Iemand heeft eigen hond doodgeschoten, kan ik iets doen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Fem_daf

Re: Iemand heeft eigen hond doodgeschoten, kan ik iets doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 09:43

Bel de dierenbescherming of een dierenarts voor advies. Zij kennen de regels en (on)mogelijkheden vast beter dan Bokt.
Snap je frustratie, ik zou me ook vreselijk opwinden....

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 10:07

In België:

Wetgeving dierenwelzijn, HOOFDSTUK VI. – Doden van dieren

Art. 15. Een gewerveld dier mag slechts worden gedood door een persoon die daarvoor de nodige kennis en bekwaamheid heeft en volgens de minst pijnlijke methode. Tenzij in geval van heirkracht en noodzaak mag het enkel ter dood gebracht worden onder verdoving of bedwelming.
Is het doden van een gewerveld dier zonder verdoving of bedwelming volgens de gebruiken
van de jacht of de visvangst of op grond van andere rechtsvoorschriften toegelaten, of gebeurt dit in het kader van de wetgeving ter bestrijding van schadelijke organismen, dan mag het doden enkel verricht worden volgens de meest selectieve, de snelste en de voor het dier minst pijnlijke methode.

Bron: http://www.dierenhulp.infowebsite.be/we ... renwelzijn

Dus in België moet men ook kennis en bekwaamheid hebben, anders mag het alleen dmv verdoving/bedwelming. Of men een eigen dier mag doden, durf ik zo niets te zeggen, daar ken ik de (uitleg van de) wetgeving daar niet goed genoeg voor.

TS, je zou dus eens kunnen bellen met de welzijnsinstanties daar. ;)

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 15:39

Zal het eens navragen bij mijn man (zit bij de politie). Je mag ook niet elk dier bejagen er zijn veel dieren die beschermd zijn. Kan me echt niet voorstellen dat je een huisdier zelf mag doden, ook een jager niet... En wie controleerd of iemand de kennis en bekwaamheid heeft.... bij ons lopen jagers die zonder stok of rollator amper op de been blijven, maar wel schieten....

Maargoed een dier wat bij iemand niet goed functioneerd of probleemgedrag vertoont kan in andere handen een heel fijn huisdier zijn, dus breng je dier dan liever naar het asiel waar ze kunnen kijken of er nog een geschikt huis voor is te vinden.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 15:42

Ik vind het eigenlijk wel vreemd dat je een huisdier niet zelf zou mogen doden. Het is toch jouw dier?
Dan heb ik het uiteraard niet over "voor de lol"/dierenmishandeling, maar stel nou dat je huisdier doorslaat of gewond is en veel pijn lijdt; soms is snel afmaken humaner dan een trip naar de DA die ook niet altijd om de hoek zit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 15:49

Fiffill schreef:
Ik vind het eigenlijk wel vreemd dat je een huisdier niet zelf zou mogen doden. Het is toch jouw dier?
Dan heb ik het uiteraard niet over "voor de lol"/dierenmishandeling, maar stel nou dat je huisdier doorslaat of gewond is en veel pijn lijdt; soms is snel afmaken humaner dan een trip naar de DA die ook niet altijd om de hoek zit.

Omdat een eigenaar niet de kennis heeft om te beoordelen of die hond nog kan herstellen of niet, als de hond gewond is dan hoeft het nog niet zo te zijn dat hij dood gaat ook al ziet het er erg uit. Kan of wil je de kosten niet betalen dan kan je afstand doen zodat dat dier toch geholpen word.
Ik heb zelf al meerdere keren gedacht 'ik weet niet of dit nog goed kan komen' en dat kwam wel goed na behandeling, ook al meerdere keren meegemaakt dat de eigenaar het dier in wilde laten slapen vanwege de kosten, die hebben dus afstand gedaan.
Een dier afschieten omdat hij gewond is of pijn heeft vind ik geen goede reden, een dierenarts kan beoordelen wat en of er nog iets aan gedaan kan worden, een eigenaar niet, en dat moeten we ook niet willen denk ik..

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 15:52

Ik raad TS aan om gewoon het verhaal even na te vragen bij die mensen zelf. Als je er niet zelf bij was kan je ook niet oordelen of het correct was.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 15:59

dees_daan schreef:
Fiffill schreef:

Omdat een eigenaar niet de kennis heeft om te beoordelen of die hond nog kan herstellen of niet, als de hond gewond is dan hoeft het nog niet zo te zijn dat hij dood gaat ook al ziet het er erg uit. Kan of wil je de kosten niet betalen dan kan je afstand doen zodat dat dier toch geholpen word.
Ik heb zelf al meerdere keren gedacht 'ik weet niet of dit nog goed kan komen' en dat kwam wel goed na behandeling, ook al meerdere keren meegemaakt dat de eigenaar het dier in wilde laten slapen vanwege de kosten, die hebben dus afstand gedaan.
Een dier afschieten omdat hij gewond is of pijn heeft vind ik geen goede reden, een dierenarts kan beoordelen wat en of er nog iets aan gedaan kan worden, een eigenaar niet, en dat moeten we ook niet willen denk ik..

