Hond gevonden, maar een slechte baas? Wat zou jij doen.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 10:09

Hier is afgelopen week een hond bij ons het terrein op gekomen, volledig in paniek.
Enorm lief dier nadat de paniek voorbij was, erg volgzaam en heel erg blij. Alleen viel het me wel op dat als ik een onverwachte beweging maakte dat ze in elkaar kroop....
De heren van de dierenambulance vond ze ook niet leuk, wilde alleen naar mij toe, heb haar dan ook maar in de bench gedaan achter in de auto...
Had hier ook geen goed gevoel bij. Maar je kan ook niet alles aanhouden wat op je pad komt, dan had ik nu al wel 3 ha vol met honden/katten en paarden en alle andere beesten die je kunt bedenken...

Ik denk dat het voor de hond beter is dat de eigenaar zich niet meld als ik jou verhaal zo lees, dan kan hij na 2 weken voor adoptie worden vrijgegeven. hopelijk meld er zich dan een betere baas!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 10:17

wemkelover schreef:
Je zou de hond wel terug moeten brengen. Als je hem houdt kunnen ze je diefstal in de schoenen schuiven. Ik zou wel een melding doen bij de dierenpolitie, dat je denkt dt hij niet goed behandeld word en er zwaar verwaarloosd uit ziet. Meer kan je niet doen.

Dit is niet waar, TS heeft het gemeld bij de dierenambulance dus als de eigenaar belt heeft hij zijn hond terug.

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-13 12:51

Even ter verduidelijking.

* De hond is vanuit het pension naar het asiel gebracht vandaag, en zit daar nu.
* Het asiel weet dat de eigenaar bekend is, maar zeggen ook 'laat ie man zelf bellen' ivm de conditie waarin de hond verkeerd.
* De hond was duidelijk veel te mager, ingevallen zijkanten, zichtbare ribben, doffe huid
* De hond at en dronk gezond, zijn ontlasting was prima.
* Hij oogde volgens de pensionhouder verder gezond en hij denkt ook dat het gewoon een zaak is van verwaarlozing
* Ik heb de info over zijn eigenaar via de buren van deze man, zij wonen naast hem. Hun huizen delen een muur en hun tuinen een hekje. Dat is heel dichtbij.
* Het personeel van de ambulance doken direct boven op de hond om hem te controleren. Zonder hem even te laten kennis maken met hun. De reader hadden ze in de hand, de hond was van voren geblokeerd door hun en was duidelijk anstig. Ze spraken hem streng toe toen hij even gromde, gaven hem daarna ook niet de kans even kennis met hun te maken. Dit is 'hoe benader ik een hond' 101 mensen. Het is niet moeilijk en zeker als je veel met onbekende honden omgaat een MUST om te weten. Ik heb de reader van hun overgenomen en kon hem probleemloos scannen. Er zijn vast ook goeie mensen bij de ambulance, maar we horen hier in de buurt veel te vaak slechte ervaringen. het nadeel van het laten draaien van zo'n bedrijfje op vrijwilligers is dat je niet weet wat voor vlees je in de kuip hebt. Het is dat ik geen rijbewijs heb anders had ik me inderdaad al lang aangemeld. Een cursus 'hoe benader je een hond' hoeft niks te kosten, wat.. dat willen vast veel mensen wel gratis geven. Is ook nog eens goed voor teambuilding.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 12:56

Nou ik hoop dat je snel je rijbewijs hebt, het klinkt alsof je een geweldige aanwinst gaat zijn voor de dierenambulance!

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 12:59

@Benfan
Je kunt ook bijrijder worden, dan heb je geen rijbewijs nodig.
Maar je bent dan wel degene die het eerste contact legt met het dier.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 13:03

Brainless schreef:
@Benfan
Je kunt ook bijrijder worden, dan heb je geen rijbewijs nodig.
Maar je bent dan wel degene die het eerste contact legt met het dier.

Idd, ik ben ook bijrijder :j
Als bijrijder doe je hetzelfde als de chauffeur, nouja op het autorijden na dan :')

Wij zijn altijd met z'n tweeën. Met een kat in een koffer stoppen, of als je een grote dode hond moet vervoeren... Alleen is dat echt niet te doen... Met z'n tweeën al bijna niet trouwens :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 13:06

Je hebt idd geen rijbewijs nodig, slechte verhalen ontstaan ook omdat mensen niet weten waar ze over praten (voorbeeld in mijn vorige post, laat de hond maar lopen) iedereen weet en kan het allemaal zo goed, maar aanmelden doen ze niet.. Het is makkelijk om te roepen dat ze hun werk niet goed doen, vragen waarom sommige dingen zo gaan gebeurd niet, luisteren naar de redenen vaak ook niet..
Mensen schieten meteen in de verdediging als je een dier niet binnen 10 minuten komt halen, dat je onderweg bent naar een spoedrit of dat het beter is dat de duif de kans krijgt om weer wat bij te komen zodat ze hem weer vrij kunnen laten maakt niet uit.. Mensen hebben een 'ik zeg dat je hem moet halen dus je moet hem gewoon komen halen' houding en zo werkt het niet.
Geef je op als bijrijder zou ik zeggen en oordeel dan nog eens..

