Help! Hoe om te gaan met deze hond?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 22:15

flicka schreef:
@smartbh, ben je dan bang voor je eigen hond? Hij is blij en je loopt gewoon door????

@TS: die hond voelt aan dat je bang voor hem bent. Ban hem uit je gedachten en zeg voor mijn part een mantra op. Een zweep meenemen kan je kracht geven en als hij te dichtbij komt geef hem maar een zwiep hoor. En gelijk een flinke.

Ik denk dat je 1e zin voor mij bedoeld is?
Ik ben absoluut niet bang voor mijn hond uiteraard. Maar springen moet je negeren en doorlopen, dan stoppen ze.

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 22:18

lonneke_ schreef:
itsmi schreef:
En onthoud: Blaffende honden bijten niet.
Zeker als je op bekend terrein bent overdag, zal hij je niet bijten. Waarschijnlijk ruikt hij gewoon je angst.

Ik denk ook dat dit het is. Als anderen de oprit oprijden blaft hij ook eventjes, maar is dan heel snel weer rustig.

De eigenaren hebben dit gedrag al wel eens gezien. Ze corrigeren de hond dan ook, maar zodra de eigenaren verder gaan met hun werkzaamheden (en dus uit zicht zijn), begint hij gewoon weer..

Ik ga het proberen :)

Honden hebben dat snel door hoor, als mensen bang zijn.
Op zich natuurlijk ook niet raar dat hij gevoeliger voor die emoties is, het is tenslotte een "waakhond/erfhond". Die nemen die signalen sterker aan dan bijvoorbeeld een huishond.

Denk dat je de gegeven tips goed moet doorlezen en morgen in de praktijk brengen! :) Alles om je zelfverzekerder te laten voelen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 22:23

Wat doet de hond precies dan?
Hij blaft als je aankomt en dan? Wat doe jij en hoe reageert de hond?

Wat als je eens wat lekkers voor hem meeneemt en hem iets laat doen om dat te krijgen?
Dus niet je auto uitstappen, lekkers naar de hond gooien en er vandoor gaan maar juist blijven staan, even wachten tot de hond is uitgeblaft, dan kijk je hem aan, geeft hem een commando wat hij kent (zit, lig weetikveel) en als hij luistert en rustig is geef je hem het lekkers. Gewoon geven, uit je hand, niet gooien.
Vraag evt of de staleigenaar daar even bij wil zijn, die kan de hond corrigeren mocht dat nodig zijn.

En breng het met overtuiging, niet nerveus of bang zijn maar juist denken; ik ben niet bang voor je, je luistert naar wat ik je zeg en als je rustig bent krijg je nog wat lekkers ook.

lonneke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-13 22:34

Er is een lange oprit en als ik halverwege fiets komt hij vaak blaffend en grommend aanrennen. Dit is voor mij al een punt, want ik ben toen ook fietsend gebeten, dus dit maakt mij meteen nerveus. Dan parkeer ik mijn fiets op het erf en ga ik mijn ding doen, met hond in mijn kielzoog. Vanaf het moment dat ik dus aankom ben ik al niet rustig..
Verder vind ik het heel lastig om te zeggen hoe ik me nu gedraag, want ik laat me nu gewoon leiden door angst. Ik denk dat het al veel gaat schelen als ik een paar keer diep inadem en even nadenk.

Ik zal morgen wat lekkers voor hem meenemen. Ik ga hem gewoon omkopen ;)

Anoniem

Re: Help! Hoe om te gaan met deze hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 22:43

Als de fiets mede je onzekerheid veroorzaakt kan je ook van te voren afstappen, desnoods zet je je fiets eerst bij de oprit neer (als die dan niet gejat word)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 22:45

lonneke_ schreef:

Let er dan wel op dat hij rustig is voor je het hem geeft, anders komt ie opgewonden en hopend op meer achter je aan, ook niet de bedoeling.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 22:46

anneliesdj schreef:
lonneke_ schreef:

Let er dan wel op dat hij rustig is voor je het hem geeft, anders komt ie opgewonden en hopend op meer achter je aan, ook niet de bedoeling.

Plus dat je hem dan beloont voor zijn gedrag..

charysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 22:48

ik meld me ook , doodsbang voor rottweilers..
Op me vorige stal gebeten.. Nu sta ik op een stal met een lieve hond! Gelukkig heeft hij me een beetje van me angst afgeholpen maar ik snap je heel goed!
Gewoon heel sterk in je schoenen staan en de hond een keer wegsturen..
Weet niet of hij luistert maar dat werkt wel!
Wat lekkers meenemen blijft hij alleen maar meer bij je denk ik
succes ermee!

