Cavia's in de regen.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 22:20

Ben blij om ook nog een paar nuchtere reacties te lezen over het hooi, stro en zaagsel.
Caviaas zijn kwetsbaar, maar ze kunnen nog wel iets hebben. Ze krijgen hier zaagsel, hooi om te eten, stro in de nestjes en gewoon van het merk dat voorhanden is en dat gaat prima.

Al ben ik zelf ook wel een beetje een watje, want bij mij hebben ze een warmtemat die aan staat onder de 8 graden

Vervelend TS, zijn ze inmiddels weer warm en droog?

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 22:27

Ik zou ze even goed afdrogen en daarna hun hele nachthok volproppen met hooi, zo kunnen ze goed opdrogen en warm worden. Binnen zetten zou ik zeker niet doen! Het temperatuurverschil is echt te groot.

Ik zou sowieso je hok even goed nakijken, tocht is funest voor cavia's, verkoudheden liggen op de loer. Goed isoleren en dan kunnen ze makkelijk de winter door, helemaal als ze het al gewend zijn :j Heb je misschien een foto van je hok?

Ik heb mijn cavia's gewoon op zaagsel (grote balen) en nu hebben ze er iets (zacht) stro bij (voor de winter). Ze zitten wel gewoon binnen. ;)

joyce B

Re: Cavia's in de regen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 22:44

zaagsel schijnt slecht te zijn voor de luchtwegen, gehakseld koolzaadstro is ook een optie, of gewoon gehakseld tarwestro, hemparade/hennepstrooisel is ook een alternatief, of strokorrels. Tegenwoordig is er veel meer keus als je bij een welkoop of strooisel/fouragehandelaar gaat kijken.

Hok schoon en droog, windvrij/tochtvrij en veel hooi en stro waar ze warm in weg kunnen kruipen, cavia zo goed mogelijk droog maken met handdoek, wij föhnden ook wel eens na het wassen met de lauwe stand, maar of dat handig is als ze de vrieskou weer in moeten betwijfel ik.

Bij mijn konijn deed ik wel een stevige fles kraan warm water als kruik in het hok tussen het hooi als het echt heel erg koud weer was. Dan ging hij daar tegenaan liggen zo lang hij het lekker vond.

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 22:47

De ervaring leert dat men andere bodembedekking gaat zoeken, omdat zaagsel slecht zou zijn, maar dat men altijd weer bij zaagsel uit komt ;) Föhnen zou ik niet doen, dan is het temperatuurverschil echt te groot. Een grote berg hooi doet zijn werk wel hoor. Dit wordt ook altijd aangeraden na het wassen van je cavia (in de uiterste gevallen, dit is geen dagelijks/wekelijks/maandelijks klusje!!), zodat ze lekker in het hooi kunnen kruipen en op kunnen drogen.

Wiek3

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 10:47

En hoe is t met de beestjes gegaan vannacht?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 16:52

Bedankt voor alle tips!
Het gaat super met ze hoor. :) Vannacht hebben ze weer een droog handdoekje gekregen, net helemaal het hok uitgeruimd en schoongemaakt. (Gister alleen een dikke laag stro. :+ )
Ja ik zal even een foto maken.. Hoop dat het inderdaad tochtdicht is. :=

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 22:48

Gelukkig maar!