Ik heb nergens iets over kosten gezegd.
In sommige gevallen weet je echt wel of het niet goed kan komen hoor, zal niet altijd zo zijn maar ik heb genoeg gezien waarbij het overduidelijk was. Liever ter plekke snel en humaan afmaken dan wachten op een DA.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 16:17

Over kosten zeg ik, kan ook een 'reden' zijn om hem af te schieten ipv naar de DA te gaan.
In sommige gevallen kan je het zien, maar lang niet in alle gevallen :n
Een dierenarts heeft er niet voor niks voor geleerd, om als eigenaar te zeggen ik schiet hem af want dit komt vast niet meer goed vind ik gewoon niet kunnen, en waar is dan de grens? Ik heb er dus wel problemen mee als mensen zelf mogen weten of ze hun dier afschieten of er mee naar een DA gaan.
Als een hond bloed en in shock is bijvoorbeeld denken al veel mensen dat er niks meer aan te doen is en dat hij dood gaat, eigenaren kunnen gewoon niet oordelen of de hond een kans op overleven heeft, keur je het goed dat eigenaren de hond mogen afschieten als hij zo gewond is dat er niks meer aan te doen is dan denk ik dat in 90% van de gevallen honden worden afgeschoten die er helemaal niet zo erg aan toe zijn dat er niks meer aan te doen is, 'wij' hebben niet de kennis die een DA heeft dus om die beslissingen te nemen moet je niet willen lijkt mij. Er zijn situaties waarbij het beter is om een dier meteen uit zijn lijden te verlossen, daar heb ik ook geen moeite mee maar dat zijn uitzonderingen.

sharontjee1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 16:28

Waar is dit gebeurd dan?

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 16:36

dees_daan schreef:
Over kosten zeg ik, kan ook een 'reden' zijn om hem af te schieten ipv naar de DA te gaan.
In sommige gevallen kan je het zien, maar lang niet in alle gevallen :n
Een dierenarts heeft er niet voor niks voor geleerd, om als eigenaar te zeggen ik schiet hem af want dit komt vast niet meer goed vind ik gewoon niet kunnen, en waar is dan de grens? Ik heb er dus wel problemen mee als mensen zelf mogen weten of ze hun dier afschieten of er mee naar een DA gaan.
Als een hond bloed en in shock is bijvoorbeeld denken al veel mensen dat er niks meer aan te doen is en dat hij dood gaat, eigenaren kunnen gewoon niet oordelen of de hond een kans op overleven heeft, keur je het goed dat eigenaren de hond mogen afschieten als hij zo gewond is dat er niks meer aan te doen is dan denk ik dat in 90% van de gevallen honden worden afgeschoten die er helemaal niet zo erg aan toe zijn dat er niks meer aan te doen is, 'wij' hebben niet de kennis die een DA heeft dus om die beslissingen te nemen moet je niet willen lijkt mij. Er zijn situaties waarbij het beter is om een dier meteen uit zijn lijden te verlossen, daar heb ik ook geen moeite mee maar dat zijn uitzonderingen.

Ik ben ook niet van mening dat alle eigenaren maar hun eigen dieren moeten gaan afmaken. Ik vind het alleen vreemd als het illegaal zou zijn.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 16:57

Leuk als je zelf eens een keer moet besluiten om je geliefde dier af te laten maken omdat het om wat voor reden dan ook te ver heen is, en mensen achter je rug om roddelen dat het aan je eigen onkunde lag, zonder het ooit dier te hebben gezien kunnen zeggen dat het dier nog wel te redden was, en je nog net niet voor complete dierenbeul uitmaken.

Het zou je maar overkomen...

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 17:13

Miracle_ schreef:
troi schreef:
Ik ken ook iemand die dat heeft gedaan,nadat de hond iemand had gebeten. Een erg goede oplossing dus voor het probleem..

Even om duidelijk te maken dat een reden veel verschil kan maken..

Een erg goede oplossing? De hond dood schieten??

Ja, hij is met het beest in het bos gaan wandelen en heeft daarna stressvrij het beest in 1 keer doodgeschoten. Ik kan me geen diervriendelijker en mensvriendelijkere oplossing bedenken eigenlijk...

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 17:14

Omdat er in deze situatie nogal wat onduidelijkheid is rondom de toedracht gezien het 'van horen zeggen' is, komt er hier een slotje. Veel meer dan speculaties zal er niet uit dit topic naar voren komen, helaas zal een echt antwoord ook niet naar voren komen en de vraag van ts is redelijk beantwoord. Wij willen jullie wel allemaal bedanken voor de manier waarop er tot nu toe in dit topic is gereageerd, complimenten.