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 23:17

flicka schreef:
@smartbh, ben je dan bang voor je eigen hond? Hij is blij en je loopt gewoon door????

@TS: die hond voelt aan dat je bang voor hem bent. Ban hem uit je gedachten en zeg voor mijn part een mantra op. Een zweep meenemen kan je kracht geven en als hij te dichtbij komt geef hem maar een zwiep hoor. En gelijk een flinke.

Nee hoor ik ben helemaal niet bang voor mijn eigen hond of voor honden van anderen. Ook niet van deze op onze stalling. Ik heb mij misschien verkeerd uitgedrukt, ik bedoelde gewoon dat ik nog nooit een slechte ervaring gehad heb met een hond.

lonneke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-13 23:19

Dan laat ik het lekkers voorlopig nog wel even achterwegen. Ik wil niet dat het een verkeerd effect heeft.

JNY024, rot dat zo'n ervaring je zo angstig kan maken, hè? Gelukkig gaat het bij jou nu beter. Ik hoop dat het voor mij ook zo gaat verbeteren :)

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 23:27

geerke schreef:
probeer niet bang te zijn en neem iets lekkers voor hem mee.Praat tegen hem en word vriendjes.

Mee eens.

Neem aan dat de hond wel wat commando's kent, neem honden snoepjes mee laat zien dat je wat hebt en geef een commando, volgt hij het op gooi dan het snoepje naar hem toe, (weet niet of hij het zacht uit je handen pakt dus dan beter gooien) en hef tegelijkertijd het commando weer op door vrij te zeggen, altijd wat laten doen voor hij wat krijgt. overleg even of je dit mag doen en oefen dan de eerste keer met eigenaar er bij. Ben je klaar dan commando klaar en verder compleet negeren.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 23:31

lonneke_ schreef:
Er is een lange oprit en als ik halverwege fiets komt hij vaak blaffend en grommend aanrennen. Dit is voor mij al een punt, want ik ben toen ook fietsend gebeten, dus dit maakt mij meteen nerveus. Dan parkeer ik mijn fiets op het erf en ga ik mijn ding doen, met hond in mijn kielzoog. Vanaf het moment dat ik dus aankom ben ik al niet rustig..
Verder vind ik het heel lastig om te zeggen hoe ik me nu gedraag, want ik laat me nu gewoon leiden door angst. Ik denk dat het al veel gaat schelen als ik een paar keer diep inadem en even nadenk.

Klinkt misschien raar maar als je aan komt fietsen en je ziet de hond komen kun je een liedje gaan zingen en je daar op concentreren.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 23:31

Ts, mogelijk ga je uit je angst juist heel erg naar deze hond kijken, om hem vooral in de gaten te houden. En het is waarschijnlijk jouw angstige ( en daardoor waarschijnlijk wat starende) kijken wat door de hond als agressie van jou kan kan worden opgevat, waarop hij reageert met jóu in de gaten houden. Zo raken jullie dus in een vicieuze cirkel. Jij let op hem, waarop hij op jou gaat letten, en jij weer op hem enz enz.

Probeer de komende paar dagen eens om de hond echt helemaal volledig te negeren. Ik snap dat dat makkelijker gezegd dan gedaan is, maar eigenlijk moet je dus niet eens naar de hond kíjken. Doe gewoon alsof de hond er niet is. Kijk naar de wolken, pak je telefoon en bel iemand, leidt je zelf af, maar kijk gewoon niet naar de hond, en loop gewoon de stal in. Ook als de hond dan achter je aanloopt helemaal niet kijken. Niet proberen om hem weg te sturen, niet kijken of hij er nog is. Gewoon helemaal niets. Door de hond compleet te negeren geef je een heel krachtig dominantie signaal, je laat de hond letterlijk zien dat jij wat jou betreft niets voorstelt, en dat jij de dominante bent. Dat zal hem snel rustiger maken, en als jij hem echt compleet negeert, zal jij ook niet meer zo op jou reageren, maar jou ook gaan negeren. Ik weet dat dit allemaal makkelijker gezegd is dan gedaan, maar omdat je zegt dat de hond eigenlijk voornamelijk naar jou zo doet, en naar andere mensen niet, vermoed ik dat jouw 'staargedrag' de reden is waarom de hond zich gaat gedragen zoals hij doet.