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 13:15

dees_daan schreef:
Je hebt idd geen rijbewijs nodig, slechte verhalen ontstaan ook omdat mensen niet weten waar ze over praten (voorbeeld in mijn vorige post, laat de hond maar lopen) iedereen weet en kan het allemaal zo goed, maar aanmelden doen ze niet.. Het is makkelijk om te roepen dat ze hun werk niet goed doen, vragen waarom sommige dingen zo gaan gebeurd niet, luisteren naar de redenen vaak ook niet..
Mensen schieten meteen in de verdediging als je een dier niet binnen 10 minuten komt halen, dat je onderweg bent naar een spoedrit of dat het beter is dat de duif de kans krijgt om weer wat bij te komen zodat ze hem weer vrij kunnen laten maakt niet uit.. Mensen hebben een 'ik zeg dat je hem moet halen dus je moet hem gewoon komen halen' houding en zo werkt het niet.
Geef je op als bijrijder zou ik zeggen en oordeel dan nog eens..

Oef wat bekend...! Bellen mensen om 8 uur 's avonds met een melding over een duif die niet kan vliegen, of we die kunnen komen halen. Eigenlijk rijden we tot 5 uur voor dit soort dingen, maar bij spoedgevallen gewoon de hele dag. Vragen we of ze hem in een doosje willen houden tot de volgende dag, omdat wij hetzelfde doen, ze gaan nooit zo laat nog naar een opvang.

Vinden mensen niet leuk -O-

Anoniem

Re: Hond gevonden, maar een slechte baas? Wat zou jij doen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 13:22

Wij vragen met duiven altijd of ze hem een uurtje in een doos met wat water kunnen zetten, is ie daarna niet opgeknapt halen we hem op, na half 6 idd ook niet meer tenzij hij echt gewond is of als we het kunnen combineren met een andere rit, dan gaat hij s'avonds nog naar de opvang maar ook daar zit hij in een hokje idd, 9 vd 10 keer kan hij na dat uurtje gewoon weer vrij gelaten worden, veel beter voor het beestje maar nee mensen vinden hem zielig dus hij moet naar de opvang..
Dit is erg offtopic maar zo krijg je dus wel de slechte verhalen, hetzelfde met mensen die het zielig vinden dat er een kat in de winter op straat loopt terwijl het donker is, of we die even komen halen? Euh nee..

19marjo90

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 13:39

Ik heb zoveel respect voor de mensen bij de dierenambulance...
Je zal maar gebeld worden door iemand die alles beter weet en hun vrijwilligersbaan overneemt!
Ik zou zeggen: hier heb je de autosleutels, wij gaan aan de koffie en om 5 uur ben je klaar indien er geen spoedgevallen zijn. Succes! :Y)

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 13:53

ach niet zo fel naar TS uithalen. Ze heeft gewoon netjes haar burgerplicht gedaan en logisch dat het niet professioneel overkomt als de mensen van de dierenambulance het dier zo onvriendelijk benaderen/behandelen? Wat ik niet snap is dat er soms zo gemakkelijk paarden in beslag genomen worden die alleen een vieze stal hebben maar dat ze in geval van zo'n hond het dier niet zouden kunnen helpen. Ik zou als zo'n man zijn hond kwam halen hem een gepeperde rekening geven van het ritje van de dierenambulance en alle medische kosten doorberekenen van de dierenarts. Van de gekke toch om een hond een paar dagen aan een paal te binden.

19marjo90

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 14:03

Liggen jullie bij die vent voor de deur dag en nacht om in de gaten te houden of hij thuis is? Daarbij komen jullie allemaal vaak op een stal, waar honden leven. Veel van deze honden leven dag en nacht buiten als waakhond, weliswaar niet aan een touwtje, maar wel buiten. Ik zou mijn hond liever als ik even weg ben aan een touwtje hebben waarbij hij bewegingsvrijheid heeft en even naar het toilet kan, dan dat ik hem opgesloten in en bench doe waar hij zich niet kan bewegen, wat velen ook doen.
Is misschien wel gewoon een rare gedachte van mij, dus ik begrijp het als jullie het er niet mee eens zijn. Ik ben dan ook niet in het bezit van een hond...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 14:37

piezze schreef:
ach niet zo fel naar TS uithalen. Ze heeft gewoon netjes haar burgerplicht gedaan en logisch dat het niet professioneel overkomt als de mensen van de dierenambulance het dier zo onvriendelijk benaderen/behandelen? Wat ik niet snap is dat er soms zo gemakkelijk paarden in beslag genomen worden die alleen een vieze stal hebben maar dat ze in geval van zo'n hond het dier niet zouden kunnen helpen. Ik zou als zo'n man zijn hond kwam halen hem een gepeperde rekening geven van het ritje van de dierenambulance en alle medische kosten doorberekenen van de dierenarts. Van de gekke toch om een hond een paar dagen aan een paal te binden.

