Jachthonden trainings- wedstrijd- en klets topic

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

DeLabrador

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-13 09:00

@Neej: jij woont toch in Dordrecht? Wil je persé bij de KNJV trainen, zo ja waarom? Welke afstand wil je maximaal rijden voor een hondenschool/ training?

Jette: dat zijn mooie dingen he, om te zien dat de natuur en genen er zo in zitten! :) Hoe is het met het kleine puppetje, wanneer gaan jullie kijken?

Esther: ik ben helaas niet bekend in jouw regio, dus op dit moment kan ik je niet helpen. Mocht ik van iemand wat horen, dan zal ik je dat uiteraard laten weten.

Afgelopen zaterdag ook weer training gehad, ging niet zo heel super. Robin had denk ik haar dag niet zo en was te ‘’spelerig’’. Kwam enkele keren niet netjes voor met het apport maar liep wat meters door, liet zo nu en dan de dummy vallen, zulk soort dingen. Ach, kan gebeuren, ze is nog jong en we hebben allemaal wel eens onze dag niet ;-)

Aulaantje_x

Re: Jachthonden trainings- wedstrijd- en klets topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 09:07

Gaaf zeg, wist helemaal niet dat dit topic bestond :P
Meld me ook graag even aan, met mijn Labrador reu Blues zijn wij nu 2 jaar aan het trainen maar soms is het gewoon nog een grote kleuter die me keihard uit staat te lachen :+ foto's staan in profiel :)

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 10:09

DeLabrador schreef:
@Neej: jij woont toch in Dordrecht? Wil je persé bij de KNJV trainen, zo ja waarom? Welke afstand wil je maximaal rijden voor een hondenschool/ training?

Bijna, Ridderkerk :) Ik wil er best een eindje voor rijden (ik rijd ook af en toe naar Tiel voor training) en ik staar me absoluut niet blind op KNJV hoor :) Er traint bij ons in de buurt ook een jachtgroep maar die heb ik laatst gemaild voor info en nooit antwoord op gehad -O-

jiperdepip

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 12:11

Jammer dat we allemaal zo verspreid wonen anders hadden we leuk met zijn alle kunnen trainen

Aulaantje_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 17:30

Dat is wel balen Neej! Maar uit ervaring weet ik dat sommige trainers hun mail niet lezen :Y)
misschien gewoon een keer gaan kijken als ze trainen?

Jette

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 17:54

DeLarbrador, het gaat erg goed! Naam is verzonnen, ingeschreven voor de jachtcursus en ze wegen allemaal al 2x zoveel als bij de geboorte :) 3 februari gaan we kijken, op het eerste gezicht, vanaf de foto's en filmpjes ben ik helemaal in love met de donker/bordeauxrode/paarse. Hij is by far de grootste van het nest, maar heeft zo'n ontzettende leuke bijdehante kop.

Nog even een fotootje spammen van het hele nestje
Afbeelding

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 17:56

Ohhh wat schattig <3

Aulaantje_x schreef:
Dat is wel balen Neej! Maar uit ervaring weet ik dat sommige trainers hun mail niet lezen :Y)
misschien gewoon een keer gaan kijken als ze trainen?

Ja dat is het hele probleem, ik heb geen idee wanneer ze waar trainen hahaha :P Ben ze tijden terug een keertje in 't ambacht tegen gekomen, en daarna de site opgezocht en ze nooit meer gezien :')

Aulaantje_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 18:00

Aaaaaah wat lief! <3

Ohh dat schiet niet echt op inderdaad Neej! XD vind dat je wel echt een supernaam hebt zeg :')

DeLabrador

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-13 19:21

Ach die puppy foto, heerlijk! Kiest de fokker de pup uit welke het beste bij jullie past, of hebben jullie zelf keuze?

Is inderdaad jammer dat we allemaal zo verspreid wonen, maar misschien kunnen we in de toekomst alsnog eens een dag plannen. Voor minder ervaren hondjes is het ook wel goed om met oudere en meer ervaren honden te trainen, leren ze echt veel van.