Heel veel sterkte!

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 23:32

JIj straalt onzekerheid uit naar deze hond. Ik zou eens kijken of je samen met de eigenaar eens wat leuks met deze hond kan doen. Als jij de hond beter leert kennen onder toeziend oog van de eigenaar raak je vast minder gespannen van hem. Met een bal spelen, simpelweg aaien, keer mee wandelen.

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 23:41

geerke schreef:
probeer niet bang te zijn en neem iets lekkers voor hem mee.Praat tegen hem en word vriendjes.

Zeker niet doen. Dan gaat de hond haar associëren met lekker eten en dan laat hij haar al helemaal niet meer met rust, omdat de hond denkt dat er bij haar wat te halen valt. Aangezien TS bang is voor de hond zal ze hem niet goed kunnen corrigeren als hij nog opdringeriger word omdat hij het lekkers, waarvan de hond weet dat ze die heeft, wil hebben.

Onze buurmans hond is dol op mijn vader, omdat, als die langskomt, altijd een botje meeneemt. Gevolg is nu wel, dat zo snel pa in de buurt is, dat de hond helemaal enthousiast word, druk, opdringerig en mijn vaders zijde niet verlaat. Baasjes kunnen dat wel corrigeren, maar mijn vader is daar zelf niet zo goed in.. En dus word hij soms over gewandeld door dat grote enthousiaste dier.

Als je dan ook nog eens bang bent..

Nee, ik zou echt geen lekkers meenemen. Je wilt dat de hond niet naar je toekomt en je negeert. Met lekkers ga je het tegenovergestelde krijgen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 23:53

Jouw angst voor die hond is voor hem signaal : deze hoort hier niet. Baas! indringer!
Maar de enige die toestemming kan geven om op het erf te komen is de stalhouder en voor het mogen rijden de eigenaar van het paard. De hond heeft geen zeggenschap hierin, die meld enkel wat voor hem niet klopt.
Je hebt het recht om daar te zijn. Gedraag je ook zo.

blauwdruivje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 00:10

oh wat een lastige situatie.

De hond negeren, klinkt wel leuk maar dat is lastig als je zelf op de fiets komt en de hond komt op je af. En als je angstig bent, kun je zelf wel rechter op gaan lopen, maar de angst zit toch in je. Ik denk dat je dit eigenlijk alleen samen met de eigenaren kunt oplossen.
Ik lees alleen dat zij op de hond letten als jij er bent en de hond van je weghouden. maar als ze er niet zijn, dan volgt de hond je.

Ik zou je aanraden om samen met de eigenaren een plan te bedenken hoe je het beste beter met de hond kunt omgaan. Bijvoorbeeld bij mijn honden, als je daar zelfverzekerder op af gaat en zelfs met een zweep gaat lopen...dan zullen ze je blijven lastig vallen. Mijn honden worden juist wel rustig als je ze even rustig begroet en even aandacht geeft. Negeer je ze dan zullen ze opdringerig blijven...
Het is lastig daarom om je van afstand tips te geven. Probeer samen met de eigenaren te kijken hoe jij commando's aan de hond kunt geven zodat hij naar je luistert. Misschien helpt het bij deze hond juist wel om wat lekkers mee te nemen. Misschien ook weer niet...
Ik zou dat met hen bespreken. Ook de tips die je hier krijgt... zoek samen met de eigenaren wat het beste zou kunnen werken...
En als je onder toeziend oog van de eigenaren kunt oefenen, dan kunnen zij als het nodig is corrigeren. Zij kunnen dan ook naar jouw houding kijken en jou eventueel tips geven.

Maar het valt en staat wel hoe goed de eigenaren weer met honden omgaan...dat is dan weer wel zo..

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 07:04

Nog een tip: Stap voordat je het erf opgaat van je fiets af. Veel erfhonden worden enthousiast van fietsers en blaffen daar naar. Zijn/haar opgewonden gedrag zal al wat minder zijn zodra jij lopend naar binnen komt. Wanneer hij alsnog blaffend op je afkomt, heb je je fiets als middel om hem van je af te houden. Dan draai je het wiel zijn richting op. Loopt hij er alsnog omheen en komt hij naar je toe, diep in en uitademen en net zo lang wachten tot hij weg gaat. Eventueel het zweepje zoals ik zei gebruiken om hem op afstand te houden.
Tegenover de hond staan, wegsturen etc. heeft pas effect zodra jij genoeg zelfvertrouwen hebt en je zeker voelt. 'Calm and assertive' is de oplossing tot alles, alleen dan moet je dat wel eerst bereiken.

