelijk of lip optrekken als ze har zin niet kreeg maar dan zeggen we 1 keer nee en is het klaar
gaat ze dan door moet ze dan bench in voor 10 minuten dat is altijd voldoende
bench gaat ze ook zonder moeite in als ze wat fout doet dat weet ze gewoon

In mijn ogen mag een bench nooit als straf gebruikt worden. Een bench moet fijn zijn. Een lekker eigen plekje voor de hond. En niet een vervelende kooi waar hij/zij straf in krijgt.
Wat is dan de straf als ze haar lip op trekt?

Sorry hoor, maar in geen enkele situatie accepteer ik dat mijn honden dat doen.
1 Van mijn honden heeft mij ooit zonder waarschuwing gebeten (toen ze in de pubertijd zat) toen ik haar voerbak weg wilde halen. Ik heb haar het hele huis door gezwiept. Dat is echt onacceptabel.
Moet er wel bij zeggen dat het molossers van ruim 60 kg zijn. Zou met een kleine hond iets minder hardhandig doen als ik toen heb gedaan.

Ze heeft het werkelijk nooit meer gedaan.

beter 1 keer goed aanpakken dan 10 keer zwak zonder resultaat en het alleen maar erger gaan worden.
Laatst bijgewerkt door HorseTopShop op 13-01-13 15:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Hopke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 15:50

Die wond die heeft gebloed heeft zichzelf wel goed schoongemaakt, die andere is denk ik de grootste kanshebber op een ontsteking. Goed dat je even naar de hp gaat.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 15:53

Wilawander schreef:
Of kijken wat een fijne borstel is. Heb hier bij onze honden ook lang gezocht naar een borstel die ze fijn vonden. ook kan lichamelijke problemen ervoor zorgen dat borstelen niet fijn is.

Dat is ook zeker zo!

Hhilde

Nouja, Kuggur, het zal wel. Bij mij mag een hond zichzelf zijn en het aangeven als hij iets niet zo tof vindt. For the record: mijn hond waarschuwt me nooit, maar mag wel aangeven dat hij iets niet leuk vindt. Dan kan ik het proberen fijner voor hem te maken, dat scheelt beiden een hoop frustraties. Mijn hond houdt bijvoorbeeld niet van nagels knippen, okee, mag. Dan maken we er een opdrachtje van waarin hij iets kan verdienen en ik heb ineens de makkelijkste hond van de wereld. En daar heeft hij nooit voor hoeven waarschuwen, omdat ik tijd alle dit-vind-ik-niet-leuk signalen van mijn hond herken.

AfricanLady

@Wilawander niet alle langharige honden vinden borstelen en kammen erg zolang je het 3 tot 4x in de week gewoon wat losborstelt en kamt is er niks aan de hand bij de poedel moet je elke dag ermee bezig zijn ik heb een maltezer met langhaar en die vind het heerlijk om gekamd te worden
een vriendin heeft een border collie en die vind het ook niet erg
als je het bijhoud dan is er niks aan de hand

corrigeren bij elke vorm van agressie of dominantie
in de bench is een time out ook als het iets is als aan de bank krabben
aan de bank krabben is terretorium afbakenen dus dominantie en dan helpt in de bench doen niet
mischien moet je iemand vragen die net als ik er verstand van heeft gewoon even een dagje bij je thuis te kijken en dan samen bespreken wat je fout doet en juist goed want in mijn ogen en wat ik lees is de hond dominant en is hij de baas in huis

en zelfs lip optrekken moet je corrigeren maar wel op een juiste manier

Hopke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 15:54

HorseTopShop schreef:
little_birdy schreef:

little_birdy schreef:
ze keek wel lelijk of lip optrekken als ze har zin niet kreeg maar dan zeggen we 1 keer nee en is het klaar

1 Van mijn honden heeft mij ooit zonder waarschuwing gebeten (toen ze in de pubertijd zat) toen ik haar voerbak weg wilde halen. Ik heb haar het hele huis door gezwiept. Dat is echt onacceptabel.
Moet er wel bij zeggen dat het molossers van ruim 60 kg zijn. Zou met een kleine hond iets minder hardhandig doen als ik toen heb gedaan.

beter 1 keer goed aanpakken dan 10 keer zwak zonder resultaat en het alleen maar erger gaan worden.