Als de eigenaar de hond op komt halen zitten hier ook kosten aan vast, ritkosten dierenbulance en kosten waar de hond opgevangen is, asiel in dit geval, is de hond bij een dierenarts geweest dan zijn de kosten ook voor de eigenaar.
Het is krom idd, zolang de hond voer en water krijgt, en droog kan liggen is het heel moeilijk om hem in beslag te nemen, tenzij er duidelijke tekenen van verwaarlozing zijn maar alleen vermagering is lastig.. Het kan ook ouderdom zijn waardoor de hond mager word.
Een hond die een hele dag in een kleine bench zit en er 10 minuten per dag uit mag om zijn behoefte te doen kan al niet in beslag genomen worden.. Pas als de hond in zijn eigen uitwerpselen ligt of geen voer en water krijgt kunnen ze hem in beslag nemen.
Ik zie een hond ook liever buiten als hij dat gewend is dan dat hij de hele dag opgesloten zit, dan moet hij wel een hok tot z'n beschikking hebben, zodat hij dus droog kan liggen en beschutting heeft.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 17:47

Dat is idd ook vreselijk om een hond de hele dag in zo'n krappe bench op te sluiten. Aan de andere kant heeft die hond het wellicht al vele male beter dan die plofkip die nooit uit t kooitje komt. De wereld zit krom in elkaar.

milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 18:00

piezze schreef:
Dat is idd ook vreselijk om een hond de hele dag in zo'n krappe bench op te sluiten. Aan de andere kant heeft die hond het wellicht al vele male beter dan die plofkip die nooit uit t kooitje komt. De wereld zit krom in elkaar.

Als we zo gaan redeneren.. een mishandeld kind is beter af dan een mishandeld kind dat in Afrika leeft, dus zo erg is het niet }:0

Ik heb een katje gevonden, op internet gezet (amivedi), dierenasiel ingelicht en toen ze niet werd opgehaald, gehouden. Dat gebeurt zo vaak en is niet heel anders dan dit verhaal, toch?
Hoop dat de hond een goede evaluatie krijgt en een fijn thuis mag krijgen. Goed werk in ieder geval TS!

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 22:08

Jeetje, slecht geslapen ofzo? dat zeg ik toch helemaal niet?? Je hoort mij niet zeggen dat het niet erg is.

milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 23:12

Sorry, beetje felle reactie. Mijn hond komt uit een hok en had het niet zo leuk, ik was even aan het projecteren onderbewust ;)

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 08:54

milo schreef:
piezze schreef:

Als we zo gaan redeneren.. een mishandeld kind is beter af dan een mishandeld kind dat in Afrika leeft, dus zo erg is het niet }:0

Ik heb een katje gevonden, op internet gezet (amivedi), dierenasiel ingelicht en toen ze niet werd opgehaald, gehouden. Dat gebeurt zo vaak en is niet heel anders dan dit verhaal, toch?
Hoop dat de hond een goede evaluatie krijgt en een fijn thuis mag krijgen. Goed werk in ieder geval TS!

Wat ik heb gehoord van de dierenambulance is het met honden anders dan met katten.
Ik heb ook een kat gevonden en die zit hier ook nog steeds, wel alle instanties ingelicht maar geen eigenaar die zich meld. Pas na een jaar mag je kat of hond als eigen beschouwen tot die tijd heeft de eigenaar altijd het recht om zijn huisdier terug te krijgen.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 09:13

wemkelover schreef:
milo schreef:
piezze schreef:

Wat ik heb gehoord van de dierenambulance is het met honden anders dan met katten.
Ik heb ook een kat gevonden en die zit hier ook nog steeds, wel alle instanties ingelicht maar geen eigenaar die zich meld. Pas na een jaar mag je kat of hond als eigen beschouwen tot die tijd heeft de eigenaar altijd het recht om zijn huisdier terug te krijgen.

Maar, het is wel verplicht om honden en katten te chippen, indien ze niet gechipt zijn hebben ze officieel geen eigenaar ...
Dus de persoon die het dier dan chipt is de eigenaar.

