Boeroendoeks in voliere met vogels?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 21:12

voer met weinig tot geen suikers, geen vetten,
dus geen voer met stukjes fruit of zaden.
in veel degoevoer wat als goed degoevoer verkocht wordt zitten rozijnen 8)7
op het degoeforum staat er meer over

Van

Re: Boeroendoeks in voliere met vogels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 21:24

ik zal het nachthok van de vogels sowieso zo proberen te maken dat de degoe's er niet bij kunnen
en als je met je vogels wilt kweken, doe dat niet bij de degoe's in want die zullen gerust een hapje durven proeven van een net uitgevlogen hulpeloos vogeltje

en voor de plateautjes, geen te glad materiaal gebruiken, ik ben 1 keer een degoe verloren die van 2 meter naar beneden is gestort :=

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-13 21:29

Dat is ook iets ja..
Sowieso wilden we delen ' afsluitbaar' maken.

Eelijk gezegd hoef ik niet te kweken maar vriend denkt daar geloof ik anders over. Ik zal het hem idd zeggen. Dank.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 22:37

Evelyne79 schreef:
voer met weinig tot geen suikers, geen vetten,
dus geen voer met stukjes fruit of zaden.
in veel degoevoer wat als goed degoevoer verkocht wordt zitten rozijnen 8)7
op het degoeforum staat er meer over

de gemiddelde chinchillamengeling voldoet hier aan :)

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 10:04

Denk als je echt wil kweken met vogels dat je er geen degoe's of iets anders bij moet zetten.
Wij hadden ook degoe's buiten, maar die gingen elke winter naar een binnenhok omdat ze zaten te rillen en te trillen van de kou.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 14:33

Wij hebben boeroendoeks gehad in de volière bij Europese wildvang vogels en bij tropische vogels (parkietjes en dat soort spul). Ondanks dat wij een hele goede professionele kooi hadden van heel stevig materiaal wisten die krengen continu te ontsnappen, het kleinste kiertje of gaatje gingen ze door. Zelfs de muizen lukte het niet om die kooien in te komen, maar de boeroendoeks lukte het wel. Ze kunnen zich heel plat maken. Ze hadden bij ons meer dan voldoende ruimte, dus daar lag de wens om te ontsnappen niet aan. Twee grote binnenhokken van 3 bij 1,5 en 2,5 meter hoog en twee grote buiten-rennen van ongeveer 40 m2 per ren. Die ruimte hebben ze zeker wel nodig, het zijn ontzettend actieve beestjes.
Bij ons ontsnapten ze overal uit en ze zijn na verloop van tijd dus ook weggelopen. 1 van de 2 hebben we nog een jaar of 3 af en toe zien scharrelen door de tuin totdat die verdween na een strenge winter. De ander is in de eerste herfst al overleden.
Ze zijn niet goed tam te maken, ook niet als je ze met de hand opvoed. Dus ik raad het echt af om ze in de volière te houden.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-13 14:37

Van het boeroendoek-idee zijn we sowieso al af, maar vooralsnog: bedankt voor je reactie! :D

We zijn nog wel aan het denken over de Degoes.. samen met de vogels, apart ervan (volieres naast elkaar) of toch gewoon geen knaagdieren. Het lijkt ons zo leuk om wat meer leven in de voliere te zien dan alleen vogels. En ik heb gezien dat een hoop degoes een nieuw huisje zoeken..

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 14:40

denk ook aan de overdraagbare ziektes die ze kunnen hebben.
vogelmijt is funest voor degoes.
daarbij vind ik degoes niet geschikt om buiten te huisvesten in ons klimaat

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-13 14:46

Je leest zo wisselend Evelyn.
Ik heb ook gelezen dat dat juist wel kan. In het andesgebergte, waar ze oorspronkelijk vandaan komen, kan het ook vriezen. Nu zijn de huidige degoes gedomesticeerd natuurlijk.. Lastig..
Ze zouden dus wel gewoon de schuur in kunnen, aangezien we daar het nachthok willen.

Citaat:
Buitenhuisvesting
Degoes kan men goed buiten houden, waar ze een natuurlijker leven leiden dan binnenshuis. Ze moeten de beschikking hebben over een ruim, goed geïsoleerd nesthok. Als bodembedekking kan je kiezen voor gewone aarde met onkruid, wormen en al. De degoes graven dan complete holenstelsels (denk om een afzetting met gaas in de grond) en in de aarde heerst een biologisch evenwicht. De laag grond composteert de uitwerpselen probleemloos. In een hoek kan je een kist neerzetten die de degoes zelf volledig met hooi en ander nestmateriaal gaan vullen. In de wintermaanden wel meer hooi dan normaal geven. Houdt vooral rekening met uw woonplaats: ligt die in een deel van het land waar het streng kan vriezen, zorg dan voor nog meer extra nestmateriaal! Observeer uw dieren voortdurend en grijp tijdig in als er iets fout mocht gaan.

Bron: knaagdierencentrum.nl

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 15:06

Wij zijn 3 degoes verloren doordat ze lekker in het zonnetje lagen te soezen buiten. letterlijk gaar geworden.
jammer dat je mijn adviezen zo in twijfel trekt, ik heb inmiddels al 12 jaar degoes, geloof dat ik me toch wel ervaren mag noemen.

doe maar wat je niet laten kunt, alleen jammer dat het over de rug van onschuldige dieren moet gaan

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-13 15:09

Sorry?