Mee eens!
Onze hond mag graag de lippen optrekken en ons uitdagen eens te proberen haar snoepje af te pakken.
Heel irritant gedrag. Dan gaat ze steeds harder grommen en grommen en grommen en dan pakt ze heel snel haar lekkers weer en gaat ze een meter verder hetzelfde weer doen. Gefrustreerd beest is het geloof ik gewoon.
Ik negeer het maar mijn broertjes gaan gewoon met haar spelen dan, ik heb ze gewaarschuwd, als die hond ze eens bijt is het hun eigen schuld.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 15:57

En nu op een andere manier gaan behandelen tijdens het borstelen, maak er vooral iets leuks van, haal een borstel door het haar, geen lip of grom dan belonen met stem of lekkers erbij of zo'n clicker. Hou de borstelbeurten heel kort in het begin en doe het in het begin om de dag of om de 3 dagen heel even. Sluit de borstel beurt wel altijd goed af.

Wat ik doe bij die van mij is, hij is 7 maanden (Sheltie) en behoorlijk druk en wil hem bij een plotselinge wilde beweging geen pijn doen anders gaat hij borstelen associëren met pijn, een snoepje neerleggen en dan zeg ik wachten, dan bortsel ik hem even terwijl hij naar dat snoepje zit te kijken en dan als ik stop met borstelen zeg ik pak maar. zo breid ik het uit door steeds langer te borstelen voor hij het snoepje mag pakken. Daarna ga ik het belonen met snoep weer langzaam afbouwen.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 15:58

Hhilde schreef:
Nouja, Kuggur, het zal wel. Bij mij mag een hond zichzelf zijn en het aangeven als hij iets niet zo tof vindt. For the record: mijn hond waarschuwt me nooit, maar mag wel aangeven dat hij iets niet leuk vindt. Dan kan ik het proberen fijner voor hem te maken, dat scheelt beiden een hoop frustraties. Mijn hond houdt bijvoorbeeld niet van nagels knippen, okee, mag. Dan maken we er een opdrachtje van waarin hij iets kan verdienen en ik heb ineens de makkelijkste hond van de wereld. En daar heeft hij nooit voor hoeven waarschuwen, omdat ik tijd alle dit-vind-ik-niet-leuk signalen van mijn hond herken.

-Dikgedrukt gemaakt door mij-
Dat bedoel ik dus, ik neem aan dat we het hebben over een waarschuwing in de zin van "Als je hiermee doorgaat bijt ik je". Dat is in mijn ogen, en blijkbaar dus ook de jouwe, onacceptabel.
Aangeven dat iets onprettig is iets anders.

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 16:00

Maar onacceptabel als in 'ik ram hem het hele huis door als hij gromt', of onacceptabel als in 'oh, oeps, ik ben iets te ver gegaan, we gaan kijken of we het anders kunnen oplossen zodat de hond zich prettiger voelt'?

AfricanLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 16:01

Kuggur schreef:
Hhilde schreef:

-Dikgedrukt gemaakt door mij-
Dat bedoel ik dus, ik neem aan dat we het hebben over een waarschuwing in de zin van "Als je hiermee doorgaat bijt ik je". Dat is in mijn ogen, en blijkbaar dus ook de jouwe, onacceptabel.
Aangeven dat iets onprettig is iets anders.

eens
als een hond zijn lipppen optrekt ben je echt op het punt dat hij je elk moment kan bijten
als een hond iets niet leuk vind kan je het zien aan de ogen orek stand van de kop en de lichaamshouding

Loei

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 16:03

Ik heb niet alle reacties gelezen maar. Je hond is óver zijn bijtgrens gegaan!
Een pup leert van kleins af aan zijn bijtgrens. (happen tijdens spelen) Ook als een hond gevaar ziet, boos is, of wat voor reden dan ook, kunnen ze gaan waarschuwen, en na die waarschuwing gaan happen. Wat jou hond heeft gedaan is doorbijten.

Een eigen ervaring:
Onze hond is angstig naar vreemde mensen. Iemand liep naar haar toe, hond waarschuwt dat die niet dichterbij mag komen, toch doen, hap in de kuit. Maar niet doorbijten, gewoon een hap en weer loslaten. Dit vonden mijn ouders beangstigend. Een hond mág absoluut niet bijten/happen. Dus heeft mijn vader de dierenarst gebeld. Die zei, dat dit verder niet gevaarlijk is, als de hond zijn bijtgrens kent. Elk hond heeft deze aangeleerd, en zal er nooit erover heen kunnen gaan. Gaat hij er wel over heen, en bijt hij door, dan heeft de dierenarts gezegt dat wij hem moesten inslapen, want dan zit er agresiviteit in zijn kop. Is de hond er 1x over heen gegaan, dan zal hij dat nog een keer doen. Dus is dat gevaarlijk.

