Valkparkiet met kropziekte?!!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ziviaantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 20:11

Weet je zeker dat je metacam hebt gekregen? Want dat is een pijnstiller, geen antibiotica. Succes met je valkje, hoop dat hij snel weer opknapt! Ik heb vroeger valkparkieten gekweekt... Ik had ook vele tamme. Ik was echt gek op ze, helaas heb ik ze allemaal weg moeten doen toen ik ging scheiden, omdat ik tijdelijk ergens in ging wonen waar ik ze niet mee kon nemen |( Ik mis ze nog steeds...

Anne.

Re: [SPOED] Valkparkiet met kropziekte?!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-12 20:16

Sommige mensen kijken me inderdaad vreemd aan als ik vertel dat ik wel 6 nieuwe vogels had kunnen kopen van het bezoekje aan de DA := Maar Look is echt mijn grote vriend, ik zou niet weten hoe het zou zijn zonder hem..

Ja, flesje zegt Metacam. 1x daags 1druppel. Ik geloof ook niet dat een ontstoken kropje erg fijn zou voelen.. Heb 't echt met 'm te doen.. :(:)

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 07:51

Metacam schrijven ze inderdaad voor, heeft Saffier ook eens gehad maar hij reageerde er niet op. Maar ja, hij had ook niet hetgene wat ze dachten dat hij had.
Hopelijk bijt hij niet teveel tijdens het druppelen. Saffier weet dondersgoed dat hij zijn snaveltje bij zich moet houden, maar als hij in paniek is kan hij ook echt enorm hard bijten als het moet :=

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-12 11:13

Pff.. Meneertje begint zich nu beter te voelen en dat betekend dat hij zich lekker loswurmt waarna hij een rondje of 2 vliegt en daarna landt op een onmogelijke plek := Mijn ouders helpen me gelukkig, dus kan ik hem goed met twee handen vasthouden en kan mijn moeder of vader voor me druppelen.
Ik heb ook al leuke tips gekregen dat je je wijsvinger en middelvinger als een soort schaar langs zijn nekte, vlak onder zijn snavel moet houden.. Als ik dat doe, ligt mijn vinger eraf :P

Maargoed, ik moet hem nu zometeen alleen nog twee druppeltjes geven en ik ga hooooopen dat als ik de druppels boven 'm houd in zn kooi dat hij boos zijn snaveltje naar boven open doet en ik er pardoes twee druppeltjes in kan laten vallen :=

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 11:26

Metacam is inderdaad erg prijzig,... maar kan je wel voor heel veel diersoorten gebruiken :).

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-12 11:51

Oef.. ik voel me zo'n slecht baasje..
Net bij het druppelen kwam er een drupje in zijn neusje en liep door naar zijn oogje :oo

Ziviaantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 11:56

Anne. schreef:
Oef.. ik voel me zo'n slecht baasje..
Net bij het druppelen kwam er een drupje in zijn neusje en liep door naar zijn oogje :oo

Ach, dat kan gebeuren, even met een watje water schoonmaken. Vogels medicijnen geven is gewoon heel erg moeilijk, ik gaf alles door het water, maar ja, dan weet je ook niet zeker dat ze genoeg binnen krijgen (deze medicijnen waren speciaal voor door het water).

AfricanLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 13:56

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-12 14:05

Het probleem is dus dat hij tussen die twee grotes in zit := Hij is te groot om met een hand vast te kunnen houden en te klein om het te doen zoals bij de grijze roodstaart staat beschreven.
Ik pak hem nu met één hand (met handdoek) uit zijn kooi, rol hem losjes op en leg hem dan op mijn schoot zodat ik hem met één hand nog vast kan houden en met de andere hand kan druppelen. Dat gaat goed :j

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-12 12:04

Ik heb jullie hulp en advies weer nodig..
Loki krijgt 3 verschillende medicijntjes. Metacam, Marbocyl en Cisaral.