Tiffany

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 07:21

Waarom ga je niet even met de eigenaren praten van de hond en leg je de situatie uit, misschien kunnen hun je helpen met tips of corrigeren? Hun kunnen de hond het beste lijkt mij..

Freggle_Edge

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 07:44

flicka schreef:

Na een tik met de zweep heeft hij iig een reden om aan te vallen. }:0 Een hond is geen paard mensen! Wanneer de hond een tik krijgt omdat hij op zijn eigen erf loopt, kun je jezelf flink ellende op de hals halen. Zou mijn advies niet zijn. En heel eerlijk, als iemand dat bij mijn hond zou doen omdat die bang is, terwijl mijn hond niets doet, dan heeft diegene wel een probleem.( met mij, want mijn hond is nogal een sul :+ )
Ik zou naar de eigenaar gaan, aangeven dat je bang bent en hier graag overheen wilt komen. De eigenaar zal je hierbij vast willen helpen. Met wat lekkers of een balletje kan je dan misschien de hond leren kennen op een postieve manier. Zonder het te vragen zomaar snoepjes gaan geven vindt ik wat asociaal. We staan allemaal te stuiteren als onze paarden ongevraagd gevoerd worden, maar bij een hond is het blijkbaar wel normaal. Ik vind dat wel vreemd.
Laatst bijgewerkt door Freggle_Edge op 09-01-13 07:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Biepmiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 07:46

Niet in eentje aanmodderen vraag beleefd hulp. Loop nooit recht op de hond af, een ' ondergeschikte' loopt naar op hoger geplaatste en maak geen oogcontact maar kijk juist weg.

Tiffany

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 08:14

Freggle_Edge schreef:
flicka schreef:

Na een tik met de zweep heeft hij iig een reden om aan te vallen. }:0 Een hond is geen paard mensen! Wanneer de hond een tik krijgt omdat hij op zijn eigen erf loopt, kun je jezelf flink ellende op de hals halen. Zou mijn advies niet zijn. En heel eerlijk, als iemand dat bij mijn hond zou doen omdat die bang is, terwijl mijn hond niets doet, dan heeft diegene wel een probleem.( met mij, want mijn hond is nogal een sul :+ )
Ik zou naar de eigenaar gaan, aangeven dat je bang bent en hier graag overheen wilt komen. De eigenaar zal je hierbij vast willen helpen. Met wat lekkers of een balletje kan je dan misschien de hond leren kennen op een postieve manier. Zonder het te vragen zomaar snoepjes gaan geven vindt ik wat asociaal. We staan allemaal te stuiteren als onze paarden ongevraagd gevoerd worden, maar bij een hond is het blijkbaar wel normaal. Ik vind dat wel vreemd.

:j Precies, ik heb zelf ook een mechelse herder en vaak genoeg komt er hier visite over de vloer die bang voor haar zijn en vreemd reageren waardoor de hond ook raar reageerd. Als ze dan aangeven bang te zijn help ik ze met alle liefde waarna het probleem met twee keer is opgelost. Fijn voor me visite en de hond :+

lonneke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-13 10:45

Dank voor alle tips! Ik ga vanmiddag even praten met de eigenaren, denk dat dat inderdaad het probleem het snelst oplost.

En mijn nieuwe mantra wordt: adem in, adem uit, rustig blijven, geen aandacht aan geven en doorlopen! :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 10:53

lonneke_ schreef:
Dank voor alle tips! Ik ga vanmiddag even praten met de eigenaren, denk dat dat inderdaad het probleem het snelst oplost.

En mijn nieuwe mantra wordt: adem in, adem uit, rustig blijven, geen aandacht aan geven en doorlopen! :D

+:)+

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 11:03

lonneke_ schreef:

Denk dat dat heel verstandig is.

De meeste adviezen hier zou ik gauw vergeten want zullen averechts werken zolang jij zo onzeker bent, een zweep kan voor hem een bedreiging zijn en juist een reden tot aanval want je meent het immers niet want je zet niet door. Lekkers ook niet want dan beloon je hem voor zijn gedrag wat alleen maar zal toenemen. Negeren is het beste en inderdaad met de staleigenaar hier aan werken. Hij zal de hond moeten belonen voor goed gedrag als jij komt.