Ik zeg je nu absoluuuut niet dat je hond ingeslapen moet worden, omdat ik je hond niet ken, maar weet dat hij over zijn bijtgrens heen is gegaan. Misschien zou ik ook even de dierenarts bellen om voor info te vragen.

Succes!

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 16:06

IxL schreef:
Een pup leert van kleins af aan zijn bijtgrens. (happen tijdens spelen) Ook als een hond gevaar ziet, boos is, of wat voor reden dan ook, kunnen ze gaan waarschuwen, en na die waarschuwing gaan happen. Wat jou hond heeft gedaan is doorbijten.

Een eigen ervaring:
Onze hond is angstig naar vreemde mensen. Iemand liep naar haar toe, hond waarschuwt dat die niet dichterbij mag komen, toch doen, hap in de kuit. Maar niet doorbijten, gewoon een hap en weer loslaten. Dit vonden mijn ouders beangstigend. Een hond mág absoluut niet bijten/happen. Dus heeft mijn vader de dierenarst gebeld. Die zei, dat dit verder niet gevaarlijk is, als de hond zijn bijtgrens kent. Elk hond heeft deze aangeleerd, en zal er nooit erover heen kunnen gaan. Gaat hij er wel over heen, en bijt hij door, dan heeft de dierenarts gezegt dat wij hem moesten inslapen, want dan zit er agresiviteit in zijn kop. Is de hond er 1x over heen gegaan, dan zal hij dat nog een keer doen. Dus is dat gevaarlijk.

Ik zeg je nu absoluuuut niet dat je hond ingeslapen moet worden, omdat ik je hond niet ken, maar weet dat hij over zijn bijtgrens heen is gegaan. Misschien zou ik ook even de dierenarts bellen om voor info te vragen.

Succes!

Kan ook onbewust gegaan zijn. Als een hond bijt en jij trekt je hand terug, krijg je een wond. Terwijl je misschien geen wond zou hebben als je je hand stil had gehouden.

Hoe dan ook. De hond heeft meerdere malen aangegeven dat er iets niet goed is. Of dat nou pijn is of dat hij/zij het gewoon niet leuk/fijn vindt. De hond heeft het duidelijk aangegeven.
In mijn ogen is dit niet de schuld van de hond.

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 16:08

Hahaha! Als hij eenmaal bloed heeft geproeft komt het nooit meer goed :') We.hebben het hier over een normale hond, geen Cujo. Dat verhaal van de bijtgrens klopt ook niet, niet eens alle honden leren die. Een angstige hond die angstbijt (vastpakken en klaar) moet gewoon meer zelfvertrouwen krijgen, meer vertrouwen in de omgeving en een stabiele situatie: daar kom je veel verder mee dan inslapen.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 16:12

IxL schreef:

Een eigen ervaring:

Succes!

Wat een onzin dit. Hoe moet de hond anders duidelijk maken dat het hem onaangenaam is? en doorbijten? dit is geen doorbijten. een gaatje wat iets bloed en een gaatje wat niet bloed dat is geen doorbijten maar een waarschuwing. Dit heeft niks te maken met bijtgrenzen, remming en agressiviteit.

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 16:16

Kuggur schreef:
Hhilde schreef:
Okee. Dus je straft je hond voor lip optrekken door haar in de bench te doen? Dan was ze nu klaar met je en beet ze je. Je bent al veel te vaak over haar grens gegaan blijkbaar en nu vond ze het genoeg en heeft ze je gebeten. Ze weet dat je haar straft voor een lip optrekken (je straft haar voor een waarschuwing), dus heeft ze de waarschuwing in die mate vandaag overgeslagen. Als je hond borstelen niet leuk vindt, moet je het leuk maken. Je hebt niet goed genoeg naar je hond geluisterd en dit is het resultaat.

Het interesseert me niet of mijn honden iets "niet leuk" vinden, ze hebben me niet te bijten, nooit.
En nee, ze hebben me óók niet te waarschuwen, honden hebben mijn grenzen te respecteren, niet andersom.

En daarom moet je de grenzen van jóúw hond ook te respecteren. Waarom zou de hond jouw grenzen wel moeten respecteren en niet andersom??

