Is deze hond te mager? (Greyhound)

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

sterregoud

Re: Is deze hond te mager? (Greyhound)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 09:52

Ik vind ook dat deze hond er veel te mager uitziet, zeker voor een hond van 6 jaar, die ook gecastreerd is.
Zo mager zie je nog wel bij jonge reuen, van 1 tot 2 jaar, dan is het een fase in de groei, maar dit is heel mager.

love_Soraya

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 11:25

ik vind de hond ook te mager om te zien, vind het er gewoon zielig uitzien..

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 11:29

Deze hond is "te" mager, maar bedenk ook dat dit maar een paar kilo hoeft te zijn.
Dit soort honden is van zichzelf heel smal en dan kan 2 kilo het verschil zijn tussen goed en dit plaatje.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 13:34

Dat klopt brainless, die van ons ziet er ook vaak weer en stuk mooier uit als hij net een kilo zwaarder is.
Vind de reacties van sommigen over veel te mager daarom ook echt overdreven.
als hij veel te mager zou zijn zouden de heupbotten en de voorste ribben ook heel duidelijk uitsteken en dat valt volgens mij nog wel mee.

TS als je er erg nieuwsgierig naar bent vraag je toch gewoon een standfoto?

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 13:16

Laptopmuis, ben je er nog achteraan geweest ?

Ik ben wel benieuwd.

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-13 13:30

Nou, heb niks teruggekregen op mijn e-mail en aangezien mensen hier zeggen dat het dier er normaal uitziet heb ik me er maar bij neergelegd :).

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 21:11

Ik vind hem toch wel erg mager. Er zit totaal geen vulling rond de heupen bv.De overgang van achterpoot naar boven in de flank lijkt volledig hol te zijn. Ribben is niet zo erg maar de achterkant is wel erg dun. Een kilo of 3 tot 5 erbij kan geen kwaad. Onze kruising border/greyhound was als jong dier te mager bevonden door de dierenarts en die was iets voller dan dit.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 21:12

maar dan heb je het dus ook over een kruising en geen volle windhond karuna, dat scheelt toch ook weer in bouw/aanleg lijkt me.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 21:27

Borders zijn ook niet de breedste, papa is een werklijn en dun en pezig. En die was gevulder op de heupen en toch te dun. Meneer is na heel wat jaren uitgedijt maar nog steeds niet moeders dikste.

Ongeacht bouw er zal toch iets vlees op heupen moeten zitten. Alleen bot is te weinig, in raceconditie of niet.

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 12:02

En dat ze niet op je e-mail reageren is eigenlijk ook niet zo'n best teken.
Lastig hoor !

Odin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 12:32

Ik denk dat het lastig is om te beoordelen of deze hond te mager is, puur gebaseerd op deze ene foto die je geplaatst hebt. Want de hond staat in een wat vreemde houding, en het zou heel goed kunnen dat hij net op het moment van afdrukken van de foto inademt, waardoor de ribben meer zichtbaar zijn dan wanneer hij dat niet doet.
Als ik naar de spieren op de achterpoot kijk, vind ik die wel normaal bespierd. Bij een hond die erg mager is, zal je zien dat bespiering ook gaat afnemen omdat de hond om energie op te wekken geen vet kan verbranden maar alleen spieren.
Verder is het zo dat een Greyhound die puur gefokt is voor show veel meer bone zal hebben en grover en dikker is dan een Greyhound die voor de baan gefokt is.

Persoonlijk denk ik dat de Greyhound op de foto erg slank is, maar niet té mager.

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 15:43

Wij hebben een mix greyhound en die is ook dun, kan je ook de ribben zien maar is kerngezond en volgens de dierenarts is het gewoon het ras. Hij heeft overigens wel een "bonk" spier maar bij zijn ribben zit geen vet. Krijgt goed en voldoende voer.

Omdat 90% van de honden ( oke beetje overdreven maar hopelijk snap je mijn punt) in nederland te dik zijn, valt een hond die gezond gewicht heeft soms al in het kopje te dun. Persoonlijk zie ik ze liever iets te dun dan iets te dik, ook wanneer je de gezondheid mee neemt is dit beter.

Dus nee, ik vind deze greyhound niet te dun. Vergelijk het met een goed gefokte Engels volbloedje, die hebben ook een hele andere bouw dan onze kwpn paardjes. vergelijk het met een top atleet, die zijn ook veel dunner dan jij en ik.

Dit is onze greyhound mix van 5 jaar, ongeveer zelfde postuur als in de OP alleen meer spiermassa.
http://www.mijnalbum.nl/Foto-G4DPNWRM.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-D7PNPFRW.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-6WNBBG3H.jpg

Hier informatie over het ras en hoe het komt dat zij slank zijn:
http://www.nederlandsegreyhoundclub.nl/greyhound.htm

het mooie van dit ras vind ik juist dat er niet super extreem gefokt wordt ( uitzonderingen uiteraard daar gelaten, die heb je overal) dat de gezondheid voorop staat met de fok ipv het uiterlijk ( moet ook wel, ze staan bekend om snelheid en uithoudingsvermogen) dat er nauwelijk "fok fouten' zijn, geen bekende ziektes hebben ze en daarnaast is het het ras wat véél ouder wordt dan het gemiddelde rashondje.

te vergelijking.. Een greyhound nu:
http://www.dogtrainers.nl/greyhound.jpg

Een greyhound vroeger:
http://www.1st-art-gallery.com/thumbnai ... ound-2.jpg