Bijtend konijn

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Dimphyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 00:15

maar lees ik het goed dat hij 4 bakjes eten krijgt? + wortelen en hooi?
4 bakjes.. hoe moet ik dat voor me zien?
want dat lijkt me toch echt véel te veel.. het belangrijkste eten voor een konijn is het hooi, + groenvoer. het (meng)voer is eigenlijk niet meer dan 'kracht' voer zoals je dat ook aan paarden kunt geven. als hij daar dus 4 bakjes per dag van krijgt.. is net alsof jij 4 marsrepen, 4 blikjes energiedrank per dag drinkt..

Dit even onder voorbehoudt, aangezien ik niet precies snap hoe je het bedoelt, is het 4x een paar korrels, is het 4 x per week .. ?

Maar waarom heeft het konijn geen maatje? daar wordt hij echt een stuk vrolijker van hoor!!

**edit, zie nu dat het 2x voer, 2x water is. dan nog een beetje veel denk ik? zijn dit de 'konijnenvoerbakken' zoals je die meestal ziet? en hoevaak worden ze gevuld? hier kregen mijn 2 konijnen elke dag één handje voer.. en die deden het er super op.

Romeetjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-12 12:49

Laura_x_ schreef:
Heb je een foto van zijn hok? Als ik het goed begrijp, mag hij ook in huis rondlopen?

Ik zou hem laten castreren en na een aantal weken naar een opvang gaan. Daar zitten heel veel vrouwtjes die wachten op hun grote liefde en de medewerkers helpen je in de meeste opvangen met koppelen :j Mocht je meer informatie willen, mijn pb box staat open. Ik zit in een een soortgelijke situatie.

Ikzal nog kijken voor een foto, maar omdat hij op dit moment niet buiten zit hebben we het hok in de garage zitten.
En castreren en een maatje...dat kost ook weer geld denk ik

Romeetjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-12 12:51

Dimphyl schreef:
maar lees ik het goed dat hij 4 bakjes eten krijgt? + wortelen en hooi?
4 bakjes.. hoe moet ik dat voor me zien?
want dat lijkt me toch echt véel te veel.. het belangrijkste eten voor een konijn is het hooi, + groenvoer. het (meng)voer is eigenlijk niet meer dan 'kracht' voer zoals je dat ook aan paarden kunt geven. als hij daar dus 4 bakjes per dag van krijgt.. is net alsof jij 4 marsrepen, 4 blikjes energiedrank per dag drinkt..

Dit even onder voorbehoudt, aangezien ik niet precies snap hoe je het bedoelt, is het 4x een paar korrels, is het 4 x per week .. ?

Maar waarom heeft het konijn geen maatje? daar wordt hij echt een stuk vrolijker van hoor!!

**edit, zie nu dat het 2x voer, 2x water is. dan nog een beetje veel denk ik? zijn dit de 'konijnenvoerbakken' zoals je die meestal ziet? en hoevaak worden ze gevuld? hier kregen mijn 2 konijnen elke dag één handje voer.. en die deden het er super op.

Nee we hebben die 2 bakjess voer en drinken gedaan omdat1, hij er in gaat zitten en dan wordt alles vies,
En omdat het heele kleine bakjes zijn :)
Een maatje willen we proberen mara sommige zijn heel duur maar we zijn nog besig

Dimphyl

Re: Bijtend konijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 19:07

houdt marktplaats en dergelijke sites dan goed in de gaten, staan veel konijnen 'gratis' op. dan heb je alleen de kost van het castreren.
heel veel succes, en ik hoop dat het goedkomt!

Romeetjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-12 14:18

dankjewel ik ga het zeker doen!

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 14:24

Ik zou zelf liever naar een opvang gaan, daar kunnen ze je helpen met koppelen. Zelf vond ik dat erg fijn, want ik had dat nog nooit gedaan. Ik denk dat je met een 'asielkonijn' een stuk voordeliger uit bent dan een 'marktplaatskonijn' hoor, Dimphyl? ;)

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 15:32

Hoe je het ook bekijkt. Als er een konijn bijkomt moet het eigen mannetje eerst gecastreerd worden en dat kosten ongeveer 45 euro.
Dan moet je nog een geschikt vriendinnetje vinden.
Dat kan van gratis (zonder hulp) - 20 euro in het asiel (met hulp).

Dimphyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 21:36

ik heb niks anders dan goede ervaringen met 'marktplaats' konijnen/cavias/hamsters. ik opperde het idee omdat TS noemde dat het een beetje duur zou worden. daarom een konijn (gratis/kleine prijs) van marktplaats, dan heb je 'geen' aanschafkosten, en dus alleen de castratie kosten.
qua ziektes enzo is dat denk ik ook niet echt een probleem, aangezien het veelal gewoon 'oeps' nestjes zijn, of pretnestjes, en de eigenaren dus gewoon verlegen zitten om een goed baasje, en niet aan het broodfokken zijn om maar wat te verdienen..

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 13:40

Laptopmuis schreef:
Hoe je het ook bekijkt. Als er een konijn bijkomt moet het eigen mannetje eerst gecastreerd worden en dat kosten ongeveer 45 euro.
Dan moet je nog een geschikt vriendinnetje vinden.
Dat kan van gratis (zonder hulp) - 20 euro in het asiel (met hulp).

Ik ga hierin mee.

Dimphyl, ik ben het niet helemaal met je eens. Konijnen in asielen zijn meestal helemaal nagekeken en gecontroleerd door een dierenarts, zo weet je zeker dat je een gezond konijntje hebt. Ik denk bijvoorbeeld niet dat (de meeste, uitzondering daargelaten) mensen die om de zoveel weken jongen bij hun konijnen hebben de moeite nemen om met al die konijnen naar de dierenarts te gaan voor bijvoorbeeld een inenting.

Daarom zijn ze ook zo goedkoop of zelfs gratis, er worden in verhouding minder kosten aan gemaakt (enkel voer, hooi en bodembedekking) dan de konijnen in asielen (voer, hooi, dierenarts, groenvoer, eventuele castratie). Ik zou dan liever gaan voor een 'veilig' konijn. In die zin ben je voordeliger uit met een konijn uit een asiel of een opvang.

En dan heb je nog het feit dat je in de meeste asielen goede begeleiding krijgt met het koppelen en dat men de dieren echt 'kent'/weet hoe hun karakter is.

Natuurlijk is een 'oeps' nestje of een pretnestje vaak wel anders, als je echt dierenliefhebbers treft: die gaan bijvoorbeeld wel naar een dierenarts. Zelf prefereer ik echter een asiel, die dieren verdienen gewoon een tweede kans. Één van mijn huidige konijnen is ook een 5 jarig asiel konijn. :j

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 14:22

Je hebt al heel veel goede tips gekregen!
Ik zal niet alles herhalen wat de andere al gezegt hebben maar heb nog wel wat toe te voegen.
Bij mijn nijntjes helpen wilgentakken vaak tegen slopen. Deze kunnen ze lekker opeten en aan knagen. (ook heel gezond voor het spijsverteringsstelsen van een konijn!)
Als mijn nijnen aan de meubels knagen gooi ik er altijd een tak bij en dan is het gelijk over!

Het is inderdaad heel gevaarlijk om een konijn midden in de winter naar binnen te halen.
Moet je voorstellen dat je dik ingepakt bent met een winterjas, wanten, sjaal en muts. En dan in 20 graden moet leven zonder dat je wat uit kan doen...

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 08:14

Ik denk dat de echte oorzaak van het gedrag toch 'het sociaal contact missen' is. Ik zou eerst een vriendje zoeken en dan eventueel een wilgentak in het hok gaan leggen. ;)

YamaSaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 08:43

Het eerste waar ik aan dacht was "Castreren!".
Dan naar een opvang voor een vriendinnetje :)
Dat hij eerder een ander konijn aanviel tja...was dat ook een mannetje? Logisch dan :)
Was t een voedster...wees blij dat hij dat deed, anders zat je nu met een nest en veel meer kosten.
Een castratie is haast niet te voorkomen als je en konijn neemt.
En het is een slecht "kado" aangezien hij alleen is.
Was t een koppeltje dan was het een beter "kado" geweest.
Ik vind dat je ouders dit al hadden moeten weten ;)

Maar in jullie geval zou ik niet voor een gratis mp konijn gaan, aangezien er geen ervaring is met koppelen.
Straks heb je een gratis konijn erbij, mislukt de koppeling en heb je 2 nijnen in huis die niet samen kunnen...
Dat is duurder (extra hok), dan langs een opvang gaan en hulp krijgen met de koppeling.
(die vaak ook op de opvang plaatsvind ;) )

Btw wat betreft de vacht...zelfs mijn huiskonijnen verharen, waarvan 2 best veel ;)
Dus ik denk dat jouw ventje ook last heeft van zn vacht ;)