Ik ben helemaal happy!!!! Vandaag met Robin naar de kliniek geweest voor onderzoeken. Ze is (voor een jaar) vrij van oogafwijkingen en de HD en ED foto's zagen er perfect uit, aldus de arts. Nu afwachten wat de officiele uitslagen van de Raad van Beheer daarvan zijn. Tevens gelijk bloed laten afnemen voor extra aanvullende onderzoeken. In het Van Haeringen laboratorium zal dat onderzocht worden op de erfelijke afwijkingen: EIC, Myopathie en optigen prcd-PRA. Van deze 3 afwijkingen is ze of carrier of clear :)

jiperdepip

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 10:45

o spannend, ik hoop voor je dat de uitslagen er spoedig zullen zijn , dat je niet te lang in spanning zit.
Mijn ervaringen zijn namelijk dat het nog wel eens lang kan duren bij deze kliniek

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 12:57

DeLabrador schreef:
Hhilde: heb je al eens eerder jacht training gedaan? Wil je alleen thuis wat gaan doen, of ga je training volgen bij een hondenschool?

Oeps, had niet meer opgelet op dit topic. Ik wil alleen thuis wat gaan doen, kijken of hij aanleg en interesse heeft. Het is wel een hondje dat graag werkt, maar ik moet hem eerst rustig krijgen tijdens trainingen, dus daar ben ik nu mee bezig. Ik lees weer mee :)

Jette

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 16:25

DeLabrador schreef:
Ach die puppy foto, heerlijk! Kiest de fokker de pup uit welke het beste bij jullie past, of hebben jullie zelf keuze?

Ik ben helemaal happy!!!! Vandaag met Robin naar de kliniek geweest voor onderzoeken. Ze is (voor een jaar) vrij van oogafwijkingen en de HD en ED foto's zagen er perfect uit, aldus de arts. Nu afwachten wat de officiele uitslagen van de Raad van Beheer daarvan zijn. Tevens gelijk bloed laten afnemen voor extra aanvullende onderzoeken. In het Van Haeringen laboratorium zal dat onderzocht worden op de erfelijke afwijkingen: EIC, Myopathie en optigen prcd-PRA. Van deze 3 afwijkingen is ze of carrier of clear :)

De fokker kiest, maar dit gaat wel in samenspraak (uiteraard). Ook omdat we al een, bang aangelegde, hond hebben. Nog een 'watje' en het wordt een drama. Ook weet ze dat ik er fanatiek mee aan de slag wil en we ondertussen aardige ervaring hebben. Wordt dus wel een pittig typje als het goed is.

Maar wil je met Robin gaan fokken dat je al de onderzoeken doet? Komt ze trouwens uit een werk of een showlijn? En europees of amerikaans, daar zit, dacht ik een groot verschil bij labradors toch?

Ook iets minder leuks mee gemaakt. Siep heeft voor de derde keer een 'grand mal' epileptische aanval gehad. Ik was alleen beneden en het was de eerste keer dat ik het zag. God, god, god, mijn arme arme hondje. Wat was dat eng, maar mijn eigen gevoel opzij gezet. Gelukkig heel snel pap geroepen (die hem op zijn plaats moest houden, want we hebben ouderwetse kachels en daar mocht hij beslist niet naartoe) en mam gebeld. Daarna naast hem gaan zitten en na 8 minuten medicijnen gegeven. Toen werd het gelukkig beter. Dit was de derde in ongeveer 7 maanden

Ook nog even de dierenarts gebeld tijdens de aanval alleen wat een dom mens kreeg ik aan de telefoon -O- Ik, lichtelijk in paniek: mevrouw, het is heftig en ik wil een tip, hoe verhelpen we dit? Zij: oh, umm kom maar even langs, over een half uurtje hebben we tijd. 8)7 Heb maar opgehangen en mijn eigen verstand gebruikt (doek over de ogen, heel zacht strelen en dicht bij hem blijven, ik mocht namelijk onder geen beding weg)

Ook nog leuk nieuws: ingeschreven voor de puppen cursus! We hebben er echt heel veel zin in :)

DeLabrador

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-13 09:05

Oh Jette ik lees het nu pas van je hond, vreselijk. Hoe gaat het nu met hem? Zit er epileptie in de lijnen voor zover bekend is, of hebben jullie en je hond natuurlijk gewoon ''pech''? Wat een ontzettend vreemde reactie overigens bij de dierenarts inderdaad.

