Een "Paard" opleren

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 11:32

Vleskoeien zijn toch nog lastiger in gedrag dan de holsteiners?

Waarom wacht je niet het eerste koekalf af?

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 11:39

De broer van een instructeur had ooit als stunt bedacht dat hij op een koe wilde rijden, hij deed dat om met een zomerfeest in de stad leuk voor de dag te komen. Het oefenen lukte wonderwel en koe werkte goed mee... enthousiaste verhalen dus dat ging de goede kant op.

Maar een paar weken later was broerlief ineens niet zo enthousiast meer en hij wilde niet vertellen waarom. Toen broer in bad ging bleek dat hij ònder de blauwe plekken zat... wat bleek: koe was het uiteindelijk zàt geworden en laat dit een les zijn: dieren die van nature over harde scherpe uitsteeksels beschikken, zijn niet 100% vluchtdier... en kunnen op het idee komen zich te keren tegen diegene die ze irriteert. }>

AnneJa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 11:59

F_Orumster schreef:
Vleskoeien zijn toch nog lastiger in gedrag dan de holsteiners?

Waarom wacht je niet het eerste koekalf af?

Dat ligt eraan wat voor vleesras... Er zijn inderdaad erg agressieve, maar waar ik werk zijn twee stieren, een roodbonte (melkvee) en een belgische blauwe (vleesras) En de belgische blauwe is veel rustiger als de roodbonte, die moeten meestal na een half jaar/jaar weer weg, terwijl die belgische veel langer blijven doordat ze rustiger zijn.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 12:02

Dit klinkt wel leuk :)
Houdt je ons op de hoogte hoe het gaat haha?

Zoolgangster

Re: Een "Paard" opleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 12:29

Ik ben ook wel benieuwd hoe het gaat ja. :D

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 12:36

Belgisch wit blauwen zijn idd heel rustige beesten. Meestal een stuk makker dan holsteins.
Of het het meest geschikte ras is als 'rijdier' weet ik idd ook zo niet.

PinkHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 12:41

Ik moest denken aan dit filmpje: :=

Hippepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 12:42

Ik volg even :D TS, heb je ook een foto van het kalfje :D ???

xLIESSSx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-12 13:21

Ayasha schreef:
Aha, daarom dus dat er zoveel ongelukken mee gebeuren en dat het zelfs afgeraden wordt om ze te houden. Er is een reden waarom die beesten niet veel gehandeld worden. Maar bon. Het is jouw leven. Je doet er mee wat je wil. Ik heb zo het gevoel dat dit zeggen toch 0.0 zin heeft.

Deze reactie van jou vind ik wel een beetje onterecht...
Ik heb al mijn hele leven ervaring met koeien en stieren. Ik weet dus maar al te goed waarmee ik begin hoor... Ik heb gewoon een andere mening dan jou over die dieren, maar om meteen te zeggen dat het "0.0 zin heeft" dat jullie deze raad geven aan mij vind ik niet gepast...

@de rest:
De koeien die hier staan zijn enorm brave dieren (enkele uitzonderingen) :j Of ze daarom geschikt zijn als 'rijdier' weet ik eigenlijk ook niet helemaal zeker... Maar er wordt al lang op koeien gereden (vroeger toch) :) Dus het moet toch haalbaar zijn hé zoiets.

Maar even voor de duidelijkheid: er is nu een stiertje geboren dat ik super mooi vind, maar mijn vriend raad het af om dat beestje van zijn mama te kopen, gezien deze veel te duur zijn... Dus hoogst waarschijnlijk wacht ik nog tot de melkkoe een kalfje in heeft. Dat zou dus een tussenras zijn (melkkoeXdikbil) :)

kuzznathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 13:28

Een dubbeldoeltype dus. :j Lijkt me beter om het daar mee te proberen, zoals ik al zei, die belgische blauwen moeten flink wat gewicht mee slepen, om er dan ook nog op te rijden, geen idee of dat goed is, maar wie weet!

x_Heidi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 13:44

noudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 01:45

Mag hopen dat het goed gaat voor jou, hebben hier 160 koeien en 2 stieren, de ene is een angsthaas die gaat er altijd zelf vandoor, de andere roodbonte ga ik echt niet bij zonder een lange stok bij me te hebben, die komt echt op je af en wil je gewoon weghebben, die stoot en duwt echt tegen je aan.
Paar dagen geleden lag de dierenarts hier nog onder een relatief tamme koe zo zie je maar weer die werkt ook de hele dagen met koeien, heb er hier 162 en vertrouw er
echt geen 1 van.

YamaSaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 01:49

Je weet dat de enige naam voor een jongen die hierbij past...
Link of Ganandorf is he :+
En een meisje Navi :P
Kijk anders in de wiki van t spel!

Maar is een stier niet extreem lastig?
-weet nix van koeien soorten af haha maar een stier...doe mij maar een koe :) -

Vind ie een trekpaard niet leuk of een tinker?