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 15:11

IMJ schreef:
Sorry?

ik heb geloof ik al aardig wat argumenten gegeven om het niet te doen, lijkt behoorlijk zinloos te zijn

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-13 15:14

Mn door jou evelyn..
Ons hok komt precies in de schaduwrand vd schuur..

stonden jouw degoes altijd buiten? Winter en zomer? Dag en nacht?

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 15:18

hoezo door mij?? laat maar, ik steek er geen energie meer in, praat toch tegen een muur voor mijn gevoel
succes ermee, ook voor toekomstige diertjes

_Ekenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 15:24

Ik weet niet of het al gezegd is, niet zo'n zin om alle reacties te lezen. :z
Maar weet wel dat degoes snel door kippengaas heen geknaagt zijn. Ik heb er zelf ook twee in een grote vogelkooi met stevige spijlen, maar sommige delen zijn afgedekt met kippengaas, omdat ze er toch doorheen zijn gekomen. Nu hebben we al regelmatig het kippengaas (1x1cm) moeten vervangen, omdat ze het gaas kapot knagen. :Y)
Net zoals ze zonder moeite het 4mm dikke plexiglas kapot knagen. -O-
Succes ermee! Leuke diertjes zijn het iig zeker. :D

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-13 15:25

Omdat ik op het andere forum iets las over ik dachtjouw degoes. Dat je ze soms buiten deed. Iemand anders gaf toen aan dat de beestjes het dan idd niet begrijpen en zeker de zon op zullen zoeken.

Ik waardeer alle ideeën juist wel. Bij mn door jou bedoelde ik dat vooral jij negatief was. Ik denk dat wij degoes die nu ergens bij een opvang zitten, best een goed tehuis kunnen bieden. En opvang vertelde mij dat wij met gemak een groep van 15 degoes kwijt kunnen, dat wil ik helemaal niet, max 5 en zelfs daar twijfel ik over..
Laatst bijgewerkt door IMJ op 04-01-13 15:29, in het totaal 1 keer bewerkt

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-13 15:27

Loes, dank je! We hebben dat idd al vernomen! :D
Zijn aan het rondvragen en kijken naar geschikt materiaal!
(als we ze dus nemen) ;-)

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 15:38

IMJ schreef:
. En opvang vertelde mij dat wij met gemak een groep van 15 degoes kwijt kunnen, dat wil ik helemaal niet, max 5 en zelfs daar twijfel ik over..

Qua plaats kun je ze zeker kwijt, daar hoor je mij ook niet over.
Ik raad je af om degoes samen te houden met andere dieren zoals bv vogels ivm voeding, leefritme en overdraagbare ziektes
Het buiten houden ben ik ook geen voorstander van.
Hoeveel argumenten heb je nog nodig om iets niet te doen?
al vang je er 100 op, als je er de plek voor hebt moet je dat doen als je dat graag wilt, maar dat is je vraag niet

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 15:41

Denk dat je ze in een voliere naast de vogels moet houden, in ieder geval niet bij de vogels in de voliere.
Veel ruimte hebben ze niet nodig, ze klimmen graag,... dus het moet vooral hoog zijn.

Tegen mij is toen ook gezegd dat als de degoe's een hokje hebben met genoeg hooi waar ze in kunnen kruipen in de winter dat het dan goed was.. maar de degoe's die wij hebben overgenomen hadden al drie jaar binnen in een woonkamer geleefd. Misschien dat het daaraan gelegen heeft dat ze niet buiten konden in de winter.

_Ekenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 15:46

IMJ schreef:
Loes, dank je! We hebben dat idd al vernomen! :D
Zijn aan het rondvragen en kijken naar geschikt materiaal!
(als we ze dus nemen) ;-)

Succes! Laat het me even weten als je geschikt materiaal hebt gevonden.. :D

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 16:14

mijn degoe's konden prima tegen vriezen :)

ik begrijp ook niet waarom je zo negatief bent evelyn, zoals ik al zei is leefritme en voeding geen probleem
ze zullen misschien iets minder oud worden doordat ze wat zaadjes binnen krijgen oid maar daar zou ik totaal geen probleem van maken als je nagaat wat voor paradijsje die dieren zullen krijgen
de 2 die ik nog heb zijn nu in een grote kamervoliere een stuk minder actief dan toen ze bij de vogels zaten, ik wou dat ik de ruimte had dan had ik het zo weer gedaan, ik zou ze ook zo aan ts mee willen geven ookal zijn ze me echt wel dierbaar. En hoeveel degoe's die in kooien binnen zitten halen de 8/9 jaar nou?

mijn volière was overigens 2x1,5 en daar had ik 6 vogels en 5 degoe's in. Knagen aan het gaas heb ik nooit last van gehad, ze deden soiweso nooit pogingen om te ontsnappen

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 16:50

Van schreef:
En hoeveel degoe's die in kooien binnen zitten halen de 8/9 jaar nou?

die van mij :D
mijn ouds geworden degoe was 13 toen hij overleed. opgevangen toen hij 3 jaar oud was en er 10 jaar voor mogen zorgen.
2 andere degoes die we met de hand groot hebben gebracht omdat de moeder na een week overleed zijn ook beide 9 jaar geworden.
de degoes die we nu nog hebben heb de respectivelijke leeftijd van 6,5 op het moment