Metacam en Marbocyl krijgt hij achter elkaar en Cisaral krijgt hij dan weer een half uurtje daarna. Nu is het zo dat hij erg heftig reageert op de Cisaral. De Metacam en Marbocyl zijn in totaal 7 drupjes, dat gaat prima.. maar die 2 drupjes Cisaral lijken echt helemaal verkeerd te vallen.

Look gaat dan even een kwartiertje op de vloer van zijn kooi zitten en is dan aardig aan het proesten. Ik dacht in eerste instantie dus dat ik een drupje in zijn neus had laten vallen, zoals ik al eerder vertelde.. Dat is dus niet zo..

Mijn vriend heeft het bij een vriend van hem nagevraagd die zelf veel reptielen houdt, daar wordt het ook voor gebruikt. Die vriend vertelde dat Cisaral een heftige perestaltische reactie/beweging oproept waardoor ze zich even niet fijn voelen. Hebben jullie hier ervaringen mee??

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 12:08

Ciseral kreeg een van onze konijnen soms. Alleen ik weet niet meer waarvoor precies. Geen idee waarom hij er zo heftig op reageert.

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-12 12:26

Vaak geven ze het voor problemen met de spijsvertering, als er een verstopping is.. Dus misschien ook met jouw konijnen. Maar gezien Look prima eet, prima poept en zich eigenlijk ook wel prima lijkt te voelen (zolang ik hem niet op hoef te pakken en druppeltjes hoef te geven) denk ik dat ik de druppeltjes ga halveren.. Ik vind het zo triestig..

AfricanLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 19:43

even morgen dierenarts vragen
kan zijn dat hij niet tegen het medicijn kan

Ziviaantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 20:07

Je zou kunnen proberen de medicijnen met een beetje speciale vogelpap in te geven. Ik kweekte valkparkieten en had standaard Nutribird A21 in huis (poeder die ik aanmaakte met warm water voor jonge valkjes die nog niet zelfstandig waren maar niet door de ouders gevoerd werden) en als ik medicijnen moest geven die niet door het water kon deed ik het in de pap, in een spuitje en dan in de bek druppelen. Sommige slurpte het echt naar binnen *\o/*

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-12 22:33

Oh, dat is zeker een goeie, Zivaantje!

Ik ga morgenochtend even bellen met de DA of dat Cisaral écht nodig is. Rotspul :(:)

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 04:29

Zo te lezen komt het proesten vooral door zijn geworstel, waardoor het waarschijnlijk in z'n luchtpijp terecht komt en dan krijgt hij het inderdaad benauwd. Daarom heb ik zelf ook een hekel aan vogels druppelen. Ze kunnen er nog een longontsteking door oplopen ook.
Maar goed, soms is het nou eenmaal nodig, maar blijft vervelend! Daarom ontworm ik ze bijvoorbeeld ook liever via het waterbakje ipv rechtstreeks de snavel in.

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-12 10:11

Dat is het stomme. Bij die andere druppeltjes gaat alles goed.. En dat zijn er toch 7. Dus het is écht dat Cisaral-spul..

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-12 10:52

Heb net gebeld, de Cisaral hoeft nietmeer omdat hij ook niet meer braakt *\o/*

mar10tje

Re: Valkparkiet met kropziekte?!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 19:02

jeej! hoe doet ie t verder?

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-12 20:46

Ja, echt super! Ik kom net thuis en hij zit gewoon weer voorop op z'n stokkie gezellig te fluiten en aandacht te vragen! :) Ben echt heel blij! Nog 4 daagjes druppelen en dan is het hopelijk klaar! :)

mar10tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 21:33

goed zo,fijn te lezen!

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-12 09:54

Net op controle geweest en alles lijkt goed te zijn! Voor de zekerheid nog 4 dagen alleen Marbocyl druppelen en dan is het klaar :)

mar10tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 17:43

dat zjin goede berichten! wat kun je je toch zorgen maken om 100 gram veren!