Illusion1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 01:58

Haha! Wat een grappig idee. Toevallig hadden we het er vanavond op stal nog over. Er was vroeger bij ons in de kring een meisje die als kind een pony wilde hebben. Pa was boer en had melkkoeien. Oké, als jij een jaar lang een pink kan verzorgen, krijg jij een pony. Zo gezegd, zo gedaan. Liep een lichtelijk uit de hand. Pink beleerd en ze kon er op rijden. Ze sprong er ook mee. Er is toen een traditie ontstaan. Op een concours in de buurt deed zij jaarlijks het showelement. Parcous springen in vol tenue met de pink. De pony is er uiteraard gekomen. Maar de traditie is jaren voortgezet. Ieder jaar met een verse pink. *\o/*

Het was trouwens wel steeds een meisjes pink :j

xLIESSSx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-12 14:45

Een trekpaard vind mijn vriend ook leuk ^.^ Dus waarschijnlijk komt dat er ook nog bij later ;)
Ikzelf heb nog niet echt slechte ervaringen gehad met een stier... Bij mijn vriend lopen er 2 springstieren, zo mak of een lammetje. (Ik ga er echter ook niet bij zonder een lange stok ! Je weet maar nooit)

Maar ik zou natuurlijk wel de stier laten castreren hé (moest het kalfje dat ik ga opleren een stiertje blijken te zijn). Vroeger werkte men ook altijd met ossen en trekpaarden op het land. Een os is niet zo territoriaal als een stier hé :)

Ik heb wel besloten dat het niet het kalfje wordt dat onlangs is geboren... Het is een veel te mooi kalf qua bouw. Mijn schoonmoeder zou er teveel verlies op hebben als je het diertje aan mij verkoopt voor een klein prijsje ipv aan de handelaar of het slachthuis voor het geld dat het diertje waard is.

Dus nu is het afwachten tot de melkkoe drachtig is :D

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 17:42

Ik heb ook wel eens op een koe gezeten
Afbeelding
Dit was de Belgische wit blauwe bij ons op school!
Super leuk idee! Ik wens je veel suc6!

YamaSaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 19:00

Wat een leuke foto!
Koeien zijn wel schattig :)

Ik hoop dat de melkkoe drachtig is! :D

Koetjesreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 19:06

Eerst zeg je dat je vriend zijn ouders een koeienbedrijf hebben, daarna zit je al je hele leven bij de koeien..
Oftewel is je vriend familie, oftewel verkoop je hier zever in pakskes..

YamaSaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 19:31

Ze kan toch in boerengebied wonen tussen de koeien?
Dan kan je best je hele leven ervaring opdoen :)

Iets te snel conclusies trekken? ;)

First_Unique

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 19:38

Nou nou tecktonie, dat is niet zoon aardige reactie..

Ik zou zeggen.. TS kei grappig idee! En hopen dat het je gaat lukken... Fotos willen we uiteraard dan wel zien!! :D

Koetjesreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 23:31

Tuurlijk kan dat, enkel raar dat ze dan van jongsafaan tussen die beesten mocht rondlopen, als het geen familiebedrijf is.
Toch succes met het beleren van je stier, ik ben super benieuwd naar foto's :D

YamaSaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 23:39

Ze zegt toch niet dat ze al die tijd bij die koeien heeft gelopen? :P
(van dr schoonmoeder)
Misschien heeft dr oom ze ook, of kent ze dr vriend al van kleins af aan?
Of koeien van de buurman?
Vind er niets vreemds aan iig :)

Jouw reactie was hooguit voorbarig ;)
Maar idd ben zeer benieuwd of de melkkoe een kalf draagt :)
En we willen dan wel een "veulen" (kalf) topic :P

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 13:22

noudy schreef:
Paar dagen geleden lag de dierenarts hier nog onder een relatief tamme koe zo zie je maar weer die werkt ook de hele dagen met koeien, heb er hier 162 en vertrouw er
echt geen 1 van.

:(:) Vind ik wel een slecht teken om eerlijk te zijn... Ik werk dagelijks met koeien en vertrouw er maar 1tje niet van de ruim 300. Alleen echt rijden heb ik nog nooit op ze gedaan. Wel gezeten, maar dat is toch net ff wat anders als echt rijden.

TS hopelijk is de koe drachtig en komt er volgend jaar een leuk kalfje wat je kunt gaan beleren :D

Chichiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 15:13

Ze kan toch zelf ook van een melkveebedrijf komen?

Ik ben benieuwd.

xLIESSSx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-13 16:00

TeckTonie schreef:
Eerst zeg je dat je vriend zijn ouders een koeienbedrijf hebben, daarna zit je al je hele leven bij de koeien..
Oftewel is je vriend familie, oftewel verkoop je hier zever in pakskes..

Neen, geen 'zever in pakskes' :)
Mijn vriend zijn ouders hebben een boerderij met dikbilkoeien (zo'n 80-tal), maar ik heb al mijn hele leven ervaring met koeien, gezien mijn pepe vroeger altijd hobby-matig een 2-tal dikbillen vetmeste (koeien). Maar ook mijn tante van langs mijn vader's kant heeft een boerderij met dikbillen ;)

Ik woon op de boerenbuiten, er zitten (hobby)boeren in mijn familie én mijn vriend is thuis boer. Dus jha, al heel mijn leven zit ik in de koeien :P