Daarnaast zijn veel "professionele" dierverzorgers behoorlijk lomp naar dieren toe. Kijk maar es naar national geographic, spca en dergelijke. (ooit zelfs op televisie een van de bekendere gezien, de test met de meisjespop of een hond zal bijten. bij een berner werd de pop er gewoon naast gezet. Bij een mechelaartje werd het dier met de pop de hoek ingedreven en de pop er praktisch bovenop gegooid (mechelaartje had een verleden van mishandeling, was énorm bang, toonde meerdere tekenen van stress en heeft uiteindelijk gebeten naar de pop.) conclusie, mechelaar is agressief, werd afgemaakt. en dat komt op televisie. Voor veel mensen zou een cursus gedrag niet misstaan, ongeacht of ze gewoon mens zijn, vrijwilliger of professioneel.
Maar hier gaat de hele discussie dan ook niet over, dus gelieve een stukje vriendelijker te zijn naar TS toe ;) .

Ik persoonlijk zou ook het laatste doen. Gewoon afwachten, als die zen hond mist zal hij wel gaan zoeken ...

milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 11:16

Van dat jaar dat weet ik inderdaad. Maar wat ik me nu dan afvraag: als je een hond uit het asiel haalt dan kan die toch nooit meer opgeëist worden door de vorige eigenaar? Dan is het twee weken de tijd en daarna klaar. Of niet?..

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 14:16

Ja dan wel weer.
Maar ze hebben zelf gezegd amivedi ook, volgens de wet mag je een gevonden dier (of ding) pas na een jaar als eigen beschouwen, de eigenaar kan binnen een jaar altijd zijn huisdier of gevonden voorwerp terug eisen. En ja heel krom voor de wet is het nog steeds een gevonden voorwerp. Katten zijn nog niet verplicht om te chippen, honden onderhand wel volgens mij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 23:04

19marjo90 schreef:
Tja, het is niet jouw hond... Je weet van wie hij is, maar vertelt het die eigenaar niet? Je zet fotos op facebook van andermans dieren zonder toestemming? Zou daar als eigenaar niet erg blij mee zijn. Ook een beetje vreemd dat de dierenambulance medewerkers die hond niet terugbrengen... Vaag verhaal.

Als jij je hond zoekt, ben je blij dat iemand het aangeeft met foto's op facebook. Wees blij dat iemand die moeite neemt, ipv daarover te zeuren zou ik zo zeggen. Als je goed voor je hond hebt gezorgd en hij is zoek, dan heb je immers niets te verbergen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 23:08

Haarbal schreef:
Zo. :x

Beeeetje meer respect naar de dierenambulance-vrijwilligers die hun vrije uurtjes op de ambulance doorbrengen mag ook wel hoor! Ik vind dit een opmerking die een beetje kort door de bocht is... :n Weet jij welke trainingen en cursussen deze mensen mogen/kunnen volgen, en wie dat betaalt? Nee, ik ook niet. >;)

Mijn zus heeft er jaren gewerkt en heeft geen cursus gehad hoor, dus om te melden dat een ieder een cursus heeft gevolgd, is gewoonweg niet waar.

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 23:09

19marjo90 schreef:
Tja, het is niet jouw hond... Je weet van wie hij is, maar vertelt het die eigenaar niet? Je zet fotos op facebook van andermans dieren zonder toestemming? Zou daar als eigenaar niet erg blij mee zijn. Ook een beetje vreemd dat de dierenambulance medewerkers die hond niet terugbrengen... Vaag verhaal.

Zonder toestemming?
Vanaf een openbare weg mag je overal foto's van maken. Dus ja, er mogen ook mensen foto's maken van jou paarden als die te zien zijn vanaf een openbare weg, en die dan op internet zetten. Toestemming is daar niet voor nodig.

En al helemaal niet als iemand aardig probeert te doen door de hond weer naar z'n eigenaar te krijgen.. (of nouja, in dit geval misschien niet echt :D )

Ik zou hem niet waarschuwen. Mensen die hun dieren slecht behandelen hebben nog weinig rechten bij mij :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 23:09

dees_daan schreef:
Soms is er geen andere optie dan hem weer los te laten, hier ook 1 hond waarbij we zeggen laat maar lopen, we krijgen soms meerdere keren per dag telefoontjes sowieso bijna dagelijks maar mogen hem niet ophalen omdat de eigenaar bekend is, halen we hem wel op worden we bedreigd door de eigenaar (heeft een collega zelfs al bij zijn strot vast gehad) we melden dit wel, ook bij de gemeente maar verder kunnen we niks..
Soms is er geen andere optie, hoe sneu voor de hond ook maar amivedi/dierenambulance kan daar niks aan doen, die kunnen het alleen melden..

Politie bellen voor geweldpleging? De hond laten lopen, terwijl zo'n dier er slecht aan toe is, vind ik echt een no go.