Als je juist het lip optrekken en grommen gaat afstraffen komt er een moment dat je hond helemaal geen signalen meer afgeeft en maar gelijk vol gaat bijten. Want aangeven dat je hond iets niet prettig vindt, heeft toch geen zin want of de hond krijgt straf of er wordt gewoonweg niet op gereageerd. Dan ben je nog verder van huis. Als een hond dus zijn lip optrekt of gromt, gelijk stoppen waar je mee bezig bent en absoluut niet afstraffen.

Mijn hond houdt ook niet van borstelen en toen we haar net hadden, kon ik ook niet verder komen dan haar rug en bovenaan haar poten. Ik heb het op een rustige manier steeds verder uitgebreid zodat ze zich meer op haar gemak voelde. Soms vond ze iets niet prettig en trok ze ook haar lip op, dan stopte ik even en ging ik ergens anders weer verder waar ze het niet erg vond. Na een jaar kon ik gewoon overal bij omdat ze mij nu vertrouwd.

Loei

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 16:23

Wilawander schreef:
Wat een onzin dit. Hoe moet de hond anders duidelijk maken dat het hem onaangenaam is? en doorbijten? dit is geen doorbijten. een gaatje wat iets bloed en een gaatje wat niet bloed dat is geen doorbijten maar een waarschuwing. Dit heeft niks te maken met bijtgrenzen, remming en agressiviteit.

Prima jij vind t onzin. Maar dit zijn niet mijn woorden, maar van een dierenarts. Ik heb t niet verzonnen. (:

Hhilde

Re: door onze hond gebeten en nu ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 16:25

Dierenartsen hebben niet gestudeerd op gedrag. Deze had er verder duidelijk weinig verstand van.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 16:27

little_birdy schreef:
het zijn echt 2 gaatjes in mijn duim
1tje heeft niet gebloed de ander droop meteen bloed uit
duim doet vooruit vanuit binnen heel erg veel pijn pap zag het gebeuren en ze zat echt helemaal in mijn duim

Ga voor je duim alsjeblieft even langs de huisarts, ook i.v.m beschadigingen, je duim is heel gevoelig!

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 16:28

HorseTopShop schreef:
Een lip optrekken is al iets wat niet mag. Én een teken van de hond dat hij/zij het niet fijn vindt.

Nou, daar zou ik voorzichtig mee zijn. De hond waarschuwt. Als hij dat niet meer mag, waarschuwt hij de volgende keer niet meer, maar bijt hij meteen.

Kuggur schreef:
Hhilde schreef:

En nee, ze hebben me óók niet te waarschuwen, honden hebben mijn grenzen te respecteren, niet andersom.

Dat vind jij, maar de hond wordt helaas weer eens vermenselijkt. De hond denkt nl. niet zo. Hij wordt gestraft voor de waarschuwing, dus laat hij die nu gewoon achterwege. Kun je wel niet leuk vinden, maar zo denkt hij nou eenmaal, gewoon, omdat hij hond is. Als je daar niet goed mee omgaat, krijg je dus dit soort dingen, dat de hond gaat bijten.

HorseTopShop schreef:
little_birdy schreef:

little_birdy schreef:

In mijn ogen mag een bench nooit als straf gebruikt worden. Een bench moet fijn zijn. Een lekker eigen plekje voor de hond. En niet een vervelende kooi waar hij/zij straf in krijgt.

Wist je dat ranglageren hun voer verdedigen tegen ranghogeren? Dat is volkomen normaal hondengedrag, eten is een eerste levensbehoefte voor een dier en hij zal dit dus verdedigen. Hij weet immers niet of en wanneer hij weer eten krijgt.
Ik heb ook molossers (en andere honden), maar geen één hond heeft me ooit gegrepen voor dit soort dingen. Ten eerste pest ik ze niet door aan de voerbak te zitten en ten tweede heb ik ze geleerd dat het leuk is als ik aan de voerbak zit. Het kan zo makkelijk zijn zonder de hond door het hele huis te zwiepen....ook dat soort rare dingen heb ik nog nooit hoeven doen bij mijn honden, alles gaat met de stem.

IxL schreef:

Een eigen ervaring:

Succes!

Ehm....als deze hond had willen doorbijten, en dan dus écht de bijtgrens had willen overgaan, zoals jij het noemt, was het wel ernstiger geweest dan een paar gaatjes in de duim, geloof me maar. Deze hond heeft gewaarschuwd en daar is niet op gereageerd. Wél door de hond, die reageert precies zoals een hond doet, maar de eigenaar heeft het helaas niet opgepakt.