De reden van alle onderzoeken is dat ik het erg belangrijk vindt om te weten of mijn lijn en de combinatie welke ik gedaan heb, gezond in elkaar steekt. Ik overweeg heel sterk om mijn teefje (moeder van Robin) nogmaals door dezelfde reu te laten dekken. De pups uit deze combinatie zijn hele prettige hondjes welke erg leuk kunnen werken en eruit zien hoe ik een labrador graag zie.
Ik denk dat ik in de toekomst met Robin wel een nestje zal gaan fokken, maar vooralsnog zijn dat echt toekomstplannen en richt ik me met haar eerst helemaal op de jacht.

Gisteren weer training gehad en ging erg goed eigenlijk! Vanwege de kou en sneeuw hebben we hoofdzakelijk oefeningen gedaan waardoor wij en de honden telkens flink in beweging waren. Zo hebben we o.a. lijnen lopen flink getraind, verloren zoek, maar natuurlijk ook steadyness en post gedrag.

Ook ben ik gisteren nog even naar en jachtwinkel geweest en heb ik pijnlijk veel geld uitgegeven :o Had echt wat goede en warme waterdichte broeken nodig en ook een nieuwe winterjas en wat zijn die dingen toch schandalig duur!

Vanmiddag nog op pad met alle 4 de honden, kunnen ze weer lekker uitrazen en misschien nog wel even met Robin trainen. Zal eens kijken of ik dan wat foto's kan schieten :)

NoName126

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 19:04

Hallo allemaal!

Wat ontzettend leuk dat ik dit topic tegenkom! Ik heb een toller-teefje van bijna 10 maanden en half feb. start onze eerste jacht-les. Ik ben helemaal benieuwd!
We hebben onze gehoorzaamheidscursussen al gehad.

Wie kan me vertellen wat ik kan verwachten op de les? Ik vermoed dat we in de beginnersgroep geplaatst zijn...

DeLabrador

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-13 08:12

Wat hebben wij ook alweer allemaal gedaan met de puppy jacht....? Is al even geleden, maar in ieder geval onderstaande:

- Voorkomen, d.m.v. de fluit
- Zitten, d.m.v. de fluit
- Los en aangelijnd volgen
- Vooruit sturen
- Kennis maken met wild
- Apporteren
- Leren vasthouden en ‘’model afgeven’’
- Schotvast maken
- Alle hondjes op een lijn zitten en 1 voor 1 influiten
- Waterwerk
- Sleepje lopen
- Uiteraard ook zit + down en daar blijven terwijl wij weg lopen

Ik zal vast nog wel het een en ander vergeten zijn, mocht je niet weten wat bepaalde dingen inhouden, dan hoor ik het wel :)

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 08:33

Jette, wat sneu.. Komt het in de lijnen voor? Wij monitoren als rasvereniging behoorlijk op Epilepsie maar zolang er nog geen test voor is blijft het giswerk. Kwam een paar maanden geleden toevallig een melding binnen van en hondje waar epilepsie geconstateerd was, nakomeling van een reu die in Nederland echt heel veel nakomelingen heeft en de tweede melding van een nakomeling van die bewuste reu.. Tja die reu is direct uit de fok gehaald maar het leed is natuurlijk eigenlijk al geschied..

Ik heb geen puppie-jacht gedaan, met een volgende pup ben ik dat wél van plan :) Heb het idee dat een puppy-jachttraining zinvoller is voor de opleiding van een hond dan "gewoon" pupcursus..

Over puppies gesproken; ik ben gisteravond wezen kijken bij de eerste nakomelingen van mijn eigen reu <3 Ze zijn dinsdagavond/woensdagochtend geboren en nog van die heerlijke blinde ratjes maar ooooooo zo schattig <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 08:48

Hallo allemaal, ook wij hebben een jachthond/ vizsla teefje genaamd Duca. Wij zijn zeer actief in de jachttraining. Vanaf 12 weken zijn we gestart met de puppyjacht en doorgegroeid naar vervolgcursus en meer. Wij trainen ook bij Rinus biemans...... *\o/*

Onze duca is nu anderhalf en het is zo'n fijne hond. Lief, zachtaardig, ontzettend goed luisteren, maar wel een watje. Ze kan altijd mee naar de paarden en is blij als ze een dag thuis kan zijn bij het baasje (thuiswerkdag) om te slapen. :z

Voorheen hadden we een kruising labrador x Berger senner. Een schat maar enorm groot en dominant. Toen we duidelijk wisten wat we wilden zijn we gaan zoeken op ras, en zo kwamen we uit bij duca.

Hier enkele foto's

Duca als pup
Afbeelding

Duca 1 jaar
Afbeelding

Aan zee
Afbeelding

Jette

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 09:07

Wat leuk, nog een vizsla!

Voor zover we weten hebben we pure pech. Hij komt uit bekende lijnen, waarin nog steeds veel gefokt wordt en ik heb, na flink rondbellen, nergens een andere hond met epilepsie kunnen ontdekken. Gelukkig heeft hij het niet zeer regelmatig en hopen we dat het niet erger gaat worden. Want een hond op van die epilepsie pillen, ik vraag me af of dat wel een waardig bestaan is.

Met de pup gaat het trouwens ook goed, al weer 2,5 weken oud! Oogjes gaan open en we kunnen niet wachten om te gaan kijken.

@delabrador, wat wordt er precies bedoeld met 'model afgeven'?

edit: Afbeelding
kan het niet laten

DeLabrador

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-13 09:33

Jette: Wat ik daarmee bedoel is dat de hond met het apport netjes recht voor je komt zitten en het apprt net zolang vast blijft houden tot jij het aanpakt en los zegt. Dus niet schuin zitten, voorbij je lopen, dummy laten vallen etc. Ach wat een heerlijke foto weer! Het wachten duurt wel lang zeker :)

Nog iemand die bij Rinus traint, grappig.

Persoonlijk denk ik absoluut dat het in je voordeel werkt als je direct start met puppy jacht training. Ze leren dan op jonge leeftijd al heel veel op jacht gebied. Maar ik moet eerlijk bekennen dat ik sowieso niet zo’n fan ben van ‘’gewone’’ puppy training. Naar mijn mening leer je daar zo’n hoop onnodige onzin, welke ik in ieder geval totaal niet in de praktijk toepas.

noordje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 10:11

Leuk topic voor de jachthondenliefhebbers. Even een vraagje : wij hebben 2 honden (een duitse staande langhaar en een labrador) die al wat ouder ( 5 en 8 ) zijn. Zou ik daar evengoed nog met jachttraining kunnen beginnen? Of zijn ze al te oud?

Wat een leuke foto's!

Reusje0504

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 10:25

Leuk topic! Mijn vriend traint bij 'het goede spoor' bij Bussloo met onze bruine labrador van 1,5 jaar. Onze lab is een slank werktype met een wat langere neus. Het is een echt natuurtalent! Hij is het gekst op de apporteren over water- opdrachten en verloren apport. Heel leuk om te zien hoe blij de honden worden van het lekker buiten bezig zijn!

DeLabrador

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-13 08:49

Reusje0504: ben erg nieuwsgierig naar jouw labje. Bij welke fokker komt hij vandaan en uit welke lijnen? Heb je misschien een foto van hem? :)

Noordje: Heb je nog helemaal niets met beide honden gedaan of zit er wel al een basis in? Ik weet niet of er jachtgroepen en/ of hondenscholen zijn welke oudere hondjes ‘’aannemen’’ waar nog helemaal niets mee gedaan is, maar je kunt natuurlijk altijd informeren in jouw omgeving. Ervan uitgaande dat je werkwillende en leergierige honden hebt en jijzelf geen hele hoge verwachtingen of wedstrijd ambities hebt, zou ik het zeker gaan doen ;)

Reusje0504

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 09:47

Eens even kijken of dat lukt met foto's.. Hij heeft geen stamboom dus ik heb geen idee welke lijnen. Laten we zeggen, een goed gelukt hobby-exemplaar :+

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

noordje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 10:47

Mooie hond Reusje. Ik houd wel van de slankere types. Die blonde van ons is klein en slank. Iedereen schat haar altijd jonger in.
DeLabrador : het blondje van ons is erg slim en is gek op aporteren. Dat zou misschien nog wel wat kunnen worden. De langhaar struint de omgeving af naar fazanten als we aan het wandelen zijn.
Ik ga eens informeren in de buurt.

Jette

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 21:48

Hoe hebben jullie getraind met al die sneeuw?